Mű-nemek és műfajok
|
A műnem a műfajok fölött
álló, magasabb kategória: az irodalom alapvető kifejezésformája.
Három műnemet különbözetünk meg:
- líra
- epika
- dráma
|
LÍRA
|
A lírai műnembe tartozó irodalmi
alkotásokban mindig hangsúlyosan van jelen a „lírai
én”.
Az író erősen átfűtött érzelmekkel,
élményszerűen szól választott témájáról.
Kifejezésmódjára az érzékletesség,
a képszerűség, többértelműség és
a tömörség jellemző.
|
|
A legismertebb lírai
műfajok:
1. dal - chanson 6. rapszódia
lied
7. elégia
canzone
8. ekloga
2. ditirambus 9. epigramma
3. óda
10. ars poetica
4. himnusz 11. capprició
5. zsoltár
12. haiku
Műfajértékű versformák:
1. rondó
2.ballade
3. szonett
|
Dal:
|
A legszemélyesebb lírai műfaj.
A költő közvetlenül, érzékletesen szól
benne érzelmeiről, élményeiről, lelkiállapotáról.
Szerkezete egyszerű, könnyen áttekinthető. Világosságát
szolgálja a strófikus felépítés is. Az
ismétlés gazdag és változatos formáival
él. Képbőség, erős zeneiség jellemzi.
Eredetük szerint a dalok lehetnek: népdalok és
műdalok.
|
Chanson:
[sanzon]
|
A francia irodalomban
így nevezik a dalt. A sanzon erős zenei hatású
dal: muzsikás soraiban lüktet a dallam.
Pl.: Paul Verlaine : Őszi chanson
|
Lied:
[líd]
|
A dal sajátos
német változata, erős zeneisége mellett filozófiai,
gondolati tartalom is jellemzi.
Pl.: Goethe : Vándor éji dala
|
Canzone:
[káncone]
|
Az olasz canzone (ének) témára
a szerelem, vagy a szépég magasztalása. Formáját
Petrarca alakította ki. Legalább két, s legföljebb
tíz strófából áll, egy-egy strófában
7-20 verssorral, amelyek jambikus tizenegyesek vagy hetesek.
Pl : Weöres Sándor Canzonéja.
|
Ditirambus:
|
A ditirambus emelkedett hangulatú, szenvedélyes,
rajongással átitatott, szabálytalan ritmusú
lírai alkotás, amely féktelen jókedvet vagy
mámoros késerűséget egyaránt kifejezhet.
Pl.: Petőfi Sándor : Szeretek, kedvesem
|
Óda:
|
Az óda metrikus, vagy kevésbé
metrikus formában, ünnepélyes, emelkedett hangon
énekel meg valamilyen magasztos tárgyat (általános
érdekű eseményt, eszményt).
Pl.: Kölcsey Ferenc : Himnusz
|
Himnusz:
|
A himnusz vallásos jellegű, Istent,
vagy isteni hatalmakat dicsőítő, hozzájuk segítségért
fohászkodó imaszerű ének A himnuszok közösségi
célra, közös éneklésre születtek,
nem személyes élmények elmondására.
Pl.: Assisi Szent Ferenc : Naphimnusz
Gyakran szólaltatják
mag a himnuszok a Jézust elveszítő Mária fájdalmát.
Az ilyen himnuszokat planctusoknak nevezzük.
Pl.: Ómagyar Mária-siralom
|
Zsoltár:
|
Istenhez, istenekhez szóló dicsőítő,
meghitten áhítatos vagy bűnbánó szöveg,
amelyre a képgazdagság jellemző.
Pl.: A jó pásztor ( Dávid zsoltára)
|
Rapszódia:
|
A rapszódia olyan lírai műfaj,
amit az érzelmek, gondolatok szenvedélyes, szabad áradása
jellemez. Szerkezete kötetlen, részeit nem a logika, hanem
az asszociációk (szabad képzettársítások)
kapcsolják egymáshoz. Ennek megfelelően kötetlen ritmusú,
nincs szabályos strófaszerkezete. Többnyire verses
formájú, de lehet ritmikus próza is.
Pl.: Petőfi Sándor : Egy gondolat bánt engemet...
|
Elégia:
|
Az elégiában a költő szomorúságát,
hiányérzetét, fájdalmát énekli
meg. Ez a fájdalom a valóság és a vágyott
világ közötti távolságból fakad.
Az elégiaköltő bölcsen tudomásul veszi azt,
amin nem tud változtatni, de vágyakozása, hite megmarad.
Pl.: Tóth Árpád : Elégia egy rekettyebokorhoz
|
Ecloga:
[Ekloga]
|
Az ecloga a pásztori (bukolikus) környezetben
élő, vagy arra vágyakozó emberek békés,
szelíd világát fejezi ki: monológban, vagy
vitázva-vetélkedve szóló dialógusban,
hexameteres versformában.
Pl.: Radnóti Miklós : Hetedik ecloga
|
Epigramma:
|
Az epigramma általános érvényű
tanítást, bölcsességet, példát
megfogalmazó ötletes, elegáns, rövid vers. Szerkezetileg
általában két részből áll: egy tény,
vagy tárgy leírásából (ez az előkészítés,
vagy előtag), s a hozzá kapcsolódó szellemes
megjegyzésből (ez az utótag, vagy kifejlet). A két
rész között gyakran ellentét feszül.
Pl.: Kölcsey Ferenc : Huszt
|
Ars poetica:
[Ársz poétika]
|
Ars poeticának nevezzük azokaz az
általában versben írt vallomásszerű
műveket, amelyek a költő költészetről vallott nézeteit,
hitvallását tartalmazzák.
Pl.: Petőfi Sándor : A XIX. század költői
|
Capriccio:
[kápriccsó]
|
A játékos, váltakozó
hangulatú, komoly és tréfás elemeket
keverő szatírikus-ironikus lírai költemények
tartoznak a capriccio műfajába.
Pl.: Tóth Árpád : Áprilisi capricció
|
Haiku:
|
A haiku háromsoros rímtelen és
hangsúlyos vers. Sorai 5, 7 és 5 szótagból állnak.
Mindig megtalálható benne a természetábrázolás,
amely gazdag szimbólumain keresztül mély gondolati
tartalmat hordoz. Stílusa egyszerű.
|
|
A műfajértékű
versformák:
Olyan versfajták, amelyek formai kötöttségei
átfogják az egész költeményt.
|
Rondó:
|
Többféle változata alakult
ki. Általában három strófából
áll, verssorai 8, 10 vagy 11 szótagosak. Rendszerint
két rímre épül. Rímtelen refrénje
a költemény kezdősorainak első szavait ismétli
meg.
Pl.: Fracois Villon : Csavargó Dani
|
Ballade:
[Bálád]
|
Két alaptípusa van:
- Az egyik három nyolcsoros strófából
és egy négysoros ajánlásból
áll, mindegyik versszaka végén egysoros a refrén.
A sorok hangsúlyos jambusok, vagy anapesztusok, három
rímre épülnek.
Pl.: Francois Villon : Tűnt idők szép asszonyairól
- A másik három tízsoros szakaszból
és öt-hat-hét sorral több ajánlásból
áll. Négy rímre épül. Sorai tíz-tizenegy
szótagú hangsúlyos jambusok.
Pl.: Francois Villon : Ballada a senki fiáról
A kettős ballada hat strófából áll,
s nincs ajánlása.
Pl.: Villon : Kettős ballada a bolond szerelemről
|
Szonett:
|
Tizennégy sorból ( ötös, ötödfeles
(öt + fél) jambusokból ) álló, Legtöbbször
bensőséges hangú költemény. Első két
négysoros strófáját oktettnek, az utolsó
két háromsorosat szextettnek nevezzük. Általában
négyféle rím variálódik benne, ölelkező
illetve ráütő formában.
Pl.: Babits Mihály : A Lírikus epilogia
Igazi remeklés a 15 szonettből álló szonettkoszorú,
melynek utolsó darabját mesterszonettnek nevezik.
|
EPIKA:
|
Az epikai műnemhez tartozó művek valóságos
vagy kitalált időben, térben, valóságos
vagy kitalált természeti-társadalmi környezetben
játszódó eseményt, eseménysort
mondanak el. Szereplőik valóságosak vagy fiktívek,
egyénítettek vagy tipikusak. Az epikai műnem ábrázolhatja
a külső világ történéseit a hősök sorsán,
cselekedetein keresztül, s azzal párhuzamosan - vagy önállóan
- ábrázolhatja a hősök belső szellemi-lelki történéseit,
fejlődését, vívódását is.
A legismertebb epikai műfajok:
|
|
KISEPIKA
|
Közmondás:
|
Tanácsot, valódi vagy vélt
igazságot tömören kifejező, általános érvényű
mondás. Szerzője ismeretlen.
|
Példabeszéd:
|
Az olyan közmondásszerű, tantó
célzatú szólásmondást nevezzük
példabeszédnek, amely valamilyen konkrét eseményre
vagy személyre hivatkozik.
Pl.: Megrázta, mint Krisztus a vargát.
|
Szólás:
|
Közkeletű, állandósult szókapcsolat,
amely elhomályosult eredetű nyelvi képet tartalmaz.
Nagy a kifejezőereje.
Pl.: Nem enged a negyvennyolcból.
|
Aforizma:
|
Az aforizma tömören, élesen
megfogalmazott általános érdekű állítás.
Pl.: Az élet rövid.
|
Mese:
|
A legősibb műfajok egyike. Csodás, valószerűtlen
elemekkel átszőtt, általában fiktív időben
és térben játszódó, happy enddel végződő
történet.
Fajtái: tündérmese, fabula, tréfás
mese, formulamese.
|
Monda:
|
Olyan valós és fiktív elemeket
is tartalmazó történet, amely hiedelmekhez, helyi
eseményekhez, természeti és társadalmi jelenségekhez
kapcsolódik, azokat magyarázza. Befejezése rendszerint
tragikus a szereplők jellemzése elnagyolt.
|
Mítosz:
|
A mítosz istenekről, vagy isteni eredetű,
emberfeletti képességekkel rendelkező hősökről
szóló elbeszélés. A legrégebbi időkben
keletkezett. Szereplői istenek, félistenek, démonok,
hősök, szellemek, megszemélyesített természeti
erők. Valamennyien rendkívüli átalakuló
képességgel rendelkeznek.
|
Evangélium:
|
Ókereszény
irodalmi műfaj, olyan elbeszélés, amely Jézus életéről
szól.
|
Legenda:
|
A legenda vallásilag fontos személyről,
helyről vagy időszakról szóló történet.
A mesékre, mondákra és a mítoszokra is
hasonlít. Céljuk az áhítat fölkeltése.
|
Parabola:
(példázat)
|
A parabola erkölcsi célzatú,
egyszerű elbeszélés, amely két részből
áll: az egyik a mindennapi életből vett kitalált történet,
a másik az elmondott történet értelmezése
és erkölcsi tanulsága.
A Bibliában számos parabola szerepel, pl. : A tékozló
fiú
|
Dalciklus:
|
Epikolírikus műfaj, amelyben a keret és
az elbeszélt cselekmény epikai, de az ábrázolásmód
és a mondanivaló lírai.
Pl : Dante : Az új élet
|
Episztola:
|
Az episztola verses levél, amelyet írója
megnevezett, valóságos személyhez írt.
Tárgya és hangneme változatos lehet: szólhat
társadalmi, művészi, személyes kérdésekről
tárgyilagos, ironikus stb. hangon.
Pl : Petőfi Sándor : Levél Arany Jánoshoz
|
Életkép:
|
A mindennapi élet valamely tipikus jelenetét
lírai és epikai elemekkel bemutató kisebb verses
vagy prózai műfaj.
Pl.: Arany János : A szegény jobbágy
|
Zsánerkép:
|
A zsánerkép lírai és
epikai elemeket ötvöző műfaj, amely valamilyen típust
ábrázol, egyetlen fő vonással, egyetlen jelenet keretében.
Pl.: Petőfi Sándor : Pató Pál úr
|
Helyzetdal:
|
Közeli rokona az élet- és
zsánerképnek, epikai és lírai vonásokat
egyaránt tartalmaz. A helyzetdalban a "beszélő" valamilyen
megjelenített helyzet szereplőjeként szólal
meg.
Pl.: Ady Endre : A Hortobágy poétája
|
Tájleíró
költemény:
|
Azokat a líroepikus verseket nevezzük
így, amelyeknek a témája kizárólag,
vagy túlnyomóan a természeti környezeten keresztül
jelenik meg.
Pl.: Petőfi Sándor : Az alföld.
|
Látomás:
|
Lírai és epikai vonásokat
egyaránt tartalmazó alkalmi műfaj, amelyben az író
nagyméretű, mozgalmas képeiben maga elé vetíti
a múltat vagy a jövőt. Jellemzője a fantasztikus túlzások,
sajátos szóképek használata. Formája
lehet vers vagy próza.
|
Idilli elbeszélés:
|
Több értelemben használt irodalmi
műfaj: eredetileg a pásztorokról szóló
verses drámai életképeket nevezték így
, majd Vergilius hexameteres költeményeit. Az idilli elbeszélés
szereplői felhőtlenül, valószerűtlenül boldogok,
eszményítettek, a történetben a vágyott
világot valóságként ábrázolja
az író.
Pl.: Salamon Gessner: Idillek
|
Lírai regény:
|
Olyan regény, amely lemond a cselekményességről
és a hős lelkivilágának, érzelmeinek
ábrázolását állítja a középpontba.
Kevés benne az epikusság.
Pl.: Puskin : Anyegin
|
|
A dráma és
az epika közötti műfajok:
|
Epikus dráma:
|
Azokat a színpadi műveket nevezzük
így, amelyekben a drámaiság mellett jelentős szerepet
kapnak az elbeszélő elemek is. Ilyenkor nem a színen, a néző
előtt játszódik a történet, hanem hírnök
vagy más szereplő tudósít a helyszínen kívül
történtekről.
Pl.: Bertold Brecht : Kurázsi mama
|
Drámai költemény:
|
A drámai költemény drámai
formában írt, költőien megfogalmazott eszméket,
gondolatokat tartalmazó mű, amelyben a színház megszokott
követelményei eltörpülnek az eszmék kifejtése
mellett. Az olvasónak nagyobb élményt jelent,
mint a nézőnek.
Pl.: Radnóti Miklós : Téli kórus
|
|
A publicisztika és
a szépirodalom határán lévő műfajok:
|
Tárca:
|
Aktuális témájú,
rövid, könnyed hangvételű írás. A tárcanovella,
-regény félig publicisztikai, félig szépirodalmi
műfaj. Egyszerű témát dolgoz fel cselekményesen,
fordulatosan. Kevés tájleírást, lélekfestést
alkalmaz, él a késleltetés eszközeivel.
Pl.: Ady Endre : Egy kis séta
|
Parainézis:
|
Meghatározott személyhez intézett
erkölcsi célzatú buzdítást, intelmet,
szellemi hagyatékot tartalmazó rövidebb terjedelmű mű.
Pl.: Kölcsey Ferenc : Parainesis
|
Fejedelmi tükör:
(királytükör)
|
A középkor oktató
célzatú műfaja, amelyben az uralkodók örökösük
számára összegezték tudásukat, tapasztalataikat,
tanácsokat, intelmeket adtak az uralkodáshoz.
|
Novella:
|
Rövid prózai mű, amelynek szerkezete
egyenes vonalú, csak a kiválasztott személyre,
vagy eseményre szorítkozik. Fontos eleme a főhősről festett
jellemkép és a fordulat, amely a cselekmény látszólagos
logikáját megtöri, az eseményeket felgyorsítja.
Csattanóval végződik. Szerkezete szerint megkülönböztetünk
keretes és keret nélküli novellát.
Pl.: Kosztolányi Dezső : Vörös ökör
- egyperces novella: A rövidség mellett
groteszk látásmód is jellemzi ezeket az írásokat.
Pl.: Örkény: István : Arról, hogy mi a groteszk
|
Karcolat:
|
Szellemes, rövid, egy problémát
felvillantó, a tanulságot érthetően megfogalmazó
írás. Régiesen karcnak, rajznak is nevezték.
Legtöbbször megtörtént eseményekből ragad
ki egy epizódot, amit kommentál, értelmez. Ironikus
szemléletű, kritizáló szépprózai műfaj,
rokona a novellának, a tárcának.
Pl.: Nagy Lajos : A nagy csábítás
|
Tollrajz:
|
Egy-egy jellem, vagy jellemző élethelyzet
hangulatos, rövid leírása. Hasonlít
a karcolatra, de hangvétele nem mindig szellemes.
Pl.: Kosztolányi Dezső : Bohó nagybátyám.
|
Elbeszélés:
|
Egyetlen cselekménysorozatra épülő,
terjedelmes; részletező prózai írás.
Pl.: Jókai Mór : Sárga rózsa
|
Anekdota:
|
Rövid, szórakoztató, csattanóval
végződő kis elbeszélés, amely egy-egy történelmi
személy vagy esemény mulatságos jellemzését
adja.
|
Adoma:
|
A műfaj neve a nyelvújítás
korából származik. Rövid, csattanós történet,
amit az különböztet meg az anekdotától,
hogy hősei elvont típusok, nem valóságos személyek,
s nem valódi a történet maga sem.
Pl.: Tamási Áron : Gombás székely
|
Trufa:
|
Az anekdota és az adoma rokona, azoknál
nyersebb, sokszor durván mulattató tréfás
történetet elmondó vers.
Pl.: Jean Bodel : Zsömle, a pap tehene
|
Históriás
ének:
|
A históriás ének sajátosán
magyar műfaj, amely országos jelentőségű eseményeket
mond el verses formában.
|
Széphistória:
|
A históriás ének olyan változata,
amely regényes, világi, szerelmi témákat
dolgoz föl, szórakoztató jelleggel. Versformája
leggyakrabban négysoros, bokorrímes 11 vagy 12 szótagos
sorokból álló strófa.
|
Elbeszélő költemény:
|
Verses formában írt elbeszélés,
nevezik poémának, költői elbeszélésnek,
költői beszélynek is. Témája, előadásmódja
sokféle lehet: komoly; komikus, reális, fantasztikus, stb.
Pl.: Vörösmarty Mihály : Szép Ilonka
|
|
NAGYEPIKA
|
Eposz:
|
Az eposz kötött formában írt,
nagy terjedelmű epikai mű. Főhőse rendkívüli képességekkel
rendelkezik, és természetfeletti lényektől is támogatva
olyan hősi tetteket hajt végre, amelyek kihatnak egy egész
közösség életére.
Pl.: Homérosz : Odüsszeia
|
Regény:
|
Nagy terjedelmű, kötetlen előadásmódban
írt epikai alkotás, amely fordulatos eseményeket,
kalandokat beszél el. Cselekménye több ágon fut,
rendszerint vannak fő- és mellékszereplői. A szereplők
jelleme, érzésvilága a cselekmény közben
bontakozik ki.
|
Dráma:
|
A drámai műnem cselekménye a szereplők
párbeszédén, illetve monológján
keresztül bontakozik ki. Szerzője színpadi előadásra szánta,
ezt a nyomtatott forma is jelzi: a szereplők felsorolása, a
helyszínre, díszletekre való utalás, a dialógusok
és a színészek játékára vonatkozó
rövid utasítások.
A jellemábrázolás fő eszköze a drámai
nyelv, a monológ és a dialógus.
|
|
A legismertebb drámai
műfajok:
|
Tragédia:
|
A tragédia fenséges emberi küzdelmet
ábrázoló dráma, amelynek során a
főhős konfliktusba kerül a világgal, sorssal, társadalmi
és erkölcsi törvényekkel, s a megrendítő küzdelemben
elbukik.
Az ókori görög tragédiák alapja mindenki
előtt ismert mitológiai történet volt.
Pl.: Szophoklész : Antigoné
|
Komédia:
|
Komédiának, másképpen
vígjátéknak, vagy bohózatnak nevezzük
azt a drámát, amelyben a helyzetek és jellemek formálásával
az emberek gyarlóságai nevetséges színben
tűnnek föl, s a konfliktusok szerencsésen végződnek
A komédia fölhasználja a helyzet- és jellemkomikumot.
Pl.: Shakespeare : Vízkereszt, vagy amit akartok
|
Tragikomédia:
|
Így nevezzük azokat a drámákat,
amelyek a tragédia és a komédia jellemzőit egyesítik
magukban. A tragikomédiában a történések
a hős számára tragédiát jelentenek, a
nézőnek viszont nevetségesek, vagy éppen fordítva:
komikus szereplőket ér tragédiához illő vég.
Pl.: Moliere : A fösvény
|
Középfajú
dráma:
|
A tragédia és a vígjáték
közé eső műfaj, színműnek, vagy drámának
is nevezik. Lehet történelmi témájú, fiktív
történeteket feldolgozó, vagy éppen romantikus
tárgyú.
Pl.: Vörösmarty Mihály : Csongor és Tünde
|
|
ÁTMENETI MŰFAJOK
Átmeneti műfajok azok, amelyeket
nem lehet egyértelműen egyetlen műnem keretei közé
sorolni, mert bennük több műnem, vagy műfajcsoport jellemzői
keverednek.
|
|
A líra, dráma,
epika közötti átmeneti műfaj:
|
Ballada:
|
Lírai vonása a dalszerű megformálás,
a költői sűrítés, epikai jellemzője az, hogy összefüggő
történetet mond el, drámai a párbeszédes
formája, s a cselekménye, amely gyakran csupán
egyetlen jelenetből áll.
Pl.: Arany János : Szondi két apródja
|
|
A líra és
az epika közötti műfajok:
|
Lírai ballada:
|
Így nevezzük a minden nemzetnél
megtalálható vidám, elégikus vagy misztikus
hangulatú balladákat.
Pl.: Ady Endre : Az eltévedt lovas
|
Románc:
|
Spanyol eredetű líroepikus műfaj. Hasonlít
a balladára, nem tragikus a vége, sőt legtöbbször
derűs, humoros, vidám.
Pl.: Arany János : A méh románca
|
Riport, interjú:
|
Folyamatban lévő, vagy lezajlott eseményről
adott tudósítás, beszámoló sajtóban,
filmen, rádióban, televízióban.
Az interjú a riport egyik válfaja, készítője
legtöbbször csak kérdez, szerepe alárendelt.
|
Pamflet:
|
Ma ez a műfaj gúnyiratot, legtöbbször
személyes támadást jelent a lapok hasábjain
valaki ellen.
|
|
A filozófiai,
tudományos értekezés és a szépirodalom
közötti műfaj:
|
Esszé:
|
Olyan értekezés, amely mondanivalóját
szépirodalmi eszközökkel fejti ki. A tudományos
közlésnél szubjektívebb, vallomásszerű.
|
|
A hétköznapi
írásbeli közlésforma és a szépirodalom
közötti műfajok:
|
Napló:
|
Folyamatosan, rendszeresen írt, az események
időrendjét rögzítő feljegyzések. Témájuk
változatos lehet. Legtöbbször E/1-es számú,
monologikus, közvetlen stílusú, kötetlen szerkezetű
és mondatfűzésű prózában készül.
|
Önéletrajz:
|
Az életrajz egyik formája, amelyben
az ember saját maga írja le az életét.
|
Levél:
|
Távollevő személyhez intézett
írás, amely a személyes beszélgetést helyettesíti.
A leghétköznapibb műfaj, ugyanakkor irodalmivá is
válhat.
|
|
|