MAGYAR TARTALÉKOSOK
SZÖVETSÉGE
A BÁTAI TANÁCSKOZÁS UTÁN
ELŐTTÜNK ÁLLÓ FELADATOK
- 2008 -
A Magyar Tartalékosok Szövetsége (MATASZ) a Magyar Köztársaság Alkotmánya és az egyesülési jogról szóló 1989. évi II. törvény alapján - a Honvédelmi Minisztérium és a Magyar Honvédség tényleges állományú, nyugállományú és tartalékos állományú tagjainak, valamint a Magyar Köztársaság állampolgárainak legaktívabb, a honvédelem ügyét egy életre magukénak vallók közreműködésével és szerepvállalásával – 2001. júniusában alakult. A megalakítást a NATO felkérésére a Honvédelmi Minisztérium kezdeményezte, azzal a céllal, hogy a nemzetközi tartalékos szervezetekben a magyar tartalékosokat is egy fiatalosabb civil (NGO) szervezet képviselhesse. Kezdetben a Honvédelmi Minisztérium és a Magyar Honvédség politikai- és katonai felső vezetése minden támogatásáról biztosította szervezetünket.
Az egyesületet 2001. szeptember 28.-án vette nyilvántartásba a székhely szerint illetékes Fővárosi Bíróság. Tagjai hozzáértő tevékenységével ettől az időponttól működik hivatalosan napjainkban is. A Honvédelmi Minisztérium által kiadott felhatalmazás alapján már 2001. nyarától egyesületünk a hivatalos képviselője a Magyar Köztársaság tartalékosainak a NATO tagállamok, és a Partner-országok (PfP) hasonló, nemzeti civil (NGO) szervezeteit tömörítő nemzetközi szervezeteiben. Teljes jogú tagjai vagyunk, és ezért tagdíjat is fizetnünk kell, a Tartalékos Tisztek Nemzetközi Szövetsége (CIOR), a Tartalékos Orvos Tisztek Nemzetközi Szövetsége (CIOMOR), az Európai Tartalékos Tiszthelyettesek Szövetsége (AESOR), valamint a Közép-európai tartalékosokat tömörítő GAMINGI Kezdeményezés nevű szervezeteknek. Nemzetközi kapcsolataink sikerét jelzi, hogy egyre több államban, és egyre gyümölcsözőbb kétoldalú kapcsolatokkal rendelkezünk. Kiemelkedő a Bundeswehr tartalékos szervezetével (VdRBw) 2002-ben aláírt együttműködési megállapodás alapján működő kapcsolatunk, de említhetjük az olasz, szlovén, osztrák, cseh partner szervezetekkel – főleg a megyei szervezeteink szintjén kötött együttműködési megállapodások alapján – működő kapcsolatot épp úgy, mint a kezdeményezés, illetve az elmélyítés szintjén lévő kétoldalú kapcsolatainkat a szlovák, román, lengyel, s nem utolsó sorban a svájci, horvát, szerb és ukrán tartalékos szervezetekkel.
A Magyar Tartalékosok Szövetsége (MATASZ) megalakulása óta olyan közhasznú tevékenységet folytat, amely méltán nevezhető kiemelkedően közhasznú tevékenységnek. Az alapszabályában rögzített, cél szerinti tevékenységi körében olyan fontos feladatokat végez, mint:
a katonai
hagyományőrzés;
a hazafias,
honvédelmi nevelés;
az Euró-atlanti
integráció elősegítése;
a katasztrófavédelmi
feladatokban való közreműködés;
a tartalékosok
(potenciális hadkötelesek, önkéntes tartalékosok) és a veteránok (nemzetközi
missziót megjárt katonák) összefogása, képzése, továbbképzése;
a katonai sport
népszerűsítése;
a társadalom és a
haderő közötti kapcsolat erősítése;
a Magyar Honvédség
humánerőforrásának biztosításában való közéműködés pályára-irányítás és
toborzás útján;
valamint tagjainak,
illetve a Magyar Honvédség tényleges-, tartalékos- és nyugdíjas állományú
katonáinak érdekvédelme, szociális gondoskodás;
amelyek különböző törvényi előírások alapján a kormányzati-, és önkormányzati szervek feladatrendszerébe tartoznak. Természetesen e feladatokat a Magyar Tartalékosok Szövetsége (MATASZ) önkéntes alapon, a védelmi igazgatás szervei által koordináltan, a honvédelmi feladatokat ellátó szervekkel és civil szervezetekkel együttműködve végzi. A Magyar Tartalékosok Szövetsége (MATASZ önállóan nem képes, de nem is célja a Magyar Köztársaság védelmi feladatrendszerének teljes ellátása.
A Magyar Tartalékosok Szövetsége (MATASZ) - az alapszabályának a közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvény előírásaihoz igazítása után - kérte az illetékes bíróságot, hogy kiemelkedően közhasznú szervezetként vegye nyilvántartásba. A bíróság - illetékességi körén, és a törvényi előírásokon túlterjeszkedve - jelezte, hogy kérelmünk visszavonása után, „csak” közhasznú minősítést megjelölve, új kérelmet nyújtsunk be. Végül a Magyar Tartalékosok Szövetsége (MATASZ) közhasznú szervezetként történő nyilvántartásba vétele a Fővárosi Bíróság 16. Pk. 60. 783/2001/9. számú határozatával 2004. november 02.-án hatályba lépett.
A Magyar Tartalékosok Szövetsége (MATASZ) a közhasznú cél szerinti tevékenységi körébe tartozó feladatokat a kormányzati-, önkormányzati-, valamint a non-profit és a fór-profit szervezetekkel, továbbá a média képviselőivel szoros együttműködésben végzi. Az együttműködés alapelve a partnerség, melyet az egyes feladatok végrehajtása során spontán kialakult együttműködéskor épp úgy szemelőt tartunk, mint a közép- és hosszú távú - írásos megállapodásokkal alátámasztott – együttműködéskor.
A Magyar Tartalékosok Szövetsége (MATASZ) érvényes együttműködési megállapodásokkal rendelkezik több, szintén a Honvédelmi Minisztériumhoz kötődő civil szervezettel. Hivatalosan vissza nem vont együttműködési megállapodásunk van a honvédelmi miniszterrel, a honvéd vezérkar főnökével. A szervezeti változást, az Összhaderőnemi Parancsnokság (ÖHP) megalakulását követően megszűnt együttműködési megállapodásunk volt a Magyar Honvédség középszintű vezető szerveivel.
A 167 év után – éppen közhasznú szervezetként történő nyilvántartásba vételünket követő nap, 2004. november 3.-án, miniszteri döntéssel - megszüntetett sorkatonaság volt a jel az önkéntes haderőre való áttérés beindításának. A politikai okokból nagyon gyors törvény-előkészítést követően - már november 8.-án elfogadta az Országgyűlés az Alkotmány módosítását, valamint a honvédelemről és a Magyar Honvédségről szóló törvényeket, melyek 16.-án már ki is lettek hirdetve – olyan, úgynevezett „kétharmados” törvények kerültek az Országgyűlés elé beterjesztésre, és elfogadásra, melyek több sebtől vérzenek. Igazolja ezt az a tény, hogy azóta is több módosításra került sor, legutóbb éppen 2007. november 28.-án terjesztettek elő ilyen irányú javaslatot. Pedig a törvény előkészítők részéről mindig annak hangoztatására kerül sor a változtatás igényének felmerülésekor, hogy „kétharmados” törvény módosítására nem számíthatunk. Tehát ez nem állja meg a helyét. Törvénymódosításra bármikor sort lehet keríteni, mert ha az indokolt, akkor megvan a „kétharmados” támogatottsága!
A Magyar Tartalékosok Szövetsége (MATASZ) létjogosultságát is megkérdőjelező hangok, mint: „milyen szövetség ez, mikor nincs is tartalékos?”, higgadt, de határozott visszautasítása után sikerült megértetni mindenkivel, hogy a tartalékos katona a továbbiakban is, még a hatályos törvények szerint is a Magyar Honvédség állományába tartozik. Békében az „önkéntes tartalékosok”, a hadkötelezettség visszaállítása, vagy ha úgy jobban tetszik, bevezetése után a „kiképzett hadkötelesek” alkotják. Annak ellenére, hogy civil szervezetként, önálló jogi személyként akár a régi alapszabályunk alapján is tovább dolgozhattunk volna, a Honvédelmi Minisztérium kérésére végrehajtottuk az alapszabályunknak a meghozott törvényekhez történő igazítását. Közben a társadalomban, alapvetően költségvetési gondok miatt általánossá vált, főleg a Nemzeti Civil Alapprogramról szóló 2003. évi L. törvény elfogadása után, hogy a minisztériumok, így a Honvédelmi Minisztérium is, egyre kevesebb pénzt tud adni a civil szervezeteknek, és azt is csak pályázati úton, szoros elszámolás mellett. Napjainkra a Honvédelmi Minisztérium olyan csekély költségvetésből gazdálkodik, hogy nem jut fejlesztésre, s várható, hogy költségmegtakarítás céljából újabb drasztikus létszámcsökkentést irányoznak elő. A társadalom annyira nem tartja fontosnak a honvédelem ügyét, hogy folyamatosan a védelmi ágazat költségvetésének terhére javasolnak átcsoportosításokat az Országgyűlési képviselők az éves költségvetések vitájában.
Ilyen
körülmények között a honvédelmi ágazathoz kötődő civil szervezeteknek, benne a
Magyar Tartalékosok Szövetségének romlanak a működési feltételei, ugyanakkor
nő, és jelentős szerepe lehet a közvélemény formálásában.
A Magyar Tartalékosok Szövetsége (MATASZ) és a Honvédelmi Minisztérium, illetve a Magyar Honvédség közötti partneri együttműködés közép- és hosszú távon is a jelenleg érvényben lévő szabályozókból kiindulva alakítható. A legfontosabb szabályzókat, az együttműködést elősegítő, illetve a lehetséges irányokat megszabó előírásokat a következő rész tartalmazza. Mivel a lehetőségek megítélésében nem egyformán gondolkodunk, hisz egy civil szervezet a tagjai felelős, de szuverén gondolatai által vezérelten működik, és nem centralizáltan, illetve parancsok által vezérelve, egyre hangosabban jelentkezett az igény, hogy vizsgáljuk meg közösen, merre haladhatunk a legeredményesebben a kitűzött stratégiai célunk elérése érdekében. Ez a cél nem más, mint az, hogy a Magyar Tartalékosok Szövetsége (MATASZ) tagjai élhessenek szerzett, de egy gyorsított eljárásban készült, és át nem gondolt törvénymódosítással elvett jogaikkal. Rendfokozatuk használatának elvesztése személyiségi és alkotmányos aggályokat vet fel. El kell érnünk, hogy az „önkéntes” , haderőnek legyen végre korszerű, önkéntes, aktív tartalékos rendszere. Az aktív, önkéntes tartalékosok viselhessék a tartalékos rendfokozatukat, viselhessék a Magyar Honvédség egyenruháját, természetesen megkülönböztető jelzéssel, illetve korhatár nélkül szolgálhassák hazájukat, ha ráadásul ezt önként, már békeidőben is áldozatot hozva vállalják! El kell gondolkodni a jogszabály előkészítőknek, de a jogalkotóknak is, hogy bármely eszmeiség, pláne a liberális, az egyéni szabadságér küzdő, szabadelvű eszmeiség szellemében szabad e korlátozni az önkéntességet, és annak mi szabhat határt!
A Magyar Tartalékosok Szövetsége (MATASZ), befolyásos civil szervezetként, nem fogadhatja el azokat az érveket, hogy ezek a szabályozók nem változtathatók meg. Mindannyian érezhetjük azt a társadalmi igényt, hogy a Magyar Honvédség tartalékos rendszerét végre ki kell dolgozni, sőt működtetni kell. A Magyar Honvédség képességeit, éves költségvetését, szervezeti erejét tovább csökkenteni semmilyen „haderőreform” mentén nem szabad. Tudjuk azt is, hogy a „Magyar Gárda” típusú, félkatonainak mondott szervezetek megalakulása riadalmat okozott politikai körökben. Ennek vizsgálata nem tisztünk. Ugyanakkor az igen, hogy határozottan leszögezzük, hogy a Magyar Honvédség tartalékos rendszere kidolgozásának, egy új, a Magyar Honvédség szervezetébe tartozó tartalék erőnek a megalakítása nem pártpolitikai küzdelem kérdése, hanem nemzeti ügy. Be kell látni végre, hogy a Magyar Honvédség feladatrendszerében vannak olyan feladatok, melyeket akár az úgynevezett „Nemzeti Támogató és Befogadó Tartalék Parancsnokság” (a nemzetőrség, nemzeti gárda, stb. megnevezések lejáratódása miatt nem alkalmas megnevezések) alárendeltségébe szervezett tartalék erők olcsóbban, és a főerőket tehermentesítve hajthatnának végre.
A Magyar Tartalékosok Szövetsége (MATASZ) természetesen nem kíván a civil szervezeti kereteiből kilépni, és sem „katonai”, sem „félkatonai” szervezetté nem kíván válni. Az ország egész területét lefedő szervezete biztosítja az alkalmas „aktív tartalékosok”, valamint a honvédelem ügyét magukénak valló állampolgárok közösségi életének szervezését, a társadalom (benne a potenciális hadkötelesek, valamint a honvédségi nyugállományúak), és a katonai szervezetek közötti híd szerepének betöltését. A Magyar Tartalékosok Szövetsége (MATASZ) szervezetében jelenleg is meglévő humánerőforrás biztosítja a potenciális hadkötelesek, valamint a tényleges szolgálatot el nem látó (újra bevezetendő fogalommal „szolgálaton kívüli” állomány)„aktív tartalékosok” képzését, továbbképzését. A védelmi igazgatás szervei által koordináltan ezeken kívül részt vehet szervezetünk a toborzó munkában, a hagyományőrzésben, a szociális és érdekvédelmi, illetve protokoll feladatok végrehajtásában, valamint önállóan, és a Magyar Honvédséggel együttműködésben is a katasztrófavédelmi feladatokban.
Az együttműködés lehetőségeit a már említett, és az alábbiakban összefoglalt törvényi szabályozók mentén lehet kiaknázni. A Magyar Köztársaság Alkotmánya, a civil szervezetekre, illetve a honvédelemre és a Magyar Honvédégre vonatkozó törvények vizsgálatával határozhatjuk meg az együttműködésünk kereteit, lehetőségeit. Természetesen önálló jogi személy társadalmi szervezetként, támaszkodva tagságunk felkészültségére és tapasztalatára, folyamatosan figyelemmel kell kísérnünk az együttműködésünk jogi kereteit, és azok megváltoztatására kidolgozott javaslatot kell előterjesztenünk az alapszabályunkban meghatározott célok eredményes elérése érdekében. A jelenleg hatályos jogi szabályozók nem örökéletűek, s azokat mindig a szükségletek által meghatározott valós helyzethez kell igazítani, akár „kétharmados” törvények módosításával is. A törvény előkészítésben egyre nagyobb szerepet kapnak a minisztériumok, így a Honvédelmi Minisztérium is. A kidolgozói, véleményezői munkában fontos feladata lehet a Magyar Tartalékosok Szövetségének (MATASZ), mint civil szervezetnek, a „civil kontroll” egyik elemeként is.
A Magyar Tartalékosok Szövetsége (MATASZ), mint
civil szervezet az alábbi jogi keretek mentén végezheti tevékenységét:
1949. évi XX. Törvény
a Magyar Köztársaság Alkotmánya,
1989. évi II. Törvény
az egyesülési jogról,
1997. évi CLVI.
Törvény a közhasznú szervezetekről,
2003.
évi L. Törvény a Nemzeti Civil Alapprogramról,
MAGYAR TARTALÉKOSOK SZÖVETSÉGE ALAPSZABÁLYA, valamint
A számviteli, és adótörvények, illetve a végrehajtásukra vonatkozó
kormányrendeletek.
A Magyar Honvédségre
vonatkozó jogszabályokból az együttműködést lehetővé tévő, illetve az
együttműködést szabályozó törvényi keretek az alábbiak:
1949. évi XX. Törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya,
2004. évi CIV. Törvény a Magyar Köztársaság Alkotmányáról szóló 1949.
évi XX. Törvény módosításáról,
2004. évi CV. Törvény a honvédelemről és a Magyar Honvédségről,
2005. évi CXXIII. Törvény a Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses
állományú katonáinak jogállásáról szóló 2001. évi XCV. Törvény, valamint a
honvédelemről és a Magyar Honvédségről szóló 2004. évi CV. Törvény kapcsolódó
módosításáról,
2001. évi XCV. Törvény a Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses
állományú katonáinak jogállásáról,
22/2002. (IV. 10.) HM rendelet az önkéntes tartalékos jogviszony
szabályozásáról,
10/2002. (III. 5.) HM rendelet a hivatásos és szerződéses katonai
szolgálat létesítéséről, módosításáról, megszüntetéséről, tartalmáról, valamint
az integrált személyügyi igazgatás és egységes nyilvántartás rendjéről,
4/2006. (II. 7.) HM rendelet a hivatásos és szerződéses katonai
szolgálat létesítéséről, módosításáról, megszüntetéséről, tartalmáról, valamint
az integrált személyügyi igazgatás és egységes nyilvántartás rendjéről szóló
10/2002. (III. 5.) HM rendelet módosításáról,
9/2005. (III. 30.) HM rendelet a Magyar Honvédség Öltözködési
Szabályzatának kiadásáról,
24/2005. (VI. 30.) HM rendelet a Magyar Honvédség Szolgálati
Szabályzatának kiadásáról,
28/2004. (XI. 8.) HM
rendelet a Honvédelmi Minisztérium és a Magyar Honvédség tartós vagy ideiglenes
külföldi szolgálatot teljesítő, valamint külföldi tanulmányokat folytató tagjai
ellátásáról.
Az együttműködés jogszabályi
hátterének áttekintése után megállapíthatjuk, hogy az együttműködés a Magyar
Honvédség feladatrendszerébe tartozó, valamint a Magyar Tartalékosok Szövetsége
(MATASZ) Alapszabályában meghatározott célok érdekében végzett tevékenységek
mentén lehetséges.
A 2004. évi CV. törvény a honvédelemről és a Magyar Honvédségről 70. § (1) A Honvédség feladatait az alábbiakban határozza meg:
a)
a
Magyar Köztársaság függetlenségének, területének, légterének, lakosságának és
anyagi javainak külső támadással szembeni fegyveres védelme,
b)
a
szövetségi és nemzetközi szerződésből eredő egyéb katonai kötelezettségek –
különösen a kollektív védelmi, békefenntartó és humanitárius feladatok –
teljesítése,
c)
közreműködés
az arra kijelölt és felkészített erőkkel a nemzetközi terrorizmus elleni harc
katonai feladatainak ellátásában,
d)
a
honvédelem szempontjából fokozott védelmet igénylő létesítmények őrzése és
védelme,
e)
a
befogadó nemzeti támogatás katonai feladatainak ellátása,
f)
közreműködés
az Alkotmány 40/B. §-ának (2) bekezdése szerinti fegyveresen vagy
felfegyverkezve elkövetett erőszakos cselekmények elhárításában,
g)
talált
robbanótestek tűzszerészeti mentesítése, illetőleg egyéb tűzszerészeti
feladatok térítés ellenében való végrehajtása,
h)
hozzájárulás
a katasztrófavédelmi feladatok megoldásához,
i)
állami
szervek részére térítés ellenében katonai szakértelmet és speciális eszközöket
igénylő feladatok ellátása,
j)
részvétel
az állami protokolláris feladatok teljesítésében.
Az egyesület alapszabálya 2.§ az egyesület céljait, és a célok
megvalósítását szolgáló eszközöket az alábbiakban rögzíti:
a) A tartalékos katonák összefogása, különös tekintettel az önkéntes tartalékosokra.
b) Híd szerepének betöltése a Magyar Köztársaság hadereje és a magyar társadalom, valamint a Magyar Honvédség tényleges szolgálatot teljesítő béke, és hadkiegészítési állománya között.
c) Rendszeres kapcsolattartás a Magyar Honvédség szervezeteivel.
d) A haza védelme társadalmi támogatottságának elősegítése, részvétel a hazaszeretetre való nevelésben.
e) Önkéntes közreműködés a haza védelmi képességének erősítésében, részvétel a katasztrófa elhárítással és mentéssel, illetve az ár – és belvízvédelemmel kapcsolatos feladatok ellátásában (Kszt. 26.§ c) pont 15. és 21. alpont).
f) A NATO országok védelmi szervezeteivel való interoperabilitás, és az euroatlanti integráció elősegítése (Kszt. 26.§ c) pont 19. alpont).
g) A katonai etika és viselkedési módok elfogadtatása, értékeik megőrzése és képviselete (Kszt.26.§ c) pont 4. és 5. alpont).
h) Közreműködés a haderő önkéntes jellegének erősítése érdekében folytatott tevékenységben, önkéntes részvétel a katonai kiképzési feladatok végrehajtásában (Kszt. 26.§ c) pont 4. alpont ).
i) A magyar katonai hagyományok ápolása (Kszt. 26.§ c) pont 5. alpont), a bajtársiasság és barátság elősegítése.
j) Az egyesület természetes személy tagjai fizikai állapotának erősítése, katonai sportversenyeken és kulturális programokban való részvétel biztosítása részükre (Kszt. 26.§ c) pont 5. és 14. alpont).
k) Tájékoztatás a Magyar Honvédség nemzetközi tevékenységeiről, az azokban való önkéntes részvétel lehetőségeiről, és a felkészítés elősegítése.
l) Az egyesület tagjai, valamint a tényleges katonai állományba tartozó szerződéses, önkéntes tartalékos, és hadköteles állományból tényleges katonai szolgálatot teljesítők családja helyzetének figyelemmel kisérése, az estleges problémák megoldásának segítése (Kszt. 26.§ c) pont 2. alpont).
A Magyar Honvédség feladatrendszerében a legfontosabb a Magyar Köztársaság függetlenségének, területének, légterének, lakosságának és anyagi javainak külső támadással szembeni fegyveres védelme. Ez az a legfontosabb terület, ahol az alkotmány és a honvédelemről szóló törvény alapján a Magyar Tartalékosok Szövetsége (MATASZ) már a jelenleg hatályos törvényi keretek között is, a védelemigazgatás szervei által koordináltan segítséget nyújthat az önkéntes haderőnek, toborzással, pályára-irányítással, a tartalékosok közösséggé kovácsolásával, képzésével, továbbképzésével, érdekvédelmi és szociális tevékenység végzésével. Természetesen együttműködési megállapodások alapján történő támogatás mellett.
A későbbiekben ezen a prioritást élvező
területen történő együttműködés legfontosabb feladata a jogszabályi háttér
megteremtésében való közreműködés az önkéntes haderő önkéntes tartalékos
rendszere kialakítása és működtetése érdekében. Az alapszabályunkban
megfogalmazott célokat, és tagságunk igényét csak így tudjuk megvalósítani.
A honvédelem szempontjából fokozott védelmet igénylő létesítmények őrzése és védelme területén is nyílik mód együttműködésre a jelenlegi jogszabályi keretek között is, de az ésszerű módosítások végrehajtása után még fokozottabban. A katasztrófavédelmi feladatok megoldásában egyesületünk támogatást nyújthat szakemberek képzésével, összetartásával, behívhatóságuk biztosításával a Magyar Honvédségnek, de önállóan is tevékenyen hozzájárulhat a katasztrófavédelmi feladatok megoldásában. A katonai hagyományőrzőink segíthetik a Magyar Honvédséget az állami és önkormányzati protokolláris feladatok teljesítésében. Ugyanakkor egyesületünk hidat képez a társadalom és a hadereje között, megvalósítja a civil kontrollt, részt vesz az állampolgárok, kiemelten az ifjúság hazafias nevelésében, honvédelmi felkészítésében. Ápolja a katonai hagyományokat, népszerűsíti a haderőt, megszilárdítja a nemzetközi katonapolitikai kapcsolatokat, erősíti a NATO és az EU integrációt.
Ahhoz, hogy az együttműködés a kölcsönös előnyökön,
a partnerségen alapuljon, valamint a támogatás, illetve a szolgáltatások
ellentételezése a törvényes keretek között biztosítsa a Magyar Tartalékos
Szövetség (MATA SZ) fenntartható működését, az alábbi területek alapos
vizsgálata szükséges:
Az adott területeken meg kell
vizsgálni a jelenlegi törvényi szabályozók által biztosított együttműködési
lehetőségeket, illetve a közép- és hosszú távú együttműködés érdekében
szükséges törvénymódosítások elvégzéséhez szükséges szakmai javaslatokat meg
kell tenni. A 2007. december 7-8.-án, Bátán megtartott tanácskozás ezt a célt
szolgálta.
A jelenleg hatályos törvények
alapján, önkéntesen, a védelmi igazgatás szervei által koordináltan részt
vehetünk a fiatalok pályára-irányításában, a szerződéses, valamint az önkéntes
tartalékosok toborzásában. Természetesen ezeknek a feladatoknak az elvégzésére
együttműködési megállapodással kell rendelkeznünk, valamint a feladathoz
szükséges szervezeti struktúrával, és infrastruktúrával kell rendelkeznünk az
ország egészét lefedve. A nagyvárosoktól a kisfalvakig. Ezt felmutatva a
védelem igazgatás szervei nem térhetnek ki az együttműködési megállapodás,
illetve a konkrét feladatok követelményeit, és ellentételezését, a támogatást,
és az azzal történő elszámolás rendjét is rögzítő „feladatátvállalási”
szerződés megkötése elől. A toborzásra éveken át felhasznált temérdek
ráfordítás lehet, hogy hatékonyabban működhetne úgynevezett civil, „MATASZ
Toborzó Irodák” anyagi érdekeltsége mellett. Az NGO civil szervezet
aktivistájára nem kell járulékokat kifizetni, és túlóra pénzt sem kellene adni
a többnyire feleslegesen eltöltött munkaidő után, vagy szabad- és ünnepnapokon.
Az önkéntes tartalékosok, de a
potenciális tartalékosok képzése, továbbképzése, bármely hihetetlennek tűnik -
bár inkább a féltékenység miatt van az ellenállás - nagymértékben megoldható
közhasznú szervezet keretei között is, hiszen az általános kiképzés nagyrészt
nyilvános összetevőkből áll. A szakkiképzés egyes elemeit is el lehet
sajátítani a haderő keretein kívül, mint például informatika, hadijog,
járművezetés, búvárkodás, repülés, ejtőernyőzés, stb. A lövészeti
foglalkozások, sport- és hadifegyverekkel, együttműködési megállapodások
alapján a technikai- és tömegsport és más sportlövő egyesületek bázisán, vagy
akár önálló MATASZ bázison valósulhatna meg. Tehát az „önkéntes haderő” nem
hivatásos állománya – bár a pályára-irányítás során kapott előképzés őket is
érinti – megfelelő előképzettséggel kerülhet a haderő rendszerébe, és ott,
rövidebb alapkiképzés után, a szakmai ismeretek elmélyítése, a kötelékek
kiképzése, és szintentartása folyhat.
A törvény (hvt. 83.§) meghatározza
a tartalékos fogalmát, de nem ad eligazítást arra, hogy a potenciális
tartalékos mitől, és kitől lesz kiképzett rohanó világunkban. A nemzetgazdaság
teljes erejét fel kell használni a védelemre, és a haza védelme minden magyar
állampolgár kötelessége, mondja az alkotmányunk 70. §-a. Ezért is érthetetlen,
hogy a honvédelmi törvény, és az abból levezetett jogszabályok miért hagyták
meg a hadkötelezettség „béke időszakra” kierőltetett korhatárát, amit még a
sorozott haderő idején változtattak meg, és miért alkalmazták azt az önkéntes
tartalékos állományra is, ráadásul társadalmi vitára bocsátás nélkül, amikor az
önkéntes tartalékos katonákra vonatkozó HM rendeletet beépítették a jogállási
törvénybe, amit szintén „kétharmados” módosítással fogadtak el a
törvényalkotók. Törvénymódosítást kell kezdeményeznünk, hogy a
hadkötelezettség idejét 57 éves korban állapítsa meg a törvény, annak
visszaállítása, bevezetése utáni időszakra! A honvédelmi kötelezettséget önként
vállalók esetében békeidőszakban a felvétel lehetőségét, minősített időszakban
a hadkötelezettséget ne a korhatár, hanem a követelményeknek történő megfelelés
jelentse! A szerződéses és az önkéntes tartalékos katona állomány (aki
szintén szerződés alapján lehet a Magyar Honvédség tényleges, és szolgálaton
kívüli állományának a tagja) békeidőszakban - a szerződésben foglalt
időtartamra (minimum 3 évre) - a hivatásos állománnyal azonos ideig, a
mindenkori nyugdíjkorhatárnak a korkedvezmény idejével csökkentett (jelenleg 57
év) koráig szolgálatban tartható legyen.
Természetesen a különböző
beosztásokra előírt követelményeknek történő megfelelés esetén. A haderőből
korábban történő kiválásuk esetén a Magyar Honvédség potenciális tartalékos
állományába kerülnek. Ezekkel a változtatásokkal elérhető, hogy minden
állománycsoportra azonos norma vonatkozzon.
Az alkotmány a honvédelem
fogalomkörében ismeri a hadi-, a rendkívüli- és a szükségállapot, valamint a
megelőző készenlét fogalmát. A honvédelmi törvény azonban a Magyar Honvédség
tényleges állományának kiegészítését csak békeidőszakra, rendkívüli
állapotra és megelőző készenlét időszakára határozza meg. Törvénymódosítást
kell kezdeményeznünk, hogy a haderő kiegészítését, veszteségpótlását a
szükségállapot, és a hadiállapot időszakára is írja elő törvény! Szükségállapot
esetén a várható feladatokra előre tervezett katonai szervezetek személyi
állománya szolgálaton kívüli önkéntes tartalékosokkal legyen feltölthető.
Hadiállapotban elsődlegesen az
úgynevezett „aktív” tartalékosokkal, ezenkívül a hadkötelesekkel kell a
tényleges állományt kiegészíteni, veszteségeit pótolni.
A NATO tagállamok haderejének
hivatásos és tartalékos állományából is sokan felvetették már, hogy a Magyar
Köztársaság nagyon gazdag lehet, ha a drágán kiképzett hivatásos, és tartalékos
állományáról ilyen könnyűszerrel lemond. Érthetetlen, hogy a „reformoknak”
nevezett, költségvetési kényszer szülte átalakítás során jól képzett hivatásos
katonák, akik nem rendelkeztek a 25 év szolgálati idővel, örökre eltűntek a
haderő „potenciális” tartalékából. Érthetetlen, hogy fiatal nyugdíjasaink,
tábornokok, és főtisztek, tisztek és tiszthelyettesek, ha akarnának, és minden
követelménynek megfelelnének, akkor sem képezhetnék a haderő személyi
tartalékát. Törvénymódosítást kell kezdeményeznünk, hogy a haza védelmére
„egy életre” az élete árán is felesküdött hivatásos állomány a haderőből
történő kiválását követően, amennyiben az nem fegyelmi, vagy egészségügyi
okokból történt, a Magyar Honvédség szolgálaton kívüli állományát, illetve az
aktív tartalékos állománya gerincét képezze!
Két új fogalmat kell bevezetni. A
Magyar Honvédség tényleges állománya mellett, hasonló, de az ideiglenesen
szolgálaton kívül állás miatt csökkentett jogosítványokkal rendelkező állomány
a szolgálaton kívüliek állománycsoportja. Beletartoznak a haderőből nem
fegyelmi okból kivált, volt hivatásos állományúak az életük végéig, valamint a
szerződéssel rendelkező, de beosztást be nem töltő önkéntes tartalékosok a
szerződésük lejártáig. A szerződéses állomány – mivel alapvetően nem „önként”,
hanem szerződésben rögzített járandóság ellenében vállal tényleges szolgálatot
– csak a haderő potenciális hadköteles állományába tartozhat a szerződése
lejártát követően. A Magyar Honvédség aktív tartalékos állományát
képezik a haderőből nem fegyelmi és egészségügyi okokból kivált volt hivatásos
állományúak 65 éves korukig, és az önkéntes tartalékosok a szerződésük idejéig
(jelenleg maximum 57 éves korukig), valamint a volt szerződéses állományúak, és
a hadkötelezettség visszaállítása, bevezetése után a kiképzett hadkötelesek, a
hadkötelezettség időszakáig.
A Magyar Honvédségnek a
törvénymódosításokkal kialakított új tartalékos rendszere biztosítja a haderő
mobilizálást, feladatorientált működését, és a szükséges erő alkalmazásának
feltételeit béke és minősített időszakban egyaránt. Ugyanakkor lehetővé teszi,
hogy a minőségileg új, elkötelezett, az adott katonai szervezethez kötődő
tartalékos állománya élhessen a felkészülés, az egyenruha viselés és a haza
katonai védelmének jogával és kötelezettségével. Ahhoz, hogy az önkéntes
haderőre jellemző tartalékos rendszer jöhessen létre, az önként jelentkezőket
törvény által szabályozottan vizsgálat alá kell vonni, ki kell képezni, s a
követelményeknek történő megfelelés estén létszámuktól függetlenül szerződést
kell velük kötni. Csak a tényleges állományba tartozó önkéntes tartalékos aktuális
létszámát határozhatják meg az állománytáblás adatok!
A Magyar Tartalékosok Szövetsége
(MATASZ) „aktív tartalékos” állományának egyre markánsabban
megfogalmazott egyenruha viselési igénye a szükséges törvénymódosítások
következtében megvalósulhat! A Magyar Tartalékosok Szövetsége (MATASZ)
személyi nyilvántartásában szereplő jelentkezőkkel a hivatalos egészségügyi, és
szakmai követelményeknek történő megfelelést követően azonnal szerződés
köthető. Az önköltséges áron, saját erőből beszerzett egyenruhájukat (hadi
gyakorló, társasági), a tartalékosokat megkülönböztető „R” (reservist)
jelzésekkel, az öltözködési utasításban szabályozottan viselhetik!
A Magyar Tartalékosok szövetsége
(MATASZ) már most tagjai sorában köszönthet hivatásos, nyugállományú,
szerződéses, és önkéntes tartalékos katonákat. A két Hadkiegészítő
Parancsnokság, valamint a kis létszámú megyei Toborzó Irodák nem érik el azokat
a volt helyőrségeket, ahol jelentős számú érdekvédelemre szoruló, és
információra váró volt katona él. A civil életbe a nyugdíjkorhatár előtt
kiáramlott, volt hivatásos állományú katonának a szervezetünk által történő
segítése növelné a MATASZ potenciális táborát.
Szövetségünk a megfelelő
infrastruktúra sürgős kialakítása után szerződéses támogatást igényelhet a
védelem igazgatás központi- és helyi szerveitől. Az érdekvédelem és a szociális
tevékenység azért is fontos terület, mert ezáltal a Magyar Tartalékosok
Szövetsége (MATASZ) jogot formálhat a Honvédelmi Minisztérium égisze alatt
működő Érdekegyeztető Tanács munkájában történő részvételre. Fontos ez azért
is, mert a hjt. 234. § alapján az érdekvédelmet folytató szervezetekkel a
katonai szervezetek együttműködnek, és a nyugállományúakkal foglakozó
szervezetek támogathatók!
A Magyar Tartalékosok Szövetsége
(MATASZ) igényt formálhat a katonai objektumok őrzés-védelméből történő
részesedésre. A Szövetség által elnyert munkákat a tagságunk körében meglévő
szakemberek alvállalkozóként ellátnák, s az alkalmazott vagyonőrök többsége a
haderő önkéntes tartalékos állományt képezhetnék, így adott veszélyeztetettségi
időszakban a katonai őrség felállása a tényleges önkéntes állományba vétellel
azonnal megoldódhatna. Az ebben az irányban folytatott lobbi tevékenységünket
erősíteni kell! Rá kell mutatnunk, hogy egyesületünk támogatása ezen keresztül
is törvényes keretek között növelhtő!
A Magyar Tartalékosok Szövetsége
(MATASZ) a katasztrófavédelmi, és helyreállítási munkákban önállóan is részt
vehet. Nem fő feladatként, de alapszabályunkban rögzítésre került ez a
közhasznú feladat is. Tagságunk már megmutatta, hogy egyes megyei szervezeteink
sikerrel működnek együtt a helyi védelmi bizottságokkal elemi csapások, árvíz
esetén. A központi szervezettséget erősítve megállapodást köthetünk a
Katasztrófavédelmi Főigazgatósággal és a megyei Védelmi Bizottságokkal, helyi
szervekkel. Búváraink, kétkezi munkásaink tapasztalatot szereztek. Célszerűnek
látszik azon javaslat gyors végrehajtása, hogy a központban kiépített
nyilvántartó és riasztó rendszer alá két katasztrófavédelmi egységet (Pannon és
Hunnia) hozzunk létre a Dunántúlon, illetve a Tiszántúlon. Ezek az egységek
irányítanák a helyi, települési szintű csoportokat.
Természetesen, mivel a Magyar
Honvédség a feladatrendszerében megfogalmazottan rész vesz a katasztrófavédelem
munkálataiban, az önkéntes tartalékosokra is számítania kell, mert adott
esetben nem lesz képes a főerőivel eleget tenni a felkérésnek. Önálló
tartalékos katonai szervezetek is megalakíthatók erre a célra, de meglévő
szervezetek állományának pihentetése érdekében is szükség lehet önkéntes
tartalékosok beosztásba helyezésére. Árvíz esetén a Vízügyi Igazgatóságok
alárendeltségébe kerülnek a katonai szervezetek éppúgy, mint az önállóan
tevékenykedő csoportjaink. Az élőerőt általában biztosítani tudják a terveik
szerint, de szakemberekből, összeszokott csoportokból hiány lehet. Fontosak
lehetnek búváraink, repülőink, műszaki gépkezelőink, de a Magyar Honvédséggel
együttműködve fontosak lehetnek azok az önkéntes tartalékosok, akik az
együttműködés keretében kiképzést kapnak a műszaki alakulatnál gépkezelői
ismeretekből, csónak, és kétéltű járművek vezetéséből. Hosszan elnyúló védekezési
időszakban a fáradt állomány pihentetésére behívhatók ezek az önkéntes
tartalékosok. Ennek csak az állománytáblás kereteit kell megteremteni.
A Magyar Tartalékos Szövetség
(MATASZ) multilaterális és kétoldalú nemzetközi katona-politikai kapcsolatokkal
rendelkezik. A NATO által elismert és preferált nemzetközi szervezetekben
(CIOR, CIOMOR, AESOR) meglévő tagságunk fontos nekünk, ugyanakkor fontos a
honvédelmi és külügyi vezetésnek is. Erre a tényre folyamatosan figyelmeztetni
kell a minisztériumok képviselőit!
A kétoldalú kapcsolataink is
gyümölcsözőek. Azokból nem csak mi, de hazánk külpolitikai irányítói is profitálhatnak.
Elég csak a CIOR elnökség által ösztönzött román, szerb, ukrán kapcsolatainkra
utalni. Azonban ennek ellentételezése elmaradt. Sőt a Külügyminisztérium a
beadott pályázatainkat sem díjazta eddig!
A Magyar Tartalékosok Szövetsége
(MATASZ) sikeresen működik közre az ifjúság hazafias nevelésében, és honvédelmi
felkészítésében. A Békés- és Nógrád megyei jó példákat meg kell szilárdítani,
és központi programmá alakítani néhány helyi programot, valamint a minta
átvételével országos lefedettséget biztosítani az ez irányú tevékenységben. A
medinai bemutató csoportot MATASZ bemutató csoportként kell preferálni
(támogatni és követelni), illetve hasonló bemutató csoportokat kell szervezni,
és működtetni legalább régiónként.
A katonai hagyományőrzésnek kiváló
vezetői voltak, és vannak szövetségünkben. Sajnálatos, hogy egyikük nagyon
hírtelen hagyott itt bennünket, de az általa végzett tevékenység örök példa
marad. Megérdemli, hogy név szerint megemlítsük Kovács László nyugállományú
ezredes urat. Az élet megy tovább, és a Magyar Tartalékosok Szövetsége
Hagyományőrző Tagozata képes megfelelni a szigorú protokoll követelményeknek
is. Feladatátvállalási szerződés megkötésére kell felkészülni, valamint
folytatni kell az önálló tevékenységet a helyi önkormányzatok felkérésének
eleget téve. A tagozatnak egységbe kell formálnia a 160 éves Magyar Honvédség
történetének minden korszakát átölelő hagyományőrző csoportokat, a 48-as
Forradalom és Szabadságarc honvédjei, huszárjai és nemzetőrei hagyományainak
őrzőitől, az I. és II. Világ Háborús hagyományőrző csoportokon át, a Magyar
Néphadsereg hagyományőrző csoportjáig.
Fel kell készülni, hogy a leendő
Nemzeti Katonai Emlékhely Pákozd Mészeg-hegy területén színvonalas bemutatókkal
toborozzunk és hívjuk fel a figyelmet a haderőre és civil szervezetünkre. A
Magyar Honvédség 160 éves évfordulója alakalmából emlékezetes programot
biztosíthatunk más civil szervezetekkel együttműködve.
A katonai sport terén nagyobb
reklámot kell adni annak, hogy a Magyar Tartalékosok Szövetségét képviselik a
sportolók! Természetesen ehhez több támogatásra is szükségük van. Rá kell
döbbenteni a HM és MH vezetését, hogy a katonai sportot tömegsportként
gyakorlók nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy van még katonának alkalmas
állampolgár. A pályázat kiírókkal tisztázni kell, hogy a MATASZ alapszabályában
szerepel a sport, mint célszerinti tevékenység, tehát mindennemű sportversenyen
való részvétel, vagy megrendezés érdekében jogosan pályázhat!
Fontos elemző vita folyjék az
elnökség jól megtervezett, előkészített ülésein. Az ülések előkészítése és
levezetése során használni kell az elfogadott ügyrendet. Az elnökség nem laikus
amatőrök testülete, ezért átgondolt, megalapozott, ügyes, kezdeményező,
szakszerűséget kell felmutatnia, mert ezt várja el tőle a tagságunk. Amit
eldönt, azt egységesen kell képviselni.
A fő kérdés: (döntő láncszem) a HM. MH. És a MATASZ Együttműködése! A világos, érthető, egyértelmű helyzet teremtése alapvetően az elnökség feladata A továbbá miniszteriális, főhatósági, országos és más együttműködések felülvizsgálata szükséges. Együttműködési megállapodásokat lehet kötni, és fenntartani is, de csak a kölcsönös előnyök alapján. Meg kell keresni a legjobb megoldást. Ezekben a választott és képviseleti jogkörrel rendelkező Elnök, és az elnökség járjon el! Ha igény van rá, akkor a tagság köréből meg lehet keresni a szakértelemmel bíró segítőtársat.
A szervezet megfelelő propaganda, figyelemfelkeltő, népszerűsítő tevékenysége egyöntetű vélemény szerint hiányzik. Pedig pénz valószínű van. A konkrét hasznos célokat, be kell mutatni. Lózungok kevesek! A dolgok feltárása nyilvánvalóan érdekeket sérthet. Vállalkozások létrehozásához segítség kell. A törvényes működés (képzés, őrzés, stb.) saját bevételi forrás lehet. A helyes választ az egyéni (csoport) és a közérdek helyes összehasonlításával lehet megtalálni. Közterhek tovább nem növelhetők!
Ugyanakkor fontos felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy az alapvető információkat biztosító honlap a www.matasz.uni.hu látogatottsága is azt mutatja, hogy egyes emberek, csoportok és tagszervezetek érdeklődése nem kifejezetten élenjáró. Furcsa, hogy az egymás közötti kapcsolatokban még ma is milyen nehézkes az információ cseréje. Elvárható, hogy minden tisztségviselő, és tag rendelkezzen olyan E-mail elérhetőséggel, melyet a szervezet nyilvánosságára bíz. Ha ezt teszi, ezzel biztosíthatja, hogy ezen az elérhetőségén MATASZ ügyekben fogják megkeresni!
Szólni kell a telefon kapcsolatunkról is. A Vodafon akció „sikeres volt”. Egy-két embertől eltekintve alig-alig használtuk ki a lehetőséget. Ráadásul azoknak a számát sem tartjuk nyilván. Ugyanakkor azt sem propagáljuk, hogy nagyon sokan közülünk használhatják a T-mobil MH csomagját, ahol 9 Ft percdíjon, vagy opció előfizetése esetén ingyen beszélhetnénk egymással. De ne álmodozzunk. Hisz arra is képtelenek vagyunk, hogy bármely információ hiányában azt keressük meg, aki elindította az információt, hisz nem biztos, hogy az elnök mindent tud.
A propaganda a helyszínen, a településeken, lakóterületeken, iskolákban, folyjék. Itt szervezzük programjainkat is, ahol az emberek élnek.
Alapvető igény, hogy a tartalékosok jog állását rendezni kell. A megyei szint elvárása, hogy a végzett munkát értékelni kell, és elismerni. Bárki véleménye természetesen lehet eltérő, sőt sokszor hasznos is. Azonban a vitastílus legyen emberi.
Az általános rendező elv az legyen, „Azt támogatjuk, ami kívánatos és összetart”. A kirekesztő megosztó (maximalista, irreális) nézeteket, kerüljük! Vegyük figyelembe, az esetleg eltérő elképzeléseket, lehetőségeket, tapasztalatokat. A területi szervezetekben ennek igen nagy a jelentősége.
Meg kell őrizni a MATASZ -t attól, hogy a párt struktúrák nélküli párt politizálás helyszínévé váljon. Kövessük az alapszabályt, és az ügyrendet. Ugyanakkor a lojalitás nem jelentheti a feltétlen engedelmességet. Civil szervezetként a konszenzuskeresés mentén kell haladnunk, és szakmaiságunk hosszú távon többet ér, mint a megalkuvás.
Székesfehérvár, 2008. január 23.
A bátai tanácskozáson elhangzottak alapján,
Tisztelettel:
Buth
Sándor
elnökségi tag sk.