Emlékezés Dr. Bucsi László 75. születésnapján
Ki az az ember, aki ilyen sokadalmat össze tud gyűjteni? Ki az
az ember, aki halála után nyolc évvel
is irányítja kórusát? Ki az
az ember, aki holtában is
zsinórmérték számunkra? Ki
az az őstehetség, aki harminc évesen vette a
bátorságot és elvezényelte
Bach János passióját. Ki az az ember,
aki a „tehén
farától” indulva,
sárból, anyaföldből felnőve nemzetes
úrrá, majd a zene
arisztokratájává magasodott?
Mit tudtok a lángelme-konokról, a
lángelme-tisztáról, a
lángeleme-akaratosról, a lángelme-
egyszerűről, a rebellis-alázatosról, a
rebellis-engedelmesről?
Főtisztelendő Püspök Atya, tisztelt emlékező Közösség!
Dr. Bucsi László, címzetes
kávai apátra, a Pesti Ferences templom
egykori káplánjára,
igazgatójára, a Szent Kereszt- és
Budafoki templom egykori plébánosára,
a Jó Pásztorra, templom és
orgonaépítőre és mi
tanítványai a Főnökre, a
léleképítő, szeretett karnagyunkra
emlékezünk. Ő tárta föl
előttünk a liturgikus zenében rejlő titkotokat,
amely az általunk nem látható
transzcendenciára nyit ablakot. Ő Palestrina, Bach
és Liszt egyedülálló
megszólaltatója, hatására
előadó és hallgató valóban
érezte, hogy megnyílik az ég, az
ég és a föld összeér
és átölel minket az Isten.
75 évvel ezelőtt nehézsorsú,
gazdálkodó családba született
hatodik gyermekként. Kenyér-küzdelem,
imádságos mindennapok, a Jóistenbe
vetett feltétlen bizalom a gyermekévek
meghatározói. Nem véletlen, hogy a
tizenhat évvel idősebb bátyja után Ő
is a papi hivatást választotta. Akkor
döntött hivatásáról,
amikor Magyarországon a kommunisták
kiszorították a polgári erőket a
hatalomból, amikor az egyházi
iskolákat államosították,
amikor Mindszenty József
herceg-prímást
letartóztatták és
elítélték, amikor
prognosztizálták az egyház
megszűnését. Akkor iktatták ki a
Zeneakadémián Harmath Artúr
egyházzenei tanszékét.
Szemináriumi évei alatt oszlatták fel
a szerzetes rendeket, tűzzel-vassal
üldözték a rendi tagokat, perbe
fogták és börtönbe
vetették a kalocsai érseket, és
zsarolással íratták alá az
állam és egyház
megállapodását az egri
érsekkel. Ügynököket
írattak be a szemináriumokba,
ügynökök lepték el az
egyházat, az állam- és
egyházügyi hivatal „bajszos
püspökei” dirigáltak,
és útjára indult a békepapi
mozgalom.
Szemináriumi éveiben, a kötelező
egyházzenei stúdiumok során
megmutatkozott különleges zenei
képessége. Tanára felfigyelt
rá és egyéni
képzésére külön
hangsúlyt helyezett. Felszentelésekor
már mint pap-karnaggyal számoltak.
A Pesti Ferences templomban 1948. óta
működött vegyeskar, P. Szak Ányos
és P. Kamil vezetésével.
Ányos atya Rómában a Szent
Cecílián végzett, abszolút
hallással rendelkezett. Az ő
működésük idején tanulta meg az
énekkar Bárdos, Halmos miséit, a kis
Mozart misét és a forradalmian újnak
számító Lajtha
László miséjét, valamint a
Choralist a Credo nélkül. A rend
feloszlatása után a barátok
reverendában próbálták
álcázni szerzetesi mivoltukat, de hamarosan
eltávolították őket. 1953.
végére Ányos atya a rendből is
kilépett, így a kórus vezető
nélkül maradt. Gergely Ferenc
orgonaművész és Margittay Sándor
próbálta életben tartani az
énekkart. Ezekben a nehéz időkben a
Mátyás templomban és a
Belvárosiban is átmenetileg szünetelt az
énekkar működése. Az
árván maradt kórus
megmentésére az 1954.
júniusában felszentelt Bucsi
Lászlót helyezték a ferences
templomba, ahogy ő későbbiekben mondogatta: muzsikus papnak
küldtek ide. Igen, a kápláni teendők
mellett a templom vegyeskarát is reá
bízták. Az akkori kórus úgy
vette körül a 23 éves karnagyot, mint
kisebbik testvért a család. Azonban a kisebbik
testvér a kezdeményezést és
az irányítást hamarosan
magához ragadta. Első évben
kiegészítették a Choralist a Credoval,
utána következett a Mozart
Koronázási, Haydn Mariazelli, Beethoven
C-dúr, majd a 61-es János passió,
ugyanebben az évben Liszt Koronázási.
A 15 éves jubileumra Bach Karácsonyi
oratóriuma, a 20. jubileumi évben pedig Handel
Dettingeni Te Deumja csendült fel. A köztes időben
Bach Magnificatja és a Máté
passió szólalt meg először. A bő
másfél évtized karnagyi
működés után került sor Liszt
Krisztus oratóriumának
előadására. Ne felejtsük el, ezeket a
műveket mind a kórusnak, mind a karnagynak meg kellett
tanulnia úgy, hogy minden vasárnap az
énekkar más-más művel
ellátta a liturgikus szolgálatot és a
megtanult nagy műveket évről-évre rendszeresen
előadták.
A nagy művekhez folyamatos tanulással nőtt fel. Az akkori
kor állami zenei intézményeinek kapui
nem tárultak ki előtte, így
magánúton képezte magát.
Bár ez a „magán”
tanári kar a világ legnagyobb
akadémiáinak is
büszkeségére vált volna.
Harmath Artúr, az egykori egyházzenei
tanszék vezetője, Bárdos Lajos, Gergely Ferenc,
Lisznyay-Szabó Gábor, Lajtha
László. De nem volt rest tanulni
azoktól a fiataloktól sem, akik
időközben az általa úgy
áhított ZA diplomát szereztek.
Bejárt Ferencsik próbáira,
figyelte a mesterség rejtett titkait. A 90-es
évek közepén a nagy
tekintélyű Párkay tanár úr
úgy nyilatkozott, hogy nem volt ilyen nagy
tehetségű tanítványa, mint Bucsi
László. Nála minden készen
megvolt, minden belülről jött.
Persze közben a kórusa is átalakult. A
nagyfényű férfi vonzotta a fiatalokat. A
ministráns fiúk mutálás
után sorra léptek a kórusba. Hamarosan
a kisebbik testvérből nagyobbik
testvérré vált a családban.
A kiüresített hazug kollektivista rendszerben
megmutatta, hogyan lehet közösségben
gondolkodva élni, egy rendező elv felé figyelve.
Szent csillag gyújtogatóként felnőtt
hitet lobbantott az ifjakban, vagyis bennünk. A
kóruséneklés nála
jellemformáló erővé vált.
Az emberben duzzadó kitűnni vágyást,
egyénieskedést úgy nyeste,
hogy egyúttal fokozta az egyéni
felelősséget a többiek iránt. Az
énekes a másik felé fordul, figyel,
hallgat a másik emberre. Megtanultuk, hogy a
másik hangját figyeljük, ne a
magunkét. Hát az élet nem erről
szól? A másik emberre kell figyelnünk,
nem lehet magunkat előtérbe helyezni.
A szent zenét szerettette meg velünk,
képzetlen emberekből oratórium
énekeseket faragott. Marton Évák, Sass
Sylviák, Rolla Jánosok figyelték
mozdulatait. S egy-egy ilyen alkalommal ezreket érintett meg
a szent zene varázsa, a lelkek megteltek Istennel,
és minket a Jóisten a tenyerén
hordott. Teljessé vált
életünk.
Másfél évi próba
után 1973-ban előadtuk a 25. jubileumon Bach H-moll
miséjét. Ezt a művet vele
még nyolcszor adtuk elő, Szent Cecilia
és Krisztus király
ünnepének szombatján, mint az
egyházi év
megkoronázását. Ez az
évtized a Főnök negyvenes éveire esett,
ereje teljében volt. Álljon (had
szóljon) itt példának az 1971-es
év programja, amelyből a minden
vasárnapi szolgálatotokon
túl csak a nagyobb műveket emelem ki: János
és Máté passiók,
Kodály zenekarral, Mozart D-dúr
kétszer, Koronázási
kétszer, Magnificat kétszer, Choralis
háromszor, Farkas mise zenekarral, Sztravinszkij a
Szervitáknál, Beethoven C-dúr
karácsonyra. A hetvenes évek a
Charpentier mise, Palestrina Marcellus pápa
miséje és az Esztergomi mise és a 30
éves jubileumra a Messiás
megtanulását hozta. Részt vett a
Liturgikus Megújulási Bizottság
munkájában, az elvi
célkitűzéseket azonnal
aprópénzre váltotta:
1976-tól bevezette a magyarnyelvű vesperás
éneklését
péntekenként.
A felemelő előadásokhoz gyötrelmes
próbák vezettek. Ekkor tanultuk tőle a
legtöbbet, nemcsak a zenéről, hanem az
életről. Mindig volt pár mondata
útravalóul, amivel a hit titkát
csepegtette belénk. A II. Vatikáni zsinat
után érezte, hogy az egyház
megújulásával neki is meg kell
újulnia. Beiratkozott a Hittudományi
Akadémiára és
erkölcsteológiai doktorátust szerzett.
Tanulmányainak gerincét Teilhard de Chardin
munkássága alkotta. Megtanult
franciául, hogy eredetiben tudja olvasni a
paleontológus-filozófus páter műveit,
s nekünk vasárnapi misék után
a legújabb filozófiai rendszert
közvetítette.
Kitörölhetetlenül bennünk
él, ahogy a végtelen szeretet
próbálta érthetővé tenni.
Gyakran mondta: az énekes, aki ajkára veszi az
evangélium igéit, Jézus Krisztus
szavait, azt az örömhír
átjárja, benne talajra talál
és életét formálni fogja,
és képessé teszi arra, hogy
„Istenhez szabja” életét. A
papnak és énekesnek ki kell
magából zárni a
közönségest és
rendezetlenséget. Ilyen követelményt
csak az támaszthat, aki tiszta életet
él.
Életünk kudarcaiban, bukásaiban gyakran
talpra állított az általa
Gál professzortól idézett mondat:
„Minden rossz egy nagyobb jónak adja át
helyét.” És láttuk
a kudarcra szükség volt, mert úgy
került helyes mederbe életünk.
Emánuel – emlegette az
ószövetségi
várakozást – velünk az Isten.
Életem nehéz helyzeteiben, a
megaláztatásban gyakran eszembe jutott:
„Emánuel – velünk az
Isten”. Derű áradt szét bennem
és minden szörnyűség
elviselhetővé vált.
Tőle kaptuk a mindennapok gyötrelmeinek
megszentelését: a kicsi morzsában
benne van a végtelen kegyelem. „Egyet amit a
legkisebbeknek tesztek, nekem teszitek” – mondta
Jézus, és ő is gyakran idézte
nekünk. A rohanó életünk
értelmetlen óráinak
értelmet adott: buszon, villamoson, a hivatalban
várakozva is beszélgethetünk a
Jóistennel, így a várakozás
máris a kegyelem forrásává
válik. Ő maga is imádságos
életet élt, mindennap elimádkozta a
papi zsolozsmáját, és
szentmisét mondott, még a
kirándulások alkalmával is.
Kezdettől fogva az énekkari
felkészülés mellett a
közösség
építésének egyéb
eszközeit is használta, amit
tulajdonképpen egyik fakultáson sem
oktatják. Igényes volt a programok
meghatározásában. A hatvanas
évek kis- és nagy Mátrái
során a napi mise és lelki programok, a
közös
ételkészítés,
focizás hozzásegített ahhoz, hogy
egymást jobban megismerjük.
Vasárnaponként délután
pedig a zene másik területe került
előtérbe, évszaktól függően a
Római strandon vagy a gesztenyésben: a csontzene,
vagyis a foci. Egyik focizás alkalmával alaposan
belém rúgott a játék
hevében, lesántikáltam a
pályáról, a továbbiakban
vissza se mentem. A meccs végeztével
kinyújtott karjával jött
hozzám, és halkan ennyit mondott: ne haragudj, ez
a hülye vérem…
Igényes volt a halászlé, a
toroskáposzta vagy az étkezési asztal
elkészítésében.
Idézte Szent Pált: „Ha esztek
és isztok, azt is Isten dicsőségére
tegyétek. Mulatságaink is igényesek
voltak: farsangi, szilveszteri összejöveteleinken,
vagy háztáji karácsonykor
külön műsorral
készültünk. Belülről,
előadóként ismertük meg
Calderón de la Barca Nagy
világszínpadát, Ionesco Kopasz
énekesnőjét, Shakespeare Két veronai
nemesét, az Ahogy tetsziket, Házi szerző volt
nálunk Feydau, Kisfaludy Károly vagy
Eötvös József. Bámultuk a
Főnököt, hogy milyen remek színpadi
rendező. A motyogót is
rákényszerítette az
artikulált beszédre.
Kínlódó színpadi
próbák után fergeteges
előadás következett.
Meg kell emlékezünk arról is, hogy
igazgatóként, aki a nehéz időkben
ápolta a ferences hagyományokat, és
Bolberitz professzor szavai szerint csöndes,
szerény és mindenre kiterjedő
figyelmével,
szervezőképességével megőrizte, hogy a
templom továbbra is lelki központ legyen. Nem kis
kockázatot vállalva, a
pártállam
„éberségét”
kijátszva, a nyilvános lelkipásztori
munkától eltiltott, civil foglalkozást
kényszerűségből űző papoknak és
szerzeteseknek teret adott ahhoz, hogy hivatásuknak
megfelelő lelkipásztori tevékenységet
végezzenek. A gyóntatószék
homályában, az egyházmegyés
papokkal együtt gondoskodtak a hívek lelki
vezetéséről. Igényessége
mutatkozott meg abban is, hogy a templom búcsú
alkalmával, nagyböjtben a lelkigyakorlatokra, vagy
nagyobb ünnepen vagy felnőttképző hittani
előadásokra egy-egy neves hitszónokot
hívott meg, így hallgathattuk Gál
Ferencet, Bolberitz Pált és másokat. A
nem rendi templomban a „mindenrendi” szerzetesekkel
és világi papokkal a ferencrendi szellemet
fönntartotta. Liszt Ferenc a pesti ferences templomban lett
harmadrendű ferences. Ha pesten tartózkodott mindig
meglátogatta a barátokat,
emléktábla jelöli a padot, ahol
imádkozni szokott. Végrendelete szerint a templom
kriptájába kellett volna eltemetni. A mester
iránti tiszteletből vette fel a kórus a
nevét. Liszt Ferenc
születésnapjához és
halál évfordulójához
legközelebbi hétvégén a
kórus mindig Liszt misét énekelt.
Ezzel Gergely Ferenc által 1936-ban
kezdeményezett és ápolt
hagyományt folytatta Bucsi László,
amelyet a kórus a mai napig, a ferences templomon
kívül is őriz. Különösen
a július 31-i halál
évforduló szimbolikus jellegű: a nyári
szünet és szabadságok közepette
vidékről, külföldről a
kórustagok akadályokat leküzdve is
eljönnek valamelyik Liszt misét
elénekelni, ezzel jelezve az
összetartozást és hűséget a
kórus, karnagy és Liszt Ferenc iránt.
A Főnök volt a cselekvő akarat, az akarat dacos
cselekvése. Rendszeresen kisegítő
kántorkodott, nyaranta öt héten
át a kántorképzőn tanított,
a központi szemináriumban
egyházzenét oktatott és
órákat adott ingyenesen. A fiatalok
sokasága felkeltette az
állambiztonsági szervek figyelmét
és beépített
ügynökök útján
igyekeztek tájékozódni az ott
történtekről. Politika mentességre
intett bennünket. Sokan az egyházi
szolgálatuk miatt végleg kénytelenek
voltak lemondani kitűzött
életútjukról, vagy mások
csak vargabetűvel, sok-sok évi
késéssel érték el az
óhajtott élethivatást. A
megfigyelőkkel, fotózókkal gyakran farkasszemet
néztünk próbáról
kijőve. Voltak akiket munkahelyről behivatva
jelentéstevővé próbáltak
beszervezni. Neki is meg kellett vívnia a maga
harcát. Ezekben az évtizedekben Dr.
Horváth Richárd templomigazgató
békepapi személye mindenesetre
védernyőként ívelt a kórus
felett, így mind a karnagyot és sok-sok kisembert
is a Főnök
közbenjárására
megvédett, vagy ügyét egyengette, ha
módjában állt.
A templomigazgatói cím
elnyerésének természetesen
örült. Nála a karrier nem a nagyobb
hatalom utáni vágyat, hanem a nagyobb
szolgálatot és a nagyobb felelősséget
jelentette. Egy év múlva, 50 éves
korában megkapta a megtisztelő apáti
címet. Szerénységére
jellemző, hogy az apátnak kijáró
süveget csak egyszer, a lila cingulust sohasem sem viselte.
Egy epizód kívánkozik ide. 1992-ben
Csíksomlyón adtuk át a moldvai
csángók körmeneti
zászlóját. A somlyói
plébánosnak bemutatom a
Főnököt, mint kávai címzetes
apátot. Erre a plébános igen
megörvendett és mondta, hogy másnapra a
szentmisére kerítenek egy apátnak
való süveget. Mikor kicsit magunkra maradtunk, a
Főnök odasúgta nekem: „Te, ha ezek
rámteszik holnap azt a süveget, én
elröhögöm magam.”
A kórusba jártak
másvallású keresztény
fiatalok, akik sohasem érezhettek
kirekesztettséget, vagy azt, hogy
kisebbségként bármiben is
hátrányuk lenne a
közösségben. Az ökumenikus
gondolkodást első kézből kaptuk a
Főnöktől. Többen a szent zene és
tolmácsolója által csatlakoztak a
katolikus Egyházhoz.
Mindig jótékonykodott, bár az anyagi
javakat eszköznek tekintette, óvott
attól, hogy a tárgyak rabjaivá
váljunk. Zongorákat kapott és
ajándékozott, de ha úgy
adódott bármilyen személyes
holmiját gondolkodás nélkül
odaadta. A hetvenes évek közepén
pár fiút megkért egy kis zongora
áthelyezésre. A legbravúrosabb
akciónk egy pianínó
lehozása volt a nyolcadik emeletről egy szűk
lépcsőházban. Miután a
lakásába fölvittük a
pianínót, mehettünk a központi
szemináriumba berendezni a
kántorképzőt. A nap
jutalomjátéka egy földszinti
zongorának egy harmadik emeletivel való
kicserélése volt. Ekkor jöttünk
rá, hogy a könnyű és komolyzene mellett
létezik a nehézzene is. A nap
végén mindenkinek adott egy
ötszázast. Ez majdnem kéthavi
ösztöndíjnak megfelelő összeg
volt. Évekkel később kaptam tőle
kölcsön egy nagyobb összeget, amely
háromhavi fizetésemnek felelt meg. A
visszafizetés feltételeiben nem
állapodtunk meg. Néhány
hónap múlva megyek hozzá, hogy
megkezdeném a hosszútávú
törlesztést. Talányos képpel
nézett rám, hogy egyáltalán
milyen kölcsönről beszélek. Pedig ennyire
feledékeny nem volt.
Mátra, Bakony, Balaton, Sóstó, Orfű
és Acsa, közös
kirándulásaink helyszíne.
Doborján, Bayreuth – közös
tisztelgésünk Liszt Ferenc emléke előtt.
Közös újaink csúcspontja: szent
földi zarándoklatunk Jézus
nyomában. És ott találkoztunk
Jézussal a köves udvaron, a Keresztúton,
a Golgotán, láttuk az üres
sírt. A „Nyolc boldogságot”
énekeltük a Galileai tó
fölött, a Jordán
forrásánál az
„Egyház
alapítását” a Krisztus
oratóriumból. A Hősök terén
ötszáz énekest vezényelt, a
Szent Atyának szólt a „Tu es
Petrus”.
Azonban ne gondoljuk, hogy gyönyörű élete
1990 előtt is diadalmenet volt. Muszáj
Herkulesként élt, akit a hígfejű
törpék nem értettek meg, akinek
dőltére tögmagjankók lestek.
József Attilával szólva:
„Csakhogy könnyű okok nem idéznek
szörnyű csodákat, s köznapi
dolgokból nem születik
különös.” A színfalak
mögött az irigység dolgozott. Az
úgynevezett rendszerváltozás neki
sorsváltozást idézett elő.
Bár hierarchiában nem, de mégis csak
Budapest legfontosabb templomát
irányította. Ehhez képest
„rangon aluli” helyre
helyezték. Méltatlan
helyzetében Jóbot idézte:
„Ha a jót is elfogadtam az
Úrtól, a rosszat is el kell fogadnom. Az
Úr adta, az Úr elvette,
áldassék az Úr neve.” A
lelke ugyan elfogadta a változást, de az
idegrendszere felőrölte testét. Az idősödő
fa sem éli túl az
átültetést.
Családjával, a kórussal már
nem tudott úgy foglalkozni, mint azelőtt, azokat a
korábbi feltételeket sem tudta
biztosítani. Kagylóként
becsukódott, még
zárkózottabbá vált.
1992-ben a Mozart Requiem vezénylése
közben érte az infarktus.
Felépülése után,
már ritkán vezényelt. Hittan
órákat tartott, jegyeseket oktatott, esketett,
keresztelt, temetett, misézett, gyóntatott.
Budafokon csillagtalan magányában
vergődött lángoló természete.
A 90-es évek közepén Budafokon egy
János passióban az utolsó
tételekre átvette a karmesteri
pálcát. Mindez a karzaton
történt, tehát a
hallgatóság nem láthatta a
karmestercserét. Az előadás után a
muzsikus Hegedűs-házaspár izgatottan
kérdezte, hogy az utolsó tételekben mi
történt, mert a zene hirtelen mennyei
zenévé váltott. 1997-ben
még vezényelt egy Máté
passiót, kis mozdulatokkal, szem villanással,
igazi „nagy öregként”
dirigált. A második infarktus után
már nem vezényelt többé. A
templom felújítás a
vége felé közeledett,
98-tavaszán még kijárt a kamaraerdei
idősek otthonába lelkigyakorlatot tartani.
Hirtelen elment, s nyomában a hiány
virágzik. A hiányban mértük
fel igazán veszteségünket.
Néhány hete kórustagok és
zenészek közös
beszélgetésen mesélték el,
hogy nekik mit jelentett Bucsi László. Neves
zenészek elmondták, hogy számukra a
nagy hite jelentett legtöbbet, ahogy a transzcendencia
átsütött
muzsikálásán. Egyikük
úgy fejezte ki magát, hogy a
reverendájának utolsó
gombjából is a hit és a zene
áradt.
Ezért sokunk életét
meghatározóan befolyásolta
és emléke lelkünkből
kitörölhetetlen életünk
végéig. Az ő emléke betlehemi
csillagként, sőt napként ragyog. Nap
természete volt, mindnyájunkat
melegített, éltető erőt adott, kerestük
a fényét. Sokszor felhő takarta el,
mennydörgött, villámot csattant az
ég tüneménye, a zivatar csapkodta
bőrünket, csak utólag tudjuk, Ő akkor is
sütött. Nagy lelkének
boldogságát közöttünk
elosztotta, a fény benne
áldássá vált, mert
másnak is adott belőle. Sokszor sajnálkozunk,
hogy kevés tárgyiasult
emlékünk van róla, kevés
zenei felvétel maradt utána.
Vigasztalásul legyen elég az, hogy
elszállt hangunk örök visszhangra lelt a
mennyei Atyánál, és ez
ércnél maradóbb emléket
állított neki. Nekünk
örökösöknek pedig a
hagyatékát kell gondoznunk és
emlékét méltón megőrizni
és továbbadni.
Örökségünk a fejünkben,
a torkunkban és a szívünkben van.
Tekintetünkkel valahol fönn keressük a
nyomát, palástja égbe
kékülő s könnyeinkkel elfolynak a
csillagok.
Budapest, 2006. február 8.
Dr. Némethi Gábor
|