Az Országgyűlés mint törvényhozó nagyüzem sok fontos törvényt hozhat a
társadalom életének szabályozása során. Nagyüzemi jellege elsősorban
abból adódik, hogy évtizedek teltek el előbb a diktatúra, majd a
rendszerváltó zavarodottság, készületlenség, gazdasági,
erkölcsi-szellemi tisztázatlanság és tisztátalanság jegyében. Születtek
kiskapus törvények kivételezett csoportok érdekei szerint, születtek a
jogállamiság és a demokratikus átalakulás címén a hazai társadalmi
tények, a valóságos gondok és bajok megkerülésével vagy azok fölött
lebegve. Torzították a törvénykezést a liberális és a konzervatív
minősítések és önminősítések, jobb- vagy baloldali lepelbe burkolózó
hatalmi vágyak, régi beidegzettségek és új önérvényesítő törekvések.
Mi mást tehet most a kormány és a törvényhozás, mint hogy kétharmados
támogatása birtokában igyekszik elvégezni a szükséges korrekciókat,
rendet tenni ott, ahol évek óta a rendetlenség uralkodik, biztonságot
ott, ahol a bizonytalanság fojtogatja a társadalmat. Ezzel együtt
nemcsak a jelen, a pillanat szükségleteire kell választ adni a
törvényekkel is, de egy nehezen bontakozó jövőképet is szolgálni kell,
lehetőség szerint tehát a korábbiakhoz képest új jövőképhez új alapokat.
Mindezt egy egyre élesebben mutatkozó világválság, igen rossz honi és
romló európai környezetben. E törvények között nyilván lesznek olyanok
is szép számmal, amelyeket később módosítani kell, vagy helyettük újat
kell alkotni, de valamilyen mértékben mindegyik beleszól abba, hogy
milyen jövő bontakozik ki előttünk. Ám az nem kétséges, hogy –
minőségétől függően – az oktatási-nevelési törvénykezés szól elsősorban a
jövőnek, hiszen mindig az újabb nemzedékek minősége határozza meg a
jövő magyar társadalmának minőségét. Most a köznevelési, azután a
felsőoktatási kerül az Országgyűlés elé. Az előbbi tervezetét már
elfogadta a kormány. A köznevelési törvény kormányzati elfogadását
hosszú előkészítési folyamat, egyeztetések és viták sora előzte meg. A
vita pedig tovább folytatódik a kormány döntése után is, még a kormányzó
párton belül is, ami azt jelzi, hogy a törvény parlamenti elfogadása
sem lesz egyszerű. Különösen akkor nem, ha némelyek kritikája lényegében
nem a törvény szövegéből vagy irányultságából fakad, hanem sejthetően
inkább személyes okokból. Az nem csoda, hogy ez a törvény, amely szinte a
magyar állampolgárok mindegyikét érinti – s legfőképpen a jövő
nemzedékeit –, komoly vitát gerjeszt. De legalábbis furcsa, hogy éppen a
pártkoalíción belülről éri olyan támadás, amelynek tárgyi
megalapozottságát és szakmai alapjait nehéz felfedezni. A törvény
egyik vitatott pontja az iskolák „államosítása”. Ez utóbbi kifejezés a
maga hamisságában eleve rosszat sejtet, holott csupán arról van szó,
hogy az iskolák működtetését ellátni képtelen önkormányzatok helyett az
állam vállalja a terheket az iskolák átvételével, és ezzel teremti meg a
biztonságot számukra, a gyerek, a szülő, a pedagógus és a település
számára egyaránt. A törvény rendelkezik az „egész napos iskoláról”. Ez
nem egészen azonos a napközivel, több annál, ezért nehéz megmagyarázni,
hogy voltaképpen mi a baj vele. A pedagóguspálya új modellje szerint
anyagiakban és előmenetelben is kedvezőbb és áttekinthetőbb,
kiszámíthatóbb helyzetet lehet teremteni. A kezdő fiataloknak is. Az
pedig ugyan kinek az igazságérzetét és milyen szakmai ésszerűséget
elégítene ki, ha a kezdő fiatal aránytalanul kedvezőbb helyzetbe
kerülne, mint mondjuk húsz-harminc éve a pályán levő kollégája? Ha egy
ilyen aránytalanság vonzaná a fiatalok többségét a pályára, az az egész
hivatás szegénységi bizonyítványa lenne, és távlatában is képtelen
helyzetet teremtene. Lehet, hogy van egy-két részletkérdés, amely
vitatható, s lehet, hogy akad olyan is, amelyet a parlamenti vita nyomán
még érdemes módosítani. A törvénytervezet egésze azonban
vitathatatlanul az iskolák biztonságosabb létét, jobb működését célozza,
és nem kisiskolák megszüntetését, hanem megtartását ahol csak lehet,
ellentétben a korábbi falu- és iskolarombolással, és ellentétben a
pedagógustársadalom szellemi sorvasztásával, tekintélyének rombolásával,
anyagi és erkölcsi megnyomorításával. Ehhez viszonyítva még lehet
morfondírozni azon, hogy mi szükség van a kétszintű érettségire, hogy a
magasabb szintű érettségi miért lenne jobb belépő a felsőoktatásba, mint
az ottani felvételi vizsga, amelynek a megszüntetése egyébként
nyilvánvalóan nem segítette az egyetemre, főiskolára bejutó diákok
magasabb szellemi és erkölcsi minőségét. És fel lehet tenni a kérdést:
mire lesz pénz a végrehajtás során? Mi lesz ennek a törvénynek a jövője?
Ezt a kérdést azonban a gazdasági miniszternek kell feltenni, remélve,
hogy a legjobb magyar hagyományokból merítve minden döntéshozó megérti,
hogy a köznevelés és az oktatás-nevelésügy egésze nemzetként való
megmaradásunk legelső feltétele. Az országgyűlési képviselők elé
kerül most egy jó szellemű törvényjavaslat. Jó volna, ha az Országgyűlés
„jó szelleme” érvényesülne a vitája és elfogadása során. Forrás: Magyar Hírlap
|