A remotorizáció...

 

Az M41-es sorozatú mozdonyok korszerûsítése a MÁV Szolnoki Jármûjavító Kft-ben

Elõzmények

Az M41-es sorozatú dízel-hidraulikus mozdonyok a MÁV Rt. vonalain az 1970-es évektõl továbbítják a személyszállító vonatokat (szolgáltatják a személyszállító kocsik fûtéséhez és légjavításához szükséges energiát), és ellátnak tehervonati szolgálatot is. A mozdony gyártója a tervezés és kivitelezés során az akkor élenjáró mûszaki megoldásokat alkalmazta. A gyártás hosszú ideje miatt az évenként (szerzdõdésenként) kivitelezett jármûvek nem lettek azonosak. Ezért jellemzõ erre a mozdonyra, hogy minden gyártási sorozat magában hortozza a prototípusra jellemzõ vonásokat. A javítások alkalmával a mozdonyokat korszerûsítették és egységesítették.

A mozdonyok átlagos életkora 25 év. A mozdonyokat, illetve annak alkatrészeit gyártó vállalatok átalakúltak vagy megszûntek. Az eredeti alkatrészek beszerzése hosszú átfutási idejû, és a kis darabszám iatt drága. A mozdonysorozat üzembe állításakor is viszonylag nagy fajlagos költségekkel üzemelt, ami az elõzõek miatt tovább növekedett.

 

A mozdony korszerûsítése

 

A korszerûsítés megrendelõje, a MÁV Rt. Gépészeti Szakigazgatóság a mozdony jó tulajdonságainak megtartása mellett feladatul tûzte ki, hogy a mozdony:

- további minimum 20 évig a kor színvonalának megfelelõen kis energiafelhasználással és üzemeltetési költséggel, valamint nagy üzemkézséggel lássa el feladatát;

- károsanyag kibocsájtása csökkenjen;

- a környezetre gyakorolt zajterhelése mérdéklõdjön;

- a vezetõállások komfortfokozata növekedjen;

- üzemi körülményeirõl az információszolgáltatás szintje javuljon a mozdonyvezetõ és a karbantartószemélyzet számára;

- belsõ és külsõ bevonatrendszere tegye lehetõvé a tervezett élettartam alatti idõszkra a megfelelõ korrózióvédelmet és esztétikus megjelenést.

 

A korszerûsítésre az M41 2190 és M41 2207 pályaszámú mozdonyokat jelölték ki. Az elõbbibe MTU gyártmányú 16 V 4000 R40 típusú dízelmotort és VOITH L720 rU2 típusú hajtómûvet, a másikba CATERPILLAR gyártmányú 3516 B DI-TA SC típusú dízelmotort és GDB H182 típusú hajtómûvet kellet beépíteni. A két mozdony egyéb berendezései csak a dítelmotorok üzemeltetésének speciális körülményei miatt térhettek el.

 

Az MTU motor

Bal forgású, közvetlen befecskendezésû, négy turbófeltöltõs és feltöltõlevegõ hûtésû négyütemû folyadékhûtésû dízelmotor. Forgattyúházán alumíniumöntvény alsórész és összecsavarozott lendítõkerék ház van SAE 00 csatlakozással. Négyszelepes hengerfej egység Rotocap szelepelrendezésû. Tüzelõanyag tápszivattyûja motorról hajtott. Common-Rail nagynyomású tüzelõanyag ellátó rendszere körbeköppenyezett nagynyomású vezetéskes, elektronikusan vezérelt befecskendezésû, teljesítményfüggõ hengerkapcsolással. Kenõolajrendszere: fogaskerékkel megjatott kenõolajszivattyú, kenõolajhõkicserélõ, többfokozatú kenõolajszûrõ és olajcentriguga. A kétkörös hûtõfolyadék rendszer mindkét körében van termosztát. A dízelmotor fordulatszám-szabályozója elektronikus és vezérlõegységgel (ECU) rendelkezik. A dízelmotor üzemszerû és vészleállítása az elektronikus vezérlõegységen keresztül lehetséges.

 

Az MTU 16V 4000 R40 típusú dízelmotor adatai:

 

 Dízelmotor gyártója:  MTU
 Dízelmotor típusa:  16 V 4000 R40
 Névleges fordulatszám:  1500 l / min
Névleges teljesítmény:   1500 kW
Üresjárati fordulatszám:  600 l / min
 Hengerfurat:  165 mm
 Dugattyúlöket:  190 mm
 Lökettérfogat hengerenként:  4,06 liter
 Össz-lökettérfogat:  65,0 liter
 Hûtés:  Kétkörös, vízhûtés
 Motor tömege szárazon:  7200 kg

A motor beépítésének speciális követelményei

 

- a mozdony hûtõegységének átalakítása BEHR hûtõelemekkel a dízelmotor vízszivattyúk szállítási teljesítményéhez igazítva;

- BEHR gyártmányú olaj-, víz hõkicserélõ beépítése a hidegvízkörbe a hajtómûolaj hûtésére, a dízelmotor hidegvízköri szivattyú szállítási teljesítményéhez igazítva;

- tüzelõanyagszivattyú és elõszûrõ a motoron kívüli gázolajkörbe;

- rugalmas tengelykapcsoló, valamint kardántengely a motor és a hajtómû közé;

- a motorhoz illesztett levegõszûrõk és hangtompító.

A CATERPILLAR motor

Folyadékhûtésû, négyütemü balforgású dízelmotor, közvetlen befecskendezéssel, száraz, szigetelés nélküli turbófeltöltõvel és feltöltõlevegõ hûtéssel. A forgattyúház növelt méretû alsó résszel, forgóelasztikus tengelykapcsolóval és SAE 00-ás csatlakozással rendelkezik. A befecskendezö rendszer egyedi befecskendezõ szivattyúkkal, egyedi befecskendezö fúvókákkal és motorra szerelt tüzelöanyag szivattyúval és szûrõvel. Kenõolajkör: fogaskerék hajtású kenõolajszivattyú, kenõolaj hõkicserélõ, többfokozatú kenõolajszûrõ, biztonsági túlfolyószelep. Kétkörös vízhûtés, fogaskerék hajtású egyforma szállítási teljesítményû hûtõvízszivattyúkkal, külön termosztát ház termosztátokkal a magas és alacsony hõmérsékletû kör számára. Az elektronukus motorvezérlés CATERPILLAR Elektronikus Kontroll Modul (ECM) felügyeli a motort és a diagnosztikát. Az Ügyfél Kommunikációs Modul (CCM) kapcsolatot rart a motor ECM egysége és a mozdonyvezérkõ központi számítógépe között.

A CATERPILLAR 3516 B DI-TA SC típusú dízelmotor adatai

 Dízelmotor gyártója  CATERPILLAR
Dízelmotor típusa 3516 B DI-TA SC
Névleges fordulatszám 1500 l/min
Névleges teljesítmény 1500 kW
Üresjárati fordulatszám 600 l/min
Hengerfurat 170 mm
Dugattyúlöket 215 mm
Lökettérfogat hengerenként 4,87 liter
Össz-Lökettérfogat 78 liter
Hûtés Kétkörös, vízhûtés
Motor tömege szárazon 9400 kg

A motor beépítésének speciális követelményei

- forgóelasztikus tengelykapcsoló és kardántengely a motor és hajtómû közé;

- motorhoz illesztett levegõszûrõk és hangtompító.

 

Az oldal többi része még szerkesztés alatt áll!

Vissza