Vörös Revolution Tudósítás a moszkvai autószalonról.
|
|
|
|
|
A szeptember első hetében, szakújságírók serege és egyéb műértő állatfajták lelkes tömege tolongott a Moszkvai Expocenter Avtovaz feliratú standja előtt. A látvány első pillantásra szokatlan, hiszen nemzetközi autókiállításon felettébb ritkán szokott Lada gyár terméke lenni a sztár. |
|
|
A moszkvai autószalon azonban mégiscsak elsősorban az orosz autógyártókról és vásárlókról szól. És mivel a Togliatti-üzem három és fél évtizedes történetében talán először mutatott be olyan modellt, amelynek a gyártása nem a messzí jövő ködös ígérete, aligha kell magyarázni a lázas tolongás okát. Kit érdekel a bármely dealernél hetek óta megvásárolható 600-as biturbó merdzsó, amikor az elegáns ponyva alatt még sosem látott, valódi Lada lapul. Végre lehull a lepel és ott csillog előttünk a 2170-es, a XXI. század Zsigulia. Hála az átlátszó új reflektoroknak és az elegáns hátsó lámpáknak, az arculatváltás teljes mértékben sikerült. Oldalról azonban már szenbetűnőbb a rokonság a most is futó 2110-es sorozattal. A 2170-es valójában egy alaposan megújított 2110-es. Új karosszériával, új belső térrel és új designnal - ismeri el Jevgenyij Lobanov, a Vaz főkonstruktőre a sajtókonferencián.
Bár a 2170-est "a német autóipar legjobb modeljeihez" hasonlítani még a gyáriak által is erős túlzásnak hatott, de a fejlődést el kell ismerni. A kárpit ugyan még mindig picit oroszos, de a Vaz történetében először lehet autót autómata légkondícionállóval és elektromosan állítható ülésekkel rendelni. A tervezők még az oldalütközések során hasznos ajtómerevítésre is gondoltak. A 2170-es motorházfedele alatt egy 8 és 16 szelepes változatban gyártott 1600 cm3-es szív dobog majd. Az új erőforrás, az Euro III-as környezetvédelmi normákat is teljesíti.
Az igazi újdonság azonban nem a 2170-es formájában vagy motorjában van, hanem abban, hogy az új modellt a gyáriak ígérete szerint már 2005 elejétől meg is lehet vásárolni. Ezzel párhuzamosan el is tűnik a kínálatból a két évtizedes Szamara. A 2170-es oroszországi ára 8-9 ezer dollár, tehát nagyjából kétmillió forint körül alakul majd.
Nem ilyen szerencsés az Oka-2-re keresztelt új kisautó, amely esetében a sorozatgyártás várható időpontjáról szégyenlősen hallgattak a gyáriak. Így jobb híján be kell érnünk azzal, hogy tetszetős sárga színre fújt Oka-2 az elődmodellhez képest szélességben, magasságban és hosszúságban is tíz centit nőtt.
Az igazi forradalmat azonban a stílusosan Vaz Revolution névre keresztelt versenyautó prototípus hozta el a Lada standjára. Az a la Ferrari tűzpirosra fényezett együléses alumínium-műszál testben egy 1600 cm3-es dupla vezérműtengelyes, 16 szelepes 215 lóerővel megáldott erőforrás rejtőzik középen, amely hatsebességes szekvenciállis váltón keresztül 6,5 másoperc alatt repíti százra a járgányt. A végsebessége 260 km/h felett van. "Ilyen típusú autót már gyárt az Opel, hogy klubboknak, versenyzőknek juttatva megrendezze az Opel-kupát. A Revolution projekttel a Vaz-nak hasonló céljai vannak" - közölte Lobanov.
2004 tavaszától már exportra is gyárt terepjárókat az amerikai General Motors és az orosz AvtoVAZ. A Togliattiban felépített üzemben idén 35 ezer autó készült, ebből ötezret a FÁK piacain értékesítettek, jövőre már hatvanezer Chevy Niva és Opel Astra gördül le a szalagról.
Moszkva 2003. szeptember
Szalai Zoltán, KerékVilág