Az Ikarus 211-es típus bemutatása




Az Ikarus 200-as sorozat legnépszerűbb kisbuszának, az Ikarus 211-esnek gyártása 1974-ben kezdődött, az utolsó jármű pedig 1990. május végén hagyta el a székesfehérvári gyárat. A 211-esek készültek egyajtós (211.0x) és kétajtós (211.5x) változatban is. Manapság már ritkán találkozhatunk az első, 211.00 változattal, amelyeknek jellegzetessége szélvédő feletti táblatartó, mivel az Ikarus belföldi kínálatában már 1977-ben megjelent az őt felváltó 211.01 – 211.52 páros. A 1978-tól a 211-esek magasabbak lettek, szélesebb oldalablakokkal készítették, a lökhárító is magasabbra került és ekkor váltja fel az egyenes műszerfalat a többi 200-as típusnál már alkalmazott háromrészes műszerfal. A hetvenes években a kilincses ajtó még egészen a tetőig ér, később már kisebb ajtókat alkalmaztak. A 211.01-es típust végig kézi működtetésű ajtókkal szerelték, akárcsak az exportra is készült 211.53-ast, a 211.52-es első ajtaja viszont levegős működtetésű (kétszárnyú, “Steyr”). A hazai mellett a típus másik nagy piaca az egykori NDK volt, ahová 1975-től szállították a 211.51-es változatot. Az autóbuszok komfortosságát a beszerelt ülések típusa és száma határozta meg. A típust IFA főegységekkel gyártották, a motor teljesítménye 92 kW/125 LE, 5+1 fokozatú sebességváltóval készültek. Hosszúság*szélesség*magasság adatok 8500*2500*2920 ill. 3000 mm. A volán társaságok 1975-től a '80-as évek végéig kb. 680 darabot vásároltak, melyeket szerződéses járatban munkásszállításra, és bérautóbuszként használtak. Egykori termelőszövetkezetek, gyárak, üzemek, vállalatok kedvelt brigádbusza volt. Jelenleg többnyire megrendelhető autóbuszként vállalkozók tulajdonában vannak, a volánok buszpalettáján már nem szerepelnek. A BKV-hoz 1975-ben érkezett először 4 darab 211.00-ás, elsősorban a siklópótló vári járatra, majd további 20 darab különjárati célokra. Az állomány 1978-ban két újabb 211.01-essel bővült. 1980-ban a különjárati 211.00-ások a Volánhoz kerültek, később a sikló üzembe helyezésével a többit is selejtezték. Az elmúlt években néhány autóbusz kisebb-nagyobb mértékű átépítésen esett át. Előfordult, hogy kézi ajtós 211-est levegő működtetésű harmonika vagy lengő ajtóval szereltek fel, de ezen felül némelyik busz külső megjelenését is jelentősen módosították. Mivel a típust Euro minősítésű motorral csak komolyabb átalakítás után lehet felszerelni, nagy részük várhatóan néhány éven belül eltűnik hazánk útjairól.