SZAKDOLGOZAT
Belső képeim
... én hogyan látom a világot ...
Bevezetés
Mindenki lát képeket. Nemcsak valóságosakat, hanem
olyanokat is, amelyek nem léteznek. Egy újsághír, vagy egy jó könyv egyaránt
megmozgatja az olvasó fantáziáját, színek és formák kavarognak a ''belső'' szemek
előtt, de ezek más emberek számára szinte sohasem válnak láthatóvá. Vannak
persze kivételek. Kivételes helyzetben vannak a képzőművészek, a fotósok, az
operatőrök, hiszen számukra megadatott, hogy olyat mutassanak meg, amit addig
csak ők láttak, ami addig nem létezett, és munkájuk nyomán láthatóvá válik
mások számára is. De ez a munka nem öncélú. Néha persze annak tűnhet, ha nem az
''értő'' közönséghez jut el. Ám ha igen, lehet ízlésformáló, esetleg
korszakalkotó ereje (főként a képzőművészetben), vagy adhat egyszerűen
kellemes, vagy éppen megrázó élményt, előidézhet katarzist. Minden alkotónak
más célja van alkotásával, de elvitathatatlan, hogy ha nem tartaná az
önkifejezést legfőbb céljának, akkor nem születne meg az alkotás. Nekem is van
egyfajta látásmódom, és amikor fényképezni kezdtem, majd később, amikor
jelentkeztem a főiskolára, az volt a célom, hogy megmutassam, én hogyan látom a
világot. Azt hiszem, ilyen indíttatás nélkül nem érdemes operatőrnek menni.
Mindenkinek vannak valós emlékei is,
még ha nem élesek is a képek, még ha erőltetni kell is az emlékezetünket, hogy
beugorjon, mit, hogyan, milyen környezetben csináltunk tegnap, vagy a múlt
héten. Vegyünk például egy baráti beszélgetést egy kávézóban. Nagyon valószínű,
hogy a párbeszéd minden egyes szavát képtelenek lennénk felidézni, de arra,
hogy milyen fényben ültünk, milyen volt a pincér keze, láttunk-e füstöt, volt-e
hab a sörön, majdnem mindenki jól emlékszik. Az ilyen gondolatmorzsákat mélyen
őrizzük az agyunkban, és sokszor nem is vagyunk vele tisztában, hogy ezek
teremtik a pillanatnyi hangulatot. Ezt szerettem volna kihasználni a Playing
God forgatásakor.
Munkám a rendezővel
A rendező egy filmben szabad, nem kötik a kezét a
produkcióban fölötte állók, azt mutat meg, amit ő akar, úgy, ahogyan ő
szeretné. Az operatőr azonban részben szolgálja a rendező céljait, a
rendelkezésére álló eszközökkel segíti a film koncepcióját megvalósítani. A
Playing God forgatásán a rendező elfogadta javaslataimat, megmutathattam, hogy
én hogyan látom a világot, mert elképzeléseim szerencsésen egybeestek az ő
terveivel és a film mondanivalójával.
Már a forgatókönyv elolvasása után úgy gondoltam, hogy
a fotós előéletemből hozott eszközeimre támaszkodva fényképszerűen mutatom majd
meg egy-egy jelenet leglényegesebb elemeit. A film vágási koncepciójának
megismerése után megbeszéltük, hogy a kamerát szinte fényképezőgépként
használva, ráindulásos technikát alkalmazva szabadon készíthetek bevillanó
képeket, merészebb impulzusokkal éreztetni a jelenet esszenciáját.
A közös munka megkezdése előtt már
láttam a rendező eddigi filmjeit, és örültem annak, hogy azok képi világa
nagyon hasonlít az én látásmódomhoz, így szinte biztos voltam abban, hogy nem
lesz ebből vita köztünk. Így is lett. Amikor ő elakadt, én ki tudtam segíteni
az ötleteimmel, és fordítva. Miután elolvastam a forgatókönyvet, a rendező
elmondta, hogy mit szeretne kifejezni egy-egy jelenettel, én pedig hozzátettem,
hogy szerintem képileg hogyan jeleníthető meg.
Valóságsíkok ábrázolása
Közösen találtuk ki, hogy készítünk egy realista vonalat
Super 8-as és videótechnikával. Ez utóbbit használtuk például akkor, amikor a
híradós operatőr szemével próbáltuk meg láttatni az akciót (tetőjelenet,
rendőrségi autó megmutatása). Super 8-ast akkor használtunk, amikor a film
valóságsíkján kívül eső elemeket mutattuk be. Azért választottunk amatőrfilmes
technikát, mert ezzel valósághűbbé, hitelesebbé, nagyobb érzelmi erejűvé
kívántunk tenni egyes részeket. Ezt továbbá úgy akartuk elérni, hogy beépítjük
a kamerarángást, az életlenséget és a roncsolt nyersanyagot mint képi eszközt.
Egyébként a Super 16-os részeknél a Kodak Vision 2
nyersanyagot használtuk. Azért választottuk, mert rendkívül jól bírja az
expozíciókülönbségeket, jól lehet fényelni és nagyon jó a szemcsézete. Nemcsak
a nyersanyag miatt volt könnyű fényelni, hanem az átírótól (Balatoni György) is
dicséretet kaptam, mert az anyag egységesen volt fényképezve.
A realista képek mellett elképzeltünk egy másik, színes,
reklámfilmszerű világot (presszó). Ebben az idealizált környezetben a vörös, a
zöld a kék és a fehér uralkodik. A proli konyhában szórt fény, lepukkantság, a
kihallgatószobában kékes, visszafogott színvilág uralkodik, amit az utómunkával
tettünk teljessé.
Az utómunkában számítógépes ismereteimet tudtam
kamatoztatni, mert az elkészült werkfotókat PHOTOSHOP programmal ''befényeltem'',
és így a rendezőnek és a coloristnak már kész koncepcióval tudtam előállni.
A helyszínek világítási koncepciója
Több helyszínen játszódik a cselekmény,
így minden egyes helyszín pontosan felépített koncepciót kívánt.
Híradó stúdió:
Greenbox technikát alkalmaztunk, szórt fényekkel
egyenletesen világítottam meg a hátteret, hogy könnyebben lehessen később
lelyukasztani, mert a grafika csak később készült el. Ezzel voltak
fenntartásaim, mert úgy éreztem, hogy a horizont nem lett rendesen megrajzolva,
a híradós szinte levegőben lebeg.
Kihallgatás:
Műteremben
játszódik, a Starlight raktárában építettük fel a díszletet. A jelenetben két
fényforrás játszik. Az egyik egy felülről-oldalról jövő mennyezeti lámpa, a
másik a tükör mellől beszűrődő fény egy nyitott ajtóból. A mennyezeti lámpa a
szereplők arcát festi meg, és fénye a hátteret teszi tónusossá. A másik lámpa
Létay Dóra gégenjét adja, és a megfojtás utáni jelenetben Széles Tamás arcát ez
világítja meg a tükör előtt. Ettől a résztől féltem a legjobban. Maga a díszlet
mindössze körülbelül 5x3 méter. Az jelentette az igazi kihívást, hogy az
ingerszegény környezet hogyan változtatható csupán fényekkel felismerhető
helyszínné. A jelenet elején még nem derülhet ki, hogy ez egy kihallgató szoba,
ezért csak a szürke falon elfogyó fényt használhattam ingerként.
Presszó:
Eredetileg teraszra terveztük a
jelenetet, asztalokon világító ''gyertyákkal'', de az időjárás
kiszámíthatatlansága miatt (eső) később bekerültünk a presszóba. Így
kihasználtuk a belső nyújtotta többletet, például bárpult, plafon, és a hely
ismerete (a film előtti megbeszéléseket a Joy-ban tartottuk). Itt egy színes,
zsongó világot képzeltünk el, az asztalokra lámpák kerültek, színes falak,
zöldeskék bárpult, az asztalról jövő fények dominálnak. Csillogó csúcsfények,
színes gégenek. A bárpult: Tamás alulról kapja a fényt,
a
bárpultra eső fény reflexei világítják meg.
Szamuráj jelenet: Külső
helyszín. Kevés időnk volt a forgatásra, ezért a kardozáshoz egy körfahrtot
építettünk fel, így szereplőink háttere végig változni tudott. A gondot az
jelentette, hogy statívos lámpákat nem használhattunk, mert a kör miatt
belelátszódtak volna a háttérbe. Ezért egy héliumos ballont használtunk, ami
a párbajozók feje felett adta a fényt, mintegy modellezve az utcai lámpák
fényének irányát. Az utcai lámpák adták meg az expozíció alapját, mert ezek a
lámpák látszódtak a kivégzési jelenetben is, és fényükön nem tudtunk
változtatni. Itt az utcai lámpákat arra használtam, hogy ritmusuk vezesse a
tekintetet szereplőinkre, és a közeliknél a háttér csillogását adják,
valamint tagolják a hátteret. |
|
Konyha:
Realista világítást alkalmaztunk.
Sárgászöldes színek dominálnak, proli, elhanyagolt lakás látszatát szerettük
volna kelteni. A földön fekvő ember agyonverésénél a zöldesfehér padló és a
vörös vér vibrálása adja a feszültséget. Talán itt volt az első nézeti
különbség köztünk a rendezővel, mert itt is szerettem volna megtartani a
gyilkolás elméleti síkban való ábrázolását, lebegtetését vizuálisan, de ezt a
rendezői koncepció nem engedte meg. Végül egy köztes megoldást találtunk, ami
belefért a rendezői elképzelésbe is. Tamást és az ütőt tisztán tartottuk,
meghagyva a gyilkolás elméleti síkban való ábrázolását.
Gyerek a szobában:
A sötét szobában ülő kislány arcán
megjelenő vibráló lámpákkal értük el azt a hatást, hogy a kislány tévézés
látszatát keltse. Ezt a jelenetet az expozíció alsó határán próbáltam tartani.
Híradós képek:
Videóval felvett Hyper gain
(erősített), épp ezért szemcsés híradós akció képek.
Gyors, rohanó kameramozgás.
Direkt kemény fényekkel.
Terek
és kameramozgások koncepciója jelenetek szerint
A felsorolást lépésről lépésre kezdem,
ahogy a filmben megjelennek. A mozgásokat, előre megbeszélve a rendezővel,
többször vettük fel, mert később szétvágta apró darabokra, majd újra
összerakta. A munkát ez megnehezítette, mert előre el kellett tervezni még az
életlenséget, illetve a dekomponált képeket is.
Bevezető képek:
Híradóstúdió videótechnikára.
Megjelenik a bemondó, de a kép durván el van vágva egy nagy lélegzetvételnél,
ebből bontakozik ki a film. A híradó adja a keretet.
Műterem:
Tamás magyaráz. Viszonylag szűk, közeli
képekkel dolgoztunk. Tamás mesél, de nem szabad rájönnünk, hogy hol vagyunk. A
kamera végig bolyong, fahrtoltunk, és közben svenkeltem.
Kezdőképek:
Külső zaklatott, rántott svenkek
készítik elő a filmet köztéri lámpákról, tükröződő aszfaltról. Ez modellálja a
gondolatok esetlegességét, töredezettségét, mintegy felváltva a leíró
bemutatást. Mindez a film egész látványvilágát meghatározta, és már a
kezdőképekben felkészítette a nézőt a furcsa, zökkentett vágásokra.
Külső:
Először csak sötét és világos foltokat
látunk a képen, majd a kép mélységéből egyre jobban kirajzolódni látszik Tamás
alakja. A kamera felé tart, majd belép az éles tartományba, és elmondja a film
alapgondolatát.
Presszó külső:
Itt az idő és anyagi okok miatt a
szükségből erényt kovácsolva a betervezett fahrt helyett fix állóképekkel
közelítünk a presszó felé.
Bárpult:
Az imbolygó mozgás folytatódik. A kép
több síkból áll. Az egyik Tamás síkja, a másik a nőé, és vannak még az
asztaltársaságok. A síkok közötti kapcsolat megteremtésére átélezést
használtam.
Asztaltársaság:
Az asztalnál két férfi és két nő ül, de
a nemek között alig van kapcsolat. Ezt egy hosszú fahrttal oldottam meg, de
később ez is szét lett darabolva. Ennek ellenére még így is maradt a folyamatos
mozgás.
Wc és mosdó:
S8-as technikával vettük fel, és később
roncsoltuk a nyersanyagot. A mosdónál élesben és életlenben is megcsináltuk a
két lány mosdásáról a képeket, később az életlen maradt a filmben, mert túl jól
sikerült, dokumentumfilm-szerűek lettek az éles képek.
Lelövés:
Itt is több sík volt. Az előtérben az
otthagyott cigaretta élesben, a középső térben Tamás, és az ő ansnittjében,
háttérben életlenben az asztaltársaság. A társaság tagjainak kivégzése csak
jelzésszerű. Ezt a néző nem látja direktben, csak Tamás nyugodt arcát, amit
enyhén alulról fényképeztem, mintegy felnézve rá. Ezt lassítva vettük fel, a
cigaretta lerakását, és a háttérben leeső poharakat is.
Csajok:
Itt a lányok végig kettősben
látszódnak, csak a flash-ekben van róluk külön kép. Tamás és a lányok közt
szinte semmi kapcsolat nincs. Kontaktust az teremt csupán, hogy Tamás kifelé
fordul a bárpulttól. A jelenetben az az érdekes, hogy több szemszögből mutatja
a szereplőket. A néző szemével látjuk a csajokat, és azt, hogy Tamás nézi a
csajokat. A flash-ekben azonban a lányokat Tamás szemszögéből látjuk fentről,
Tamást pedig a lányokéból, lentről, mintegy felnézve rá. Majd ismét megjelenik
a ''nő'' Tamás mögött, amit fahrttal és átélezéssel kapunk meg. Kettőjük között
még mindig ott a tér. Beugrik a tévéző kislány képe, majd Tamás föléhajol és
beszél hozzá. Szintén S8-ra forgatva, és távolra helyezve a presszótól.
Bárpult:
Tamás a kamera felé közelít, a kamera
hátrál, nyit a buzogányról, és térben átmegyünk a csajokhoz.
Kivégzés:
Tamás szemszögéből látjuk a lányokat
fentről fényképezve, majd Tamást alulról.
Kekeckedő
Bárpult:
Dóra ismét kibukkan a férfi mögött,
majd meglátjuk a pincérrel kekeckedő férfit. Imbolygó mozgás, és a csajokhoz
hasonlóan kettejük közt nincs kapcsolat, és csak a flash-ek mutatják Tamás
szubjektívjét.
Család:
S8. A férfi szubjektívjén át látjuk a
családot.
Bárpult:
A kekeckedő férfi kivégzése képekben és
kameramozgásban pontosan ugyanolyan, mint a csajoké.
Kihallgató szoba:
Tamás beszél, még mindig közeliben van,
nem szabad, hogy kiderüljön, hogy hol vagyunk.
Domina
Bárpult:
A tér most is ott van Tamás és a lány
között, de a lány merész belenézése a kamerába (Tamásra) jóval hamarabb
lerövidíti. A lány és a fiú játéka már szinte Tamásnak szól. Az átélezés
Tamásról a lányra szintén csak erősíti kapcsolatukat képileg.
Itt
a sminkestől nagyon erős sminket kértünk, és egy kicsit bele is szerettem a nő
nagyon erős, közeli flash-képeibe.
Korbácsolás:
Itt is S8-ra forgattunk, gyors,
rángatott kameramozgással.
Kard átadás:
Mint
a csajoknál és a kekeckedőnél, Tamás elindul az asztalhoz, átadja a kardot a nőnek. A kettőjük közti
teret fizikálisan is megteszi.
Szamurájkard:
Korábban már kifejtettem ezt a
helyszínt és jeleneteket. Körfahrt és a kezdő elindulás után végig mozgásban
van a kamera. Mielőtt elindulunk, a szinte dekomponált képet (Tamás baloldalon
van), a lány belépése a képbe teszi szimmetrikussá. A jelenetet többféle
sebességgel és többféle szektornyílással vettük fel, ami később váltogatva lett
bevágva, hogy dinamikusabb legyen a mozgás.
Bár:
Tamás itt teremt először kapcsolatot a
mögötte levő térrel, ahol eddig Dóra ült. Ezt az asztalra való átélezéssel
értem el. Mint kiderül: nincs az asztalnál senki, a nő valójában ott sem volt,
csak kívülről figyelte a férfit.
Utca:
Ez egy utóforgatás volt. Gyakorlatilag
elfogyott a költségvetésünk, és nem tudtunk világítani sem. Így egy próbának
tekintettük a forgatást. ''Kölcsönkért'' kamerával a Madách téren forgattunk.
Olyan helyszínt kerestem, ahol kirakatok világítják meg a férfi arcát, és adják
a lehetőleg ingergazdag hátteret. ezt a rendező elvetette, így lett a Madách
tér a helyszín. Az egyébként is zaklatott sétálást zaklatott kameramozgásokkal
is erősítettem (kézikamera), és a háttérben látszó lámpák tagolják a teret. A
nyersanyag alsó küszöbén mozogtunk, az alexpozíció határán. A nyersanyag jó
minőségének köszönhetően (KODAK VISION2T)még mindig volt benne részlet, és az
elképzeléseinknek megfelelő képet kaptuk. A bevillanó képekben a megvert nő
csak flashekben látszik, és a késsel hadonászó férj kézikamerás felvételei csak
növelik a jelenet dinamizmusát.
Konyha:
A színekről és fényekről már beszéltem,
itt azt szeretném megjegyezni, hogy a kamera, amikor a baseballütős gyereket
mutatja, azt alulról fényképeztem. Amikor Tamás kiveszi az ütőt a gyerek
kezéből, szinte óriásnak látszik. Az apa kivégzését szinte fentről látjuk,
Tamás szemszögéből. Ekkor villan be egy kép Tamásról, amint a tetőn látszik.
Ekkor még nem tudjuk, hogy a tetőn van, csak valahol egy tértelen térben, ahol
kéztartása szinte megváltószerű, isteni.
Kihallgató szoba:
A filmben Tamás végig dohányzik. Ez a
rendező részéről egy fricska a dobozról, mintegy elválasztva a történtet a meg
nem történtektől. Első kép az asztal tükröződéséről, ami később még szerepet
játszik a filmben. Tamás cigarettát kér, a nő ansnittbe behajol, ekkor látjuk
meg először, hogy Tamás kezén bilincs van, és a nézőben ekkor kódolódik be,
hogy ez egy kihallgatás, amit az ellensnitt szintén csak erősít. Itt lassú fahrtban
a nő mögött lévő kihallgató szoba ablakban megjelenik Tamás. A tükör még később
szerepet kap.
Bevillanó képek:
Tamás öngyilkossági kísérletéről, híradószerű
hipergain videó, durva fejlámpás megvilágítással mikor Tamást berakják a
rendőrautóba, de ezt már tárgyaltam a helyszínek világítási koncepciója résznél
a híradós képeknél.
Kihallgató szoba:
Elkezdődik egy férfi-nő, vadász-áldozat
harc. Tele erotikával, ahogy csak egy férfi tud ránézni a nőre. Itt nagyon nagy
szerepet kaptak a bevillanó merész közeli képek. Gyakorlatilag az egész jelenet
(Tamás és Dóra kapcsolata), szinte csak a flashekkel van elmesélve.
Tamás
leveszi a bilincset, és játékosan végighúzza az asztalon. Tamás keze és a
bilincs tükröződik az asztalon. Itt a kihallgatásban résztvevő szalagos magnó
is szerepet kap, szintén egy bekódoló elem mind a flashekben, mind a Tamás
kezét végigkövető képben. A smink szerepét szeretném megemlíteni. Dóra arcának
hibái miatt óriási softboxot építettünk fel, és a sminkestől a szokásosnál több
alapozót kértünk, majd az utómunka során, átíráskor, black és white promist
szűrővel lágyítottuk tovább a képet.
A két szereplő között a tér
lerövidül, egyre közelebb kerülnek egymáshoz. Először a nő arcán Tamás árnyéka
jelenik meg, majd hozzá is ér a nőhöz. Aztán szünet.
A megfojtást követő jelenet:
Amikor
megszületett a gondolat, hogy a lányt Tamás megfojtja (gondolatban),
elakadtunk, hogy hogyan kellene megmutatni. Rendkívül sok mozgáspróbát
tartottunk, fahrttal is, és nem tetszett igazán egyik sem. A papíron
megfogalmazott képek és a valóság között mélységes szakadék tátongott. Valahogy
be kellett mutatni, hogy Tamás a tükörben sejti, hogy mögötte egy kihallgató
tiszt áll, figyelik. A nőt megöli, végignézi ''művét'', a halott nőt. Az nem volt
kérdés, hogy a kihagyás eszközével élünk, és csak a megfojtás végeredményét
mutatjuk, de hogyan, hogy egyben, egy rendkívül feszes kompozícióban megkapjuk
a történést. Végül belső vágást alkalmaztam, és a lehető legegyszerűbb dolgot:
egy egyszerű süllyedést. Ez talán a film egyetlen snittje, amely vágás nélkül
egyben meg van tartva, elejétől a végéig. A filmben ez lett a kedvenc snittem.
1.
Tamás szemben áll
a kihallgató szoba tükrével, háttal a kamerának. Csak a tükörképét látjuk, és a
szoba lámpáját. Ez, és egy kívülről beszűrődő fény világítja meg.
2.
Megfordul, és
elindul a lámpa felé.
3.
A kamera süllyed,
és megkapjuk a nő arcát és nyakát a kép jobb oldalán, és a bal oldalon
életlenben látjuk Tamás tükörképét a lámpa alatt.
Vágás.
Kihallgató
szoba:
Visszakerülünk a valóságba,
az erotikus jelenet előtti képbe. Tamás tüzet kér a nőtől, rágyújt ansnittben.
Kikerülünk a kihallgató szobából a tükör mögé. A kihallgató tiszt az üvegen
keresztül nézi Tamást és a nőt, hasonló képben, mint az előbb Tamás az ablak
túloldalán. A tiszt arcát látjuk tükröződni, középen Tamásékat, és a kép bal
szélén egy tévét, ami a benti videó képét adja: Tamás arcát közeliben.
Presszó külső:
A kihallgató tiszttel együtt kikerülünk a presszó előtti
külsőbe, ahol közeli képekben a tiszt arcát látjuk profilosan és szemből.
Hasonló módon, mint amikor bekerültünk a presszóba, belátunk az üvegen
keresztül. A film eddigi képei villannak be felváltva a férfi közelijével.
Közeliben eldobja a cigarettát, majd fahrttal hátulról követjük őt, amint
pisztollyal a kezében a presszó felé tart.
Híradó stúdió:
A híradó bemondó greenboxban ül. Ezt a Duna Televízió
greenbox stúdiójában vettük fel, videótechnikával. A képen látszik a
bejelentkező riporter standupban.
Presszó külső:
A híradós riporter közeliben látszik, a dokumentumszerűség
kedvéért a televízió képernyőjét vettem fel.
Tévéző kislány:
A legutolsó snitt a tévéző kislány képe. A snitt nincs
szétvágva, lassú mozgással egyre közelebb kerülünk a kislányhoz. Ez a kép is
csak egyben, vágatlanul működik.
Végül a forgatókönyv nem minden jelenete került be a filmbe.
Ennek több oka volt. Előfordult, hogy azért maradt ki egy jelenet -Tamás öltözködése-,
mert nem volt hozzá megfelelő helyszín. A lakás, amelyben forgattuk volna, nem
felelt meg az elképzeléseinknek, túlságosan kisszerű volt. Később kiderült:
ezek a képek nem is hiányoznak a történetből, nélkülük is teljesen érthető a
sztori. Az alacsony költségvetés is szabott bizonyos határokat. Nem volt elég
pénzünk statisztákra, ezért barátok, ismerősök vállalták ezt a szerepet. A
presszóban a háttérben mindig ugyanazok ülnek, csak az ülésrendjük változik.
Ezzel próbáltuk meg azt a hatást kelteni, mintha mindig mások lennének a
vendégek.
A színészekkel nagyon jó volt együtt dolgozni. Nagyon
fegyelmezettek voltak, és készek arra, hogy egy-egy mozgást akár igazán sokszor
elpróbáljunk. Az elképzeléseim vázolása után együttműködtek, tartották a
jeleket, sőt, a mozgáspróbák videóassistra történő rögzítése után velem együtt
kíváncsian nézték vissza, hogy sikerült-e megvalósítani a terveket, vagy hogy
min kellene változtatni.
Előfordult, hogy mivel még nincs igazán tapasztalatunk a
filmezésben, a forgatáson derült ki: az, amit leírtunk és előre megbeszéltünk a
rendezővel, kivitelezhetetlen, így a helyszínen kellett rögtönözni. (Megfojtás
utáni rész)
Összességében úgy érzem, hogy a film elég jól sikerült,
vállalható, mert a forgatáson az akkori tudásom legjavát adtam. A hozzáférhető
technikai feltételeket kihasználtam, és sikerült olyan képeket készítenem,
amelyek megegyeznek azokkal, amelyeket a forgatókönyv olvasásakor magamban
elképzeltem. Így az a célom is sikerült, hogy megmutassak a nézőknek egy olyan
világot, amely addig nem létezett, amelyet a forgatás előtt csak én láttam.
Ez a világ a nézőknek is
tetszett, hiszen kedvező volt a film fogadtatása is. Beválogatták a 36. Magyar
Filmszemle versenyfilmjei közé, a legutóbbi Aranyszem Fesztiválon pedig a
Főiskolás filmek kategóriájában operatőri munkámat az első három közé tette a
zsűri.
SKULTETI
PICTURES COMPANY
&
presents
(a few minutes short film)
The screenplay
TEASER
/TV-ben
Főcím, headline, majd a hírolvasó beköszön
DIALOG
- Ági
-
Köszöntjük kedves nézőinket! Ez a
híradó péntek esti kiadása.
1/MŰTEREM BELSŐ, NAPPAL – KIHALLGATÓSZOBA FADE IN
Tamás arcát látjuk, füst száll előtte /second fahrt/
(Mereng)
2/MŰTEREM
BELSŐ, NAPPAL - KIHALLGATÓSZOBA
Égő cigi a kezében, felemeli /közeli fahrt/
3/MŰTEREM
BELSŐ, NAPPAL - KIHALLGATÓSZOBA
Tamás szájához emeli, cigizik /second fahrt/
(Mereng – fel-fel néz)
4/MŰTEREM
BELSŐ, NAPPAL - KIHALLGATÓSZOBA
Tamás hamuzik, a hamutál félig tele van /közeli fahrt/
5/MŰTEREM
BELSŐ, NAPPAL – KIHALLGATÓSZOBA
Schnitt / a-b-c-d-e – ugyanez, csak
ellenfahrt-ok
Tamás arcát látjuk, cigizik /second fahrt/
(Mereng – sóhajt, majd megszólal)
MONOLOG
- Tamás
-Szóval,
…növénynemesítő vagyok.
Hm. Olyan kertész-féle, azzal a különbséggel, hogy az
én kertem egy pici lombik.
Szeretem a lombikot, és szeretem a növényeket is.
Nemes dolog, meg izgalmas, új életeket létrehozni,
teremteni…
Mikor Isten
megteremtette a növényeket, még semmi baj nem volt.
Na jó, később volt az
az alma sztori.
Ez egy kicsit fájó
pont, de végül is nem az alma tehetett a dolgokról.
Lehetett volna akár
banán, vagy datolya is, de utólag már úgyis mindegy.
Nem azon múlt a dolog.
Egyébként is szimbólum.
Mint nekem a lombik,
meg a kert. –(szünet)
-De nem ezt akartam
elmesélni.
6/LAKÁS
BELSŐ, ESTE
Tamás átmegy a nappalin /kistotál/
(félmeztelen)
VOICE OVER – (Tamás)
-Eljön
a péntek. Végzek a munkámmal, hazamegyek.
Aztán
úgy koraeste tájban készülődni kezdek, mint minden olyan ember, aki a fárasztó
hét végén lazítani készül és valahova elmenni. Mindenki megérdemel egy kis
szórakozást.
6-11
snittek a voice over alatt
7/FÜRDŐSZOBA
BELSŐ, ESTE
Tamás arcot mos /profilos
közeli/
(75 F/sec)
8/FÜRDŐSZOBA
BELSŐ, ESTE
Tamás fésülködik /anschnittben
a tükörrel - second/
(75 F/sec)
8/b Tamás szemből borostáját méregeti /közeli/
9/NAPPALI
BELSŐ, ESTE
Tamás a szekrénynél inget válogat
/háttal-
kistotál/
10/NAPPALI
BELSŐ, ESTE
Tamás felveszi az inget /alsógép second/
(75
F/sec)
11/NAPPALI
BELSŐ, ESTE
Tamás igazgatja magát az előszobatükörben
/profilos
kistotál/
12/NAPPALI
BELSŐ, ESTE
Tamás igazgatja magát, majd a kamerába néz /közeli/
VOICE OVER – (Tamás)folyt…
-De én nem.
Én pénteken Istent
játszom.
FADE OUT
FŐCÍM
13/NAPPALI
BELSŐ, ESTE FADE
IN
Tamás ellép a tükörtől, rámutat tükörképére,
kezében táska, testblende
(75 F/sec) /kistotál/
14/FOLYOSÓ
BELSŐ, ESTE
Tamás bezárja az ajtót és felénk lépdel
(75 F/sec) /alsógép
fahrt/
15/FOLYOSÓ BELSŐ, ESTE
Tamás sétál /profilos
arcközeli fahrt/
(75
F/sec)
16/FOLYOSÓ
BELSŐ, ESTE
Tamás lépdel /láb közeli fahrt/
(75 F/sec)
17/FOLYOSÓ
BELSŐ, ESTE
Tamás felénk lépdel /alsógép fahrt/
FADE
OUT
FŐCÍM vége
18/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE FADE
IN
Zsúfolt terasz, pincérek sürögnek, Tamás baloldalon ül
/nagytotál
fahrt/
VOICE OVER – (Tamás)
-Szóval az egyik ilyen
péntek este, ülök a kedvenc teraszomon…
19/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Tamás az asztalnál ül, capuccinot kortyolgat
/kistotál
fahrt/
VOICE OVER – (Tamás)
-…szépen csendben,
kortyolgatom a capuccinomat.
20/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
A terasz másik oldalát látjuk, előtérben pincérek suhannak
/nagytotál
fahrt/
VOICE OVER – (Tamás)
-Szeretem a capuccinot,
mert koffein ide vagy oda engem megnyugtat.
21/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Tamás az asztalánál capuccinozik
/közeli
fahrt/
VOICE OVER – (Tamás)
-A
kedvencem a mogyorós ízű.
22/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Tamás az asztalánál capuccinozik, átélezés
a hátsó asztalnál ülő nőre, aki figyeli őt, de Tamás nem figyel rá
/kistotál
fahrt/
VOICE OVER – (Tamás)
-Itt
mindig finom és még a zene is jó.
23/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Tamás arcát látjuk, egyszercsak felnéz /közeli/
VOICE OVER – (Tamás)
-Szóval így épp élvezem a
mogyorós capuccinomat, amikor feltűnik két asztallal arrébb
24/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Újgazdag asztaltársaság mulat
/kistotál fahrt/
VOICE OVER – (Tamás)
-egy hangos
asztaltársaság.
25/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Macho magyaráz
/közeli/
VOICE OVER – (Tamás)
Közülük
is kitűnik egy…jobb szó nem jut az eszembe - igazi tahó, ősgyökér, újgazdag
macho.
26/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Tamás meredten néz /közeli/
VOICE OVER – (Tamás)
-Látom rajta, ő az a
fajta, aki elhiszi magáról, hogy ővé a tuti biznisz.
27/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Újgazdag asztaltársaság mulat /kistotál/
VOICE OVER – (Tamás)
-Nagy arccal magyaráz
valamit a többieknek, azok meg, mint régen a gengszterfilmekben udvariasan
mosolyognak, mert szerintem nem mernek mást csinálni.
28/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Sameszok kényszeresen vigyorognak /second/
29/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Tamás meredten néz /közeli/
VOICE OVER – (Tamás)
-Tudod az a fajta figura,
akinél meg sem mered kérdezni miből van pénze, de fix, hogy nem munkából.
30/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Az asztaltársaság vigad, a főnök int a
pincérnek, majd beszél hozzá /kistotál/
VOICE OVER – (Tamás)
-Pezsgőt rendel a
csajoknak, de fogalma sincs milyet, ki sem tudná ejteni fonetikusan a nevét.
31/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Az asztaltársasában ülő lányok mosolyognak, majd finom fintorral összenéznek, majd visszamosolyognak
VOICE OVER – (Tamás)
-A csajokon meg látszik,
hogy herótjuk van a pezsgőtől, de inkább örülnek neki…
32/WC
BELSŐ, ESTE SUPER 8mm
Az egyik lány a másik fejét tartja a klotyóban, aki éppen öklendezik, vigasztalják egymást
VOICE OVER – (Tamás)
-mert legfeljebb
kihányják de így legalább biztosítva van a következő havi szoláriumbérlet,
ruha, zsebpénz, meg a többi cucc.
33/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Az asztaltársasában ülő lányok mosolyognak /kistotál/
34/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Tamás meredten néz /közeli/
35/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Az asztaltársaságban ülők beszélgetnek, nagyon gesztikulálnak
VOICE OVER – (Tamás)
-Valami nagyon trendy
nyelven beszéltek talán kocsikról, ha jól értettem és mint az amerikai
filmekben a fekete testvérek, folyton pacsiztak, meg öklöztek, meg az ujjaikat
összefonva valami jelet mutattak egymásnak.
Afro-amerikai
zenészek videoklipjeiben láttam már hasonlót.
36/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Tamás meredten néz /közeli
fahrt/
VOICE OVER – (Tamás)
Elképzeltem,
mi lenne, ha odamennék hozzá, és megpróbálnám meggyőzni hagyja már abba ezt a
gusztustalan pózolást, de hamar rájöttem, más kaszthoz tartozok, így max jól
megverne.
Aztán arra gondoltam, mi
lenne, ha odalépnék az asztala elé, hogy a szemembe nézzen, majd egy
vadászpuskával lelőném.
37/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Tamás feláll az asztaltól, még egy utólsót
szív cigijéből, majd magának balra eldobja /second/
(75 F/sec)
38/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Tamás nekünk háttal sétál, a lehulló cigarettát követi a kamera
le-crane-nal, mígnem az asztalhoz nem érünk. Alsó gépállásból látjuk Tamás
lábát, és az asztalt, ahogy szétlő mindent – lövés szerű fények villannak,
törött tárgyak esnek le a földre, és folyadékok löttyennek… /szűk kistotál/
(150 F/sec)
39/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE - VIDEO
Riadt vendégek nyilatkozik a TV-nek, háttérben kék fények
villódznak, a vendégek arcán fejlámpa fénye /39-a-b-c-d-e/
-Egyszercsak lövések dördültek, nagyon megijedtem.
-Mindenki sikított és azt kiabálták, hogy : le a földre!
-Elbújtam az asztal alá, nem láttam, pontosan, talán szőke férfi
volt.
-Azt hiszem egy magas kopasz fickó lehetett.
40/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Tamás /MÁSIK RUHÁBAN/ az asztalnál ül, capuccinot kortyolgat
/közeli/
41/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Zsúfolt terasz, pincérek sürögnek, Tamás /MÁSIK RUHÁBAN/
baloldalon ül, más a vendégösszetétel
/nagytotál
fahrt/
42/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Tamás az asztalánál capuccinozik, átélezés
a hátsó asztalnál ülő nőre /Ugyanabban a ruhában/
/kistotál
fahrt/
VOICE OVER – (Tamás)
-Egy
másik ilyen alkalommal…
43/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Tamás arcát látjuk, egyszercsak felnéz /közeli/
VOICE OVER – (Tamás)
-…két nőre lettem
figyelmes, akik harsányan csacsogtak valami ostoba dologról.
44/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Az asztalnál két szőke nő ül, közöttük egy édes kislány.
A kislány láthatóan unatkozik, és ezért nyafog, de a két szőke
csak egymással foglalkozik, majd az anya leüvölti
VOICE OVER – (Tamás)
-A harmadik széken egy
kislány ült és szegénykém borzasztóan unatkozott. Hiába feszengett,
az anyja csak
leüvöltötte t.
45/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Tamás az asztalánál capuccinozik /közeli fahrt/
VOICE OVER – (Tamás)
-Nem értem az ilyennek
miért van gyereke?
46/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE – SUPER
Tamás odaül a kislányhoz, a nők nem foglalkoznak
vele, Tamás megsimítja a kislány buksiját és szinkronban mondja, amit kell.
VOICE OVER – (Tamás)
- Elképzeltem, hogy
odamegyek és megvigasztalom a kislányt, és elmondom neki : a te anyád egy
hülye picsa. /vígasztalóan/
47/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Tamás az asztalánál capuccinozik, majd
rosszallóan megrázza fejét /közeli fahrt/
VOICE OVER – (Tamás)
-Nem valószínű, hogy
ezzel megvigasztaltam volna.
48/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Az asztalnál a két szőke nő egyre csak
csacsog és vihog, meg visong
VOICE OVER – (Tamás)
-Szóval csacsogtak a
nagy semmiről, ráadásul azon a nagyon idegesítő hangon, amire feláll a szőr a
hátadon.
49/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Tamás az asztalánál ül, majd rosszallóan
megrázza fejét /közeli fahrt/
VOICE OVER – (Tamás)
-Arra gondoltam, előkapok
egy szöges-láncos buzogányt, odalépek és fejbe vágom az egyiket.
50/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Tamás feláll az asztaltól és elindul felénk
(75 F/sec) /second fahrt/
51/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
A nők asztala felé fahrt-olunk /second fahrt/
(75 F/sec)
52/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Tamás keze hátra lendül /second fahrt/
(75 F/sec)
53/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Az egyik nő ránk néz és arca riadtan elkerekedik /közeli/
(75 F/sec)
54/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Tamás arcát látjuk /közeli/
(75 F/sec)
55/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
A kiszemelt nő riadtan maga elé kapja kezét /közeli/
(75 F/sec) FADE OUT
56/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE FADE
IN
A kislány vérrel
fröcskölt arcát látjuk, amint teljesen nyugodtan néz fel ránk. /közeli/
FADE OUT
57/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE FADE IN
Tamás
vérres arcát látjuk, amint teljesen nyugodtan néz
/közeli/
FADE
OUT
58/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE FADE
IN
Az asztal látjuk, jobb oldalt a hulla, középen a kislány, bal oldalt a másik riadt szőke, aki elkezd sikítani és ránk nézni
VOICE OVER – (Tamás)
- Erre a másik elkezdett sikítani, de mivel nem igazán
vágta, hogy mi történt, rám nézett majd megkérdezte
59/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
A szőke nő ránk néz és felteszi a kérdést
VOICE OVER – (Tamás)
-…és akkor ezt így most hogy?
60/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Tamás lenéz a nőre, keze lendül FADE
OUT
VOICE OVER – (Tamás)
-Megválaszoltam.
61/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE FADE
IN
Tamás /MÁSIK RUHÁBAN/ az asztalnál ül, capuccinot kortyolgat
/közeli/
62/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Zsúfolt terasz, pincérek sürögnek, Tamás /MÁSIK RUHÁBAN/
baloldalon ül, más a vendégösszetétel
/nagytotál
fahrt/
63/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Tamás az asztalánál capuccinozik, átélezés
a hátsó asztalnál ülő nőre /Ugyanabban a ruhában/
/kistotál
fahrt/
VOICE OVER – (Tamás)
- A
legrosszabb fajta ember az, aki másokon éli ki azt, hogy nem olyan az élete,
amilyennek elképzelte.
64/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
A terasz másik oldalát látjuk, előtérben pincérek suhannak, a
szemben lévő asztalnál egy kopaszodó, középkorú férfi ül.
/nagytotál
fahrt/
VOICE OVER – (Tamás)
-Egyszer láttam egy kopasz, kekec férfit…
65/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
A Kopasz férfi int a pincérnek, mintha dühös
lenne
/kistotál/
VOICE OVER – (Tamás)
-…aki valószínű, hogy a hétköznapok által reá zúdított
elnyomások, és komplexusok hatására elkezdte szívatni a pincért.
66/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
A pincér odalép /second/
67/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
A kopasz férfi odanyújtja neki az érintetlen sört, és elkezdi magyarázni, hogy neki ez nem sör /kétalak/
68/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
A kétalakról nyit a kamera totálra, azzal a
lendülettel, ahogy a pincér somfordál, Tamás képbe kerül
69/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Tamás capuccinozik /közeli/
VOICE OVER – (Tamás)
-Arra lettem
figyelmes…
70/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
A kopasz férfi asztalánál három pincér áll
vigyázzban
/kistotál/
VOICE OVER – (Tamás)
-…hogy már a harmadik kiscsávó viszi ki neki a sört,
majd megjelenik a tulaj a három pincérrel…
71/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
A kopasz férfi magyaráz /közeli/
VOICE OVER – (Tamás)
-…ő meg okoskodik, hogy milyennek kellene kinéznie egy
pohár sörnek, meg hogy kéri a panaszkönyvet, és hogy erre az italra
mindenképpen a ház vendége, mert ilyen ocsmány kiszolgálásba rég nem volt
része.
72/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Tamás az asztalánál ül, majd rosszallóan
megrázza fejét /közeli fahrt/
VOICE OVER – (Tamás)
- Úgy fröcsögött, hogy rossz volt nézni.
73/LAKÁS,
ÉTKEZŐ BELSŐ, ESTE SUPER 8mm
A kopasz férfi lakása, vacsorázik a család
(anyuka+kisfiú), hihetetlenül feszült képek
VOICE OVER – (Tamás)
-Hirtelen
elém tárult a kép, hogy milyen lehet ennek az embernek a családja. Néma
csendben ülnek és attól rettegnek, hogy a drága apuka min akad ki már megint.
74/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Tamás az asztalánál ül /közeli fahrt/
VOICE OVER – (Tamás)
-Hát…arra gondoltam, hogy
felállok, áttörök a megszégyenített pincérek gyűrűjén és egy bárddal lesújtok …
75/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Kopasz férfi közeli, kicsit felsőgépből,
hangsúlyosan kiemelve a kopasz feje /közeli
rá-fahrt/
VOICE OVER – (Tamás)
-…a fószer kopasz fejére,
pont középre, mely szinte meg is volt jelölve.
76/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Tamás feláll /second
felcrane/
77/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Tamás lépdel, kezében bárd, pengéje
megcsillan /követő fahrt – profilos/
78/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
A még mindig magyarázó kopasz férfi felé
fahrt-olunk, keresztül haladva a három pincéren /ráfahrt
/
79/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Tamás lépdel, arca elszánt, keze lendül /szűk second fahrt/
80/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Kopasz férfi ránk néz, riadó arcán ezüstös
fény csillan, szeme kikerekedik /közeli
fahrt/
FADE OUT
81/MŰTEREM BELSŐ, NAPPAL – KIHALLGATÓSZOBA FADE IN
Tamás arcát látjuk, majd cigiért nyúl /second fahrt/
82/MŰTEREM
BELSŐ, NAPPAL – KIHALLGATÓSZOBA
Tamás cigit vesz a dobozból /közeli fahrt/
83/MŰTEREM
BELSŐ, NAPPAL – KIHALLGATÓSZOBA
Tamás rágyújt, kifújja a füstöt, utánanéz,
majd nekikezd
Schnitt / a-b-c-d-e – ugyanez, csak
ellenfahrt-ok /second fahrt/
MONOLOG
- Tamás
Tudod,
én azt gondolom, Isten nem valami frankón találta ki ezt a társasjátékot.
Mert
ugye egyrészről van a szabad akarat, te dönthetsz :
Mi a
jó, mi a rossz?
Ezzel
szemben ott vannak a parancsolatok :
„Ha
azt teszed, amit én mondok, akkor jó lesz neked, ha nem, akkor meg . . . (kapd be.)''
…Talán
a lelki szegényeknek, na azoknak talán még jó.
…De én az egészet valahogy másként találtam volna ki.
84/MŰTEREM
BELSŐ, NAPPAL – KIHALLGATÓSZOBA
Tamás feleszmél a filozofálgatásból,
helyeslőn bólogat /közeli
fahrt/
85/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Zsúfolt terasz, pincérek sürögnek, Tamás /MÁSIK RUHÁBAN/
baloldalon ül, más a vendégösszetétel
/nagytotál
fahrt/
86/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Tamás az asztalánál capuccinozik, átélezés
a hátsó asztalnál ülő nőre /Ugyanabban a ruhában/
/kistotál
fahrt/
VOICE OVER – (Tamás)
-Egyik este
megpillantottam egy igazán különleges nőt. /Izgalommal/
87/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Tamás az asztalánál capuccinozik
/közeli
fahrt/
88/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
A szemközti asztalnál a szamurájnő és
bénácska pasija beszélget /kétalak fahrt/
VOICE OVER – (Tamás)
-Egy olyan igazi
feminista, nő-soviniszta, túlzottan is határozott nőt. De nem az a bajszos
típus volt, hanem csinos.
89/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Tamás az asztalánál capuccinozik /közeli fahrt/
VOICE OVER – (Tamás)
-Mégis
valahogy volt benne valami domina-szerű.
90/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
A szemközti asztalnál a szamurájnő hirtelen a
szemünkbe néz, tekintete igéző, de félelmetesen uralkodó /közeli fahrt/
91/HÁLÓSZOBA BELSŐ, ESTE - SUPER 8mm
A
nő domina bőrszerkóban, macskanő állarcban, csizmában áll, kezében korbács, a
férfi kottgatyában, zokniban négykézláb, fején szintén bőrsapka. A nő a férfi
hátára teszi az egyik lábát, kicsit korbácsolja, majd felszólítja, hogy nyalja
a csizmáját…stb
VOICE OVER – (Tamás)
-Elképzeltem
ahogy az a gizda balfék barátja lemegy kutyába, ugat neki, amíg korbácsolják és
elkezdi nyalni a csizmáját. Gusztustalan.
92/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Tamás az asztalánál capuccinozik /közeli fahrt/
VOICE OVER – (Tamás)
-Az
jutott az eszembe, hogy bennem emberére akadna.
93/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
A szemközti asztalnál a szamurájnő és
bénácska pasija beszélget /kétalak fahrt/
94/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Tamás feláll az asztaltól /kistotál fel-crane/
95/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Közeledünk a szamurájnő asztalához /ráfahrt/
96/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Tamás felénk sétál, kezében szamurájkard /követő fahrt/
97/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
A szamurájnő asztalához érünk, a nő Tamásra
néz /ráfahrt/
98/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Tamás átadja a kardot /profilos kétalak/
99/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
A szamurájnő nézi a kardot, a hüvelyből kihúzza, a pengében
magát látja /anschnitt/
100/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Tamás elsétál, előtérben a nő /anschnitt/
101/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
A nő szemét látjuk, felnéz ránk /közeli/
102/CSARNOK
BELSŐ, ESTE
Tamás egyedül a csarnokban /totál fahrt/
103/CSARNOK
BELSŐ, ESTE
Tamás egyedül a csarnokban /közeli fahrt/
104/CSARNOK
ELŐTT UTCA KÜLSŐ, ESTE
A nő érkezik, csatorna gőzölög, a nő
keresztüllép rajta
(75 F/sec) /fix
totál/
105/CSARNOK
BELSŐ, ESTE
Tamás a csarnokban, nő megérkezik vele
szembe/totál fahrt/
106/CSARNOK
BELSŐ, ESTE
Tamás arca /közeli
fahrt/
107/CSARNOK
BELSŐ, ESTE
A nő arca /közeli
fahrt/
108/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Tamás /MÁSIK RUHÁBAN/az asztalánál ül átnéz a
mögötte lévő asztalra, átélezés a hátsó asztalra ahol már nem ül
senki
/kistotál
fahrt/
VOICE OVER – (Tamás)
-Egyszer
volt egy olyan eset is, amikor nem történt semmi.
109/TERASZ
KÜLSŐ, ESTE
Zsúfolt terasz, pincérek sürögnek, Tamás baloldalon ül, más a
vendégösszetétel, majd feláll és elindul balra, kilép a képből /nagytotál
fahrt/
110/UTCA
KÜLSŐ, ESTE
Tamás a járdán sétál, leszegett fejjel, majd egy ablaknál megáll
és felnéz /kistotál
fahrt/
111/UTCA
KÜLSŐ, ESTE
Tamás áll, ránk néz /second
ráfahrt/
112/KONYHA
BELSŐ, ESTE
Részeg férfi üvölt /kézi kamera/
113/KONYHA
BELSŐ, ESTE
Síró feleség pofontól összeroskad /kézi kamera/
114/UTCA
KÜLSŐ, ESTE
Tamás áll, ránk néz /second
ráfahrt/
115/KONYHA
BELSŐ, ESTE
Részeg férfi kés után kutat /kézi kamera/
116/KONYHA
BELSŐ, ESTE
Síró feleség kislányát öleli /kézi kamera/
117/UTCA
KÜLSŐ, ESTE
Tamás áll, ránk néz /second
ráfahrt/
118/KONYHA
BELSŐ, ESTE
Síró feleség /kézi
kamera/
119/KONYHA
BELSŐ, ESTE
Síró kislány /kézi
kamera/
120/KONYHA
BELSŐ, ESTE
Részeg férfi késsel /kézi kamera/
121/UTCA
KÜLSŐ, ESTE
Tamás áll, ránk néz /közeli
ráfahrt/
RÖVID MONTAGE TAMÁS BOLDOG
GYERMEKKORÁBÓL SUPER
122/KONYHA
BELSŐ, ESTE
Részeg férfi késsel, a feleségnek ront /kézi kamera/
123/KONYHA
BELSŐ, ESTE
Síró feleség, síró kislányát öleli, majd a
gyerekszobából, kirohan a kisfiú baseball ütővel a kezében, de Tamás éppen
akkor lép oda és elveszi az ütőt /kézi
kamera/
(75 F/sec)
124/KONYHA
BELSŐ, ESTE
Tamás int a családnak, hogy tünjenek el /kézi kamera/
(75 F/sec)
125/KONYHA
BELSŐ, ESTE
Részeg férfi késsel /kézi kamera/
126/KONYHA
BELSŐ, ESTE
Tamás nézi őt ütővel a kezében /kézi kamera/
MONTAGE TAMÁS AGYONVERI A
FÉRFIT,
127/UTCA
KÜLSŐ, ESTE
Tamás feldühödve megy, be-be villanak az agyonverés képei a
boldog gyermekkorral vegyesen
128/UTCA
KÜLSŐ, ESTE
Tamás széttárt karral üvölt a nagy semmibe FADE OUT
129/MŰTEREM BELSŐ, NAPPAL – KIHALLGATÓSZOBA FADE IN
Tamás az üres
cigis dobozzal játszik, rajta a felirat
"" A dohányzás halált okozhat'' /közeli/
130/MŰTEREM
BELSŐ, NAPPAL – KIHALLGATÓSZOBA
Tamás arcát látjuk, majd a kamera mellé néz /second fahrt/
(Mereng – majd megszólal)
DIALOG
- Tamás
-Van egy cigid?
Egy
női kéz nyúl be cigarettával kínálja Tamást, ő elvesz egy szálat, keze
bilincsben
131/MŰTEREM
BELSŐ, NAPPAL – KIHALLGATÓSZOBA
A titokzatos nő ül vele szemben, háta mögött
egy video kamera, a szoba hátsó fala egy féligáteresztő tükör /second fahrt/
(nyugodt hangon)
DIALOG
- Dóra
-Ugye tudod, hogy nem ezért vagy itt?
132/MŰTEREM
BELSŐ, NAPPAL – KIHALLGATÓSZOBA
Tamás arcát látjuk /second fahrt/
Bevillannak
képek, ahogy Tamás széttárt karral üvölt, egy ház tetején áll, a rendőrök épp
leszedik, majd a rendőr kocsiba tuszkolják. VIDEO
133/NAPPALI
BELSŐ, NAPPAL
Dóra arcát látjuk /közeli fahrt/
DIALOG
- Dóra
-Mesélnél a gyermekkorodról?
134/NAPPALI
BELSŐ, NAPPAL
Tamás arca elkomorodik, majd félrenéz, ekkor
derül ki, hogy egy díványon fekszik és felűről látjuk
/kamera
felsőgépből emelkedik/
135/NAPPALI
BELSŐ, NAPPAL
Tamás felül a díványon /second fahrt/
136/NAPPALI
BELSŐ, NAPPAL
Dóra a fotelban ül, Tamás balról belép a
képbe, Dórához közeledik /kistotál fahrt/
137/NAPPALI
BELSŐ, NAPPAL
Tamás arca Dóráéhoz közeledik /profilos kétalak/
138/NAPPALI
BELSŐ, NAPPAL
Tamás keze megérinti Dóráét /közeli/
139/NAPPALI
BELSŐ, NAPPAL
Tamás és Dóra arca közel egymáshoz, egymást
nézik /szűk
anschnitt/
140/NAPPALI
BELSŐ, NAPPAL
Tamás keze simítja Dóra karját /közeli/
141/NAPPALI
BELSŐ, NAPPAL
Tamás és Dóra arca közel egymáshoz, egymást
nézik /szűk
anschnitt/
142/NAPPALI
BELSŐ, NAPPAL
Tamás keze simítja Dóra vállát /közeli/
143/NAPPALI
BELSŐ, NAPPAL
Tamás és Dóra arca közel egymáshoz, egymást
nézik /szűk
anschnitt/
144/NAPPALI
BELSŐ, NAPPAL
Tamás keze simítja Dóra nyakát /közeli/
145/NAPPALI
BELSŐ, NAPPAL
Tamás és Dóra arca közel egymáshoz, egymást
nézik /szűk
anschnitt/
146/NAPPALI
BELSŐ, NAPPAL
Dóra halott, véraláfutásos nyakkal ül a
fotelban, előtérben hátul Tamás kilép a szobából /totál/
147/MŰTEREM
BELSŐ, NAPPAL – KIHALLGATÓSZOBA
Tamás arcát látjuk /second fahrt/
148/MŰTEREM
BELSŐ, NAPPAL – KIHALLGATÓSZOBA
Dóra kutatja szemeivel Tamás arcát, választ vár kérdésére /anschnitt fahrt/
149/MŰTEREM
BELSŐ, NAPPAL – KIHALLGATÓSZOBA
Tamás arcát látjuk /anschnitt fahrt/
(Mereng – majd megszólal)
DIALOG
- Tamás
-Van tüzed ?
150/MŰTEREM
BELSŐ, NAPPAL – KIHALLGATÓSZOBA
Dóra tüzet ad a megbilincsel fiúnak /anschnitt fahrt/
151/MŰTEREM
BELSŐ, NAPPAL – KIHALLGATÓSZOBA TÜKÖR MÖGÖTT
Két nyomozó áll a tükör mögött, átlátunk
Tamásékra, az egyik nyomozó már nagyon feszült /anschnitt
fahrt/
DIALOG
– Tamás – a tükörfal másik oldalán
-Hol is tartottam ?
152/MŰTEREM
BELSŐ, NAPPAL – KIHALLGATÓSZOBA TÜKÖR MÖGÖTT
Két nyomozó szemből /kétalak fahrt – egészen profilos kétalakig/
(Nyomozó ideges – majd kirobban)
DIALOG
- Nyomozó
-Hát Bazd Meg !
Ezt komolyan nem hiszem el.
Az
ideges nyomozó kilép az ajtón
153/UTCA
KÜLSŐ, NAPPAL
A nyomozó kilép az utcára és rágyújt /profilos közeli/
Idegesen elindul felfigyel a szemközti
teraszra
154/TERASZ
KÜLSŐ, NAPPAL
Zsúfolt terasz, pincérek sürögnek, az összes eddig kivégzett
kuncsaft a teraszon adja magát /nagytotál
fahrt/
155/UTCA
KÜLSŐ, NAPPAL
A nyomozó el kezdi felhergelni magát /közeli/
Tekintete egyre elszántabb, megy
156/UTCA
KÜLSŐ, NAPPAL
A nyomozó a fegyveréhez nyúl /közeli/
157/NAPPALI
BELSŐ, NAPPAL
A szoba túloldalán egy TV, ahol épp a híradó
folytatódik, előtérben kanapé, a kamera balra kis ívben fahrt-ol
DIALOG
- Ági
-
-Nyolc halálos áldozata van annak a ma
kora esti lövöldözésnek, melyet egy ismeretlen tettes, egyenlőre tisztázatlan
okok miatt követett el egy belvárosi kávézó teraszán. A Rendőrség egyenlőre
teljes hírzárlatot rendelt el, a vérengzés okát még vizsgálják.
-
-A helyszínen tartózkodik Novotzky
Csilla kolléganőnk. Szervusz Csilla mik a legfrissebb fejlemények ?
CSILLA
– Szervusz Ágnes, köszöntöm a nézőket ! Itt a hátam mögött még tart a
helyszínelés, a rendőrség továbbra sem ad semmilyen tájékoztatást a történtekről.
Megkérdeztünk néhány szemtanút is az ügyben, de egyértelműen senki nem
emlékszik a történtekre, még mindenki a sokk hatása alatt van
A kanapén a szőke picsa kislánya ül és nézi a
TV-t, arca borzongatóan komoly /ráfahrt/