Példatár



"Új mappa (2) - The Ultimate C gyakorló pack"
Az oldal remekül használható ehhez a csomaghoz. A programozási ismeretek elsajátításához, ajánlott az ebben lévő feladatok megoldása. Nem titkoltan, az oldal másik célja hogyha problémába ütközünk a gyakorlócsomag feladataival, illetve azok megoldásaival - az oldal magyarázatot adjon a kérdéses problémára.

  1. Bevezetés
    1. A legelső C program elkészítése
    2. A számítógép alkatrészei
  2. A programozás alapjai
    1. Adattárolás kettes számrendszerben
    2. Műveletek kettes számrendszerben
    3. A program mint adathalmaz
  3. Előrehaladottabb programozás
    1. Egyedi típusok definiálása
    2. A program részekre bontása
    3. Egyszerű dinamikus adatszerkezetek
    4. Karakterláncokkal végzett műveletek
    5. Egyszerű rendezési algoritmusok
  4. Az egyszerű C/C++ programok rejtelmei
    1. A program fő függvénye, és a rendszer közötti kapcsolat
    2. Hibakeresési módszerek
    3. Összetett dinamikus adatszerkezetek
    4. Fájlkezelés, adattárolás
    5. Egyszerű síkbeli grafikai alkalmazás

Ia, A legelső C program elkészítése

  1. Soroljon fel legalább három ismert IDE-t!
  2. Írja le az alap C program szerkezetét!
  3. Mi a teendő, ha az IDE-t, vagy a programunkat vírusnak észleli a gép?
  4. Definíálja a változót saját szavaival! Sorolja fel a változó három elemét!
  5. Adja meg miként lehet elnevezni egy változót, írjon rá példát is!
  6. Írjon példát egy egész típusú változó deklarációjára!
  7. Írjon példát egy "valos" nevű, valós típusú változó deklarációjára, aminek kezdőértéke a pi!
  8. Írjon példát három karakter típusú változó deklarációjára, három kezdőértékkel!
  9. Vegyen fel két szöveg típusú változót, az egyik neve legyen "2szöveg", a másiknak pedig legyen kezdőértéke!
  10. Keresse meg azokat a hibákat az alábbi programban, amik a futást megakadályozzák - írja le a javított verziót:

    #includer <studio.h>

    int mein()
    {
       printl("Az alma kek.")
       retur
    0;
    }
  11. Keresse meg azokat a hibákat az alábbi programban, amik a futást megakadályozzák - írja le a javítás módját:

    #include <stdio.h>

    int main(){ printf("A fu kek."); return
    0; }
  12. Keresse meg azokat a hibákat az alábbi programban, amik a futást megakadályozzák - írja le a javítás módját:

    #include <stio.h>
    int main(){
       prinf("Az eg kek.")
       return
    0; }
  13. Milyen jellel helyettesíthetünk int, float, és char típusú változókat a printf utasításban?
  14. Milyen jellel helyettesíthetünk int, float, és char típusú változókat a scanf utasításban?
  15. Milyen jellel helyettesíthetünk szöveget a printf illetve a scanf utasításokban?
  16. Mit eredményez a printf utasításban az alábbi szöveg?

    "Ez egy\nszépen tagolt\n'szöveg'."
  17. Mit eredményez a printf utasításban az alábbi szöveg?

    "Ez egy \\\\\\ szépen\ttagolt\n'szöveg'."
  18. Mit eredményez a printf utasításban az alábbi szöveg?

    "Ez egy\t\n\t\"szépen\" tagolt 'szöveg'."
  19. Mit eredményez a printf utasításban az alábbi szöveg?

    "Ez egy\n\\\n\t\"szépen\" tagolt\n'szöveg'."
  20. Mire szolgál a printf utasításban a "\a" jelzés?
  21. Írjon példát egész szám típusú változó beolvasására a scanf segítségével!
  22. Írjon egy egyszerű C programot, amely kiírja azt a szöveget, hogy "Hello world"!
  23. Írjon egy egyszerű C programot, amely kiírja azt a szöveget, hogy "Az alma zold."!
  24. Írjon egy egyszerű C programot, amely bekér két számot, és kiírja azokat!
  25. Írjon egy egyszerű C programot, egy téglalap területének/kerületének kiszámításához!
  26. Írjon egy egyszerű C programot, amely bekér két számot, és elvégzi rajtuk a négy alapműveletet!
  27. Írjon egy egyszerű C programot, egy kör sugárból történő területének/kerületének kiszámításához! A pi értéke lehet 3.14.
  28. Írjon egy egyszerű C programot, egy kör átmérőből történő területének/kerületének kiszámításához! A pi értéke lehet 3.14.
  29. Írjon egy egyszerű C programot, ami bekéri a szükséges paramétereket ehhez a képlethez, és behelyettesít:

    X = A / 3 + [(B + C) * (B - C)] / 2

Ib, A számítógép alkatrészei

  1. Mire szolgál a processzor a számítógépben?
  2. Mit értünk egy processzor órajele alatt?
  3. Mit értünk egy processzor magszáma alatt?
  4. Mit értünk egy processzor bitszáma alatt?
  5. Mi az a regiszter?
  6. Mi az az aritmetikai egység?
  7. Mi az a logikai egység?
  8. Mi az az L1, L2, L3 cache?
  9. Mire szolgál a fizikai memória?
  10. Mi az a címzés?
  11. Mi az a memóriacím?
  12. Írja le röviden a merevlemez logikai adatelrendezését!
  13. Mi az a fájlnév?
  14. Mi a különbség a fájlnév és a teljes elérési út között?
  15. Mi az a 8.3-as fájlnév?
  16. Mire kell odafigyelni fájlkezeléskor (röviden)?
  17. Mire való a videokártya?
  18. Sorolja fel a videókártya fő jellemzőit!
  19. Sorolja fel a videokártyához tartozó, ön által ismert programozási felületeket!
  20. Mire való a BIOS?

IIa, Adattárolás kettes számrendszerben

  1. Miért tárolható nagyobb szám egy 32 bites gépen, mint egy 8 bitesen?
  2. Váltsa át az alábbi számot kettes/nyolcas/tizenhatos számrendszerbe: 56154
  3. Váltsa át az alábbi számot kettes számrendszerből: 100101010111
  4. Váltsa át az alábbi számot nyolcas számrendszerből: 243
  5. Váltsa át az alábbi számot tizenhatos számrendszerből: 0xCF
  6. Írjon egy olyan sorszámozott típust amin a legkisebb memóriaigénnyel tárolhatóak az alábbi értékek:
    1. 0
    2. -1
    3. 274
    4. -126
    5. 57546
    6. -10856
    7. 35605
    8. 75065
  7. A 6, kérdésre válaszolt típusok, hány byte memóriát foglalnak egyenként?
  8. Képes-e a rendszer hagyományos törtekkel (pl. 1/3) helyesen számolni?
  9. Írja le, hogy a 6, példában lévő számok, logikai típusként milyen állítást jelentenének?
  10. Lehet-e értéket tárolni a void típusban?
  11. Miért lehet egy mutatóművelet veszélyes?
  12. Mit jelent a NULL mutató?
  13. Soroljon fel karakterkódolásokat!
  14. Milyen karakterkódolással kell menteni a programot, hogy az ékezetek helyesen jelenjenek meg?
  15. Milyen karakterkódolással tárolná a "Hello World!" szöveget, hogy a legoptimálisabb legyen?
  16. Milyen karakterkódolással tárolná a "Helló világ!" szöveget (a memóriában), hogy a legoptimálisabb legyen?
  17. Milyen karakterkódolással tárolná a "Привет, мир!" szöveget, hogy a legoptimálisabb legyen?
  18. Hány byteot foglalnak a 15,-17, kérdésben leírt szövegek, a legoptimálisabb tárolás mellett?
  19. Legfeljebb mekkora szöveg tárolható, egy char[60] típusú változóban?
  20. Hogyan működik a dátum/idő kezelése a C/C++ nyelvben?
  21. Írjon példát változódeklarációra az alábbi esetekben:
    1. 8 bites előjeles egész szám, _8beesz névvel, -2 kezdőértékkel
    2. 4 byte méretű előjeles egész szám, x4eesz névvel
    3. 1 byte méretű karakter, x1k névvel, 'A' kezdőértékkel
    4. 64 bites előjel nélküli egész szám, _64benesz névvel, 15 kezdőértékkel
    5. 2 byte méretű logikai típus, tetszőleges névvel, igaz kezdőértékkel
    6. egyszeresen pontos valós szám, _furik néven, 3.14f kezdőértékkel
    7. 16 bites előjel nélküli egész szám, _16év_ néven
    8. 8 byte méretű előjel nélküli egész szám, _5abc néven
    9. 32 bites logikai típus, logikai néven
    10. kétszeresen pontos valós szám, __8_f néven
    11. 16 bites karakter, 8_f néven, L'П' kezdőértékkel
    12. 2 byte méretű karakterekből álló, legfeljebb 57 betűs szöveget tároló karakterlánc, 2byxx néven
    13. többszörösen pontos valós szám, atompontos néven
  22. Milyen karakterkódolással dolgozik a C, ha nem adunk meg semmit?
  23. Írjon egy egyszerű C programot, ami kiírja hogy "Helló világ!" a képernyőre!

IIb, Műveletek kettes számrendszerben

  1. Igaz-e hogy egy négy alapműveletből álló műveletet átalakítás nélkül, a C/C++ a matematikai műveleti sorrendnek megfelelően végez el?
  2. Igaz-e hogy a zárójel minden egyéb számolási műveletet felülbírál a programnyelvben?
  3. Miért nem kell az alábbi kifejezésbe zárójel?
    A && B || C && A
  4. Végezze el az alábbi műveleteket (A = 2, B = 0, C = -1, D = 5.00f)! Mennyi az eredmény?
    • C * 2
    • C + A * B / D + 1
    • A * B - D * C
    • A % B % C
  5. Végezze el az alábbi műveleteket (A = 2, B = 0, C = -1, D = 5.00f), [minden műveletnél számoljon a kezdőértékekből]! Mennyi az egyes változók értéke?
    1. A += B++ - C;
    2. B -= ++A - C;
    3. A *= ++A / C++ + --B;
    4. D /= --A - C++;
  6.  Végezze el az alábbi műveleteket (A = 2, B = 0, C = -1)! Milyen állítás lesz az eredmény?
    1. A && B || C && A
    2. A || !B && C || !A
    3. !(A < 2 || B > 3) && C
    4. (C && A) || !(B < A)
    5. B == A || A <= C
    6. A <= C && C >= B
  7. Végezze el az alábbi műveleteket (A = 2, B = 0, C = 1) [kezelje 8 bitesként az értékeket]! Mennyi az eredmény?
    1. A << 2
    2. B >> 2
    3. A | B | C
    4. A & B & C
    5. A | B & C
    6. ~A ^ B
  8. Végezze el az alábbi műveleteket (A = 2, B = 0, C = -1, D = 5.00f)! Mennyi az eredmény?
    1. A / (float)C + sizeof(long int) * 2
    2. (A < B ? B - A : A - B) * float(C) + D - sizeof(char) * 2
    3. A * 2 + --B, B++, C - B
  9. Végezze el az alábbi műveletet (A = 2, B = 0, C = -1, D = 5.00f) [mindent úgy ahogy eddig]! Mennyi az eredmény?
    1. (((A / C + sizeof(long int) * 2)  > 0 ? 5 : -2) + ~A - ++B * C) < 100 ? ~A ^ B : sizeof(wchar_t) + 2
  10. Hogyan használható a lista operátor? Mutassa be egy rövid kódrészleten keresztül!
  11. Írjon egy egyszerű C programot, ami beolvas a képernyőről két egész számot, majd összeadja azokat!
  12. Írjon egy egyszerű C programot, ami beolvas a képernyőről két egész számot, és megállapítja a számtani közepüket (átlagát)!
  13. Írjon egy egyszerű C programot, ami beolvas a képernyőről két egész számot, és megállapítja a mértani közepüket!
    Mj: A gyökvonást az sqrt(<szám>) utasítás végzi el, a kerekítést az lround(<valós szám>) amikhez kell a math.h fájl.
  14. Írjon egy egyszerű C programot, ami beolvas a képernyőről két valós számot, majd összeadja azokat!
  15. Írjon egy egyszerű C programot, amely if-else szerkezettel meghatározza egy valós szám abszolút értékét!
  16. Írjon egy egyszerű C programot, amely bemutatja a programnyelv egyetlen háromoperandusú operátorát, egy valós szám abszolút értékének számítása közben!
  17. Írjon egy egyszerű C programot, amely veszi két beolvasott valós szám számtani közepét (átlagát)!
  18. Írjon egy egyszerű C programot, amely veszi két beolvasott valós szám mértani közepét!
  19. Írjon egy egyszerű C programot, amely az fabs utasítással meghatározza egy szám abszolút értékét!
    Mj: Az utasítás - fabs(<valós szám>) - olyan amihez kell a math.h fájl.
  20. Írjon egy egyszerű C programot, egy téglalap területének/kerületének kiszámításához, valós számokkal!
  21. Írjon egy egyszerű C programot, egy kör átmérőből történő területének/kerületének kiszámításához!  A pi értéke legyen a math.h fájlban lévő M_PI konstans, és számoljon valós számokkat!

IIc, A program mint adathalmaz

  1. Melyik programnyelv a programozás őse?
  2. Miben különbözik a gépi kód, az alacsony szintű, és a magas szintű programnyelv?
  3. Mit értünk védett módú operációs rendszer alatt?
  4. Miért omlik össze a program egy érvénytelen memóriaterületre hivatkozáskor?
  5. Melyik az a fordítóprogram, amely Linux alatt is elérhető, és népszerű? Milyen szerkesztőt, és hibakeresőt érdemes hozzá használni?
  6. Milyen fordítót használ a Code::Blocks, és a Dev-C++?
  7. Milyen fordítóval dolgozik a Visual Studio, a C++ Builder, és a Borland C++?
  8. Írjon egy egyszerű példát, az if szerkezet bemutatására!
  9. Írjon egy egyszerű példát, az if-else szerkezet bemutatására!
  10. Írjon egy egyszerű példát, az if-else if-else szerkezet bemutatására!
  11. Írjon egy egyszerű példát, az switch-case bemutatására!
  12. Írjon egy egyszerű példát, a háromoperandusú feltételes utasítás bemutatására!
  13. Mire szolgál a switch-case utasításban a default kulcsszó?
  14. Mit értünk ciklus alatt?
  15. Írjon egy egyszerű példát, a while ciklusra!
  16. Írjon egy egyszerű példát, a do-while ciklusra!
  17. Írjon egy egyszerű példát, a for ciklusra!
  18. Mire szolgál a break utasítás?
  19. Mire szolgál a continue utasítás?
  20. Írjon egy egyszerű C programot, ami beolvas a képernyőről két számot és megállapítja, hogy az első szám osztója-e a másiknak!
  21. Írjon egy egyszerű C programot, ami beolvas a képernyőről egy a felhasználó által megadott mennyiségű számot, és összeadja azokat!
  22. Írjon egy egyszerű C programot, ami beolvas a képernyőről egy a felhasználó által megadott mennyiségű számot, és átlagolja azokat!
  23. Írjon egy egyszerű C programot, ami elszámol 18446744073709551615-ig és a számokat kiírja a képernyőre!
  24. Írjon egy egyszerű C programot, ami beolvas a képernyőről egy a felhasználó által megadott darabszámot, és ennyi véletlenszámot generál!
  25. Írjon egy egyszerű C programot, ami beolvas a képernyőről egy a felhasználó által megadott darabszámot, és ennyi 1 és 100 közötti véletlenszámot generál!
  26.  Írjon egy egyszerű C programot, ami beolvas a képernyőről egy a felhasználó által megadott darabszámot, és ennyi 0 és 1 között véletlenszámot generál, és kiírja három tizedes jegy pontossággal [printf-ben %.3f]!
  27.  Írjon egy egyszerű C programot, ami beolvas a képernyőről egy a felhasználó által megadott darabszámot, és ennyi prímszámot generál!

IIIa, Egyedi típusok definiálása

  1. Definíálja saját szavaival hogy mi az a tömb/vektor programozási szempontból!
  2. Mit értünk egy tömb memóriafolytonossága alatt?
  3. Vegyen fel egy tetszőleges nevű, int típusú, 60 elemű tömböt. Hivatkozzon a 12. elemére, mind mutatók által, mind indexeléssel!
  4. Mit értünk mátrix alatt?
  5. Definiáljon egy 5 sorú, és 3 oszlopú valós számmátrixot! Hivatkozzon a [4][2] indexű elemre! Ez hanyadik sorban, és hanyadik oszlopban található?
  6. Mit értünk túlindexelés alatt? Mutassa be gyakorlati példával!
  7. Defináljon egy 5x5x5-es konstans karakterteret, nulla kezdőértékkel!  Hanyadik elemet jelöli a t[15]?
  8. Definiáljon egy 6 dimenziós tömböt, t névvel, az alábbi méretekkel: [1, 2, 3, 4, 5, 6]. Hány elemet tartalmaz egy ilyen tér?
  9. Milyen célokat szolgál a típusdefiníció?
  10. Írjon típusdefiníciót egy ilyen struktúrához: int, int, char, u. int, char[20]
  11. Mit értünk mező alatt programozási szempontból?
  12. Mi az a struktúramutató?
  13. Mire való a pont, és a nyíl operátor?
  14. Miként lehet meghatározni egy struktúra méretét?
  15. Miben különbözik a tömb, a struktúra, és a union?
  16. Mi az a flexibilis struktúra? Írjon rá egy egyszerű gyakorlati példát!
  17. Mi az az enumeráció? Miért jobb mint egy halom konstans?
  18. Létezik-e tömbnek, vagy akár mátrixnak típusdefiníciója?
  19. Írjon egy egyszerű példát az álnevek használatára!
  20. Készítsen egy egyszerű halmazt, amelyen bemutatja az elemek be/kivitelét, illetve halmazbeli létüknek ellenőrzését!
  21. Írjon egy egyszerű C programot, ami egy előre definiált vektor minimum elemét keresi meg!
  22. Írjon egy egyszerű C programot, ami egy előre definiált vektor minimum elemének helyét keresi meg!
  23. Írjon egy egyszerű C programot, ami egy előre definiált vektor maximum elemét keresi meg!
  24. Írjon egy egyszerű C programot, ami egy előre definiált vektor maximum elemének helyét keresi meg!
  25. Írjon egy egyszerű C programot, ami két előre definiált vektort ad össze!
  26. Írjon egy egyszerű C programot, ami egy előre definiált vektort megszoroz egy képernyőről beolvasott számmal!
  27. Írjon egy egyszerű C programot, ami két előre definiált vektor skaláris szorzatát számítja!
  28. Írjon egy egyszerű C programot, ami egy előre definiált vektorból egy újat állít elő, úgy hogy minden koordinátának veszi az abszolút értékét!
  29. Írjon egy egyszerű C programot, ami két előre definiált vektorból egy harmadikat állít elő, úgy hogy a koordinátákat az előző kettő koordinátáinak számtani közepei adják!
  30. Írjon egy egyszerű C programot, ami két előre definiált vektorból egy harmadikat állít elő, úgy hogy a koordinátákat az előző kettő koordinátáinak mértani közepei adják!
  31. Írjon egy egyszerű C programot, ami egy előre definiált valós számmátrix értékeiből meghatároz egy vektort, úgy hogy az a mátrix soronkénti összegeiből áll!
  32.  Írjon egy egyszerű C programot, ami egy előre definiált valós számmátrix értékeiből meghatároz egy vektort, úgy hogy az a mátrix soronkénti átlagaiból áll!
  33. Írjon egy egyszerű C programot, ami két előre definiált mátrixot ad össze!
  34. Írjon egy egyszerű C programot, ami két előre definiált mátrixot szoroz össze!
  35. Írjon egy egyszerű C programot, ami egy előre definiált 2x2-es számmátrix determinánsát számítja!
  36. Írjon egy egyszerű C programot, ami egy előre definiált 3x3-as számmátrix determinánsát számítja!
  37. Írjon egy egyszerű C programot, ami két előre definiált térbeli vektor vektoriális szorzatát számítja!
  38. Írjon egy egyszerű C programot, ami két előre definiált térbeli vektor diádikus szorzatát számítja!
  39. Írjon egy egyszerű C programot, ami három előre definiált térbeli vektort vegyes szorzatát számítja!
  40. Írjon egy egyszerű C programot, ami egy előre definiált pivottáblában, egy előre kijelölt pivotelemmel elvégez egy lépésnyi pivotálást!
  41. További feladatok itt - mivel ezeket nem én írtam, ezekhez nincs készre gyártott megoldás

IIIb, A program részekre bontása

  1. Mit értünk blokk alatt?
  2. Írjon példát egy régióra!
  3. Mit értünk változók érvényességi tartománya alatt? Mutassa be gyakorlati példával!
  4. Mi van akkor ha egy változóra az érvényességi tartományán kívül próbálunk meg hivatkozni?
  5. Mi van akkor ha egy blokkban, és egy blokkon kívül is van egy azonos nevű változó? Melyiket fogjuk elérni?
  6. Mit értünk globális, illetve lokális változó alatt?
  7. Mit értünk függvény alatt programozási szempontból?
  8. Mit értünk egy függvény visszatérési értéke alatt?
  9. Deklaráljon egy függvényt fv1 névvel, aminek bemenő paramétere két egész szám, és a visszatérési értéke valós szám!
  10. Deklaráljon egy függvényt fv2 névvel, aminek nincs bemenő paramétere, és karaktermutatót ad vissza!
  11. Írja meg az alábbi matematikai függvény programkódját!
    f(x) = x - x/2 + x/3 - x/4 + x/5 
  12. Miben különbözik a függvény az eljárástól?
  13. Deklaráljon egy eljárást fv3 névvel, ami három tetszőleges típusú paramétert kér be!
  14. Mit értünk cím szerinti paraméterátadás alatt? Milyen további paraméterátadásokat ismer?
  15. Írjon egy olyan eljárást, amely a 12, példában lévő matematikai függvény eredményét cím szerint adja vissza - védelemmel!
  16. Lehet-e egy függvénynek több visszatérési értéke?
  17. Mi az a rekurzió? Hogyan viselkednek a rekurzív függvények?
  18. Mi az a függvénymutató? Írjon példát egy függvénymutató típusdefiníciójára!
  19. Mi az a makró? Mivel tud többet/kevesebbet mint egy függvény?
  20. Írjon példát egy olyan makróra, ami a 12, példában lévő matematikai függvényt számolja!
  21. Miként fordítható a programba egy-egy .h fájl?
  22.  Melyik függvénytárban találhatóak a következő függvények? (header fájl)
        printf, getchar, rand, time, calloc, cos, sqrt, atoi, strcat, strdup
  23. Soroljon fel legalább 5 fordítói direktívát!
  24. Makrók definiálásán kívül, mire alkalmas a #define direktíva?
  25. Sorolja fel a függvénytárak készítését pár lépésben!
  26. Mi az a névtér?
  27. Írjon egy egyszerű C függvényt, ami összead két számot!
  28. Írjon egy egyszerű C függvényt, ami megállapítja, hogy a egész szám osztója-e b-nek!
  29. Írjon egy egyszerű C függvényt, ami kiszámolja egy tetszőleges valós szám, tetszőleges egész hatványát!
  30. Írjon egy egyszerű C függvényt, ami bekér egy vektort, annak a dimenzióját, és meghatározza a hosszát!
  31. Írjon egy egyszerű C függvényt, ami bekér egy tömböt, annak hosszát, és kiátlagolja az elemeit!
  32. Írjon egy egyszerű C függvényt, ami bekér egy tömböt, annak hosszát, és meghatározza az elemek mértani közepeit!
  33. Írjon egy egyszerű C függvényt, ami bekér egy mátrixot, annak méreteit, és kiátlagolja az elemeit!
  34. Írjon egy egyszerű C függvényt, ami bekér egy mátrixot, annak méreteit, és meghatározza az elemek mértani közepeit!
  35. Írjon egy egyszerű C függvényt, ami bekér egy teret, annak méreteit, és kiátlagolja az elemeit!
  36. Írjon egy egyszerű C függvényt, ami bekér egy teret, annak méreteit, és meghatározza az elemek mértani közepeit!
  37. Írjon egy egyszerű C függvényt, ami kiszámolja az x-edik Fibonacci-számot rekurzív módon!
  38. Írjon egy egyszerű C függvényt, ami x faktoriálist számít rekurzív módon!
  39. Írjon egy egyszerű C eljárást, amely bekér két térbeli vektort, és cím szerinti módon visszaadja azok vektoriális szorzatát!
  40. Írjon egy egyszerű C eljárást, amely bekér egy tömböt, kiátlagolja elemeit, és az eredményt kiírja a képernyőre!
  41. Írjon egy egyszerű C eljárást, amely bekér egy tömböt, összegzi elemeit, és az eredményt kiírja a képernyőre!
  42. Írjon egy egyszerű C eljárást, amely bekér két számot, és a négy alapműveletet elvégzi rajtuk, az eredményt kiírva a képernyőre!
  43. Írjon egy egyszerű C eljárást, amely beolvassa cím szerint egy vektorba az adatokat a képernyőről!
  44. Írjon egy egyszerű C eljárást, amely beolvassa cím szerint egy mátrixba az adatokat a képernyőről!
  45. Írjon egy egyszerű C eljárást, amely beolvassa cím szerint egy térbe az adatokat a képernyőről!
  46. Írjon egy egyszerű C eljárást, amely egy cím szerint átadott vektort feltölt véletlenszámokkal!
  47. Írjon egy egyszerű C eljárást, amely egy cím szerint átadott mátrixot feltölt véletlenszámokkal!
  48. Írjon egy egyszerű C eljárást, amely egy cím szerint átadott teret feltölt véletlenszámokkal!
  49. Írjon egy egyszerű C eljárást, amely bekéri egy adott egyedi struktúra adatait a képernyőről!
  50. Írjon egy egyszerű C makrót, amely összead két számot!
  51. Írjon egy egyszerű C makrót, amely meghatározza két szám maximumát!
  52. Írjon egy egyszerű C makrót, ami megállapítja, hogy a egész szám osztója-e b-nek!
  53. Írjon egy egyszerű C makrót, ami három számnak számítja a számtani közepét!
  54. Írjon egy egyszerű .H fájlt, amely a 27,-53, feladatokat foglalja magába!

IIIc, Egyszerű dinamikus adatszerkezetek

  1. Mit értünk dinamikus tömb alatt?
  2. Mi a különbség a statikus, és a dinamikus tömb között?
  3. Mi fog egy adott memóriaterület, és a tömb között kapcsolatot teremteni? Mi az elve a dinamikus tömbnek?
  4. Mire kell odafigyelni tömbök futásidejű dinamikus lefoglalásakor?
  5. Melyek azok az utasítások, amelyeknek fontos szerepe a dinamikus tömbök kezelésében?
  6. Írjon egy kódrészletet, amelyben beolvasunk egy pozitív egész számot, és lefoglalunk egy ilyen hosszú tömböt!
  7. Vegyen fel egy tetszőleges nevű, int típusú, dinamikus, 60 elemű tömböt. Hivatkozzon a 12. elemére, mind mutatók által, mind indexeléssel!
  8. Igaz-e hogy mind statikus, mind dinamikus tömb előállítható bármilyen adattípusból?
  9. Meg lehet-e változtatni egy tömb hosszát futásidőben? Mutassa meg állításának igazát!
  10. Miért kell kinullázni a dinamikus tömböket egyes algoritmusokhoz?
  11. Tegyük fel hogy létezik egy dinamikus struktúra alapú tömb lefoglalva. Hivatkozzon egy tetszőleges elemének, tetszőleges mezejére!
  12. Miért kell felszabadítani a dinamikus tömböt, míg a statikusat nem?
  13. Rajzolja le a dinamikus mátrix, egyszerűbbik elrendezését!
  14. Miért nem lehet dinamikus mátrixoknál túlindexelést alkalmani?
  15. Mi a különbség a statikus, és a dinamikus mátrix között?
  16. Miért kell két csillag a mátrixok típusdefiníciójában, míg a tömbében csak egy?
  17. Írjon példát egy képernyőről beolvasott méretű dinamikus téglalapos mátrix lefoglalására, védelem nélkül!
  18. Írjon példát egy adott méretű dinamikus téglalapos mátrix felszabadítására!
  19. Lehetséges-e egy dinamikus téglalapos mátrix futásidejű átméretezése?
  20. Miként lehet egy dinamikus téglalapos számmátrixot kinullázni egyszerűen?
  21. Írjon egy példát egy háromszög alakú számmátrix lefoglalására, és felszabadítására!
  22. Hogyan lehet direkt, és indirekt struktúra alapú tömböket előállítani? (példával) Mi a különbség a kettő között, miért előnyösebb/hátrányosabb az egyik, mint a másik?
  23. Átméretezhető-e egy dinamikus tér?
  24. Átméretezhető-e egy dinamikus n-dimenziós tömb?
  25. Mi a lényege a new utasításnak? Melyik eredeti C utasítást váltja ki?
  26. Mi a lényege a delete utasításnak? Melyik eredeti C utasítást váltja ki?
  27. Átméretezhető-e egy new utasítással létrehozott tömb?
  28. Mutassa be röviden az std::vector objektumot! Mik az előnyei/hátrányai a kézi foglaláshoz képest?
  29. Mondjon legalább 3 olyan műveletet, amit az std::vector kapásból tud, de a klasszikus dinamikus tömb nem!
  30. Írjon egy egyszerű példát az std::vector használatára!
  31. Melyik függvénytárak szükségesek a new, illetve az std::vector használatához?
  32. Kell-e függvénytár a kézi foglalású dinamikus tömbök használatához?
  33. Alkalmas-e az std::vector mátrixok kialakítására?
  34. Írjon egy egyszerű C függvényt, ami bekér két pozitív egész számot, és lefoglal egy ekkora méretű dinamikus, téglalapos valós számmátrixot, védelem nélkül!
  35. Írjon egy egyszerű C függvényt, ami átméretez egy már korábban lefoglalt dinamikus, téglalapos méretű valós számmátrixot, védelem nélkül!
  36. Írjon egy egyszerű C eljárást, ami felszabadít egy dinamikus, téglalapos valós számmátrixot!
  37. Írjon egy egyszerű C függvényt, ami bekér két pozitív egész számot, és lefoglal egy ekkora méretű dinamikus,  téglatest alakú valós számteret, védelem nélkül!
  38. Írjon egy egyszerű C függvényt, ami átméretez egy már korábban lefoglalt dinamikus,  téglatest alakú valós számteret, védelem nélkül!
  39. Írjon egy egyszerű C eljárást, ami felszabadít egy dinamikus, téglatest alakú valós számteret!
  40. Írjon egy egyszerű C függvényt, ami bekér két pozitív egész számot, és lefoglal egy ekkora méretű dinamikus, téglalapos tetszőleges típushoz alkalmazható mátrixot, védelemmel!
  41. Írjon egy egyszerű C függvényt, ami átméretez egy már korábban lefoglalt dinamikus, téglalapos tetszőleges típushoz alkalmazható mátrixot, védelem nélkül!
  42. Írjon egy egyszerű C eljárást, ami felszabadít egy dinamikus, téglalapos tetszőleges típushoz alkalmazható mátrixot!
  43. Írjon egy egyszerű C függvényt, ami bekér 3 db pozitív egész számot, és lefoglal egy ekkora méretű dinamikus,  téglatest alakú tetszőleges típushoz alkalmazható teret, védelemmel!
  44. Írjon egy egyszerű C függvényt, ami átméretez egy már korábban lefoglalt dinamikus,  téglatest alakú tetszőleges típushoz alkalmazható teret, védelem nélkül!
  45. Írjon egy egyszerű C eljárást, ami felszabadít egy dinamikus, téglatest alakú tetszőleges típushoz alkalmazható teret!
  46. Írjon egy egyszerű C függvényt, ami bekér n db pozitív egész számot, és lefoglal egy ekkora méretű dinamikus,  szögletes tetszőleges típushoz alkalmazható n-dimenziós teret, védelem nélkül (rekurzív módon érdemes)!
  47. Írjon egy egyszerű C eljárást, ami felszabadít egy dinamikus, szögletes tetszőleges típushoz alkalmazható n-dimenziós teret  (rekurzív módon érdemes)!
  48. Írjon egy egyszerű C programot, ami egy futásidőben bekért vektort minimum elemét írja ki!
  49. Írjon egy egyszerű C programot, ami egy futásidőben bekért vektort minimum elemének helyét írja ki!
  50. Írjon egy egyszerű C programot, ami egy futásidőben bekért vektort maximum elemét írja ki!
  51. Írjon egy egyszerű C programot, ami egy futásidőben bekért vektort maximum elemének helyét írja ki!
  52. Írjon egy egyszerű C programot, ami két futásidőben bekért vektort ad össze!
  53. Írjon egy egyszerű C programot, ami egy futásidőben bekért vektort megszoroz egy képernyőről beolvasott számmal!
  54. Írjon egy egyszerű C programot, ami két futásidőben bekért vektor skaláris szorzatát számítja!
  55. Írjon egy egyszerű C programot, ami egy futásidőben bekért vektorból egy újat állít elő, úgy hogy minden koordinátának veszi az abszolút értékét!
  56. Írjon egy egyszerű C programot, ami két futásidőben bekért vektorból egy harmadikat állít elő, úgy hogy a koordinátákat az előző kettő koordinátáinak számtani közepei adják!
  57. Írjon egy egyszerű C programot, ami két futásidőben bekért vektorból egy harmadikat állít elő, úgy hogy a koordinátákat az előző kettő koordinátáinak mértani közepei adják!
  58. Írjon egy egyszerű C programot, ami egy futásidőben bekért valós számmátrix értékeiből meghatároz egy vektort, úgy hogy az a mátrix soronkénti összegeiből áll!
  59. Írjon egy egyszerű C programot, ami egy futásidőben bekért valós számmátrix értékeiből meghatároz egy vektort, úgy hogy az a mátrix soronkénti átlagaiból áll!
  60. Írjon egy egyszerű C programot, ami két futásidőben bekért mátrixot ad össze!
  61. Írjon egy egyszerű C programot, ami két futásidőben bekért mátrixot szoroz össze!
  62. Írjon egy egyszerű C programot, ami egy futásidőben bekért 2x2-es számmátrix determinánsát számítja!
  63. Írjon egy egyszerű C programot, ami egy futásidőben bekért 3x3-as számmátrix determinánsát számítja!
  64. Írjon egy egyszerű C programot, ami két futásidőben bekért térbeli vektor vektoriális szorzatát számítja!
  65. Írjon egy egyszerű C programot, ami két futásidőben bekért térbeli vektor diádikus szorzatát számítja!
  66.  Írjon egy egyszerű C programot, ami három futásidőben bekért térbeli vektort vegyes szorzatát számítja!
  67. Írjon egy egyszerű C programot, ami egy futásidőben bekért pivottáblában, egy előre kijelölt pivotelemmel elvégez egy lépésnyi pivotálást!
  68. Írjon egy egyszerű C programot, ami egy futásidőben bekért TSzemely alapú tömbön végez számításokat:
    1. Számolja ki a leggyakoribb szem, és hajszínt, majd kiírja a képernyőre!
    2. Számolja ki az átlagéletkort!
    3. Írassa ki a neveket, lakcímeket, kedvenc számokat egymás alá, megfelelő formázással!
    A tömböt vitelezze ki két külön programban is, az egyikben direkt, a másikban indirekt módon!
  69. Írjon egy egyszerű C++ programot, ami két futásidőben bekért vektort ad össze!
  70. Írjon egy egyszerű C++ programot, ami egy futásidőben bekért vektort megszoroz egy képernyőről beolvasott számmal!
  71. Írjon egy egyszerű C++ programot, ami két futásidőben bekért vektor skaláris szorzatát számítja!
  72. Írjon egy egyszerű C++ programot, ami egy futásidőben bekért vektorból egy újat állít elő, úgy hogy minden koordinátának veszi az abszolút értékét!
  73. Írjon egy egyszerű C++ programot, ami két futásidőben bekért vektorból egy harmadikat állít elő, úgy hogy a koordinátákat az előző kettő koordinátáinak számtani közepei adják!
  74. Írjon egy egyszerű C++ programot, ami két futásidőben bekért vektorból egy harmadikat állít elő, úgy hogy a koordinátákat az előző kettő koordinátáinak mértani közepei adják!
  75. További feladatok itt - mivel ezeket nem én írtam, ezekhez nincs készre gyártott megoldás

IIId, Karakterláncokkal végzett műveletek

  1. Foglalja össze a szöveges mód néhány főbb jellemzőjét!
  2. Melyik a legelterjedtebb szöveges módú képernyőterület, és mire képes?
  3. Mit jelent a kurzor, a szöveges mód kapcsán?
  4. Melyik az utolsó Windows rendszer, amely még képes MS-DOS alkalmazásokat teljes képernyőn futtatni?
  5. Mik azok a standard be/kimenetek? Sorolja fel őket!
  6. Miként lehet a Parancssor segítségével másolni ezen standard csatornák között?
  7. Mutasson példát arra, hogyan lehet a Parancssorban, külön segédprogram nélkül szövegszerkesztőt létrehozni!
  8. Mutasson példát arra, hogy a Parancssor másolás parancsával hogyan lehet egy szövegfájlt kiíratni!
  9. Írjon egy példát arra, hogy miként automatizálható a formázás a Parancssor alól!
  10. Mely utasításokkal lehet bekérni egy karaktert a standard csatornákról?
  11. Mely utasításokkal lehet kiírni egy karaktert a standard csatornákon?
  12. Mi értelme van az fflush utasításnak?
  13. Foglalja össze röviden, hogy mi köze van a sortörésnek az írógépekhez!
  14. Mi a karakterláncok beolvasásának fő problémája? Hogyan orvosolja ezt az fgets?
  15. Hogyan íratunk ki egy karakterláncot a standard csatornákon? Példaként írasson ki egy szöveget a standard hibakimenetre!
  16. Mi a funkciója a zárókarakternek? Mely karakter lehet zárókarakter?
  17. Előfordulhat-e hogy a gets lehagyja a zárókaraktert?
  18. Mire való az strlen utasítás?
  19. Miként lehet két szöveg betűrendbeli helyét meghatározni?
  20. Miért kerül a betűrendben az Á betű a Z után, a C standard függvényeit használva?
  21. Miért kell használni az strdup utasítást?
  22. Miért nem lehet két karakterláncot simán egyenlővé tenni egymással?
  23. Hogyan lehet összekapcsolni két karakterláncot?
  24. Ha a szövegek számot tartalmaztak miért nem adódnak össze a számok?
  25. Miként lehet egy szöveget, más típussá pl. intté alakítani?
  26. Miért nem alkalmazható az átalakításhoz a típuskonverzió?
  27. Mi az a formátumsztring?
  28. Mit helyettesítenek az alábbi jelölések?
    1. %+.2g
    2. %-10E,
    3. %p,
    4. %ls,
    5. %llu,
    6. %08hhX,
    7. %*.4Lf
  29. Mik azok a vezérlőkarakterek?
  30. Írjon le néhány fontos gondolatot ezekről a vezérlőkarakterekről!
    1. BS
    2. ESC
    3. FF
    4. EOT
    5. EOF
    6. BEL
    7. CR/LF
    8. HT
    9. SIGINT
  31. Írja le milyen változatokkal bírnak a printf, és scanf utasítások! Melyik mire alkalmazható?
  32. Írjon egy egyszerű C kódrészletet, amely xxxx.xx.xx alakból dátumot olvas be a képernyőről, egy struktúrába!
  33. Írjon egy egyszerű C kódrészletet, amely valamely scanf segítségével értelmez egy adott alakú mondatot!
    "Rudolf 12 éves."
  34. Mik az előnyei az std::string objektumnak, a klasszikus karakterláncokhoz képest?
  35. Mik a hasonlóságok az std::string és az std::vector között?
  36. Mutassa be miként lehet szövegeket kiírni a képernyőre, csatornaobjektumok által!
  37. Mutassa be miként lehet változókat kiírni a képernyőre, csatornaobjektumok által!
  38. Mutassa be miként lehet változókat beolvasni a képernyőről, csatornaobjektumok által!
  39. Mutassa be miként lehet egy egész sort beolvasni a képernyőről, csatornaobjektumok által!
  40. Miként lehet a típuskonverziót helyettesíteni std::string esetén?
  41. Lehetséges-e nemzetközi szöveget beolvasni a szöveges képernyőről a csatornaobjektumok által?
  42. Írjon egy egyszerű C programot, amely a Parancssori átirányítással, egyidejűleg szövegszerkesztő, és kiíró program is!
  43. Írjon egy egyszerű C programot, amely beolvas a képernyőről egy szöveget, és megmondja a hosszát!
  44. Írjon egy egyszerű C programot, amely beolvas a képernyőről két szöveget, összefűzi őket, és kiírja!
  45. Írjon egy egyszerű C++ programot, amely a Parancssori átirányítással, egyidejűleg szövegszerkesztő, és kiíró program is!
  46. Írjon egy egyszerű C++ programot, amely beolvas a képernyőről egy szöveget, és megmondja a hosszát!
  47. Írjon egy egyszerű C++ programot, amely beolvas a képernyőről két szöveget, összefűzi őket, és kiírja!

IIIe, Egyszerű rendezési algoritmusok

  1. Írja le a rendezés lépéseit, és feltételeit!
  2. Mikor lesz két adat közvetlenül összehasonlítható, és mikor csak közvetetten?
  3. Mi az egyszerű véletlenszám generálás elve?
  4. Miért fontos a kezdőérték a véletlenszám generálás során?
  5. Mely utasítások szükségesek a véletlenszám generáláshoz?
  6. Miként lehet generálni 0 és 1 közötti valós véletlenszámokat?
  7. Miként lehet generálni 1 és 10 között egész véletlenszámokat?
  8. Írjon egy egyszerű C programot, ami beolvas a képernyőről egy a felhasználó által megadott darabszámot, és ennyi véletlenszámot generál!
  9. Írjon egy egyszerű C programot, ami beolvas a képernyőről egy a felhasználó által megadott darabszámot, és ennyi 1 és 100 közötti véletlenszámot generál!
  10.  Írjon egy egyszerű C programot, ami beolvas a képernyőről egy a felhasználó által megadott darabszámot, és ennyi 0 és 1 között véletlenszámot generál, és kiírja három tizedes jegy pontossággal!
  11. Mi a cserés módszer lényege?
  12. Mi a beszúró módszer lényege?
  13. Mi a buborék módszer lényege?
  14. Mi a Neumann módszer lényege?
  15. Miként tudunk szövegeket csökkenő/növekvő betűrendbe rakni?
  16. Írjon egy egyszerű C eljárást, ami egy cím szerint átadott tömböt véletlenszámokkal tölt fel!
  17. Írjon egy egyszerű C eljárást, ami egy cím szerint átadott téglalapos mátrixot véletlenszámokkal tölt fel!
  18. Írjon egy egyszerű C eljárást, ami egy cím szerint átadott téglatest alakú teret véletlenszámokkal tölt fel!
  19. Írjon egy egyszerű C eljárást, ami egy cím szerint átadott tömböt cserés rendezéssel növekvő sorrendbe rak!
  20. Írjon egy egyszerű C eljárást, ami egy cím szerint átadott téglalapos mátrixot cserés rendezéssel soronként növekvő sorrendbe rak!
  21. Írjon egy egyszerű C eljárást, ami egy cím szerint átadott téglatest alakú teret cserés rendezéssel soronként növekvő sorrendbe rak!
  22. Írjon egy egyszerű C eljárást, ami egy cím szerint átadott tömböt cserés rendezéssel csökkenő sorrendbe rak!
  23. Írjon egy egyszerű C eljárást, ami egy cím szerint átadott téglalapos mátrixot cserés rendezéssel soronként csökkenő sorrendbe rak!
  24. Írjon egy egyszerű C eljárást, ami egy cím szerint átadott téglatest alakú teret cserés rendezéssel soronként csökkenő sorrendbe rak!
  25. Írjon egy egyszerű C eljárást, ami egy cím szerint átadott tömböt beszúró rendezéssel növekvő sorrendbe rak!
  26. Írjon egy egyszerű C eljárást, ami egy cím szerint átadott téglalapos mátrixot beszúró rendezéssel soronként növekvő sorrendbe rak!
  27. Írjon egy egyszerű C eljárást, ami egy cím szerint átadott téglatest alakú teret beszúró rendezéssel soronként növekvő sorrendbe rak!
  28. Írjon egy egyszerű C eljárást, ami egy cím szerint átadott tömböt beszúró rendezéssel csökkenő sorrendbe rak!
  29. Írjon egy egyszerű C eljárást, ami egy cím szerint átadott téglalapos mátrixot beszúró rendezéssel soronként csökkenő sorrendbe rak!
  30. Írjon egy egyszerű C eljárást, ami egy cím szerint átadott téglatest alakú teret beszúró rendezéssel soronként csökkenő sorrendbe rak!
  31. Írjon egy egyszerű C eljárást, ami egy cím szerint átadott tömböt buborék rendezéssel növekvő sorrendbe rak!
  32. Írjon egy egyszerű C eljárást, ami egy cím szerint átadott téglalapos mátrixot buborék rendezéssel soronként növekvő sorrendbe rak!
  33. Írjon egy egyszerű C eljárást, ami egy cím szerint átadott téglatest alakú teret buborék rendezéssel soronként növekvő sorrendbe rak!
  34. Írjon egy egyszerű C eljárást, ami egy cím szerint átadott tömböt buborék rendezéssel csökkenő sorrendbe rak!
  35. Írjon egy egyszerű C eljárást, ami egy cím szerint átadott téglalapos mátrixot buborék rendezéssel soronként csökkenő sorrendbe rak!
  36. Írjon egy egyszerű C eljárást, ami egy cím szerint átadott téglatest alakú teret buborék rendezéssel soronként csökkenő sorrendbe rak!
  37. Írjon egy egyszerű C eljárást, ami egy karakterláncokból álló tömböt betűrendbe rak!
  38. Írjon egy egyszerű C eljárást, ami egy karakterláncokból álló tömböt fordított betűrendbe rak!