Mintatételsor az emelt szintű szóbeli vizsgához

 


 

Az egyenes vonalú egyenletes mozgás

 

Bizonyítsa méréssel, hogy a ferdére állított csőben mozgó buborék egyenes vonalú egyenletes mozgást végez! készítsen út–idő diagramot, és határozza meg a buborék sebességét!

Becsülje meg a mérés hibáját!

Milyen fontos megállapítás tehető az egymáshoz képest egyenes vonalú, egyenletes mozgást végző viszonyítási rendszerekről? Kinek a nevéhez fűződik az elv megfogalmazása?

 

Eszközök: Mikola-cső, Bunsen-állvány és dió, lombikfogó, stopperóra, mérőszalag, ragasz­tó­szalag.

 

Értékelés

 

 

Adható

pontszám

Adott

pontszám

A kísérlet összeállítása.

6

 

A mérés elvégzése (legalább 4–5 értékpár felvétele).

4x3

 

Út–idő grafikon szerkesztése.

5

 

A sebesség meghatározása.

5

 

Indoklás (mi bizonyítja az egyenletes mozgást).

5

 

Hibabecslés a méréseknél.

5

 

Relativitási elv megfogalmazása (elnevezés nélkül is).

5

 

Galilei megnevezése.

2

 

Kifejtés módja.

5

 

Összesen

50

 

 

A szabadesés

 

A rendelkezésre álló eszközökkel mérje meg a nehézségi gyorsulás értékét! Adja meg a mérés elvét, leírását, végezze el a kísérletet, becsülje meg a mérés hibáját!

Soroljon fel legalább két tényezőt, amelyek befolyásolják a nehézségi gyorsulás értékét, és értelmezze hatásukat! Miért játszik kitüntetett szerepet a szabadesés az egyenletesen gyorsuló mozgások között? Hogyan kapcsolódik Galilei munkásságához?

 

Eszközök: stopper, kb. 1 m hosszú cérna, egy kb. 20 g-os nehezék, 1 m-es, 0,5 cm beosztású mérőszalag, stopperóra, állvány.

 

Értékelés

 

 

Adható

pontszám

Adott

pontszám

A kísérlet összeállítása.

6

 

A szükséges mérések elvégzése (hossz, lengésidő).

6

 

g kiszámítása.

4

 

Hibabecslés.

5

 

A mérés elvének megfogalmazása.

4

 

A g értékét befolyásoló két tényező megnevezése.

2x3

 

Hatásuk értelmezése.

2x4

 

Tömegtől független gyorsulás.

4

 

A fenti tényt Galilei ismerte fel.

2

 

Kifejtés módja.

5

 

Összesen

50

 

 

Megmaradási törvények

 

Mi a megmaradási törvények lényege (közös tulajdonságuk)? Soroljon fel négy megmaradási törvényt! Mondjon mindegyikre egy-egy konkrét jelenséget (vagy az azt leíró törvényt), amelyben az adott megmaradási törvény megnyilvánulását tapasztalhatjuk!

Melyik megmaradási törvényt tudja szemléltetni a rendelkezésére álló eszközökkel? Értel­mez­ze a tapasztaltakat!

Említsen meg legalább két fizikust, akinek jelentős szerepe volt az energiamegmaradási törvény megfogalmazásában!

 

Eszközök: különböző tömegű (nehezékekkel ellátott) rugós kiskocsik, erőmérő, mérőszalag, fonál, gyufa; két fonálra felfüggesztett fémkarika, erős mágnesrúd.

 

Értékelés

 

 

Adható pontszám

Adott pontszám

Megmaradási törvények lényege.

3

 

Felsorolás (lendület, energia, töltés, tömeg).

3x2

 

Példák (pl. ütközések, rezgő rendszer energiája, Lenz-tv., csomó­pon­ti tv., hőtan I. főtétele, termikus kölcsönhatások).

4x3

 

Lendületmegmaradás szemléltetése.

6

 

Értelmezés.

5

 

Lenz-tv. (energiamegmaradás) szemléltetése.

5

 

Értelmezés.

4

 

Fizikusok (pl. Joule, Lenz, Watt, Robert Meyer, Helmholtz).

2x2

 

Kifejtés módja.

5

 

Összesen

50

 

 

A hőmérséklet mérése

 

Készítsen hőmérőt a kapillárissal ellátott lombikból, melyben alkohol van! Milyen hőmér­sék­leti tartományban tudna mérni egy ilyen eszköz? Becsülje meg az eszköz pontosságát! Mi okoz­za a mérés hibáit?

Fejtse ki, mit értünk a hőmérséklet fogalmán! Miben különböznek a hőmérsékleti skálák egy­más­tól? Mi a Kelvin-skála jelentősége?

 

Eszközök: lombik egyfuratú dugóval, benne vékony üvegcsővel, megtöltve színezett alko­hol­lal úgy, hogy levegő ne maradjon benne, mérőszalag, mm-papír a skála el­ké­szí­té­sé­hez, befőttesgumi vagy filctoll az alappontok bejelöléséhez, nagyobb edény, mely­be a lombik belefér, megfelelő mennyiségű víz, jég, szobahőmérő.

 

Értékelés

 

 

Adható pontszám

Adott

pontszám

Az eszköz kalibrálása (két alappont kijelölése, skála készítése).

3x6

 

Mérési tartomány meghatározása.

5

 

A mérési pontosság becslése.

5

 

A hiba okai (alappontok méréshibája, az idő rövidsége az egyen­súly beálltához, méret, kapilláris stb. – legalább három ok).

6

 

Hőmérséklet definiálása.

4

 

Hőmérsékleti skálák (alappontok, beosztások különbözősége).

3

 

Kelvin-skála jelentőségének megfogalmazása.

4

 

Kifejtés módja.

5

 

Összesen

50

 

 

 

Szilárd test fajhőjének összehasonlító mérése

 

Határozza meg a kaloriméter hőkapacitását!

Tervezzen mérési eljárást a víz és egy rézdarab fajhőjének összehasonlítására a rendelkezésre álló eszközök segítségével! (A mérést magát nem kell elvégeznie.) Mennyiben segíti a kalori­mé­ter a feladat elvégzését? Kell-e, és ha igen, mire, a kétféle hőmérsékletű víz? Az össze­hason­lítandó anyagok szükséges adatainak mérésére is gondoljon! Ismertesse a számítás elméleti hátterét!

Milyen éghajlati hatása van a víz viszonylag nagy fajhőjének?

 

Eszközök: mérőlombik, hőmérő, hideg és forró víz, rézből készült test, mérleg, kaloriméter.

 

Értékelés

 

 

Adható

pontszám

Adott

pontszám

Hőkapacitás meghatározásához szükséges mérések elvégzése.

7

 

Hőkapacitás meghatározásához szükséges számítások elvégzése.

7

 

Mérési eljárás megtervezése:

 

 

Mérendő mennyiségek felsorolása.

8

 

Kaloriméter szerepe.

3

 

Kétféle hőmérsékletű víz szerepe.

4

 

Szükséges számítások ismertetése.

6

 

Elméleti háttér ismertetése.

5

 

Nagy állóvizek éghajlati hatásának értelmezése.

5

 

Kifejtés módja.

5

 

Összesen

50

 

 

Forráshő mérése

 

Mit értünk fajhőn, forráshőn, forrásponton?

A forrás érdekes jelenség. Bevezetésként forraljon egy főzőpohárban kevés vizet, és folya­ma­to­san rögzítse, majd magyarázza a történteket! Tegyen a folyadékba hőmérőt! Hol keletkeznek buborékok, mi lesz a sorsuk? Mit tartalmazhatnak? Mikor beszélhetünk arról, hogy a víz forr?

A víz fajhőjének ismeretében határozza meg a víz forráshőjét, ha az előbbiek mellett egy óra is rendelkezésére áll! Mennyire pontos ez a módszer? Melyek a legfontosabb hibaokok?

 

Eszközök: mérőpohár, víz, hőmérő, óra, borszeszégő, tartó a mérőpohárnak.

 

Értékelés

 

 

Adható pontszám

Adott

pontszám

Forráshő, fajhő definíciója.

3x3

 

A jelenség leírása.

5

 

A forrás értelmezése.

5

 

A mérés elve.

7

 

A mérés elvégzése (kezdeti hőmérséklet, a forrásig, illetve a teljes elforralásig eltelt idő).

6

 

A számítások elvégzése.

7

 

A mérés pontatlanságának okai.

6

 

Kifejtés módja.

5

 

Összesen

50

 

 

 

Munka és energia

 

A mellékelt képen egy „örökmozgó késköszörülő” látható 1673-ból. A vízikerék egy arkhimédeszi csavart működtet, ami felemeli a vizet. A lefolyó víz meghajtja a köszörűt és a vízi­kereket. Magyarázza meg, miért nem működhet a gépezet!

Melyik fontos fizikai törvények fogalmazzák meg az örökmozgó készítésének lehetet­len­sé­gét? Mit jelent ez a hőerőgépek hatásfokára nézve?

Határozza meg az ábrán látható körfolyamat hatásfokát! (p0 = 105 Pa, V0 = 210-5 m3, a kör­folya­matot végző gáz oxigén.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Értékelés

 

 

Adható pontszám

Adott

pontszám

Magyarázat (a lefolyó víz munkát végez, ezért nem emelkedhet fel ugyanakkora magasságba – konkrét magyarázat szükséges).

5

 

I. főtétel megnevezése és megfogalmazása.

2+2

 

II. főtétel megnevezése és megfogalmazása (bármelyik megfogalmazás jó).

2+3

 

I. főtétel értelmezése az örökmozgó lehetetlensége szempontjából (nincs 1-nél nagyobb hatásfokú gép – elsőfajú perpetuum mobile lehetetlensége).

5

 

II. főtétel értelmezése az örökmozgó lehetetlensége szempontjából (a hatásfok kisebb 1-nél – másodfajú perpetuum mobile lehetetlensége).

6

 

A hatásfok meghatározása:

cp, cv megállapítása a függvénytáblázatból.

1

 

Felvett és leadott hőmennyiségek felírása (fel: 1→2, 2→3, le: 3→4, 4→1).

4x2

 

Hőmérsékletváltozások kifejezése T1-gyel (ΔT12=T1; ΔT23=6T1; ΔT34=4T1; ΔT41=3T1).

4x2

 

Hatásfok felírása a hőmennyiségekkel.

2

 

Hatásfok kiszámítása (η ≈ 0,23).

1

 

Kifejtés módja.

5

 

Összesen

50

 

 

 

Kép a Munka és energia című tételhez



A belső ellenállás és az üresjárási feszültség meghatározása

 

A rendelkezésére álló eszközök segítségével állítson össze az üresjárási feszültség, illetve a ka­pocsfeszültség és az áramerősség mérésére alkalmas kapcsolást, és készítsen róla kapcsolási rajzot! A változtatható ellenállás beiktatásával mérjen meg több áramerősség-kapocsfeszültség értékpárt, majd ábrázolja a mért adatokat feszültség-áram grafikonon, és a diagram segít­sé­gé­vel határozza meg a telep jellemző adatait! (Kerülje a telep rövidre zárását és az árammérő túl­ter­helését!)

Fejtse ki, hogy milyen törvényen alapszik a mérés!

Kiknek a nevéhez főződik a galvánelem feltalálása, illetve az alapjául szolgáló jelenség fel­fe­de­zése?

 

Eszközök: 4,5 V-os laposelem, változtatható ellenállás, feszültség- és árammérő, kapcsoló, mé­rő­zsinórok, krokodilcsipeszek.

 

Értékelés

 

 

Adható

pontszám

Adott

pontszám

Kapcsolási rajz.

2+5

 

Üresjárási feszültség mérése.

3

 

Kapcsolás összeállítása.

7

 

Uk – I mérése (legalább 4 értékpár).

4x2

 

Grafikon felvétele.

4

 

Belső ellenállás kiszámítása.

5

 

Elméleti háttér kifejtése (Ohm törvénye, a szereplő mennyiségek értelmezése).

7

 

Galvani, Volta megnevezése.

2x2

 

Kifejtés módja.

5

 

Összesen

50

 

 

 

Ellenállásmérés Wheatstone-híddal

 

Állítsa össze az ábra szerinti kapcsolást! (Az ismert Rs ellenállás összemérhető az ismeretlen Rx ellenállás várt értékével.) A csúszóérintkező mozgatásával keresse meg azt a helyet, ahol az érzékeny árammérő nem mutat áramot, majd számítsa ki Rx értékét!


Végezzen legalább három mérést az ismert ellenállás értékének kis változtatása mellett! Miért kell elkerülni az ellenálláshuzal melegedését mérés közben?

Becsülje meg a mérés hibáját!

Fejtse ki a mérés elméleti hátterét!

 

Eszközök: mm-papírral bevont lécre kifeszített 1 m hosszú ellenálláshuzal, kapcsoló, is­me­retlen és ismert ellenállás (ellenállásszekrény), középállású érzékeny árammérő mű­szer (galvanométer), zsebtelep, mérőzsinórok.

 

Értékelés

 

 

Adható

pontszám

Adott

pontszám

Kapcsolás összeállítása.

7

 

Mérés elvégzése 3 különböző ellenállással.

3x5

 

Rx értékének meghatározása.

8

 

Hibabecslés.

5

 

Elméleti háttér kifejtése (ekvipotenciális pontok jelentése, szerepe a számításokban).

7

 

Az ellenállás hőmérsékletfüggésének felismerése.

3

 

Kifejtés módja.

5

 

Összesen

50

 

 

 

Kondenzátor kapacitásának mérése

 

Állítsa össze az ábra szerinti kapcsolást! A feszültségosztóval változtassa a kondenzátorra jutó effektív feszültséget, és mérje az összetartozó feszültség- és áramerősség-értékeket! (A válta­ko­zó feszültség értéke max. 24 V legyen!)

Az összetartozó Ueff – Ieff értékeket ábrázolja grafikusan, és a grafikon alapján határozza meg a kondenzátor váltakozó áramú ellenállását! A kapott értékből az ismert összefüggés alapján ha­tá­rozza meg a kapacitást!

Magyarázza meg a kondenzátor egyen-, illetve váltakozó árammal szembeni eltérő visel­ke­dé­sét!

Mondjon két-három példát a kondenzátorok gyakorlati alkalmazására!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Eszközök: nagyobb kapacitású (nem elektrolit-) kondenzátor, kb. 100 W-os tolóellenállás, 2‑24 V-os, 220 V-ról letranszformált 50 Hz-es váltakozó feszültség, váltakozó áramú feszültség- és ampermérő, röpzsinórok.

 

Értékelés

 

 

Adható pontszám

Adott

pontszám

Kapcsolás összeállítása.

8

 

Mérés elvégzése (legalább 4 értékpár).

8

 

Grafikus ábrázolás.

5

 

Kapacitív ellenállás meghatározása a grafikon alapján.

6

 

Kapacitás kiszámítása.

5

 

Eltérő viselkedés értelmezése.

7

 

Gyakorlati alkalmazások felsorolása.

2x3

 

Kifejtés módja.

5

 

Összesen

50

 

 

 

Az anyag kettős természete

 

Ismertessen a fény, illetve az elektron kettős természetét igazoló egy-egy jelenséget, kísérleti ered­ményt!

A rendelkezésére álló eszközök segítségével állítson össze kísérletet a fényelektromos hatás ki­mu­tatására! Magyarázza meg, miképpen jön létre a fényelektromos hatás, értelmezze a je­lenséget! Sorolja fel néhány alkalmazását!

 

Eszközök: fényelem (pl. számológépből) vagy fotocella, galvanométer, egyenfeszültség-for­rás, szabályozható ellenállás, voltmérő, fényszűrő.

 

Értékelés

 

 

Adható

pontszám

Adott

pontszám

A fény hullámjellege (pl. diffrakció vagy interferencia).

4

 

A fény részecskejellege (pl. fénynyomás v. Compton-hatás v. fotoeffektus).

6

 

Az elektron részecskejellege (pl. elektromos töltés kvantált jellege).

4

 

Az elektron hullámjellege (pl. de Broglie-hullámhossz v. Davisson–Germer-kísérlet).

6

 

Kísérlet összeállítása, elvégzése.

7

 

A kísérlet értelmezése.

6

 

Fényelektromos hatás részletes ismertetése.

6

 

Fontosabb alkalmazások (legalább kettő).

2x3

 

Kifejtés módja.

5

 

Összesen

50

 

 

 

Az atom szerkezete

 

A mellékelt ábra a hidrogén kibocsátási színképét ábrázolja a látható fény tartományában. Állapítsa meg valamelyik színképvonalról, hogy milyen főkvantumszámú állapotok közötti át­me­net során keletkezett! A hidrogén színképvonalainak frekvenciáját az  össze­függés adja meg, ahol .

 

 

 

 

 


Milyen színű a kibocsátott fény?

Ismertesse az első olyan atommodell legfontosabb jellemzőit, amelynek alapján a fenti össze­füg­gés értelmezhető! Melyik modell volt ennek a modellnek a közvetlen előzménye? Mi volt a hiányossága?

 

Értékelés

 

 

Adható

pontszám

Adott

pontszám

A két főkvantumszám megállapítása (m = 2, n = 3, 4, 5, 6).

2x7

 

Szín meghatározása (vörös, zöld, kék, kék).

3

 

Bohr-modell megnevezése.

3

 

A Bohr-modell ismertetése (meghatározott energiaszintek; megengedett pályák; főkvantumszám jelentése).

3x3

 

Az összefüggés értelmezése a modell alapján (vonalas színképek keletkezésének magyarázata – meghatározott energiájú sugárzás kibocsátása, főkvantumszám kapcsolata az energiával, Planck-formula).

8

 

Rutherford-modell megnevezése.

3

 

A Rutherford-modell hiányossága (gyorsuló elektronnak sugároz­nia kellene).

5

 

Kifejtés módja.

5

 

Összesen

50

 

 

 

Magfolyamatok

 

Hogyan jöhet létre láncreakció? Mi a jelentősége a hasadóanyagban a 235U és 238U arányának?

Az alábbi vázlatos rajz alapján ismertesse, melyek egy atomerőmű főbb részei, és melyiknek mi a szerepe! Térjen ki arra is, hogyan történik a reaktorban a láncreakció szabályozása!

 

 

 

Adható pontszám

Adott pontszám

A láncreakció ismertetése.

4

 

Az izotópok arányának felhasználása az ismertetésben.

3

 

Az atomerőmű részeinek felsorolása a rajz alapján (1: reaktor,
2: primer kör, 4: szekunder kör, 3: gőzfejlesztő, 6: turbinák,
5: generátorok).

6x2

 

Az egyes részek szerepének ismertetése.

6x2

 

A szabályozás ismertetése (azaz a reaktor működése).

5

 

Előny, illetve hátrány megnevezése indoklással (pl. fűtőanyag, hulladékanyag, újrahasznosíthatóság, hatásfok, környezeti hatások, biztonság, élettartam).

2x3

 

A hasznosítás nehézségeinek felismerése (beindítás, szabályozás).

3

 

Kifejtés módja.

5

 

Összesen

50

 

 

Radioaktív bomlások

 

Ismertesse röviden a fontosabb radioaktív sugárzásokat, térjen ki a fontosabb jellemzőikre (keletkezésük, jellegük, áthatoló képességük összehasonlítása), az őket leíró törvény­szerű­sé­gekre!

Mérje meg a helyiségben a háttérsugárzás értékét! Mi okozhatja a háttérsugárzást?

Mérje meg a radioaktív preparátum intenzitását a távolság függvényében! A kapott ered­mé­nye­ket ábrázolja grafikonon! Értelmezze a kapott eredményt!

 

Eszközök: Geiger–Müller-számláló, radioaktív preparátum, hosszúságmérő eszköz.

 

Értékelés

 

 

Adható pontszám

Adott

pontszám

A radioaktív sugárzások felsorolása (a, b, g, n).

4x1

 

Keletkezésük ismertetése (1-1 példa).

4x1

 

Jellegük ismertetése (He-atommag, elektron, elektromágneses sugárzás).

3x2

 

Bomlástörvény értelmezése.

3

 

Áthatolóképesség összehasonlítása.

5

 

Háttérsugárzás mérése.

5

 

Lehetséges okainak felsorolása.

3

 

Méréssorozat elvégzése (legalább 4-5 értékpár).

8

 

Grafikus ábrázolás.

4

 

Értelmezés.

3

 

Kifejtés módja.

5

 

Összesen

50

 

 

 

A hang

 

A rendelkezésre álló eszközök segítségével mérje meg a hang terjedési sebességét levegőben! Milyen tényezők okozhatnak mérési hibát? Ismertesse az elvégzett mérés, illetve számítás elméleti hátterét!

Mi a kapcsolat a hangérzet legfontosabb jellemzői (hangmagasság, hangszín, hangosság) és a hanghullám fizikai tulajdonságai között?

Soroljon fel legalább három, a mindennapi életben is tapasztalható hanghullám-jelenséget!

 

Eszközök: Átlátszó henger, benne változtatható magasságú vízoszloppal, tartóállvány, mérő­szalag, 440 Hz-es hangvilla.

 

Értékelés

 

 

Adható pontszám

Adott

pontszám

A mérés pontos elvégzése (alaphanghoz tartozó levegőoszlop hossza).

8

 

Hangsebesség kiszámítása.

7

 

Hibaokok.

5

 

Elméleti háttér (állóhullámok keletkezésének feltétele, λ, f, c kap­cso­lata).

7

 

Hangérzet jellemzőinek összekapcsolása a hang fizikai tulajdon­sá­gaival.

3x3

 

Hangjelenségek (pl. visszhang, lebegés, elhajlás, Doppler-effek­tus).

3x3

 

Kifejtés módja.

5

 

Összesen

50

 

 

 

A fénytörés

 

A rendelkezésre álló eszközök segítségével mérje meg a félkorong anyagának törésmutatóját! Ábrázolja a törési szög szinuszát a beesési szög szinuszának függvényében!

Egy rajzon szemléltesse a teljes visszaverődést, és igazolja a határszög és a korong anyagának törésmutatója közötti összefüggést!

Ismertessen két gyakorlati alkalmazást, természeti jelenséget, amelynek magyarázata a teljes visszaverődésen alapszik!

Milyen esetekben, jelenségekben játszik fontos szerepet, hogy az anyagok törésmutatója függ a fény frekvenciájától? Mondjon legalább két példát!

 

Eszközök: Optikai pad, Hartl-korong, párhuzamos nyalábot adó fényforrás, rés keskeny fény­nyaláb előállítására.

 

Értékelés

 

 

Adható pontszám

Adott

pontszám

Kísérlet összeállítása.

7

 

Méréssorozat elvégzése (legalább 4–5 értékpár felvétele).

8

 

Grafikon elkészítése.

5

 

Törésmutató meghatározása.

3

 

Rajz készítése.

3

 

Az összefüggés igazolása.

3

 

Teljes visszaverődésen alapuló jelenségek ismertetése (pl. szál­op­tika, délibáb).

2x4

 

Színhibák, színbontás (lencsék színhibái, színkép prizmával, szivárvány stb.).

2x4

 

Kifejtés módja.

5

 

Összesen

50

 

 

 

Súly és súlytalanság

 

Értelmezze a címben szereplő fogalmakat! Nézze meg a videofilmrészletet, és alkalmazza az előbbieket a látott kísérletre!

Ismertessen egy olyan tömegmérési eljárást, amely alkalmazható a súlytalanság körülményei között is (pl. egy Föld körül keringő űrhajóban)! Mutassa be a szükséges számítások menetét is!

Soroljon fel legalább három, bármilyen mennyiség mérésére szolgáló eszközt, amelyik nem használható a súlytalanság körülményei között! Soroljon fel három olyan mérőeszközt is, amelyik használható!

 

Eszközök: Videofilmrészlet (hang nélkül).

 

Értékelés

 

 

Adható pontszám

Adott

pontszám

Súly és súlytalanság értelmezése.

3+3

 

Kísérlet értelmezése.

7

 

Mérési eljárás ismertetése (pl. ismert rugóállandójú rugókkal létre­hozott rezgéssel).

7

 

Szükséges számítások ismertetése.

4

 

Nem használható mérőeszközök felsorolása (pl. ingaóra, folya­dé­kos barométer, karos mérleg).

3x3

 

Használható mérőeszközök felsorolása.

3x4

 

Kifejtés módja.

5

 

Összesen

50

 

 

 

Mozgási indukció

 

Értelmezze a mozgási indukció jelenségét!

A rendelkezésére álló eszközök segítségével szemléltesse, hogy mitől függ az indukált fe­szült­ség nagysága! Térjen ki az indukált áram irányának magyarázatára is! Melyik törvény szabja ezt meg?

Kinek a nevéhez fűződik az indukciós jelenségek felfedezése, törvényszerűségeik megálla­pí­tása? Említse meg legalább még egy jelentős eredményét!

Ismertesse a generátor vagy az elektromotor működését, főbb szerkezeti elemeit!

 

Eszközök: 2 db rúdmágnes, 2-3 különböző menetszámú tekercs, amelyekbe egyszerre mindkét mágnes bedugható, érzékeny középállású árammérő, zsinórok

 

Értékelés

 

 

Adható pontszám

Adott pontszám

Mozgási indukció értelmezése.

7

 

Vezető hosszától (menetszám), sebességtől, mágneses mező erős­sé­gétől való függés bemutatása.

3x6

 

Áramirány magyarázata a tekercs és a rúdmágnes mezőjének irá­nyával.

6

 

Lenz-törvény kimondása.

3

 

Michael Faraday megnevezése.

2

 

Pl. elektrolízis törvényei, generátor, elektromotor alapelve.

3

 

Generátor vagy elektromotor működésének ismertetése.

6

 

Kifejtés módja.

5

 

Összesen

50

 

 

 

Rezgőmozgás

 

Különböző tömegű testek felhasználásával mérje meg a rugóra akasztott test rezgő­moz­gá­sá­nak periódusidejét! Ábrázolja grafikonon a rezgésidőt a tömeg függvényében és állapítsa meg a rugó rugóállandóját! Milyen tényezők okozhatják a mérés hibáját? Becsülje meg annak nagy­ságát!

Értelmezze a rezonancia és a lebegés jelenségét, ismertessen egy-egy konkrét példát!

 

Eszközök: Rugó, 4–5 db különböző, ismert tömegű test, amelyeket a rugóra lehet akasztani, tartóállvány, stopper

 

Értékelés

 

 

Adható pontszám

Adott

pontszám

Méréssorozat elvégzése (legalább 4 értékpár).

4x3

 

Grafikon készítése.

6

 

Rugóállandó kiszámítása.

6

 

Hibaokok, hibabecslés.

5

 

Rezonancia értelmezése.

5

 

Lebegés értelmezése.

5

 

Példa a rezonanciára.

3

 

Példa a lebegésre.

3

 

Kifejtés módja.

5

 

Összesen

50

 

 


    Ugrás a lap tetejére