Scania R-series

Szóval a Scania R-széria az előző 4-es tipuscsalád alapjaira épülő többfunkciós tehergépjármű.
Az R-széria lett az International truck of the year 2005.
Ugygondolom ezt a címet nem feltétlenül ennek a gyártónak kellet volna adni, ugyanis a gépjármű szerkezetében alig változott az előző típustól, a motorok is csak az EURO-s szabványok kielégítésére lettek továbbfejlesztve.
Ennyi kritika után megérdemli azért a jo tulajdonságok felsorolását is. Ugygondolom ezekkel az ugymond "uj" tipusjelzésekkel megáldott gépek könnyítik a vevő dontését is.A tulajdonos könnyebben választhat a neki megfelelő munkakörhöz szülséges gépek között.
A Scania ugyanakkor felhagyott a régi számozás folytatásával és most a motorháztetőre a típus és a motor teljesítménye kerül majd fel, persze papíron megmaradnak a régi számozások.
A Scania az az első gyártó aki bevezette a EURO4-et.(ez persze nem igaz, ezzel csak azt akartam kifejteni, hogy ez a gyártó már használja is)
A Scania motorcsalád legkisebb tagja a 230 lovas, 5 hengeres motor.Ez a motor közel azonos menetstabilitást ad az autonak azzal a külömbséggel, hogy ez a típus egy kicsit ércesebb hangot ad ki, mint a nagyobb testvérek.
A Scania R-Szériájárol többet tudhatnak meg ha ide kattintanak
Hajtásképletek az R-szériától
4x24x46x26x2/2
6x2/46x2*46x46x6
8x28x2/48x2*68x4
8x4*48x6/48x86x4/4
6x4*48x4/48x4*610x4*6

Ugygondolom, hogy a Scania nem tud olyan modellek elkészíteni amely az összes területen hasznos lehet.(persze nem mondom, hogy van olyan gyártó amely minden piacra készítene gépeket.)
A Scania jelenlegi fülketipusai:P,R,T, amelyek közül egyedül a T nem lett különösebben továbbfejlesztve.
Igazából ugygondolom, hogy a Scania az a gyártó amely jelenleg a 2.-3. legtöbb motortipust kínálja a piacra.Szerintem ebben az MAN vezet amely a 6tonnástól a 250tonnás-ig terjedő gépeihez a legtöbb motortípust kinálja.
A konstrukciós járműveknél a P fülke alá 270-420 lovas motorok kerülhetnek.
Az R-szériánál 270-től 580-ig terjed majd a kínálat, a csőrös T fülkénél 340-től 580-ig.
Az áruterítő járműveknél a P-R széria tipusaihoz rendelhető motorok 230-420LE-ig terjednek majd.
A motorpaletta teljesítményei:230,270,310,340,380,420,470,500 és 580 lóerősek.
Ujdonság még a különálló ködlámpa ami egy kicsit markánsabbá teszi a Scaniát.Persze a terepes járműveknél nem feltétlen szükséges a ködlámpa.
A Scania eddigi legnagyobb teljesítményű Euro 4 -es motorja a 420lovas gép amely a T,R gépekhez ajánlott.
Bővebb tesztinformácio a Scania R-szériájáról.Ehhez szükséges az Acrobat Reader5.0!!!

Scania R-series 2.rész




A Scania-nak nem jelentett gondot az , hogy gépeit nehéz/könnyű terepi utviszonyokhoz állítsa.Egy uj fülke is megjelent amely az R-szériánál a legkisebb lesz:CR16.
Ez az előző CR14-est hivatott felváltani, amelynél 28 centiméterrel hosszabb, amely lényegesen növeli a munkakomfortot.A Csizma vagy a munkaruha elhelyezése sem jelenthet akadályt.
Elsőként egy 4 tengelyest probáltunk ki.
Ez egy 12literes Euro4-es (R)420 lóerós motorral volt felszerelve és az említett uj fülkével volt szerelve.
Itt jegyezném meg azt, hogy a fülkén kívül is kifejezettem sok volt a műanyag...
A "csak" 32tonnás jármű könnyedén mozgott de nem rettent meg attól sem ha 40 tonnával raktuk meg.(persze nem raktuk meg csak képletesen értem)
A motor zajszigetelésére változatlanul ügyeltek, meredek emelkedőn 2000-es fordulaton sem volt zavaró a motor hangja.
1800-2200-as fordulatnál lejtmenetben kapcsolt be a kipufogófék, azonban néha a fékpedálra sem ártott rálépni.
A fékerőt egyébként még rázosabb szakaszokon is igen jol lehetett adagolni.Az euro4 és euro3 közti különbséget igazából csak hosszabb idő után lehet érzékelni.
A komfortot tekintve a négypontos, légrugós fülkefelfüggesztés csak a műszaki lapról derült ki.Jól hangolták, a fülke még mostoha terepen sem hintázott.
A T-szérián még semmilyen nagyobb változás nem történt, reméljük nem is fog, mert nekem igy tökéletes ahogyan van.A CT14-es nappali fülke kicsit szűkösnek tűnt elsőnek,főleg a nagyobb R fülke után Ez a jármű felszereltségét tekintve nagyon alapjárműnek tűnt:kurblis ablakemelővel, kézi állítású tükrökkel.Ettől persze a kormányállítás, a váltókar és az ülésergonomia semmivel sem rosszabb.
A 26tonnához 380lóerő és 1800nm társult, 8 fokozatú váltóval, kettős , kerékagy-áttételes tengelyekkel.
Alapvetően egy igazán jó és erős széria a T, persze megfelelő motorral és váltórendszerrel amiről a Scania gondoskodik is.
A Csőrös után egy 6x4-es következett szintén 26 tonnás ösztömeggel de az R-szériából szintén CR16-os fülkével.Euro3-as motorja ugyanugy 420 Le-t és 2100nw-t teljesített mint a 4tengelyesé.
A lényeges különbséget a sebességváltónál találhattuk amely 12 fokozatú és 2 kuszofokozattal készült, viszont gyorsítoáttétellel és retarderrel.A kuszofokozatokra még kisebb emelkedőn sem volt szükség, a terepviszonyok miatt viszont nem lehetett 5. fokozatnál magasabbra kapcsolni.
Lejtmenetben nagyon jo szolgálatot tett a retarder, maximális fokozatba kapcsolva hatékony lassulást biztosított még a meredek szakaszokon is.A fékpedálra csak az utat keresztező árkokon való átkelés előtt volt szükség.
P-szériás nyerges

Utolsó terepes körünket egy 6x4-es opticruise váltósés retarderes 470 lóerős géppel tettük meg amihez SCHMITZ 2 tengelyes billenős félpotot csatoltak.
A 40 tonnás szerelvény számára már szolidabb utvonalat jelöltek ki a szervezők.Erről a gépről nincs sok írni való majd ha találok valamit akkor azt felteszem.
Terepről a belvárosba
Ezt az utat egy 5 hengeres P-szériás géppel tettük meg amely 230 lovas volt.Az öthengeres Scania motor futása kultúrált, az olajteknőbe rejtett két kiegyensúlyozó tengelynek köszönhetően.Ez a gép is CR16-os fülkével volt szerelve.8 fokozatú kézi sebbeségváltóval és kipufogó fékkel volt felszerelve.
Jellemzői:Könnyen kapcsolható váltó,a 4.-5. fokozat között kis hézagot tapaszatltunk,10 méteres hosszát figyelembe véve jol mozog a városban, jó kipufogofék, és még sorolhatnánk a pozitív jelzőket.
Hát ennyi volt a Scania R-P-T széria bemutatása, remélem mindenkinek megnyeri majd a tetszését ez a jo- kifinomult technikájú modell!