Mintatételek a középszintű szóbeli vizsgához
Ismertesse a gyorsulás fogalmát! Gondoljon az irányváltozás esetére is! Magyarázza meg, mit jelent a gravitációs gyorsulás kifejezés!
Ki volt az a tudós, aki először írta le a gyorsuló mozgásra jellemző összefüggéseket? Mikor élt, mit tud munkásságáról?
Végezze el az alábbi két mérés egyikét:
a) Mérje meg, mennyi idő alatt tesz meg a golyó adott hosszúságú szakaszt a lejtőn, és ebből számolja ki a golyó gyorsulását! Több mérést végezzen! Milyen tényezők okozhatják a mérés hibáját? Mitől függ a golyó gyorsulása?
b) A rendelkezésére álló eszközök alapján adjon mérési eljárást a gravitációs gyorsulás meghatározására! Mérje meg a szükséges mennyiségeket, majd számolja ki a „g” értékét! Milyen tényezők okozhatják a mérés hibáját?
Eszközök: lejtőnek alkalmas eszköz, kis golyó, hosszúságmérő eszköz, stopper; a nehézségi gyorsulás tanult mérési módszeréhez szükséges eszközök.
Értékelés
|
Adható pontszám |
Adott pontszám |
Gyorsulás értelmezése. |
4 |
|
Irányváltozás esetén is (pl. körmozgásnál). |
4 |
|
Gravitációs gyorsulás értelmezése. |
4 |
|
Galilei megnevezése. |
3 |
|
Kor meghatározása (XVII. sz.). |
3 |
|
Munkásságának ismertetése (legalább két fontos tényező, pl. tehetetlenségi elv megfogalmazása; távcső használata, csillagászati megfigyelések; heliocentrikus világkép elfogadása). |
2x4 |
|
a) Szükséges adatok mérése (s és t – legalább három mérés). |
3x4 |
|
Számítások elvégzése. |
7 |
|
Hibaokok felismerése (mérőeszközök pontossága, szubjektív tényezők, súrlódás elhanyagolása – legalább egy ok). |
4 |
|
Lejtő meredeksége (indoklással). |
6 |
|
vagy |
|
|
b) Mérési eljárás ismertetése. |
6 |
|
Mérés elvégzése (legalább három mérés). |
3x4 |
|
Számítások elvégzése. |
7 |
|
Hibaokok felismerése (legalább egy). |
4 |
|
Kifejtés módja. |
5 |
|
Összesen: |
60 |
|
A dinamika alaptörvényei
Ismertesse a Newton-törvényeket! Térjen ki a test tömegének értelmezésére is!
Newton egy-két további eredményének ismertetésével támassza alá tudománytörténeti jelentőségét! Mikor és hol élt Newton?
A rendelkezésre álló eszközökkel mutasson be egy-egy kísérletet a tehetetlenség és a kölcsönhatás törvényének alátámasztására! Indokolja is, hogy a bemutatott jelenség miért támasztja alá a törvényeket!
Eszközök: rugós erőmérők, rugós kiskocsik, fonálra függesztett test stb.
|
Adható pontszám |
Adott pontszám |
Newton-törvények ismertetése. |
3x6 |
|
Tömeg értelmezése. |
3 |
|
Newton munkásságának értékelése (mechanika törvényei, általános tömegvonzás törvénye, a törvények matematikai alakban történő megfogalmazása, egységes rendszer, optikai eredmények, tükrös távcső stb.). |
6 |
|
Hely és kor megadása. |
2x2 |
|
Kísérletek elvégzése. |
2x6 |
|
Magyarázat. |
2x6 |
|
Kifejtés módja. |
5 |
|
Összesen: |
60 |
|
A körmozgás
Ismertesse az egyenletes körmozgást jellemző mennyiségeket, valamint a körmozgás dinamikai feltételét! Mondjon legalább 3–4 különböző példát a mindennapi életben vagy a természetben olyan mozgásokra, amelyek közelítőleg egyenletes körmozgásnak tekinthetők! Melyik esetben milyen erő tartja körpályán a testet?
Mérje meg a lemezjátszó korongjára helyezett test kerületi sebességét 3–4 különböző pontban! Milyen összefüggés van a kerületi sebesség és a körpálya sugara között?
Eszközök: lemezjátszó (letakart fordulatszámjelzővel), kis tömegű test, hosszúságmérő eszköz, stopper.
Értékelés
|
Adható pontszám |
Adott pontszám |
T, r megnevezése és értelmezése. |
2x2 |
|
f, v, ω, acp megnevezése és értelmezése. |
4x3 |
|
Dinamikai feltétel megfogalmazása. |
5 |
|
Példák felsorolása. |
3x3 |
|
Konkrét centripetális erők felismerése. |
3x3 |
|
Mérés (fordulatszám vagy periódusidő, 3 sugár). |
6 |
|
Kerületi sebességek számítása. |
6 |
|
Egyenes arányosság igazolása. |
4 |
|
Kifejtés módja. |
5 |
|
Összesen: |
60 |
|
Periodikus mozgások
Sorolja fel a tanult periodikus mozgásokat, és adja meg jellemzőiket! Válasszon ki e mozgások közül egyet és elemezze kinematikai és dinamikai szempontból!
Válasszon az alábbi két mérés között:
Igazolja méréssel, hogy a rugóra függesztett test rezgésideje egyenesen arányos a test tömegének négyzetgyökével!
Igazolja méréssel, hogy a fonálinga lengésideje egyenesen arányos az inga hosszának négyzetgyökével!
A mindennapi életből vett példákon keresztül mutassa be a rezonancia káros, ill. hasznos voltát (legalább két-két példát használjon fel)!
Eszközök: állvány az inga, ill. a rugó felfüggesztésére, rugó, 4 db azonos, ismert tömegű, felakasztható kis test, legalább 1 m hosszúságú fonál, mérőszalag, stopper.
|
Adható pontszám |
Adott pontszám |
Egyenletes körmozgás és jellemzői (pályavonal, állandó nagyságú sebesség). |
4 |
|
Rezgőmozgás és jellemzői (pályavonal, periodikusan változó sebesség). |
4 |
|
Ingamozgás és jellemzői (pályavonal, ingahossz, periódusidő). |
3 |
|
Körmozgás elemzése (acp, Fcp, v, ω, r, T, n, összefüggések). |
8 |
|
vagy |
|
|
Rezgőmozgás elemzése (A, f, T; x, v, a időbeli változásának kvalitatív leírása – maximumok és 0-értékek –; dinamikai feltétel). |
8 |
|
Mérés elvégzése (legalább négy értékpár felvétele). |
4x3 |
|
Az összefüggés igazolása az adatok alapján. |
8 |
|
Példák rezonanciára. |
4x4 |
|
Kifejtés módja. |
5 |
|
Összesen: |
60 |
|
Munka, energia, teljesítmény
Definiálja a címben szereplő fogalmakat, nevezze meg mértékegységüket! A hétköznapi életben használjuk ezeknek a mennyiségeknek néhány, nem SI-mértékegységét is, pl. kalória, lóerő, kWh. Melyik mennyiség mértékegységei ezek, és mennyi az SI-egységgel kifejezett értékük?
Nevezze meg a munkavégzés legalább három fajtáját, mondjon konkrét példákat!
A rendelkezésére álló eszközökkel mutassa meg, hogyan függ a súrlódási munka egy vízszintes felületen, állandó sebességgel mozgatott test tömegétől! Mérési eredményeit ábrázolja grafikonon, és értelmezze a kapott összefüggést!
Eszközök: 3–4 azonos tömegű, akasztóval ellátott fahasáb, rugós erőmérő, mérőszalag.
Értékelés
|
Adható pontszám |
Adott pontszám |
A fogalmak definiálása. |
3x3 |
|
A mértékegységekhez tartozó mennyiségek megnevezése. |
3x1 |
|
Értékük SI-ben kifejezve (függvénytáblázatból is elfogadható). |
3x1 |
|
Munkavégzés fajtái (pl. emelési, gyorsítási, súrlódási, tágulási). |
3x2 |
|
Példák. |
3x1 |
|
Mérés elvégzése (fahasáb súlya, erőmérés különböző számú, egymásra tett testtel, azonos úthossz). |
2+3x3+2 |
|
Grafikon felvétele (számítások, m–W értékek ábrázolása). |
4x2+6 |
|
Egyenes arányosság felismerése és értelmezése. |
4 |
|
Kifejtés módja. |
5 |
|
Összesen: |
60 |
|
Hőtágulás
Ismertesse a vonalmenti (lineáris), ill. a térfogati hőtágulás jelenségét! Milyen tényezőktől függ a hőtágulás mértéke?
Ismertesse a víz hőtágulásának „rendellenes” viselkedését! Milyen jelentősége van ennek a természetben?
A rendelkezésére álló eszközökkel szemléltesse a hőtágulás egyes jellemzőit!
Soroljon fel legalább négy példát a hőtágulásra! Ezek közül melyik esetben használjuk fel a jelenséget, és melyik esetben kell „védekezni” ellene?
Eszközök: bimetall szalag, fémgyűrű golyóval, gázmelegítő
|
Adható pontszám |
Adott pontszám |
Jelenségismertetés. |
2x4 |
|
Befolyásoló tényezők. |
3x3 |
|
Hőtágulási együttható értelmezése. |
2 |
|
Víz „rendellenességének” jelentése. |
4 |
|
Jelentőségének bemutatása (pl. élővizek alja ritkán fagy be). |
4 |
|
Szemléltetés – eltérő hőtágulás hatása (bimetall szalag). |
6 |
|
Szemléltetés – üregek tágulása. |
6 |
|
Példák felsorolása. |
4x2 |
|
Hatásuk. |
4x2 |
|
Kifejtés módja. |
5 |
|
Összesen: |
60 pont |
|
Gáztörvények
Ismertesse a gázok tulajdonságait, sorolja fel az állapotjelzőket (név, jel, mértékegység, jelentés)! Melyek a speciális gáz-állapotváltozások? Fogalmazza meg a rájuk vonatkozó összefüggéseket! A Melde-cső segítségével igazolja a Boyle–Mariotte-törvényt! (A csövet három különböző helyzetben tartva – vízszintes és két függőleges – mérje meg a bezárt levegőoszlop hosszát, és számolja ki a három helyzethez tartozó nyomásértékeket.)
Eszközök: vonalzóra rögzített Melde-cső, megadott higanyoszlop-nyomással.
Értékelés
|
Adható pontszám |
Adott pontszám |
Gázok tulajdonságainak felsorolása. |
5 |
|
Állapotjelzők ismertetése. |
4x2 |
|
Állapotváltozások felsorolása. |
3x3 |
|
Összefüggések ismertetése. |
3x2 |
|
Szükséges mérések elvégzése. |
3x3 |
|
Nyomás megállapítása vízszintes helyzetben. |
3 |
|
Nyomás kiszámítása a függőleges helyzetekben. |
2x5 |
|
Fordított arányosság igazolása. |
5 |
|
Kifejtés módja. |
5 |
|
Összesen: |
60 |
|
Halmazállapot-változások
Mit nevezünk halmazállapot-változásnak? Sorolja fel és értelmezze a fázisátalakulási hőket! Hogyan függ a víz forráspontja a külső nyomástól?
A rendelkezésére álló eszközök segítségével becsülje meg a jég olvadáshőjét! Milyen mérési hibák okozhatják a számított érték eltérését a pontos értéktől?
Eszközök: edények, kaloriméter, mérőhenger, hőmérő, melegvíz, jégkockák.
Értékelés
|
Adható pontszám |
Adott pontszám |
Halmazállapot-változás értelmezése. |
5 |
|
Fázisátalakulási hők értelmezése. |
3x3 |
|
Forráspont függése a nyomástól. |
5 |
|
Mérés elve (leadott és felvett hőmennyiségek egyenlősége). |
6 |
|
Szükséges mennyiségek mérése (térfogatok, hőmérsékletek). |
4x3 |
|
Tömegek és hőmérséklet-változások meghatározása. |
2x2+2x1 |
|
Olvadáshő kiszámítása. |
6 |
|
Hibaokok (legalább kettő). |
2x3 |
|
Kifejtés módja. |
5 |
|
Összesen: |
60 |
|
Energiaátalakulási folyamatok
Az ábrán egy széntüzelésű erőmű vázlatos rajza látható. Az ábra alapján ismertesse, hogy hol és milyen energiaátalakulások mennek végbe a szén elégésétől a generátor kimenetéig!
Miért nem lehet a szén elégéséből származó energiát teljes egészében a turbina meghajtására fordítani? Általánosítható-e ez a tapasztalat minden hőerőgépre, vagy másképpen: létezhet-e olyan hőerőgép, amely a hőenergiát teljes egészében munkává alakítja?
Milyen terhelést jelenthet a környezetre nézve az erőmű működése? Hogyan lehet ezek ellen védekezni?
Értékelés
|
Adható pontszám |
Adott pontszám |
Energiaátalakulások ismertetése (szén elégése: kémiai energia→hőenergia; turbina: hőenergia→mechanikai energia; generátor: mechanikai energia→elektromos energia). |
3x6 |
|
Az energiahasznosítás indoklása (a gőz lecsapódásakor felszabaduló energia a turbina forgatására nem hasznosítható; egyéb hőveszteségek). |
7 |
|
Általánosíthatóság megfogalmazása indoklással (a hőerőgépek hatásfoka a periodikus működés miatt szükségképpen kisebb 1-nél – a II. főtételre való hivatkozás is elfogadható). |
3+7 |
|
Környezeti hatások felsorolása indoklással (égéstermékek kerülhetnek a légkörbe; salak; a hűtővíz felmelegítheti a használt természetes vizeket; a szénbányászat hatásai stb. – legalább két hatás). |
2x6 |
|
Védekezési módok ismertetése. |
2x4 |
|
Kifejtés módja. |
5 |
|
Összesen: |
60 |
|
Elektrosztatika
Hogyan hozhatunk létre elektrosztatikai mezőt és milyen fizikai mennyiségekkel jellemezhetjük?
Definiálja ezeket a mennyiségeket (térjen ki a mértékegységekre is)! Mivel szemléltethetjük az elektromos mező szerkezetét?
A rendelkezésére álló eszközökkel mutassa meg, hogyan hozható létre elektromos állapot, és milyen kölcsönhatás tapasztalható az elektromos állapotban lévő testek között! Hogyan lehet elektromos megosztással feltölteni egy elektroszkópot? Mutassa be és értelmezze a jelenséget!
Említsen meg két-három, a mindennapi életben is tapasztalható elektrosztatikai jelenséget!
Soroljon fel legalább három olyan tudóst, akinek nevéhez jelentős eredmények fűződnek az elektromosság felfedezésében, tulajdonságainak megismerésében, találmányok létrehozásában!
Eszközök: ebonitrúd, üvegrúd, dörzsöléshez alkalmas anyag, elektroszkóp, selyempapír.
Értékelés
|
Adható pontszám |
Adott pontszám |
Elektromos mező létrehozása (töltésszétválasztással – mechanikai és kémiai úton). |
2x3 |
|
Mennyiségek definiálása (térerősség, feszültség, fluxus). |
3x3 |
|
Mértékegységek megadása. |
3x2 |
|
Erővonalak értelmezése. |
3 |
|
Elektromos állapot létrehozásának bemutatása. |
3 |
|
Vonzás bemutatása. |
3 |
|
Taszítás bemutatása (az elektroszkóp lemezeinek szétágazása is jó). |
3 |
|
Elektroszkóp feltöltése megosztással és értelmezés. |
5+5 |
|
Jelenségek megadása. |
2x3 |
|
Tudósok felsorolása eredményeikkel. |
3x1+3x2 |
|
Kifejtés módja. |
5 |
|
Összesen: |
60 |
|
Magnetosztatika
Hogyan hozható létre mágneses mező? Milyen mennyiségekkel jellemezhetjük a mágneses mezőt? Hogyan szemléltethetjük a szerkezetét? Mutassa be ezt a rúdmágnes és a patkómágnes esetében! Készítsen rajzot a Föld mágneses mezőjéről!
Milyen kölcsönhatás alakul ki egy mágneses mező és a benne mozgó elektromos töltés között? Mutassa be a kölcsönhatást egy áramjárta egyenes vezető és egy patkómágnes segítségével különböző áramerősségek esetén! Értelmezze a tapasztaltakat!
Említsen meg a jelenségkörrel kapcsolatban két-három jelentős felfedezést, találmányt, kiemelkedő fizikust!
Eszközök: rúdmágnes, patkómágnes, rajzlap, vasreszelék, állványra rögzített patkómágnes, megfelelően felfüggesztett vezetődarab, áramforrás, lehetőség az áramerősség változtatására (pl. tolóellenállás).
|
Adható pontszám |
Adott pontszám |
Mágneses mező létrejöttének ismertetése (állandó mágnesek, mágnesezés, áramok). |
3x3 |
|
Mágneses indukció és definíciója. |
4 |
|
Indukcióvonalak. |
3 |
|
Szemléltetés. |
2x5 |
|
Föld mágneses mezőjéről rajz. |
4 |
|
Lorentz-erő – irány és a nagyságát befolyásoló tényezők megadása. |
6 |
|
A kölcsönhatás bemutatása. |
8 |
|
Értelmezés (kitérés irányának magyarázata, áramerősségtől való függés). |
5 |
|
Fizikatörténeti vonatkozások (pl. iránytű, Oersted, Ampère és eredményeik, elektromágnes). |
2x3 |
|
Kifejtés módja. |
5 |
|
Összesen: |
60 |
|
A mozgási indukció
Értelmezze a mozgási indukció jelenségét! Mitől függ a vezetőben indukálódó feszültség nagysága? Az elmondottakat támassza alá a mellékelt eszközök segítségével bemutatott kísérletekkel! Melyik törvény szabja meg az indukált áram irányát?
Kik azok a tudósok, akiknek a nevéhez szorosan kötődik az indukciós jelenségek vizsgálata, technikai felhasználása? Legalább kettőt említsen eredményeivel együtt!
Eszközök: középállású demonstrációs műszer, három üres (vasmag nélküli) tekercs (300, 600 és 1200 menetes iskolai transzformátortekercs), 2 db erős rúdmágnes, összekötő huzalok.
Értékelés
|
Adható pontszám |
Adott pontszám |
A mozgási indukció jelenségének értelmezése. |
7 |
|
Az indukált feszültség nagyságát befolyásoló tényezők meghatározása. |
6 |
|
A Lenz-törvény megfogalmazása, értelmezése. |
6 |
|
Fizikatörténeti vonatkozások említése (tudósok megnevezése egy-egy eredményükkel). |
2x5 |
|
A kísérlet megtervezése és összeállítása. |
5 |
|
A kísérlet elvégzése, bemutatása (menetszámtól, a mágnes erősségétől, a mozgás sebességétől való függés). |
3x4 |
|
A kísérletek eredményének értelmezése (miért támasztják alá az elmondottakat). |
3x3 |
|
Kifejtés módja. |
5 |
|
Összesen: |
60 |
|
Elektromágneses hullámok
Sorolja fel frekvencia szerinti sorrendben, milyen elektromágneses hullámokat ismer! Válasszon ki egyet, és ismertesse tulajdonságait a következő szempontok alapján: milyen jelenség során jön létre, vagy milyen eszközzel állítható elő; milyen terjedési tulajdonságai vannak; van-e élettani hatása és milyen; gyakorlati felhasználás!
A prizma segítségével bontsa fel a fehér fényt összetevőire! A színek sorrendje alapján egy vázlatos rajz segítségével mutassa meg, melyik színre a legnagyobb a prizma anyagának törésmutatója!
Eszközök: Párhuzamos fénynyalábot adó fényforrás, rés, prizma, prizmatartó, ernyő.
|
Adható pontszám |
Adott pontszám |
Felsorolás (rádióhullámok, infravörös, látható fény, ultraibolya, röntgen). |
5 |
|
Helyes sorrendben (mindkét irányban elfogadható). |
3 |
|
Tulajdonságok ismertetése. |
4x4 |
|
Kísérlet összeállítása, színkép felfogása. |
5+5 |
|
Rajz készítése a színek megnevezésével. |
5+4 |
|
A kérdezett szín megnevezése. |
5 |
|
Helyes indoklás a rajz és a törés törvénye alapján. |
7 |
|
Kifejtés módja. |
5 |
|
Összesen: |
60 |
|
Geometriai optika
Ismertesse a fényvisszaverődés és a fénytörés jelenségét!
Válasszon az alábbi két téma közül:
a) Mutassa be a különböző típusú lencsék képalkotását! Állapítsa meg a kapott lencséről, hogy szóró- vagy gyűjtőlencse-e! Szemléltesse a lencsével a képalkotásról elmondottakat!
b) Mutassa be a különböző típusú gömbtükrök képalkotását! Állapítsa meg a kapott tükörről, hogy homorú vagy domború tükör-e! Szemléltesse a tükörrel a képalkotásról elmondottakat!
Mikor jön létre teljes visszaverődés? Mondjon példát előfordulására vagy felhasználására!
Kik azok a tudósok a fizikatörténetben, akik nevéhez fűződik az optikai jelenségek vizsgálata, valamelyik optikai eszköz megalkotása? (Legalább két tudóst említsen egy-egy eredményével együtt!)
Eszközök: optikai pad, gyűjtőlencse tartóban, gyertya, prizmatartó, ernyő, gyufa, homorú tükör.
Értékelés
|
Adható pontszám |
Adott pontszám |
A jelenségek ismertetése (létrejöttének feltételei, leírás, törvények). |
2+3+5 |
|
A képalkotás jellemzése (mikor milyen kép keletkezik, a képek jellemzői a kétféle eszköz esetében). |
2x6 |
|
A képalkotás szemléltetése a kapott eszközzel. |
3x3 |
|
Az eszköz milyenségének megállapítása (bármilyen módon). |
5 |
|
Teljes visszaverődés ismertetése (létrejöttének feltétele, leírás). |
5 |
|
Példa előfordulásra vagy alkalmazásra. |
4 |
|
Tudósok nevei, eredmények, és ezek összekapcsolása. |
2x5 |
|
Kifejtés módja. |
5 |
|
Összesen: |
60 |
|
Az anyag részecsketermészete
Milyen jelenségek, kísérleti tapasztalatok támasztják alá az anyag atomos szerkezetét? Említsen legalább kettőt, és indokolja is, hogy ezek a jelenségek az anyag atomos szerkezetét igazolják!
Ismertesse a fényelektromos jelenséget! Rendelkezésére áll egy változtatható erősségű fényforrás és egy működésre kész fotocella. Mutassa be a fotocellát megvilágító fény színének és erősségének szerepét! A tapasztaltak felhasználásával értelmezze a jelenséget! Mi az összefüggés a fény frekvenciája és a foton energiája között?
Kinek a nevéhez fűződik a jelenség értelmezése? Melyik alapvető XX. századi fizikai elmélet igazolásában játszott fontos szerepet a jelenség?
Eszközök: áramkör fotocellával és érzékeny árammérővel (a fotocella vörös fényre ne nyisson), változtatható erősségű fényforrás, vörös és kék színszűrő.
|
Adható pontszám |
Adott pontszám |
Jelenségek említése (pl. Brown-mozgás, diffúzió, elemi töltés létezésére utaló jelenségek, az energia kvantumos jellege). |
2x4 |
|
Indoklás. |
2x5 |
|
Fényelektromos jelenség ismertetése (csak leírás). |
5 |
|
A szín szerepének bemutatása (vörös fény hatására nincs áram, kékre igen). |
7 |
|
Fényerősség szerepének bemutatása (áramerősség változása). |
7 |
|
A jelenség értelmezése a tapasztalatok felhasználásával. |
7 |
|
A frekvencia-energia összefüggés meghatározása. |
5 |
|
Einstein megnevezése. |
3 |
|
Kvantumelmélet megnevezése. |
3 |
|
Kifejtés módja. |
5 |
|
Összesen: |
60 |
|
Az atom szerkezete
Az ábra segítségével ismertesse Rutherford szórási kísérletét! Milyen fontos eredményhez vezetett?
Miben különbözik a Rutherford-féle atommodell a Bohr-félétől?
Melyek az elektronburok szerkezetét megszabó legfontosabb törvényszerűségek, szabályok?
Említsen legalább egy kísérleti tényt, tapasztalatot, amely azt támasztja alá, hogy az elektronok csak meghatározott energiaszinteket foglalhatnak el az elektronburokban!
|
Adható pontszám |
Adott pontszám |
A kísérlet leírása (fémfólia bombázása α-részekkel). |
6 |
|
A kísérlet eredménye (az α-részek kis része nagy szögben eltérült). |
6 |
|
Magyarázat (az anyag nagy része kis térfogatú, pozitív töltésű magokban koncentrálódik). |
6 |
|
Az eredmény felismerése (az atommag felfedezése). |
5 |
|
Bohr-féle modell jellemzése (Bohr-posztulátumok). |
6 |
|
Diszkrét energiaszintek, átmenet csak meghatározott nagyságú energia felvételével, ill. leadásával. |
6 |
|
Energiaszint és főkvantumszám kapcsolata. |
4 |
|
Pauli-elv megfogalmazása. |
5 |
|
Azonos „állapot” vagy „pálya” jelentése. |
5 |
|
Kísérleti tény (pl. vonalas színképek, Franck–Hertz-kísérlet, ionizációs energiák). |
6 |
|
Kifejtés módja. |
5 |
|
Összesen: |
60 |
|
Magyarázza meg a radioaktivitással kapcsolatos alapfogalmakat (sugárzás, aktivitás, felezési idő, stabilitás)!
A háromféle radioaktív sugárzást Rutherford választotta szét oly módon, hogy a sugárzások eltérülését vizsgálta erős mágneses mezőben. A kísérlet eredményét az alábbi vázlatos rajz szemlélteti:
A sugárzások milyen tulajdonságai állapíthatók meg a kísérlet alapján?
Válassza ki az egyik sugárzást és ismertesse tulajdonságait (jellege, áthatolóképessége, élettani hatásai, felhasználása, sugárvédelem)!
Mikor fedezték fel a radioaktivitást? Nevezzen meg további egy-két tudóst, aki jelentős eredményeket ért el a radioaktivitás megismerésében!
|
Adható pontszám |
Adott pontszám |
A fogalmak értelmezése. |
4x3 |
|
A megállapítható tulajdonság megnevezése (elektromos töltés és előjele). |
4 |
|
Indoklás (Lorentz-erő hatása). |
5 |
|
Az egyes sugárzások töltésének megállapítása. |
3x3 |
|
Az eltérülés mértékéből levonható következtetések (töltés–tömeg-viszonyok). |
5 |
|
A választott sugárzás ismertetése. |
5x3 |
|
Történeti adatok ismertetése. |
5 |
|
Kifejtés módja. |
5 |
|
Összesen: |
60 |
|
Az atomreaktor
Hogyan jöhet létre láncreakció?
Az alábbi vázlatos rajz alapján ismertesse, melyek egy atomerőmű főbb részei, és melyiknek mi a szerepe! Térjen ki arra is, hogyan történik a reaktorban a láncreakció szabályozása!
A paksi atomerőműben egy reaktor 1375 MW teljesítménnyel termel hőt, ebből 440 MW lesz a hasznosítható elektromos teljesítmény. Mire fordítódik a többi? Mekkora az elektromos energia termelésének hatásfoka?
Indokolja az atomerőművek legalább egy előnyét, illetve hátrányát a hagyományos (pl. széntüzelésű) erőművel szemben!
Értékelés
|
Adható pontszám |
Adott pontszám |
A láncreakció ismertetése. |
5 |
|
Az atomerőmű részeinek felsorolása a rajz alapján (1: reaktor,
|
6x2 |
|
Az egyes részek szerepének ismertetése. |
6x3 |
|
A szabályozás ismertetése (azaz a reaktor működése). |
7 |
|
Az energiaveszteség okainak felsorolása. |
5 |
|
Hatásfok kiszámítása. |
2 |
|
Előny, ill. hátrány megnevezése indoklással (pl. fűtőanyag, hulladékanyag, újrahasznosíthatóság, hatásfok, környezeti hatások, biztonság, élettartam). |
2x3 |
|
Kifejtés módja. |
5 |
|
Összesen: |
60 |
|
A Naprendszer
A Naprendszerről nehéz olyan méretarányos modellt készíteni, amely jól szemlélteti mind az égitestek méreteit, mind a közöttük lévő távolságokat. Ha egy modellben a Napot 14 cm átmérőjű gömb jelenti, tőle milyen messze lévő és mekkora átmérőjű „Földet” kellene elhelyezni? A szükséges adatokat a függvénytáblázatból állapítsa meg!
Milyen bolygótípusokat különböztetünk meg a Naprendszerben? Miben különböznek ezek egymástól?
Ma már a csillagászati megfigyeléseket gyakran nem a Földről, hanem műholdakon elhelyezett műszerekkel végzik. Melyek ennek a módszernek az előnyei?
Készítsen vázlatos rajzot a napfogyatkozás és a holdfogyatkozás létrejöttéről!
Nevezzen meg legalább két tudóst, akinek jelentős szerepe volt a heliocentrikus világkép kialakulásában! Mikor éltek?
Értékelés
|
Adható pontszám |
Adott pontszám |
Szükséges adatok kikeresése (Nap és Föld átmérője, Nap–Föld távolság). |
3x3 |
|
Számítások elvégzése. |
2x6 |
|
Bolygótípusok megnevezése. |
4 |
|
Tulajdonságok ismertetése. |
7 |
|
Előnyök ismertetése (a légkör és szennyeződései hatásának kiküszöbölése). |
5 |
|
Rajzok elkészítése. |
2x5 |
|
Tudósok megnevezése (Kopernikusz, Kepler, Galilei). |
2x2 |
|
Kor meghatározása. |
2x2 |
|
Kifejtés módja. |
5 |
|
Összesen: |
60 |
|
A gravitáció
Ismertesse a Newton-féle gravitációs törvényt! A törvény alapján magyarázza meg, hogyan befolyásolja egy égitest tömege és sugara a nehézségi gyorsulás értékét az égitest felszínén!
Említsen meg legalább még egy területet, ahol Newton jelentős eredményeket ért el! Mikor élt Newton?
Értelmezze a súlytalanság fogalmát! Szemléltesse az elmondottakat a Föld körül keringő űrhajóban uralkodó súlytalansággal! A kapott mérőeszközök mindegyikéről döntse el, hogy használhatók-e a súlytalanság állapotában (pl. egy Föld körül keringő űrhajóban)! Mindkét csoportból válasszon egyet, és indokolja válaszát!
Eszközök: pl. mérőhenger, ingaóra, rugós óra, fémbarométer, higanyos hőmérő, karos mérleg, dinamométer, árammérő (2 csoport, csoportonként 3 darab).
|
Adható pontszám |
Adott pontszám |
A gravitációs törvény ismertetése. |
4 |
|
A sugár befolyásának magyarázata (nagyobb sugár, kisebb g). |
5 |
|
A tömeg befolyásának magyarázata (nagyobb tömeg, nagyobb g). |
5 |
|
Newton eredményei (pl. mechanika törvényei, optika). |
3 |
|
Kor meghatározása (XVII. sz. második fele – XVIII. sz. eleje). |
2 |
|
Súlytalanság értelmezése. |
6 |
|
Alkalmazás az űrhajó esetére. |
6 |
|
Az eszközök használhatóságának eldöntése. |
6x3 |
|
Indoklás. |
2x3 |
|
Kifejtés módja. |
5 |
|
Összesen: |
60 |
|