Festetics Palota (Andrássy Gyula Német Nyelvű Egyetem)
VIII; POLLACK MIHÁLY TÉR 10. FESTETICS-PALOTA MŰMÁRVÁNY BORÍTÁSÚ TEREM MŰMÁRVÁNY FELÜLETEI 2003 Restaurátorok: Fábián Pál, Seres András Az 1862-ben Ybl Miklós által tervezett épület egyik legdíszesebb helyisége az első emeleten található. Mennyezetét stukkókkal díszítették. Oldalfalainak teljes felületét műmárvánnyal borították. Lábazati elemekkel és a nyílászárók által meghatározott falkiosztásokkal komponált tagolás követi a klasszikus hagyományokat. A betétek az oldalfalak nagy részén szögletesek, míg az ajtónyílások feletti, stukkóból készült oromdíszekhez ívelten kapcsolódnak. A XIX. század második felében készült műmárványozást restaurálási munkák megkezdésekor vastag lakkréteg fedte, amelyet több helyen, a durván felcsiszolt felületre hordtak fel. A márványozás több helyen mechanikusan sérült. Ezek egy részét szakszerűtlen módon javították. A javítások több fázisban történtek. A legnagyobb beavatkozás során került felhordásra az a vastag lakkréteg, mely a műmárványozás eredeti színét sem engedte látni. Már a tisztítópróbák készítésekor az eredeti műmárvány jóval világosabbnak és finomabb jellegűnek bizonyult. Restaurálásának első szakaszát ennek a lakkrétegnek eltávolítása, azaz az eredeti műmárvány réteg feltárása képezte. A feltárás részben vegyszeres, részben mechanikus úton történt. A restaurálást a márványozott felületek tisztításával kezdtük. Először a lerakódott szennyeződés nagyobb részét szárazon eltávolítottuk. A folyadékos tisztításhoz foszfátmentes, folyékony tisztítószer vízzel higított változatát használtuk. A tisztítószer maradványokat tisztavizes öblítéssel távolítottuk el. A márványozást vastagon borító lakkréteg eltávolítása után tárult fel az eredeti színezés, mintázat és a réteg tényleges állapota. A műmárvány anyagába egy korábbi, szakszerűtlen beavatkozás során felhasznált olajos és lakkos anyagok mélyen beívódtak. A beívódás barnás elszíneződés formájában volt észlelhető. Az elszíneződések foltszerűen jelentkeztek. Néhol szabálytalan foltokként, máshol lecsorgásként. Az eredeti márványozás színétől kellemetlenül erősen elütő foltok a felületeket nagy kiterjedésben elborították. A tükörrel szemben lévő falon volt a helyzet a legkritikusabb. Itt a beavatkozást végzők első lépésként megcsiszolták a lábazat feletti egybefüggő felületet, majd ezt követően olajbeeresztést, azután schellakk réteget hordtak fel a felületre. Ennek következtében az így kezelt felület elsötétedett, elbarnult, mivel a csiszolással eltávolították a műmárvány felső, tömör rétegét, amely valamelyest ellenállt volna a beeresztésnek víztaszító volta miatt. Feltételezhetően emiatt felhagytak a felületek lecsiszolásának folytatásával. Ez a tábla azonban teljes felületén elszíneződött. Sajnálatos módon a felületek olajjal és lakkal való kezelését azonban következetesen végigfolytatták. Feltehetően az első módszerrel elsötétített felülethez közelítették a teljes műmárványozás színét, tónusát. Bár ezek a felületek, mivel elkerülték a lecsiszolást ellenállóbbak voltak, azonban a teremnek szinte minden szegletében átívódott még a felső, tömörebb rétegen is mind az olaj, mind a denaturált szeszben oldott schellakk. Ahol csak a felszínt érintette, ott el tudtuk távolítani. Az első tisztítási próbák nagyon bíztató eredménnyel jártak. Az egészen foltos, sötétbarna, erősen elkoszolódott felszín alatt a tisztítóablakokban szinte világított a csaknem teljesen fehér, finoman erezett műmárvány. Lelkesedésünket azonban hamar lelohasztotta a teljes felület letisztításának eredménye. A felület nagyobb részén a szakszerűtlenül felkent olajos és lakkos anyagok a műmárvány teljes vastagságában beívódott. A foltosodás következtében a terem esztétikailag katasztrofális képet mutatott. Szakértői zsűrit hívtunk össze. Az eldöntendő kérdés a helyreállítás folytatásának mikéntje volt. A réteget teljes egészében átitató, régen bekötött, elszíneződést okozó anyagot kivonni lehetetlen. A terem ilyen állapotban nem maradhat. Általában a műmárványozások restaurálása folyamán preferáljuk az eredeti technológiák alkalmazását. Tehát mind a kiegészítéseket, pótlásokat, mind a fényezés helyreállítását az eredetivel lehetőleg minél inkább megegyező módszerrel végezzük. Kerüljük az eredeti eljárásoktól idegen megoldásokat. Ezért nem szoktunk például festéses retusálást alkalmazni, csak egészen kivételes esetben. Az eredetitől eltérő technológiák alkalmazása a pótlások készítésében, vagy festéssel történő retusálás alkalmazásánál azt a következményt is magával vonja, hogy a fényezés nem lesz helyreállítható teljes mértékben. Mivel a műmárványozás a felület többszöri tömörítésével és polírozásával fényeződik, ezt a festett felületek esetében már nem, vagy csak korlátozottan tudjuk alkalmazni. Ráadásul a festékkel bármilyen vékonyan is takart felület és a tisztán polírozott műmárvány felület fénytörése teljes fényezést követően eltérő lesz, ami a végeredményt illetően nagyon zavaró hatású. Tehát festéses retus alkalmazása esetében csak korlátozott mértékben fényezhető a felület. Nem érhető el az eredeti magas fény. Jelen esetben a foltosodás olyan mértékben tette élvezhetetlenné a termet, hogy a zsűri végül is egy részleges retusálás mellett döntött. Ugyanis a műmárványozás esetében a retusálást erős korlátok között szabad csak alkalmazni, mivel igen könnyen el tudja venni a felületek valódi márvány hatását. Ezért csak olyan mértékben célszerű a használata, hogy a szemünkre a tisztán műmárvány felületek hassanak inkább, így az egész felületet annak lássuk. Azt a határt kellett megkeresnünk, ahol a festés már kellő mértékben eltakarja a barna foltokat, de még nem takarja el túlzottan a gyúrt márványozást. Természetesen ez az egyensúly a terem egészén kellett, hogy jelentkezzen. Mintafelületet készítettünk, amit a szakértői zsűri elfogadott, majd közbenső egyeztetések mellett folytattuk a munkát. A tisztítás után az így már hiányaiban és sérüléseiben, teljes mértékben elénk tárult márványozás konzerválása következett. A meglévő márványozások stabilizációja után eltávolítottuk mindazokat a korábbi felújítások során elkészített kiegészítéseket, amelyek vagy oda nem illőek voltak, vagy elpusztultnak. Az elpusztult márványozások helyét szakszerűtlen módon pótló gipsz, illetve vakolat-kiegészítéseket eltávolítottuk. Helyükre, csakúgy, mint a látható hiányok helyére, új műmárványozás került. A kiegészítések mellett, az egész meglévő műmárvány felületen el kellett végeznünk a szükséges fényezési munkákat. Miután a teljes felület egységesen elérte a szükséges technológiai fokozatot, hozzáláttunk e festéses retusáláshoz. A besötétedett, anyagidegen foltok eltüntetését retuspisztollyal, illetve kisebb méretű szórópisztollyal végeztük. Erre a festett és festetlen felületek közötti átmenet finomsága, valamint a retusált szakaszok áttetszősége miatt volt szükség. Kerültük a tömény, teljesen fedő festés alkalmazását. A festék felvitelekor minimalizmusra törekedtünk. Így kerültük a festéssel történő erezést is, mint az eredeti technológiától merőben idegen elemet. A végső fényt egységesítő lakkozással értük el. Végeredményként sikerült a terem esztétikai egységét helyreállítani, az eredeti alkotók által mértékkel és eleganciával megkomponált, a korabeli márványozók által pedig magas szinten kivitelezett műmárvány borítás hajdani pompáját érzékelhetővé tenni.
Kezdőlap
|
Projektek
←
előző