Ikarus C56 Classic, C80, C63
Modernizált 200-asok
1998-ban az Ikarus az Industria kiállításon bemuatta a 200-as típuscsalád részben korszerűsített, modernizált változatát.
Ez elsősorban az új homlok- és hátfalban mutatkozott meg, de a korlátokat figyelembevéve az utastér is már majdnem megfelelt az elvárásoknak.
A gyár vezetése úgy tervezte, hogy a C-széria 5 évvel meghosszabítja a 200-asok kifutásának idejét!
Családtagok
Így esett a választás a 256.44 elővárosi/városközi, a 263-as városi, valamint a 280-as csuklós városi/városközi típusokra.
E három típus közül a legkedveltebb lett a C56 Classic, melyből 2003-ig 400darabot (!) adtak el.
A 16.5 méteres, változatlanul középmotoros C80 (280) csuklós buszból is fellelhető néhány darab a volán társaságok köreiben.
A C63-asból készült a legkevesebb, mivel a belépőmagassága 360mm , amelyet 2db 280 mm-es lépcső követ a 920(!) mm magas utastérbe.
Elkészült ugyan a lesüllyesztet változat, de az sajnos túl drága lett volna, ezért is készült kevés ebből a típusból.
Létezik még egy C83-as típus, amely 18 méter hosszú csuklós autobusz volt.Renault gázmotorral készült, és Kolumbiába került.
Műszaki korszerűsítgetések
A busztechnika folyamatos fejlődésével párhuzamosan a részben megujult tipusnak is kellett tartania a lépést ahhoz, hogy legalább 5 évig gyártásban maradjon.
Ez elsősorban a motorra vonatkozott.A távolsági C56-osokba megjelentek a hazai összeszerelésű Detroit Diesel motorok, akkor még EURO 2, később EURO3-as emisszióértékkel, mind e típus mind pedig a csuklós változat D10-es Rába , motorral kerültek forgalomba.
Sajnos ezeket a motorokat hátraszerelve a már eleve is magas padlószintet növelni kellett a hátsó üllessor előtt, amelyhez egy 280mm-es lépcső vezetett.
Ez nem lenne nagy baj, de mivel a busz közepétől enyhén emelkedik a padlószint, ezért a hátsó üléssor alja az oldalsó ablak alsó részével majdnem párhuzamos lett(!).
A vezető munkahelye is komfortosabb lett.Négy irányban állítható kormányoszlop és jobb, biztonségosabb fogást eredményező kormánykerék váltotta le az eddig megszokottat.
Jobb kilátást biztosítanak az osztatlan szélvédők , és 2002-től megjelentek az új típusú visszapillantó tükrök.
Az új műanyak integráltegységben két-két lencse kapott helyet, ezzel nagymértékben csökkentve a holttereket.
Utaselégedettségi törekvések
Az új típus megszületésével a gyártó soha nem látott mértékben próbálta növelni az utazási komfortot.
Ennek elérése érdekében olyan minőségi anyagokat használt, amelyek lényegesen eltérnek az eddig mekszokottaktól, és itt pozitív változásokra gondlok.
Ezenkívül nőtt az autóbusz gazdaségos kihasználhatósága is.
Volt egy olyan kivitel is, amelyben a középső ajtóhoz egy rokkantak segítő lift került beszerelésre.A középső ajtó 1120mm széles.
A 920mm-es padlószint és a 2065mm-es belmagasság adott, azonban a belső burkolatok, a csomagpolc, a Halas vagy Körmend típusu fix, de magas támlás ülések akár lábtartóval, 830mm-es üléstávválasztással már egy komfortosabb autóbusz benyomását keltik.
A késöbbiek folyamén a középső ajtóhoz mégegy lépcsőfokot iktattak be, hogy kényelmesebb legyen a felszállás.
Ugyan a mélység adott volt a benzintartály miatt, ez sem tette olyan kényelmetlenné a felszállást.
Webasto melegvizes fűtés gondoskodik arról, hogy ne fagyjunk meg télen.Klíma is található a legtöbb C56-osban.
A busz homlok-Hátfala műanyagból van.Könnyen cserélhető ezért látható több Ikaruson is(260; 211; 256).
1997-ben Kriván Tamás nevezetű formatervező álmodta meg.Az első lámpák leváltották a régi, bunfordi lámpákat , és helyére kis, ám de a mai napig dizájnos lámpákot ötlött ki.
A Hátsó lámpák lényegében nem változtak, csak a számuk és a méretük.Méretük sajnos eléggé kicsire sikeredett, nagyon könnyen is koszolodik, és ha ez a kettő adott akkor adjuk hozzá a kis fényerőt.
Összegzés
A C56 Classic nagyon jó áthidaló megoldásnak volt használható.Sajnos az ideje lejárt, pedig az utasok is nagyon szerették, valamint gazdaségosan lehetett üzemeltetni.Nembeszélve arról, hogy az évtizedek során a Volán szerelői megfelelő tapasztalotokhoz jutottak a 200-as sorozat jóvoltából.Sajnos a gyártás nem folytatódik, pediig az Ikarusbus egy nagyfoku fejlődést mutatott, és én kiváncsi lettem volna, hogy mi lesz a gyümölcse ennke a virágzó fejlődésnek.
Erdei Dániel