Mintatételsor az emelt szintű szóbeli vizsgához
Az egyenes vonalú egyenletes mozgás
Bizonyítsa méréssel, hogy a ferdére állított csőben mozgó buborék egyenes vonalú egyenletes mozgást végez! készítsen út–idő diagramot, és határozza meg a buborék sebességét!
Becsülje meg a mérés hibáját!
Milyen fontos megállapítás tehető az egymáshoz képest egyenes vonalú, egyenletes mozgást végző viszonyítási rendszerekről? Kinek a nevéhez fűződik az elv megfogalmazása?
Eszközök: Mikola-cső, Bunsen-állvány és dió, lombikfogó, stopperóra, mérőszalag, ragasztószalag.
Értékelés
|
Adható pontszám |
Adott pontszám |
A kísérlet összeállítása. |
6 |
|
A mérés elvégzése (legalább 4–5 értékpár felvétele). |
4x3 |
|
Út–idő grafikon szerkesztése. |
5 |
|
A sebesség meghatározása. |
5 |
|
Indoklás (mi bizonyítja az egyenletes mozgást). |
5 |
|
Hibabecslés a méréseknél. |
5 |
|
Relativitási elv megfogalmazása (elnevezés nélkül is). |
5 |
|
Galilei megnevezése. |
2 |
|
Kifejtés módja. |
5 |
|
Összesen |
50 |
|
A szabadesés
A rendelkezésre álló eszközökkel mérje meg a nehézségi gyorsulás értékét! Adja meg a mérés elvét, leírását, végezze el a kísérletet, becsülje meg a mérés hibáját!
Soroljon fel legalább két tényezőt, amelyek befolyásolják a nehézségi gyorsulás értékét, és értelmezze hatásukat! Miért játszik kitüntetett szerepet a szabadesés az egyenletesen gyorsuló mozgások között? Hogyan kapcsolódik Galilei munkásságához?
Eszközök: stopper, kb. 1 m hosszú cérna, egy kb. 20 g-os nehezék, 1 m-es, 0,5 cm beosztású mérőszalag, stopperóra, állvány.
Értékelés
|
Adható pontszám |
Adott pontszám |
A kísérlet összeállítása. |
6 |
|
A szükséges mérések elvégzése (hossz, lengésidő). |
6 |
|
g kiszámítása. |
4 |
|
Hibabecslés. |
5 |
|
A mérés elvének megfogalmazása. |
4 |
|
A g értékét befolyásoló két tényező megnevezése. |
2x3 |
|
Hatásuk értelmezése. |
2x4 |
|
Tömegtől független gyorsulás. |
4 |
|
A fenti tényt Galilei ismerte fel. |
2 |
|
Kifejtés módja. |
5 |
|
Összesen |
50 |
|
Megmaradási törvények
Mi a megmaradási törvények lényege (közös tulajdonságuk)? Soroljon fel négy megmaradási törvényt! Mondjon mindegyikre egy-egy konkrét jelenséget (vagy az azt leíró törvényt), amelyben az adott megmaradási törvény megnyilvánulását tapasztalhatjuk!
Melyik megmaradási törvényt tudja szemléltetni a rendelkezésére álló eszközökkel? Értelmezze a tapasztaltakat!
Említsen meg legalább két fizikust, akinek jelentős szerepe volt az energiamegmaradási törvény megfogalmazásában!
Eszközök: különböző tömegű (nehezékekkel ellátott) rugós kiskocsik, erőmérő, mérőszalag, fonál, gyufa; két fonálra felfüggesztett fémkarika, erős mágnesrúd.
Értékelés
|
Adható pontszám |
Adott pontszám |
Megmaradási törvények lényege. |
3 |
|
Felsorolás (lendület, energia, töltés, tömeg). |
3x2 |
|
Példák (pl. ütközések, rezgő rendszer energiája, Lenz-tv., csomóponti tv., hőtan I. főtétele, termikus kölcsönhatások). |
4x3 |
|
Lendületmegmaradás szemléltetése. |
6 |
|
Értelmezés. |
5 |
|
Lenz-tv. (energiamegmaradás) szemléltetése. |
5 |
|
Értelmezés. |
4 |
|
Fizikusok (pl. Joule, Lenz, Watt, Robert Meyer, Helmholtz). |
2x2 |
|
Kifejtés módja. |
5 |
|
Összesen |
50 |
|
Készítsen hőmérőt a kapillárissal ellátott lombikból, melyben alkohol van! Milyen hőmérsékleti tartományban tudna mérni egy ilyen eszköz? Becsülje meg az eszköz pontosságát! Mi okozza a mérés hibáit?
Fejtse ki, mit értünk a hőmérséklet fogalmán! Miben különböznek a hőmérsékleti skálák egymástól? Mi a Kelvin-skála jelentősége?
Eszközök: lombik egyfuratú dugóval, benne vékony üvegcsővel, megtöltve színezett alkohollal úgy, hogy levegő ne maradjon benne, mérőszalag, mm-papír a skála elkészítéséhez, befőttesgumi vagy filctoll az alappontok bejelöléséhez, nagyobb edény, melybe a lombik belefér, megfelelő mennyiségű víz, jég, szobahőmérő.
Értékelés
|
Adható pontszám |
Adott pontszám |
Az eszköz kalibrálása (két alappont kijelölése, skála készítése). |
3x6 |
|
Mérési tartomány meghatározása. |
5 |
|
A mérési pontosság becslése. |
5 |
|
A hiba okai (alappontok méréshibája, az idő rövidsége az egyensúly beálltához, méret, kapilláris stb. – legalább három ok). |
6 |
|
Hőmérséklet definiálása. |
4 |
|
Hőmérsékleti skálák (alappontok, beosztások különbözősége). |
3 |
|
Kelvin-skála jelentőségének megfogalmazása. |
4 |
|
Kifejtés módja. |
5 |
|
Összesen |
50 |
|
Szilárd test fajhőjének összehasonlító mérése
Határozza meg a kaloriméter hőkapacitását!
Tervezzen mérési eljárást a víz és egy rézdarab fajhőjének összehasonlítására a rendelkezésre álló eszközök segítségével! (A mérést magát nem kell elvégeznie.) Mennyiben segíti a kaloriméter a feladat elvégzését? Kell-e, és ha igen, mire, a kétféle hőmérsékletű víz? Az összehasonlítandó anyagok szükséges adatainak mérésére is gondoljon! Ismertesse a számítás elméleti hátterét!
Milyen éghajlati hatása van a víz viszonylag nagy fajhőjének?
Eszközök: mérőlombik, hőmérő, hideg és forró víz, rézből készült test, mérleg, kaloriméter.
Értékelés
|
Adható pontszám |
Adott pontszám |
Hőkapacitás meghatározásához szükséges mérések elvégzése. |
7 |
|
Hőkapacitás meghatározásához szükséges számítások elvégzése. |
7 |
|
Mérési eljárás megtervezése: |
|
|
Mérendő mennyiségek felsorolása. |
8 |
|
Kaloriméter szerepe. |
3 |
|
Kétféle hőmérsékletű víz szerepe. |
4 |
|
Szükséges számítások ismertetése. |
6 |
|
Elméleti háttér ismertetése. |
5 |
|
Nagy állóvizek éghajlati hatásának értelmezése. |
5 |
|
Kifejtés módja. |
5 |
|
Összesen |
50 |
|
Forráshő mérése
Mit értünk fajhőn, forráshőn, forrásponton?
A forrás érdekes jelenség. Bevezetésként forraljon egy főzőpohárban kevés vizet, és folyamatosan rögzítse, majd magyarázza a történteket! Tegyen a folyadékba hőmérőt! Hol keletkeznek buborékok, mi lesz a sorsuk? Mit tartalmazhatnak? Mikor beszélhetünk arról, hogy a víz forr?
A víz fajhőjének ismeretében határozza meg a víz forráshőjét, ha az előbbiek mellett egy óra is rendelkezésére áll! Mennyire pontos ez a módszer? Melyek a legfontosabb hibaokok?
Eszközök: mérőpohár, víz, hőmérő, óra, borszeszégő, tartó a mérőpohárnak.
Értékelés
|
Adható pontszám |
Adott pontszám |
Forráshő, fajhő definíciója. |
3x3 |
|
A jelenség leírása. |
5 |
|
A forrás értelmezése. |
5 |
|
A mérés elve. |
7 |
|
A mérés elvégzése (kezdeti hőmérséklet, a forrásig, illetve a teljes elforralásig eltelt idő). |
6 |
|
A számítások elvégzése. |
7 |
|
A mérés pontatlanságának okai. |
6 |
|
Kifejtés módja. |
5 |
|
Összesen |
50 |
|
Munka és energia
A mellékelt képen egy „örökmozgó késköszörülő” látható 1673-ból. A vízikerék egy arkhimédeszi csavart működtet, ami felemeli a vizet. A lefolyó víz meghajtja a köszörűt és a vízikereket. Magyarázza meg, miért nem működhet a gépezet!
Melyik fontos fizikai törvények fogalmazzák meg az örökmozgó készítésének lehetetlenségét? Mit jelent ez a hőerőgépek hatásfokára nézve?
Határozza meg az ábrán látható körfolyamat hatásfokát! (p0 = 105 Pa, V0 = 2∙10-5 m3, a körfolyamatot végző gáz oxigén.)
![]() |
Értékelés
|
Adható pontszám |
Adott pontszám |
Magyarázat (a lefolyó víz munkát végez, ezért nem emelkedhet fel ugyanakkora magasságba – konkrét magyarázat szükséges). |
5 |
|
I. főtétel megnevezése és megfogalmazása. |
2+2 |
|
II. főtétel megnevezése és megfogalmazása (bármelyik megfogalmazás jó). |
2+3 |
|
I. főtétel értelmezése az örökmozgó lehetetlensége szempontjából (nincs 1-nél nagyobb hatásfokú gép – elsőfajú perpetuum mobile lehetetlensége). |
5 |
|
II. főtétel értelmezése az örökmozgó lehetetlensége szempontjából (a hatásfok kisebb 1-nél – másodfajú perpetuum mobile lehetetlensége). |
6 |
|
A hatásfok meghatározása: |
||
cp, cv megállapítása a függvénytáblázatból. |
1 |
|
Felvett és leadott hőmennyiségek felírása (fel: 1→2, 2→3, le: 3→4, 4→1). |
4x2 |
|
Hőmérsékletváltozások kifejezése T1-gyel (ΔT12=T1; ΔT23=6T1; ΔT34=4T1; ΔT41=3T1). |
4x2 |
|
Hatásfok felírása a hőmennyiségekkel. |
2 |
|
Hatásfok kiszámítása (η ≈ 0,23). |
1 |
|
Kifejtés módja. |
5 |
|
Összesen |
50 |
|
Kép a Munka és energia című tételhez
A belső ellenállás és az üresjárási feszültség meghatározása
A rendelkezésére álló eszközök segítségével állítson össze az üresjárási feszültség, illetve a kapocsfeszültség és az áramerősség mérésére alkalmas kapcsolást, és készítsen róla kapcsolási rajzot! A változtatható ellenállás beiktatásával mérjen meg több áramerősség-kapocsfeszültség értékpárt, majd ábrázolja a mért adatokat feszültség-áram grafikonon, és a diagram segítségével határozza meg a telep jellemző adatait! (Kerülje a telep rövidre zárását és az árammérő túlterhelését!)
Fejtse ki, hogy milyen törvényen alapszik a mérés!
Kiknek a nevéhez főződik a galvánelem feltalálása, illetve az alapjául szolgáló jelenség felfedezése?
Eszközök: 4,5 V-os laposelem, változtatható ellenállás, feszültség- és árammérő, kapcsoló, mérőzsinórok, krokodilcsipeszek.
Értékelés
|
Adható pontszám |
Adott pontszám |
Kapcsolási rajz. |
2+5 |
|
Üresjárási feszültség mérése. |
3 |
|
Kapcsolás összeállítása. |
7 |
|
Uk – I mérése (legalább 4 értékpár). |
4x2 |
|
Grafikon felvétele. |
4 |
|
Belső ellenállás kiszámítása. |
5 |
|
Elméleti háttér kifejtése (Ohm törvénye, a szereplő mennyiségek értelmezése). |
7 |
|
Galvani, Volta megnevezése. |
2x2 |
|
Kifejtés módja. |
5 |
|
Összesen |
50 |
|
Ellenállásmérés Wheatstone-híddal
Állítsa össze az ábra szerinti kapcsolást! (Az ismert Rs ellenállás összemérhető az ismeretlen Rx ellenállás várt értékével.) A csúszóérintkező mozgatásával keresse meg azt a helyet, ahol az érzékeny árammérő nem mutat áramot, majd számítsa ki Rx értékét!
![]() |
Becsülje meg a mérés hibáját!
Fejtse ki a mérés elméleti hátterét!
Eszközök: mm-papírral bevont lécre kifeszített 1 m hosszú ellenálláshuzal, kapcsoló, ismeretlen és ismert ellenállás (ellenállásszekrény), középállású érzékeny árammérő műszer (galvanométer), zsebtelep, mérőzsinórok.
Értékelés
|
Adható pontszám |
Adott pontszám |
Kapcsolás összeállítása. |
7 |
|
Mérés elvégzése 3 különböző ellenállással. |
3x5 |
|
Rx értékének meghatározása. |
8 |
|
Hibabecslés. |
5 |
|
Elméleti háttér kifejtése (ekvipotenciális pontok jelentése, szerepe a számításokban). |
7 |
|
Az ellenállás hőmérsékletfüggésének felismerése. |
3 |
|
Kifejtés módja. |
5 |
|
Összesen |
50 |
|
Kondenzátor kapacitásának mérése
Állítsa össze az ábra szerinti kapcsolást! A feszültségosztóval változtassa a kondenzátorra jutó effektív feszültséget, és mérje az összetartozó feszültség- és áramerősség-értékeket! (A váltakozó feszültség értéke max. 24 V legyen!)
Az összetartozó Ueff – Ieff értékeket ábrázolja grafikusan, és a grafikon alapján határozza meg a kondenzátor váltakozó áramú ellenállását! A kapott értékből az ismert összefüggés alapján határozza meg a kapacitást!
Magyarázza meg a kondenzátor egyen-, illetve váltakozó árammal szembeni eltérő viselkedését!
Mondjon két-három példát a kondenzátorok gyakorlati alkalmazására!
![]() |
Eszközök: nagyobb kapacitású (nem elektrolit-) kondenzátor, kb. 100 W-os tolóellenállás, 2‑24 V-os, 220 V-ról letranszformált 50 Hz-es váltakozó feszültség, váltakozó áramú feszültség- és ampermérő, röpzsinórok.
Értékelés
|
Adható pontszám |
Adott pontszám |
Kapcsolás összeállítása. |
8 |
|
Mérés elvégzése (legalább 4 értékpár). |
8 |
|
Grafikus ábrázolás. |
5 |
|
Kapacitív ellenállás meghatározása a grafikon alapján. |
6 |
|
Kapacitás kiszámítása. |
5 |
|
Eltérő viselkedés értelmezése. |
7 |
|
Gyakorlati alkalmazások felsorolása. |
2x3 |
|
Kifejtés módja. |
5 |
|
Összesen |
50 |
|
Az anyag kettős természete
Ismertessen a fény, illetve az elektron kettős természetét igazoló egy-egy jelenséget, kísérleti eredményt!
A rendelkezésére álló eszközök segítségével állítson össze kísérletet a fényelektromos hatás kimutatására! Magyarázza meg, miképpen jön létre a fényelektromos hatás, értelmezze a jelenséget! Sorolja fel néhány alkalmazását!
Eszközök: fényelem (pl. számológépből) vagy fotocella, galvanométer, egyenfeszültség-forrás, szabályozható ellenállás, voltmérő, fényszűrő.
Értékelés
|
Adható pontszám |
Adott pontszám |
A fény hullámjellege (pl. diffrakció vagy interferencia). |
4 |
|
A fény részecskejellege (pl. fénynyomás v. Compton-hatás v. fotoeffektus). |
6 |
|
Az elektron részecskejellege (pl. elektromos töltés kvantált jellege). |
4 |
|
Az elektron hullámjellege (pl. de Broglie-hullámhossz v. Davisson–Germer-kísérlet). |
6 |
|
Kísérlet összeállítása, elvégzése. |
7 |
|
A kísérlet értelmezése. |
6 |
|
Fényelektromos hatás részletes ismertetése. |
6 |
|
Fontosabb alkalmazások (legalább kettő). |
2x3 |
|
Kifejtés módja. |
5 |
|
Összesen |
50 |
|
Az atom szerkezete
A
mellékelt ábra a hidrogén kibocsátási színképét ábrázolja a látható fény
tartományában. Állapítsa meg valamelyik színképvonalról, hogy milyen
főkvantumszámú állapotok közötti átmenet során keletkezett! A hidrogén
színképvonalainak frekvenciáját az
összefüggés
adja meg, ahol
.
![]() |
Milyen színű a kibocsátott fény?
Ismertesse az első olyan atommodell legfontosabb jellemzőit, amelynek alapján a fenti összefüggés értelmezhető! Melyik modell volt ennek a modellnek a közvetlen előzménye? Mi volt a hiányossága?
Értékelés
|
Adható pontszám |
Adott pontszám |
A két főkvantumszám megállapítása (m = 2, n = 3, 4, 5, 6). |
2x7 |
|
Szín meghatározása (vörös, zöld, kék, kék). |
3 |
|
Bohr-modell megnevezése. |
3 |
|
A Bohr-modell ismertetése (meghatározott energiaszintek; megengedett pályák; főkvantumszám jelentése). |
3x3 |
|
Az összefüggés értelmezése a modell alapján (vonalas színképek keletkezésének magyarázata – meghatározott energiájú sugárzás kibocsátása, főkvantumszám kapcsolata az energiával, Planck-formula). |
8 |
|
Rutherford-modell megnevezése. |
3 |
|
A Rutherford-modell hiányossága (gyorsuló elektronnak sugároznia kellene). |
5 |
|
Kifejtés módja. |
5 |
|
Összesen |
50 |
|
Magfolyamatok
Hogyan jöhet létre láncreakció? Mi a jelentősége a hasadóanyagban a 235U és 238U arányának?
Az alábbi vázlatos rajz alapján ismertesse, melyek egy atomerőmű főbb részei, és melyiknek mi a szerepe! Térjen ki arra is, hogyan történik a reaktorban a láncreakció szabályozása!
Adható pontszám |
Adott pontszám |
|
A láncreakció ismertetése. |
4 |
|
Az izotópok arányának felhasználása az ismertetésben. |
3 |
|
Az atomerőmű részeinek felsorolása a rajz alapján (1:
reaktor, |
6x2 |
|
Az egyes részek szerepének ismertetése. |
6x2 |
|
A szabályozás ismertetése (azaz a reaktor működése). |
5 |
|
Előny, illetve hátrány megnevezése indoklással (pl. fűtőanyag, hulladékanyag, újrahasznosíthatóság, hatásfok, környezeti hatások, biztonság, élettartam). |
2x3 |
|
A hasznosítás nehézségeinek felismerése (beindítás, szabályozás). |
3 |
|
Kifejtés módja. |
5 |
|
Összesen |
50 |
|
Radioaktív bomlások
Ismertesse röviden a fontosabb radioaktív sugárzásokat, térjen ki a fontosabb jellemzőikre (keletkezésük, jellegük, áthatoló képességük összehasonlítása), az őket leíró törvényszerűségekre!
Mérje meg a helyiségben a háttérsugárzás értékét! Mi okozhatja a háttérsugárzást?
Mérje meg a radioaktív preparátum intenzitását a távolság függvényében! A kapott eredményeket ábrázolja grafikonon! Értelmezze a kapott eredményt!
Eszközök: Geiger–Müller-számláló, radioaktív preparátum, hosszúságmérő eszköz.
Értékelés
|
Adható pontszám |
Adott pontszám |
A radioaktív sugárzások felsorolása (a, b, g, n). |
4x1 |
|
Keletkezésük ismertetése (1-1 példa). |
4x1 |
|
Jellegük ismertetése (He-atommag, elektron, elektromágneses sugárzás). |
3x2 |
|
Bomlástörvény értelmezése. |
3 |
|
Áthatolóképesség összehasonlítása. |
5 |
|
Háttérsugárzás mérése. |
5 |
|
Lehetséges okainak felsorolása. |
3 |
|
Méréssorozat elvégzése (legalább 4-5 értékpár). |
8 |
|
Grafikus ábrázolás. |
4 |
|
Értelmezés. |
3 |
|
Kifejtés módja. |
5 |
|
Összesen |
50 |
|
A hang
A rendelkezésre álló eszközök segítségével mérje meg a hang terjedési sebességét levegőben! Milyen tényezők okozhatnak mérési hibát? Ismertesse az elvégzett mérés, illetve számítás elméleti hátterét!
Mi a kapcsolat a hangérzet legfontosabb jellemzői (hangmagasság, hangszín, hangosság) és a hanghullám fizikai tulajdonságai között?
Soroljon fel legalább három, a mindennapi életben is tapasztalható hanghullám-jelenséget!
Eszközök: Átlátszó henger, benne változtatható magasságú vízoszloppal, tartóállvány, mérőszalag, 440 Hz-es hangvilla.
Értékelés
|
Adható pontszám |
Adott pontszám |
A mérés pontos elvégzése (alaphanghoz tartozó levegőoszlop hossza). |
8 |
|
Hangsebesség kiszámítása. |
7 |
|
Hibaokok. |
5 |
|
Elméleti háttér (állóhullámok keletkezésének feltétele, λ, f, c kapcsolata). |
7 |
|
Hangérzet jellemzőinek összekapcsolása a hang fizikai tulajdonságaival. |
3x3 |
|
Hangjelenségek (pl. visszhang, lebegés, elhajlás, Doppler-effektus). |
3x3 |
|
Kifejtés módja. |
5 |
|
Összesen |
50 |
|
A fénytörés
A rendelkezésre álló eszközök segítségével mérje meg a félkorong anyagának törésmutatóját! Ábrázolja a törési szög szinuszát a beesési szög szinuszának függvényében!
Egy rajzon szemléltesse a teljes visszaverődést, és igazolja a határszög és a korong anyagának törésmutatója közötti összefüggést!
Ismertessen két gyakorlati alkalmazást, természeti jelenséget, amelynek magyarázata a teljes visszaverődésen alapszik!
Milyen esetekben, jelenségekben játszik fontos szerepet, hogy az anyagok törésmutatója függ a fény frekvenciájától? Mondjon legalább két példát!
Eszközök: Optikai pad, Hartl-korong, párhuzamos nyalábot adó fényforrás, rés keskeny fénynyaláb előállítására.
Értékelés
|
Adható pontszám |
Adott pontszám |
Kísérlet összeállítása. |
7 |
|
Méréssorozat elvégzése (legalább 4–5 értékpár felvétele). |
8 |
|
Grafikon elkészítése. |
5 |
|
Törésmutató meghatározása. |
3 |
|
Rajz készítése. |
3 |
|
Az összefüggés igazolása. |
3 |
|
Teljes visszaverődésen alapuló jelenségek ismertetése (pl. száloptika, délibáb). |
2x4 |
|
Színhibák, színbontás (lencsék színhibái, színkép prizmával, szivárvány stb.). |
2x4 |
|
Kifejtés módja. |
5 |
|
Összesen |
50 |
|
Súly és súlytalanság
Értelmezze a címben szereplő fogalmakat! Nézze meg a videofilmrészletet, és alkalmazza az előbbieket a látott kísérletre!
Ismertessen egy olyan tömegmérési eljárást, amely alkalmazható a súlytalanság körülményei között is (pl. egy Föld körül keringő űrhajóban)! Mutassa be a szükséges számítások menetét is!
Soroljon fel legalább három, bármilyen mennyiség mérésére szolgáló eszközt, amelyik nem használható a súlytalanság körülményei között! Soroljon fel három olyan mérőeszközt is, amelyik használható!
Eszközök: Videofilmrészlet (hang nélkül).
Értékelés
|
Adható pontszám |
Adott pontszám |
Súly és súlytalanság értelmezése. |
3+3 |
|
Kísérlet értelmezése. |
7 |
|
Mérési eljárás ismertetése (pl. ismert rugóállandójú rugókkal létrehozott rezgéssel). |
7 |
|
Szükséges számítások ismertetése. |
4 |
|
Nem használható mérőeszközök felsorolása (pl. ingaóra, folyadékos barométer, karos mérleg). |
3x3 |
|
Használható mérőeszközök felsorolása. |
3x4 |
|
Kifejtés módja. |
5 |
|
Összesen |
50 |
|
Mozgási indukció
Értelmezze a mozgási indukció jelenségét!
A rendelkezésére álló eszközök segítségével szemléltesse, hogy mitől függ az indukált feszültség nagysága! Térjen ki az indukált áram irányának magyarázatára is! Melyik törvény szabja ezt meg?
Kinek a nevéhez fűződik az indukciós jelenségek felfedezése, törvényszerűségeik megállapítása? Említse meg legalább még egy jelentős eredményét!
Ismertesse a generátor vagy az elektromotor működését, főbb szerkezeti elemeit!
Eszközök: 2 db rúdmágnes, 2-3 különböző menetszámú tekercs, amelyekbe egyszerre mindkét mágnes bedugható, érzékeny középállású árammérő, zsinórok
Értékelés
|
Adható pontszám |
Adott pontszám |
Mozgási indukció értelmezése. |
7 |
|
Vezető hosszától (menetszám), sebességtől, mágneses mező erősségétől való függés bemutatása. |
3x6 |
|
Áramirány magyarázata a tekercs és a rúdmágnes mezőjének irányával. |
6 |
|
Lenz-törvény kimondása. |
3 |
|
Michael Faraday megnevezése. |
2 |
|
Pl. elektrolízis törvényei, generátor, elektromotor alapelve. |
3 |
|
Generátor vagy elektromotor működésének ismertetése. |
6 |
|
Kifejtés módja. |
5 |
|
Összesen |
50 |
|
Rezgőmozgás
Különböző tömegű testek felhasználásával mérje meg a rugóra akasztott test rezgőmozgásának periódusidejét! Ábrázolja grafikonon a rezgésidőt a tömeg függvényében és állapítsa meg a rugó rugóállandóját! Milyen tényezők okozhatják a mérés hibáját? Becsülje meg annak nagyságát!
Értelmezze a rezonancia és a lebegés jelenségét, ismertessen egy-egy konkrét példát!
Eszközök: Rugó, 4–5 db különböző, ismert tömegű test, amelyeket a rugóra lehet akasztani, tartóállvány, stopper
Értékelés
|
Adható pontszám |
Adott pontszám |
Méréssorozat elvégzése (legalább 4 értékpár). |
4x3 |
|
Grafikon készítése. |
6 |
|
Rugóállandó kiszámítása. |
6 |
|
Hibaokok, hibabecslés. |
5 |
|
Rezonancia értelmezése. |
5 |
|
Lebegés értelmezése. |
5 |
|
Példa a rezonanciára. |
3 |
|
Példa a lebegésre. |
3 |
|
Kifejtés módja. |
5 |
|
Összesen |
50 |
|