A III. Kárpát-medencei Kémia Tábor a zentai Bolyai Tehetséggondozó Gimnázium és Kollégiumban volt megrendezve 2011. március 18-20. között. A rendezvény immár harmadik alkalommal került megrendezésre. A tavalyin is voltam, de a tavalyelőttin sajnos nem. Számos előadó jelent meg a táborban, többek között Dr. Sükösd Csaba tanszékvezető, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Nukleáris Technikai Intézet docense, aki az "Az atommag 100 éve" című előadásával szombat délelőtt elkápráztatta a közönséget színvonalas előadásmódjával, jól érthető magyarázataival, közvetlenségével. Majd később részletesen beszélt a Japánban bekövetkezett fukushimai nukleáris katasztrófáról. Ez nagyon érdekes volt számomra. Az első előadást viszont péntek délután, amikor megérkeztünk a Kollégiumba, Urbán Hodik Marianna kémia tanár tartotta, aki a zentai Stevan Sremac Általános Iskolából jött a rendezvényre. Az előadása - melynek címe: "A kezdetektől napjainkig... Az aszpirin" - érdekes volt, az aszpirin nevű gyógyszer történetéről, hatásáról, kémiájáról stb. mesélt. Utána varázslatos kémiai kísérleteket mutatott be Fodor Erika tanárnő. Például színes üdítőből színtelenet készített, ill. fordítva, vagy meggyújtotta a vizet (ami igazából nem égett, csak a felszínére jött kevés égő benzin miatt látszott úgy, mintha a víz égne). Az második előadást szombaton Dr. Jarosievitz Beáta tartotta, aki PhD. (= A filozófia doktora) a neveléstudományokban, a budapesti Gábor Dénes Főiskola Közoktatási vezetője. Előadásának címe: Ahol a WWW. megszületett. Ő sokat tud a CERN-ről, ami a Conseil Européenne pour la Recherche Nucléaire rövidítése (magyarul Nukleáris Kutatások Európai Tanácsa). Előadása részben erről szólt, valamint arról, hogy az Internet, azaz a World Wide Web (WWW) "őshazájának" tekinthető ez a hely. A harmadik előadás számomra szintén nagyon érdekes volt. Ennek címe "Tiltott anyagok az analitikai kémia szemszögéből" volt, előadója pedig Dr. Vastag Gyöngyi, aki az újvidéki TT Egyetem Analitikai kémia Tanszékéről jött. Előadásában beszélt magáról az analitikai kémiáról, felosztásáról, példákkal illusztrálva. Majd a drogokról, doppingszerekről beszélt részletesen és érthetően. Többek között beszélt még a drogok kimutatásáról, a kimutathatóságukról, a doppingszereken belül pl. még a géndoppingokról is. A negyedik előadást Dr. Mátyus Péter tartotta, aki a budapesti Semmelweis Egyetem Szerves Vegytani Tanszékéről jött. Ez is érdekes volt. Többek között a gyógyszerkutatás múltjáról, jelenjéről és jövőéről beszélt a hallgatóságnak. Majd rengeteg példával, ábrával bemutatott pár gyógyszert. Az ötödik előadás "Vegyészek szerepe a társadalom fenntartható energiaellátásában és mobilitásában" címmel szintén izgalmas volt, Dr. Leveles László tartotta, a MOL Nyrt.-től jött a táborba. A hatodik előadásra nem mentem, mert tavaly Nyíregyházán azt már láttam. Címe: "Fémvegyületek alkalmazása a gyógyászatban", előadta Dr. Kiss Tamás, a Szegedi Tudományegyetem Szervetlen és Analitikai Tanszék tanára. Majd 5 diákelőadás következett. Az előadó diákok ők voltak: Darvas Dominika, 11. évfolyamos tanuló Budapestről (előadásának címe: Környezeti minták mérése). Hajnal Andor, V. éves geográfus hallgató a SZTE-TTIK-ről jött, előadásának címe "Vajdaság geotermikus erőforrásai, különös tekintettel a gyógyvizekre és gyógyfürdőkre" volt. A harmadik diákelőadás címe "A felszíni vizeket szennyező hidrofób anyagok eltávolítása különböző polimerek alkalmazásával" volt, amit Mátéffy Kornél, 12. évfolyamos tanuló, a Gimnázium tanulója adott elő. A következő diákelőadó Anitics Tamás, 12. évfolyamos tanuló, szintén a Gimnáziumból, előadásának címe: "Tüzelőanyag-cellák". Majd szintén a Bolyai TGK-i tanuló, Kecskeméti Árpád adott előadást a szennyvizek toxikológiai vizsgálatával kapcsolatban. Fél 6 körül csoportban végeztünk kísérleteket. Hajnal Zsuzsanna kémiatanár volt a foglalkozásvezető a palicsi Miroslav Antic Általános Iskolából. A foglalkozáson a szénhidrátok tulajdonságait vizsgáltuk. Vasárnap reggel fél 9-től Szórád Endre, az Intézmény igazgatója adott előadást "Jövőnk, életünk (és) a kémia" címmel, a kémia nemzetközi éve alkalmából. Majd fél 10-től szintén Ő mutatott be látványosabbnál látványosabb kísérleteket. Majd pár fizikai kísérletet is láthattunk. Utána egy vetélkedő volt, olyan kérdések, feladatok voltak a lapon, amelyek az előadásokkal, a szombat esti csoportos kísérletezéssel voltak kapcsolatosak. Utána mindenki kapott egy emléklapot, megebédeltünk, és 13:30-kor indultunk haza. |
||
A kísérletekről készült videók | ||
Képek a táborból: |
||
Fodor Erika tanárnő foglalkozásán. A tálcán: papírlap, cseppentő, papírtörlő, alufólia, mini kerek lyukacsos üvegedény, benne jód, gyufa, fenolftalein oldat, univerzál indikátor, kalcium, kalcium-karbid, mini borszeszégő |
||
Fodor Erika tanárnő kísérlete: így lehet narancsléből limonádét gyártani ill. limonádéból narancslevet. Abban az üvegben, amelyikbe önti a narancssárga löttyöt, aszkorbinsav van. Azért lesz limonádé színű az "üdítő", mert a piros löttyben indikátor van, ami savas közegben elszíntelenedik. Ha visszaönti a "limonádét" a pohárba, újra narancssárga lesz az oldat. | ||
Fodor Erika tanárnő azt mutatja, hogy lehet jódgőzzel a papírra írni, csak egy idő után az írás eltűnik, a jód elszublimál. | ||
A kalcium, ill. kalcium-karbid közelről A következő kísérleteket végeztük el: 1. Kalciumra cseppentettünk vizet, majd fenolftalein oldatot. A kalcium reagált a vízzel, kalcium-hidroxid és hidrogén keletkezett. A kalcium-hidroxid lúgos kémhatású, ezt a fenolftalein lila színnel jelezte. A fejlődő hidrogént meggyújtottuk, kis pukkanás volt hallható. 2. Kalcium-karbidra csepegtettünk vizet, majd a fejlődő gázt, az acetilént meggyújtottuk. |
||
A közönség Szórád Endre igazgató úr foglalkozásán | ||
A vártnál hamarabb játszódott le a reakció. | ||
Szórád Endre tanár úr koktélt készített (persze különböző oldószerekből, indikátorokból). | ||
Szórád Endre tanár úr nem azt mondta, hogy színezd át a lombik tartalmát, hanem csak azt, hogy rázd össze... (metilénkék, kék lombik) |
||
A hidrogén-peroxid bomlása mangán-dioxid katalizátor hatására | ||
Elefánt fogkrém. A fejlődő oxigént parázsló gyújtópálcával mutatta ki Tanár úr. | ||
A "varázsgömb". Kevés sósavat és ammónium-hidroxidot engedett Tanár úr a gömbbe, ezek lassan reagáltak egymással, és sűrű fehér füst, szalmiáksó keletkezett. | ||
Tanár úr elvágja késsel a nátriumot, és egy pici darabkát felhelyez a csőbe. | ||
Klórgáz fejlesztése: elszívófülkében, nyitott ablak mellett. Kálium-permanganát és sósav reakciójával fejlesztettek klórt, amit a lombikba vezettek, majd ráerősítették az üvegcsővel átfúrt gumidugót, amiben a nátrium volt. | ||
A nátrium reakciója klórgázzal. A klórgázzal teli lombikba Tanár úr vasdróttal belenyomta a nátriumdarabkát, majd pár csepp vizett adott a rendszerhez. A reakció elég hevesen játszódott le, fehér füst, nátrium-klorid keletkezett. | ||
Az éghetetlen zsebkendő. Az 50 v/v%-os alkohollal megnedvesített zsebkendő nem ég el, amikor az alkohol-víz elegyet meggyújtjuk, mert a víz párolgása endoterm folyamat, ami hőt von el a rendszertől, így a zsebkendő nem melegszik fel a gyulladási hőmérsékletre. | ||
Tanár úr óvatosan kiönti a szén-tetrakloridot a kémcsőbe. | ||
A foszfor darabolása | ||
Tanár úr etilalkohollal megnedvesítette a lombik ill. a palack belsejét, majd meggyújtotta az alkoholt. Éles hangot kiadva, kék lánggal égett az alkohol, a palack összehorpadt. | ||
Tanár úr szappanbuborékot fújt földgázzal, majd meggyújtotta a gázt. | ||
Titkosírások | ||
... és végül mindenki evett a nagy tortából | ||
Linkajánló |
||
Lőrincz Orsolya, Mátéffy Kornél, és én riportot adtunk a Magyar Szó nevű újságnak. | ||
Magyar Szó | ||
Szabadkai Rádió | ||
Zenta város nem hivatalos honlapja |