Fogalomtár



bit:

kétállapotú jel: [van áram/nincs áram], [igen/nem], [igaz/hamis], [1/0], ...

byte (bájt):

nyolc bit alkotta bináris adat

memóriacím:

a memóriában egy keresett byte sorszáma (indexe)

cache/gyorsítótár:

olyan memória ami adatok ideiglenes tárolására van kialakítva, és nagyon gyors

címzés:

az a folyamat amikor a processzor kiosztja a memóriacímeket

fájl:

a merevlemezen eltárolt bájtok halmaza, hozzáférést kérni az elérési út által lehet

elérési út:

az elérési út adja meg hogy a fájl milyen néven, hol található meg, melyik merevlemezen

típusai:

  • teljes elérési út: minden benne van pl. "C:\Windows\notepad.exe"

  • relatív elérési út: az adott mappából kiindulva kell keresni a fájlt: pl. "..\képek\Kép0001.jpg" (".." = visszalépni egy mappát először is)

  • rövid elérési út: a rendszerre van bízva hogy találja meg a fájlt: pl. "notepad.exe"

    először a program jelenlegi mappájában keresi, majd a PATH környezeti változóban felsorolt mappákban (pl. C:\Windows;C:\Windows\System32;...) -> ha sehol nincs ilyen akkor hiba történik

    ha az állományt futtatni szeretnénk, és .EXE, .COM, .BAT, .CMD kiterjesztése van, akkor az elhagyható - pl. a Futtatás (Win+R) ablakba elég beírni hogy "notepad"

hozzáférési kulcs (handle):

a fájl megnyitásakor kapott számérték, amire később szükség lesz ahhoz hogy műveleteket végezz a fájllal - mint egy koncertre a belépőjegy

miután végeztél a fájllal mindig jelezni kell a rendszernek hogy már nincs szükséged a kulcsra - most már így más program is hozzáférhet a fájlhoz

változó:

Egy adat a memóriában, ami névvel, és típussal van ellátva - bármikor átírható pl. (int i = 5).
Ez egy "egész szám" típus, aminek az értéke öt, "i" név alatt.
Az érték bármikor megváltoztatható kódból, pl. (i = 6), de a nevével ("i") bármikor elérhető.

változódeklaráció:

Az az utasításforma amivel létrehozol egy új változót (a kezdőérték el is maradhat):

<típus> <változónév> [= kezdőérték];

pl.:

int i = 5;

kezdőérték:

Az az érték amit egy változó a létrehozás után kap - ha nincs megadva akkor véletlenszerű lesz (nem szándékosan).

típus:

Reprezentálja hogy milyen jellegű adatot tárolhatsz a változóban - pl. számot vagy szöveget
Miután a változó létrejött a típusa nem változtatható meg.

konstans:

Egy olyan változó ami csak olvasható, vagy egy begépelt adat, ami nem fog megváltozni futás közben.

A csak olvasható változó deklarációja:   

const <típus> <változónév> [= kezdőérték];

Illetve, íme egy begépelt adat (piros):

i = i + 5;

változók/konstansok/utasítások/függvények/... elnevezése:

  • csak az angol ABC betűi, számok 0..9-ig, és a "_" jel
  • számmal nem kezdődhet, az első karakter mindig betű, vagy aláhúzásjel kell legyen
  • nem lehet a programnyelvben használatos kulcssszó (pl. if, for, while, ...)
  • kis és nagybetű meg van különböztetve, pl. (s != S)

mutató:

Egy változó memóriabeli kezdeténél elhelyezkedő memóriacím. (lásd: memória)

Akkor nevezünk egy memóriacímet mutatónak, ha azt hivatkozásként használjuk egy változóhoz.

aritmetikai művelet:

Matematikai számolható művelet.

logikai művelet:

Színtisztán kétállapotú döntésekre (igaz/hamis) alapozó művelet.

operátor:

műveleti jel

operandus:

műveleti tag - pl. egy összeadásnak legalább két operandusa van

kifejezés:

 aritmetikai/logikai műveletek, konstansok, változók és függvények által előállított komplex számolási művelet

pl. 1 / (pow(x, 2) + 1) + (M_PI / 2)

állítás:

olyan kifejezés melynek végeredménye logikai jellegű

elágazás:

olyan csomópont a programban, ahol egy adott állítás alapján több dolog következhet be

ciklus:

olyan csomópont a programban, ahonnan egy adott állítástól függően visszaugrik egy korábbi csomópontra - ameddig azállítás nem kerül a kívánt állapotba

feltételes utasítás:

az az utasítás amivel állítást kiértékelve, elágazás állítható fel a programban

túlcsordulás:

akkor következik be ha egy változó értéke túllépi a típusa által meghatározott korlátokat - általában az új érték érvénytelen lesz

inkrementálás:

növelés, léptetés előrefele

dekrementálás:

csökkentés, léptetés hátrafele

típuskonverzió:

Olyan utasítás, melynek során egy változót egy másik típusú változóként kezelünk. (lásd: egyéb operátorok)

lista/utasításlista:

Olyan utasítássorozat, mely egy utasításként kezelhető. (lásd: egyéb operátorok)

utasítás:

a processzor által végrehajtott egyetlen művelet

órajel:

megadja azt a frekvenciát, ami megadja hogy a processzor másodpercenként hány utasítást képes elvégezni

fordító (compiler):

az az alkalmazás ami a begépelt kódot a gép számára érthető nyelvre alakítja

linker (szerkesztő):

az az alkalmazás ami összeállítja a programot a lefordított fájlokból

valós mód:

a gép hardvereit bármilyen alkalmazás közvetlen hozzáférésre veheti

védett mód:

az operációs rendszer elosztja a hardvereket az alkalmazások között, ezáltal védi azok ütközését

típusdefiníció:

olyan utasítás, mellyel egy új típust hozunk létre - amit később változódeklarációnál felhasználhatunk

mező (programozási):

az összetett adatszerkezetekhez tartozó elemeket hívjuk mezőknek

ARGB színkód:

olyan színkód ami négy bájtból áll, az első bájt az átlátszóság (alpha), a második a vörös (red), a harmadik a zöld (green), az utolsó a kék (blue) - a HTML színkód lehet ilyen, általában tizenhatos számrendszerben adják meg