|
|
|
Deák épület
Az iskola története Kunszentmárton Városi Általános Iskola a 2003-2004. tanévben a korábban önállóan működő és a Széchenyi István Általános Iskola összevonása révén jött létre. Mindkét korábbi intézmény komoly történeti múltra és hagyományokra tekinthet vissza.
|
A Deák Ferenc Utcai Általános Iskola története a XIX. Század első felére nyúlik vissza. 1838. decemberében épült fel a nagyiskola, mely a mai napig a központi épület szerepét tölti be. Ez volt a község első oktatási, sőt művelődési intézménye hosszú időn, közel száz éven keresztül. Az iskola felállítása és fenntartása a község feladata volt, az iskolafelügyeletet pedig a római katolikus egyház gyakorolta. Az iskolában megépítésekor négy szolgálati lakást alakítottak ki, négy tanító – Veres Mihály, Somogyi István, Szakali Sándor és Szabó Antal – négy hatalmas tanteremben kezdte meg az oktatást.
|
A Deák Ferenc Utcai Általános Iskola története a XIX. Század első felére nyúlik vissza. 1838. decemberében épült fel a nagyiskola, mely a mai napig a központi épület szerepét tölti be. Ez volt a község első oktatási, sőt művelődési intézménye hosszú időn, közel száz éven keresztül. Az iskola felállítása és fenntartása a község feladata volt, az iskolafelügyeletet pedig a római katolikus egyház gyakorolta.
|
Az iskolában megépítésekor négy szolgálati lakást alakítottak ki, négy tanító – Veres Mihály, Somogyi István, Szakali Sándor és Szabó Antal – négy hatalmas tanteremben kezdte meg az oktatást. A fiúkat és a leányokat külön tanították. Amikor 1856-ban iskolabővítésre került sor, megépítették a kettős csigalépcsőt, mely a nemek teljes elkülönítését szolgálta. Ekkorra az iskolabővítés a létszámok tekintetében is megmutatkozott, ugyanis hat tanító 779 diákot tanított négy felmenő osztályban. Nem volt szokatlan a nyolcvanas vagy kilencvenes osztálylétszám. 1869-ben nálunk is megalakul az iskolaszék az 1868-as népoktatási törvény hatására. Összetétele a következő volt: Fgy. Tóth István, alelnök Tóth Sándor plébános, tagok: Nagy Antal, Bozóki Sándor, Simon Károly, Busai Károly, Privrel Antal tanító, Szilárdfy Ágoston, Doba István, Ökrös József, Apatóczki József. Jegyző: Pásztor László tanító, gondnok: Radics István tanácsnok. Az iskolaszék egyik első intézkedése a párhuzamos osztályok felállítására tett javaslat.
|
1879-ben helyezték Kunszentmártonba Veress János tanítót, akinek működése 42 éve új korszakot jelentett az iskola életében. Áldozatos tanítói munkája mellett „Régi idők fakult írásai” címmel újságcikk-sorozatot írt, melyben híven mutatta be a XIX. Század végi iskolát és településünket. Tanítótársaival 1879-ben megszervezte mind a fiúk, mind a lányok részére a hatosztályos oktatást, az ismétlő iskolát, majd 1890-ben a távolabb lakó tanulók létszámának megnövekedése miatt a Kulacsos iskolát.
|
1902-ben régi terv valósulhatott meg: az egri érsekség jóváhagyásával a nagyiskola községi kezelésbe került. 1909-ben a korábban működő „zugiskolák” helyett – melyben a tanyavilág gyermekeit tanította a betűvetés tudományára egy-egy ott lakó írástudó, képesítéssel nem rendelkező földműves – több iskolaépület létrehozására került sor. Így jött létre a tanyán a vekeri, a telekparti, a köttöni, a jaksori, az ugari iskola, a belterületen pedig a Kulcsos mellett az érparti, a Zeller – az ott tanító házaspárról kapta később a nevét – és a mai Zrínyi téri iskolaépület, mindegyik tanítói lakással. Az elöljáróság egyúttal a nagyiskola felújítását és bővítését is tervbe vette. 1910-ben sor került az iskolák államosítására, ekkor a tanulói létszám a felmenő rendszerű hat évfolyamon 951 tanuló. Az államosított iskola első igazgatója Schóber Alajos 1923-ig, utóda Iványi Károly lett. Az első világháború alatt a férfi tanítók nagy része bevonult katonának, az itthon maradottak osztályösszevonásokkal és helyettesítésekkel igyekeztek pótolni hiányukat. A nagyiskola épületében 80 ágyas hadikórházat rendeztek be, így az oktatás kikerült a városszéli iskolaépületekbe. A tanyasi iskolák a 10-es években külön igazgatás alá kerültek, a nagyiskola a négy belterületi iskolával 20 pedagógussal működő tekintélyes intézménnyé vált. A második világháború alatt ismét hadikórház lett az iskolaépület, az oktatás az egyesületi helyiségekben történt. 1945 után az iskolaszerkezet megváltozott, a ma is működő nyolcosztályos általános iskola jelent meg a hatosztályos helyett. Ekkor az I. számú Általános Iskola (a későbbi Mátyás király Utcai Általános Iskola) fiúiskola, a nagyiskola utóda a II. számú Általános Iskola (a későbbi Deák Ferenc Utcai Általános Iskola) leányiskola lett. Az Eötvös utcai (Kulacsos) és a Bercsényi utcai (Zeller) iskolát az I. sz. Általános Iskola, míg az Érparti és a Zrínyi téri iskolát a II. sz. Általános Iskola kapta. 1945-47-es tanévekben megkezdődött a szakrendszerű oktatás kiépítése, a szaktanári képzés. 1951-ben került sor a gyógypedagógiai képzés elindítására, majd 1956-ban kezdte meg működését a napközi otthon, egy csoporttal. 1958. őszétől tanácsi határozat alapján megvalósult a koedukáció, így fokozatosan megszűnt a leányiskola jelleg. Először párhuzamos fiú és lány, majd vegyes osztályok alakultak. Létrehozták a két iskola körzethatárait, ahonnan beiskolázhatták diákjaikat. Az 1965-66. tanévben iskolafelújítás történt, de még így is váltott rendszerben zajlott a tanítás, ami azt jelentette, hogy havi, majd heti váltásban jártak iskolába, természetesen szombaton is. 1966. szeptember 1-jén indult a sok elismerést kivívott matematika tagozat. 1980. szeptember 1-jén újabb változás következett be: a Mátyás király utcai iskola „kiköltözött” a lakótelepre, Killián lakótelepi Általános Iskola néven folytatta tovább a működését. Ettől kezdve a diákotthon – '90-es években történt megszűnéséig – a Deák Ferenc utcai iskola igazgatóságához tartozott. Ebben az időszakban megszűnt a váltott tanítás, illetve a szombat tanításmentessé vált. A matematika tagozatos oktatást az orosz nyelvi tagozat váltotta fel, mely a rendszerváltásig működött. 1985-től vette kezdetét a fakultációs oktatás, mely alkalmat adott a tanórán kívüli tehetséggondozásra többféle tudományterületen. Egy év múlva, 1986-ban kezdődött a számítástechnika oktatása, mely napjainkban az informatika tantárgy keretein belül folytatódik. 1988-ban ünnepelte az iskola fennállásának 150. évfordulóját. Ekkor 63 pedagógus foglalkozott 863 tanulóval, ez 20 tanulócsoportot, 3 eltérő tantervű, 3 diákotthoni, 15 napközi otthoni csoportot jelentett. Munkájukat 25 fő technikai dolgozó segítette. Ebben az időszakban természetes volt az évfolyamonkénti négy párhuzamos osztály 30 fő körüli osztálylétszámokkal. A rendkívül tartalmas, sokszínű, változatos oktató-nevelőmunkát jelzi ezekben az években a számos szakkör, eredményes sport, énekkari tevékenység, a rajz fakultáció, melyből művészeti iskola nőtt ki. A magyar fakultációból színházi előadások jöttek létre. Kedveltek voltak a nyári kerékpártúrák, táborok. A természet, közvetlen környezetünk megismerésére alakult a máig működő természetmegfigyelő tábor.
|
|
|