2001 Volvo S80 T6 - Egy igazi "sleeper"

Volvo, 272 lóerő, 380 nm, FWD, találd ki, miaz?

Mivel használttesztről van szó, ezért a cikket az autó történetével kezdeném. 2001-es gyártási évű,rögtön egy freiburgi autószalonba került, mint bemutató autó. Először 2003-ban helyezték forgalomba, majd magyarországra került, az itthoni első tulajdonosa egy vizilabdázó volt. Ő adta el Salgótarjánba, ahonnan mi 2007.augusztus.11-én hoztuk el.
Hogy miért éppen egy ilyet vettünk? Ennek a kérdésnek a megválaszolásához vissza kell ugranunk pár évet, mikoris egyik ismerős vett egy 2002-es S60 D5-öt, amit mi is használtunk pár, hosszabb úton. Mivel mindenkinek tetszett a családban az ötlet, hogy régebbi Mitsubishi L200-asunkat egy Volvora váltsuk, elkezdtük keresni a megfelelő típust. A következő szempontok kerültek előtérbe: Az S60-as sem volt kicsi, de nekünk nem volt benne elég hely, tehát nagyobb kell.Ezzel 3 modell maradt a képben: XC90, XC70, S80.Mivel nem igazán járunk terepre, ezért az XC90 kiesett. Aránylag keveset autózunk /évi 10.000 km/, de azt élvezni szeretnénk, és használt dízelt egyébként sem érdemes megkockáztatni, ezért úgy döntöttünk, hogy áldozunk a fogyasztás oltárán, és egy nagyobb teljesítményű benzines egységgel szeretnénk a következő autónkat. Ezzel a döntéssel az XC70 is kiesett. Maradt tehát az S80 T6.


Elkezdtük a neten keresgélni a megfelelő használt példányt, amikor is belebotlottunk ebbe: Aránylag keveset futott /120.000 km/, full extrás kivitel, nem túl drágán. Mivel az autóra sok volt az adó, valamint nem kicsi az étvágya, ezért ezeknek a modelleknek nincs értékük ma már.


A motorerővel kapcsolatban nem lehet kifogásunk, mivel a 2800 köbcentis sorhatos ikerturbós motor 272 lóerőt és 380 nm nyomatékot ad le már 1500-as fordulatszámtól, egészen 5500-as fordulatig. Érdekesség, hogy a hat hengeres motorok általában nem férnek el keresztben, de a Volvo valahogy mégis belepaszírozta a motortérbe.Ennek nagy előnye, hogy nagyobb lesz a gyűrődőzóna és egy esetleges balesetnél nem csúszik be az utastérbe a motor. Volvo For Life. Ugye. Hogyha a biztonságnál tartunk, említsük meg a WHIPS-t /Whiplash protection system/, ami egy esetleges hátulról érkező autó esetén a két első ülést hátradönti, ezzel megakadályozva az ostorcsapás effektust, a SIPS-t /Side Impact Protection System/, ami többek között számtalan légzsákot tartalmaz oldalütközés esetére.Ezeket bizony látni nem szeretnénk, működés közben soha. Ebben segít a DSTC /Dynamic Stability and Traction Control/, a Volvo saját gyártású ESP/ASR/ABS kombója, ami ennél az motornál mégnagyobb szerepet kap, mivel ezt a teljesítményt nehéz az aszfaltra irányítani, ezért sokszor elforgatná az hajtott kerekeket, ha ez nem lenne.



És itt el is érkeztünk az autó legnagyobb hátrányához: a hajtáshoz. Ez a motor egyedül egy 4sebességes GearTronic sebességbáltóval kapható, ami csöppet alultervezett ehhez a nyomatékhoz.Ha továbbmegyünk ezen a vonalon: motor->váltó->hajtás, láthatjuk, hogy 1999 és 2002 között csak elsőkerékhajtással lehetett kapni az S80-ast, csak 2003-tól tettek bele Haldex rendszerű összkerékhajtást.Ennek lényege, hogy a számítógép amint érzékeli az első kerekek elforgását, hátra is irányít a nyomatékból. Az egész művelet 1/8-ad kerékfordulat alatt végrehajtódik.




Ha a fékeket és a felfüggesztést kezdjük vizsgálni, láthatjuk, hogy a fékek bírják a terhelést, több intenzív lassítás után sem érezhető nyúlás rajtuk.A felfüggesztés azonban nem támogatja a sportos közlekedést, inkább limuzinosan lágy. A beltéren érezhető a svéd elegancia, amit a letisztult vonalak, a könnyen kiismerhető kezelőszervek sugallnak.Bemutató autó lévén telerakták minden jóval, ezért találhatunk benne beépített telefont /nem bluetoothos, hanem külön SIM kártya kell hozzá/, TV-t, GPS-t,kétzónás autómata klímát,elektromosan állítható, fűtött bőr üléseket...khm...foteleket,amiből 500, esetleg 600 km után sem fájó derékkal száll ki az ember.

Következzen pár szó arról, ami miatt igazából valaki ilyen motorral vesz autót. A 0-100-as sprint 7.2 másodperc, a 0-160 16 másodperc. Gyárilag is és saját mérés alapján is.A végsebesség elektronikusan korlátozva van 250-nél, de úgygondolom ez nem is probléma.Bár egy érdekes kérdés, hogy mennyit tudna az autó tiltás nélkül.Ez a teljesítmény természetesen sokkal többre elég, mint ami kéne a közlekedéshez, de ez tud függőséget okozni.Van, aki mindig többet akar. Persze ennek is megvan a hátránya, mint minden másnak. A 80 literes tankot képes 700 kilóméter alatt kiszippantani.Hiába, a nagy köbcentit locsolni kell. Átlagban olyan 13 literrel lehet eljárni, hogyha inkább csak városon kívül használjuk, mert városban bizony benyeli a 18-20 litert is.





A végére hagytam a hibalistát. Az autót 120.000 kilóméterrel vettük, éppen túl a nagyszervízen. Azóta a kötelező szervízlátogatásokon (olajcsere, szűrőcsere, műszakira felkészítés), az emberi hibából történk hibákon (elrepesztett vezető oldali ablak, meghúzott bal első rész) és a kopó, fogyó alkatrészeken (ablaktörlő, gumi, féktárcsa, fékpofa, szilentek, akkumulátor) kívül egy generátorhiba (javítva, nem cserélve), gyújtótrafó hiba 20.000.- (szériahiba, minden első generációs T6-on beázik a 6. henger gyújtótrafója) történt, valamint eltaláltunk egy kátyút nagyobb sebességnél, és azóta ráz az autó 120-150 között.



Vissza