A
Magyar Tartalékosok Szövetségének stratégiája
A
Magyar Tartalékosok Szövetsége (hivatalosan rövidítve: MATASZ) 2001-ben önkéntes
közhasznú társadalmi szervezetként jött létre azzal a céllal, hogy a
tartalékos katonákat egységbe tömörítve segítse elő utánpótlásuk biztosítását,
valamint képviselje őket a különböző nemzetközi szervezetek munkájában. A
szervezet megalakulását követően 2001 novemberében megtartotta az első országos
küldöttértekezletét, amikor megalkotta a Szervezeti és Működési Szabályzatát,
az Etikai Szabályzatát. A megválasztott kilenctagú elnökség, az éves terv
alapján többirányú feladatellátására teljes odaadással fogott a munkához,
azonban a támogatás, a finanszírozás elmaradása, illetve annak alacsony szintje
miatt terveinknek csak töredékét voltunk képesek teljesíteni. 2002. májusában a
megyei elnökökkel kibővített elnökségi ülés elé terjesztett hosszú távú
fejlesztési elgondolást, azonban a védelmi koncepció megvalósításában történt
változás következtében a részletes megtárgyalására csak ez év februári
küldöttértekezletén került sor.
A küldöttértekezlet célja volt, hogy közös
gondolkozást, véleménycserét követően kialakítsunk egy egységes
elgondolást a MATASZ a stratégiáját illetően. Tisztáztuk, hogy a
szervezet önként vállalt alapfunkciójának miként tudunk eleget tenni,
megfelelni. Kiemelten foglalkoztunk a közhasznú társadalmi szervezet hosszú
távú fenntarthatóságának, bővítésének lehetőségeivel, tisztáztuk azokat az
értékeket, amelyeket követni akarunk.
A szervezet stratégiájának kidolgozása és
megvitatása közötti időszak politikailag, katonailag kellően változó, de nem
volt feszültségtől mentes. A szervezet jövője érdekében hozandó megfelelő
döntés érdekében – az eddigi helyzetünkből eredően is – a tanácskozásunk mottója
A “HOMOKRA
PIRAMIST” címet viselte.
Ez a cím jelezte a tanácskozásunk fontosságát.
Célunk volt, hogy az olyan eredménnyel, sikerrel záruljon, hogy szervezetünk
legyen annyira stabil és időtálló, távolba mutató,
mint több évezrede a piramisok a sivatagban.
MATASZ STRATÉGIA kialakítására ható körülmények
A Magyar Tartalékosok Szövetsége egy lényeges
társadalmi szükséglet kielégítése céljából önkéntességi alapon szerveződött, amelyben a tagok anyagi ellenszolgáltatás nélküli,
áldozatkész munkájukkal járulnak hozzá a szervezet kialakításához,
működtetéséhez. A MATASZ a jövőben folyamatosan bővítve tagszervezeteinek
számát, az országos hálózatot kialakítva fokozatosan látja majd el a legfőbb
funkcióját a tartalékos katonák utánpótlásának biztosítását. Hosszú távon a
MATASZ legfőbb célja, hogy egyetlen közhasznú vezetőszervezetként legyen
képes a HÍD szerepét betölteni a társadalom és a honvédelem, a haderő
között. A szervezetünk funkciója lehet, hogy a haderő állományának döntő
része majd a tevékenységének eredményeként kerül a rendszerbe. Ugyanakkor, a
tartalékosok összefogásával, képzésükkel hozzájárul a bevetési képességük
fenntartásához, biztosításához, és ápolja a hagyományokat. E cél elérése
érdekében tisztáznunk és el kell fogadnunk azokat az elveket,
értékeket, hosszú távú főbb célkitűzéseket, amelyeket a szervezet tagjainak,
de különösen a szervezet valamennyi szintű vezetőjének – a stratégia
elfogadása után – követnie szükséges.
A
MATASZ reális stratégiájának kialakításához vizsgáljuk meg azokat a
tényezőket, amelyek befolyásolják a szervezet működését, hatással
vannak, illetve lehetnek, lesznek arra a jövőben. Ez a vizsgálat azért
szükséges, mert összefüggéseiben kell látnunk a befolyásoló tényezőket, azok
következményeit, valamint azokból fakadó alternatív lehetőségeket, amelyből a
javaslatok születhetnek.
A szervezet működését
befolyásoló tényezők az alábbiak:
1)
A főbb külső környezeti tényezők:
globalizáció;
az európai
folyamatok;
hazánk
politikai, társadalmi, gazdasági, kulturális helyzete;
a magyar katonai
tradíció;
a haderő
helyzete;
külföldi
(elsősorban NATO országok) tartalékos szervezetek működésének konzekvenciái.
2) A MATASZ mai
helyzete
3) A stratégia szervezeti szerepe
Az előző tényezők elemzéséből levont
következtetésekre alapozott, javasolt MATASZ stratégia
A MATASZ működési eredményességének, a stratégia
sikerének reményében, az eszmei, érzelmi elkötelezettség alakításához az alábbi
jelmondat alkalmazását javaslom:
“ÉBER LÉGY MAGYAR!
– ŐRT KI FOG ÁLLNI, HA NEM TE,
HAZÁDÉRT!?”
Vadászi
Ede m. királyi alezredes
Militia
Hungarica Budapest – Ludovika Akadémia
1903 egy törvényi javaslat kidolgozásához
Úgy ítélhető meg, hogy hazánk
szuverenitásáért, a lakosság életének és javainak megvédéséért, a katasztrófa
elhárításért, a terrorcselekmények megakadályozásában továbbra is a magyar
katonára hárul a felelősség, illetve abban továbbra is Ő játszik domináns
szerepet. A feladat teljesítése érdekében természetesen fel kell
használni minden olyan nemzetközi kapcsolatot, ami az alapvető biztonsági
elvárás megoldásában szerepet játszik, illetve elősegíti azt.
A MATASZ jövőbeni szerepének, a stratégia kialakításához – a realitások oldaláról, csak a
funkcióra összpontosítva – vizsgáljuk meg a szervezetre ható tényezőket, és
azok lehetséges következményeit.
1.) A MATASZ tevékenységét befolyásoló főbb
külső környezeti tényezők, amelyek egyrészt direkt, másrészt indirekt módon
már folyamatosan hatást gyakorolnak annak működésére.
a. A globalizáció – a
gazdaság domináns átalakításán túl – elsősorban eszmeiségében hat a
társadalom tagjaira. A különböző felfogások, nézetek, vélemények szabad
áramlásával olyan folyamatokat indítottak el, melyek egyike sem előnyös a
szervezeti tevékenységünknek.(az ellenzők véleménye alapján “a multinacionális
cégek érdekeltek a béke megőrzésében, ezért nem kell haderő”). A számtalan
felfogásból hazánkban azok kapnak prioritást, amelyek kimondottan magas
gátakat emelnek a tevékenységünk elé. Ezeket sajnos a hazai politikai
erők egy jelentős része kimondva, vagy ki nem mondva, de támogatja. Egyik
ilyen nézet a pacifizmus, ami nemcsak a sorkatonai szolgálatot veti el,
de még a hadkötelezettséget sem tartja szükségesnek a világbéke jelszavát
hirdetve. A másik probléma a nemzetközi “nagy háború”-s veszély csekély
lehetőségéből következik. Ezen felfogásváltozás szerint a magyar haderő nem
képes lépést tartani a nemzetek hadereinek többségével, de nincs is szükséges
erre, mert hazánkat nem fenyegeti senki, ha mégis, a NATO majd megvéd
bennünket. A nagyhatalmak feladata “a terrorizmus elleni harc” amit amúgy is
csak profik képesek eredményesen megoldani. Más vélemény szerint a globalizáció
következtében a kisnemzeteknél háttérbe szorul a hazafiság, a nemzeti nevelés,
és előtérbe kerül a nagy nemzetek árnyékában való meghúzódás, ezért nem szükséges
a csak jelképes haderőt fenntartani, (vagy azt sem). Ugyancsak (nemzetközi
szinten is) egyre nagyobb teret nyer (hódít) – megint csak ellenünkre
– a hedonizmus is.
Következtetés:
ma egyre
nagyobb az ellenállás a katonai szolgálattal szemben és kevésbé nyerhetőek
meg a fiatalok hazafias eszmeiséggel erre a tevékenységre, ezért új módon,
más lehetőséget kell keresni a szolgálatra történő megnyerésükhöz;
– ugyanakkor a multinacionális haderőben a katonai
szolgálat magas felkészültséget, speciális ismeretek elsajátítását igényli,
ami már más képzettségű és felfogású tartalékost kíván a korábbiaknál;
– nagyobb figyelmet
szükséges fordítani társadalmilag – szélsőségektől mentesen – a nemzeti
nevelésre, és azokat kell elismerni, akik értékek megteremtésében valóban
tevőlegesen részt vesznek, látszattevékenység nélkül.
a. Az Európában uralkodó trendek hatásai megint
csak a szövetségünk munkáját nehezíti majd, mert az (1.) Európai Uniós
tagságunkkal, és a NATO bővítése következtében “területileg is a
szövetségen belülre kerülünk” és ezzel együtt a közvetlen veszélyeztetés
már alig áll fenn. Ez a helyzet majd ismét olyan erők malmára hajtja a
vizet, akik a haderő minden formája ellen foglalnak állást. – A másik,
ami legalább olyan következménnyel jár majd, az nem más, mint (2.) lehetővé
válik a munkaerő szabad vándorlása, és ezzel együtt tovább csökken azok
száma, akiket számba lehet venni a katonai feladatok ellátására. A
harmadik, ami a legnagyobb negatív hatást fejti majd ki, az európai, a (3.)
“Pán”-európai eszme elterjedése háttérbe szorítja a (kis) nemzet iránti
kötelezettség vállalásának szükségességét. E felfogás szerint az EU haderő
létrejötte után, a magyar professzionális katona csak nemzetközi funkcióra,
történő alkalmazásra jöhet számításba, ez még tovább nehezíti céljaink
teljesítését, illetve más, új megoldást szükségességét is felveti. Az
európai folyamatokban végbemenő változások mind a haderő, mind a tartalékosok
felkészítésére, utánpótlására lényeges hatással lesz, ezért külön
kell majd választani a nemzetközi erőkben alkalmazható, és a nemzeti
kötelékekben alkalmazott tartalékosok felkészítését és készenlétben tartását.
Következtetés:
A
veszélyeztetés átalakulása csökkenti a haderő szükségességének elfogadását,
ezzel a támogatását is, így nehezíti munkánkat is.
A munkaerő
szabad vándorlása csökkenti és behatárolja a választási lehetőségeinket.
A nemzeti
alárendeltségben alkalmazott erők kiválasztása, felkészítésére – saját igény
szerint történik majd. Ez már egy más felkészültségű – hazafias eszmével
felvértezett, lokálpatrióta – területvédelemre kiképzett, saját környezetét
ismerő és megvédeni akaró tartalékost követel, más motivációval.
A
felkészítésben már célszerű érvényre juttatni, a gondolkozz globálisan,
cselekedj lokálisan eszmei és gyakorlati útmutatást, elvárást.
a. Hazánkban sajátos
megítélés uralkodik, a haderő szükségességének társadalmi
elfogadottságáról, politikai, gazdasági, eszmei támogatottságát illetően.
Ennek érdekében elég, ha az elmúlt másfél évtizedet, vagy az elmúlt 80
évet, vagy akár az előző 510 évet elemezzük. Bár tisztában van mindenki azzal,
hogy a társadalmi támogatottság elengedhetetlen, ami csak megfelelő
politikai konszenzus alapján jöhet létre, az egységesen elfogadott elv, és
program szerint. Az ország védelmének programja csak hosszú távon kezelhető, és
a finanszírozást is csak annak megfelelően lenne célszerű és szükséges
tervezni. Az ország védelme, a haderő ütőképessége nem lenne szabad,
hogy a politikai hullámok változásának, hangulatának függvénye legyen.
Ezért a MATASZ -nak, mint társadalmi szervezetnek a jövője szempontjából
szükséges megítélni, és eldönteni, hogy milyen módon oldja meg kiszámítható,
tervezhető és biztonságos működését. Az ideális az lenne, ha a
szervezet támogatottság tekintetében (pénzügyileg) több lábon állna, ami
feladatátvállalásra tervezett költségvetésből működne, vagy valami más megoldás
szükséges követnie. Ez döntően befolyásolja majd az eredményességet, a
szervezet fejlesztésének lehetőségét, állományát, annak munkáját. Ugyanakkor, a
politikai szervezeteknek is szükséges állást foglalnia tevékenységünkről, és a
szándékát kinyilvánítania a mai célokat, elvárást illetően. Az önkéntes
társadalmi szervezetünk munkája nem lesz eredményes, ha nem a körülmények
változásának alakulásával adekvátan kerül sor a honvédelem folyamatos
fejlesztésére, ha a politikai pártok nem méltányosan támogatják azt, a
tevékenység szükségességének mértékében. Bár jelenleg illúzió lenne elvárni
az egységességet, de reméljünk egy nemzeti egyetértést, a lövészárkok
betemetését. Az teremtheti meg munkánk reális hatékonyságának esélyét, ha
annak hangot adnak a társadalmi véleményt formálók, és a médiát valamennyien
pozitív irányú támogatásra befolyásolják. Nem lehet eredményes a
tevékenységünk akkor sem, ha a nemzeti eszme, a hazafiság csak
négyévenként hangzik el. A nemzettudat – mint lényeges nevelési
tényező – állandóan jelen kellene lennie az ország hangoztatott értékei között,
amely döntően segítené a védelem szerepének elfogadását, támogatását.
Következtetés:
a társadalom
csak a szükséges és elégséges mértékben, de mindig a legalsó szinten támogatja
a haderőt;
ugyanakkor,
minden szervezet csak megfelelő feltételek között képes feladatát ellátni,
így az önkéntesek toborozásához is elengedhetetlenek a feltételek;
a tudomásul
kell venni, hogy a szervezet elvi és financiális állami támogatottsága
döntően befolyásolja a tagok munkáját;
eldöntendő
tehát, hogy (nem tervezett) költségvetés, és pályázatok által támogatott
szervezet lesz a MATASZ, vagy valami más, stabil megoldást kell találni a
szervezet fenntartásához, fejlesztéséhez.
a. A következő tényező, aminek a vizsgálata nem hagyható
figyelmen kívül az, az önálló vagy részben önálló magyar katonai
múlt, amelyben szükséges megvizsgálni a katonai, s különösen
tartalékosok utánpótlásának tényeit. Ezen tényeket 1868-tól, az 1920-as
éveken át az elmúlt évtizedekből meríthetjük.
1. A kiegyezést követően, amikor
a magyar politikai körök a kivívott “egyenjogúság” mámorában égtek, addig a megalakuló
Magyar Honvédségnek, sem a hivatásos, sem a tartalékos tiszti, altiszti
állományának létszámát nem sikerült feltöltenie a kívánt szintre. Közel
másfél évtized alatt nem érték el a feltöltés tervezett szintjének 80%-át
sem, a minőségről nem is szólva. Ezt a problémát csak akkor sikerült
megoldani, amikor a juttatásokat az országos átlaghoz igazították, és a társadalmi
megbecsülés, az egzisztencia megközelítette a dualista állam másik felének
a szintjét. Ez csak az 1883.-as törvényi rendelkezést követően sikerült. A “nagy
nemzeti elkötelezettséget” tökéletesen reprezentálta, hogy 1869-ben az ország
9 legnagyobb városának egyetemein megnyitott tartalékos tisztképzésre alig volt
jelentkező. A felállított katonai tanszékek által tartott fakultatív
képzésre 1872-ben csak néhány hallgatót sikerült rávenni. Az érdeklődés
hiányában, a következő évben be is kellett szüntetni ezt a képzést. (1950-ben
ezt a MNK-ban az MN utánpótlására központi utasítással megoldották)
2. Az első világháborút követően az 1920-as években az önkéntességre alapozott, és mindössze
35 000 főben datált haderőt még 2/3-ra sem sikerült feltölteni a
sorozatos toborzással, pedig az ország gazdaságilag csődben volt,
politikailag teljesen elszigetelt, 3 millió koldussal, ugyanakkor hatalmas
revánstól eszmeileg feltüzelve.
3. Az előző évtizedben meghirdetett szerződéses katonai
szolgálatra nem volt jelentkező a gazdasági krízis és a magas munkanélküliség
ellenére sem. Nem vállaltak megfelelő létszámban hazafias kötelezettségből
katonai szolgálatot a magyar fiatalok. A
katonai szolgálathoz való viszonyt “a nemzetért hozott áldozatkészséget”
tökéletesen kifejezi, a szolgálatot elkerülők száma. Ma pedig, ha a szolgálatot
vállalók felkészültségét, elkötelezettségét, valamint a szolgálatban eltöltött
időt megvizsgáljuk, akkor az “elvileg még kedvezőbb” helyzettel
egyáltalán nem lehetünk elégedettek.
Következtetésként az ország katonai múltjáról megállapíthatjuk, hogy
a magyar nemzet nem nevezhető egy katonai nemzetnek, és a katonai szolgálatot
(a nagy hatalmak állampolgáraihoz hasonlóan) csak megfelelő anyagi motiváltság
ellenében vállalnak. Bár a hivatásos (illetve volt) katonák nem mindig
hajlandóak ezt tudomásul venni, de a történelmi tények mást, az előzőeket
bizonyítják.
a. A haderő helyzete, megítélése, döntően befolyásolja
annak társadalmi támogatottságát. Az elmúlt
években a magyar haderő a politika áramlatok kénye-kedvének volt (és
talán van még ma is) kitéve, ami egyetlen demokratikus országban sem
engedhető meg. A haderő folyamatos leépítése, az anyag és eszközhiány nemcsak
tekintélyvesztést eredményezett, de olyan társadalmi presztízsvesztéshez
vezetett, aminek a visszaszerzése csak nagy fordulat árán, illetve hosszú idő
után, kitartó munkával, és nagy eredmények felmutatásával lehetséges. Az
anyag- és eszközhiányon túl jelentősebb problémát okoz a
stratégianélküliség, az eszmei és a társadalmi támogatás hiánya, a haderő
szükségességének, a részben átalakult funkciójának elfogadtatása, különböző –
sajátos – értelmezése. Ez a politikai megítélés tagoltságából és a
haderő tekintélyének folyamatos megtépázásából, ugyanakkor a funkció
teljesítésének elmaradásából, a szó és a tett egységének hiányából, a leszerelt
állampolgárok kiképzésének eredménytelenségéből is ered. A haderő előtt
álló feladatok a jövőben sem fogják növelni a haderő tekintélyét egy ideig. Az
átalakítás, a további létszámcsökkentés, a sorkötelezettség megszüntetése, a
NATO kötelékében vállalt kötelezettségnek való megfelelés kihívás, a
jelenleg kialakuló helyzet igen nagy feladat elé állítja a katonai vezetést,
ahol az önkéntesek, a tartalékosok biztosítása döntővé válik. Különösen a
hivatásos haderőre történő átállással egyidőben, illetve azt követően. Az eszmeiség,
a hazafiság egy új megközelítésű felfogásának elfogadtatására van szükség, mely
szerint a magyar katonának a NATO, majd az európai haderőhöz kötötten, azon
keresztül kell feladatát hazafias kötelezettségként teljesíteni. Ez
a felfogás elfogadtatása nagy erőpróbát jelent a politikai, katonai vezetésnek
egyaránt. Ezt követni lenne szükséges a tetteknek (és nem a
kinyilvánításoknak), és valóban egy olyan eredményorientált haderőre van
szükség, amelyik megfelelő (mérhető) szervezeti képességekkel rendelkezik
Következtetés:
Az a haderő válik
vonzóvá, követhetővé, amelyik világos stratégiával, megfelelő politikai,
társadalmi, gazdasági támogatottsággal rendelkezik.
A mai, stratégia
nélküli haderőben van viszont egy
elfogadott humánstratégia, amelyet a Szolgálati Jogállásról szóló
törvény támaszt alá. A szerződéses állomány toborzása a jelenlegi
helyzetben már elvileg válogatási lehetőséget biztosít a jelentkezők között, de
a valós eredmény csak az első év után mérhető azzal, hogy mennyi ember marad a
haderőben. Mindenesetre a 100 000 Ft közeli bruttó fizetés megtette a hatását,
de a minőség, az összetétel a funkciónak megfelelő kiválasztás kívánni valót
hagy maga után, ami az előzőekben elmondottakat igazolja. A következő 3-4
évtől a jelenlegi haderő 6000 fős szerződéses szükségletének
többszörösét kell kielégíteni, aminek területileg is az arányosságot lenne
szükséges biztosítania. A hatalmas pénzt felemésztő toborzás helyett egy
kiegyensúlyozott, előkészített, és állandóan a helyszínen funkcionáló,
szervezet biztosíthat majd megfelelő utánpótlást, mind a szerződéses, de a
hivatásos, és különösen a tartalékosok vonatkozásában, amiről a haderőben ma
még kevés szó esik.
A közeljövő valószínűleg
változtat ezen a helyzeten, de a hivatásos haderőre történő áttéréssel
párhuzamosan gondoskodni kell egy stabil tartalékos állományról, és annak
kiegyensúlyozott utánpótlásáról egyaránt.
2.) A MATASZ helyzete:
A
MATASZ– t – mint közhasznú társadalmi szervezetet – egy lényeges
társadalmi szükséglet hozta létre – amely teljesen önkéntességi alapon –
szerveződött. A szervezet tagjai ellenszolgáltatás nélkül vállalták és
végzik munkájukat. A közel másféléves létünk hozzájárult egy országos
hálózat kialakításához és annak alapvető működtetéséhez. Kidolgoztuk és
elfogadtuk a Szervezeti és Működési Szabályzatot, az Etikai Szabályzatot.
Kialakítottuk az alapvető szervezeti struktúrát, folyamatosan és egyre
hatékonyabban működik az elnökség és a megyei szervezetek többsége. A
nemzetközi kötelezettségeknek alapvetően folyamatosan eleget tudtunk tenni, de
a célrendszerben elfogadottakat és a többször redukált munkatervben
megfogalmazottakat csak részben vagyunk képesek teljesíteni. Ugyanakkor
a szervezet a politikai várakozások függvényében cselekszik, a támogatás
elmaradása miatt, a Honvédelmi Minisztériummal kötött együttműködési
szerződés hiányában még mindig nem dolgozunk elfogadottan (2003. február 20-án
aláírásra került egy keretszerződés a HM és a MATASZ között). A támogatás, amit
a szervezet eddig kapott néhány lelkes ember jó indulatának, támogató
magatartásának, a szervezetbe vetett hitének köszönhető. A szervezeti tagok
önkéntességükkel eleget tettek és tesznek egy szervezeti követelménynek, de nem
várhatjuk el, hogy tagságunk az ellenszolgáltatás nélkül végzett társadalmi
munkára még rá is fizessen. Különösen, tudva azt, hogy tagságunk döntő
többségük milyen anyagi körülmények között él. Ezért a
szervezetnek – a jövő érdekében – állást kell foglalni a hogyan tovább kérdés
tekintetében. Szükséges kialakítani egy olyan stratégiát, amely biztosítja a
szervezet jövőbeni eredményes tevékenységét, és tagjai munkájának
kompenzálását.
3.) A szervezeti stratégia szerepe
Az emberek, a szervezetek nem dolgozhatnak spontán
módon, mint az már több ezer éve történik, csak azok a szervezetek képesek nagy
eredményekre, ahol a vezetés pontosan tudja, hogy hová akar eljutni és ennek
érdekében a szervezet tagjait képes megnyeri, cselekvésre késztetni. A stratégia
a szervezet legfőbb, legfontosabb iránymutatója, elvek, elvárások, normák
rendszere. A stratégia szerepe mindenkor jelentős, de különösen krízishelyzetben
van vezérlő szerepe. A stratégia olyan távlati cél, amelyet a
szervezet tagjai mindig követnek, és meghatározó szerepet játszik szervezeti
életükben, tevékenységükben, értékek kialakításában, fenntartásában.
A MATASZ javasolt stratégiája
A MATASZ küldetésnyilatkozata:
A MATASZ önkéntes kiemelt közhasznú
vezetőszervezetként lesz képes kapcsolatot tartani a társadalom és a
honvédelem, a haderő között. A haderő állományának többsége majd a MATASZ
előképzésének eredményeként kerül rendszerébe, ugyanakkor a tartalékosok
összefogásával, továbbképzésükkel hozzájárul a bevetési képességük
fenntartásához. A szervezet nagy figyelmet fordít a katonai értékek
alakítására, megtartására, a hagyományok ápolására.
A szervezet működésének elvei:
önkéntesség;
szervezetfejlesztési
fokozatosság, a minőség és etikusság kritériumával;
decentralizált
vezetés;
áldozatvállalás,
közösségi tevékenység, nemzeti elkötelezettség és erre történő felkészítés;
motiválás
a szervezet tagjai, a szervezeti tevékenység által (külföldi verseny, közös
program, stb.)
a
szervezeti kohézió, megbecsüléssel, egymás tevékenységének elismerésével,
tolarencia,
de a jogos kritika elfogadása;
a
teljesítményt, az eredmények alapján, és nem a látszattevékenység szerint
ítéljük, értékeljük, ismerjük el.
A MATASZ STRATÉGIA a szervezeti tevékenység területeire vonatkozólag az
előzőekben felvázolt CÉL – FOLYAMAT – ELVÁRÁS – KÖRNYEZETI
TÉNYEZŐK FÜGGVÉNYÉBEN az alábbiak:
A szervezetben zajló
folyamat a fiatalok katonai szolgálatra történő felkészítését – az aktív
tartalékosok összefogását, és a felkészítésük szinten tartásában való részvételt
– a hagyományápolást öleli fel.
A szövetség elvárásrendszerét
úgy alakítja ki, hogy azzal eleget tegyen a társadalom, a honvédelem, a
HM és a haderő követelményeinek, de legalább annyira szükségesnek tartja
kielégíteni a szervezet valamennyi tagjának az elvárását is.
A hosszú távú célt, a szervezeti folyamatot az előzőekben felvázolt
körülmények között szükséges megvalósítani részleteiben a következő
területekre kiterjedően.
A MATASZ stratégiája részterületekre bontva:
1. A szervezeti főfunkció a tartalékosok toborzása, utánpótlás biztosítása, összetartásuk,
felkészítésük egy folyamatrendszerben teljesíthető. Ez a
folyamat egy tervezett tevékenységi láncolat az alábbiak szerint
épül fel:
a) A
magyar hagyományoknak megfelelően 14–17 éves fiatalok felkészítésével
célszerű kezdeni a folyamatot. Ebben a korban dől el a fiataloknak a
nemzethez, a magyarságunkhoz, a közösséghez – ezáltal a katonai szolgálathoz
való viszonyuk. Ez azaz idő, amikor befolyásolhatók a fiatalok jövője, amikor
egy jelentős részük céltalanul nem tud magával mit kezdeni, mert nincs olyan
társadalmi szervezet, ami többségüknek értelmes elfoglaltságot adna. Ugyanakkor
pszichikailag és mentálisan ekkor lehet legnagyobb hatást elérni, ami egy
egész életre szól, és befolyásolja, determinálja az emberi tevékenységüket.
Erre a feladatra kell megnyerni vezetőként a középiskolai tanárokat, akik
különben megfelelő motivációval hajlandóak erre, de nem úgy, hogy a szegényes
fizetésükből maguk is áldozzanak rá. Elsősorban a történelem, a
magyar szakosok tanárok azok, akik kellően alkalmasak erre a feladatra. A
fiatalok eszmei, fizikai, katonai és bizonyos gyakorlati felkészítése a katonai
technikai eszközök megismerésére terjedhet ki. Ez a Hadtörténeti Múzeum, a
laktanyák látogatásával, gyakorlótéren, bázison, nyári táborozok, versenyek
rendezésével megoldhatóak stb. Ha ezt a BM szervezetileg megoldotta úgy, hogy
80 középiskolában működtet rendvédelmi tagozatot, ami biztosítja a rendőrség és
a határőrség utánpótlásának egy jelentős részét, akkor nekünk sem szabad
feladni az ifjúság irányába folytatandó hazafias pályaorientációt!
Elgondolkoztató egy katonai/védelmi tagozat illetve egy hasonló jellegű
pedagógiai program kidolgozása meghatározott területeken lévő iskolák
finanszírozása, támogatása.
b) Az
aktív tartalékos állomány (nemzetközi, illetve nemzeti feladatokra)
összefogása, bevetésük szinten tartásához való hozzájárulás csak
valóságos, és kellően támogatott programokkal lehetséges. A tartalékos
szolgálatra az állomány felkészítését a katonai szolgálat alatt kell
elvégezni, és úgy célszerű azt megalapozni, hogy valóban érezzék annak
szükségességét, és különösen saját szerepük fontosságát. Ezt a
felelősségteljesen összeállított, és előkészített, levezetett szintentartási foglalkozásokon
túl, olyan rendezvényeken, összejöveteleken lehetséges, ami egységbe
forrasztja az adott körzet, régió, vagy éppen település tartalékosait. Ez
sportversenyek, vetélkedők, családi rendezvények, bajtársi találkozók, katonai
ünnepek méltó megszervezésével lehetséges. A vezetői utánpótlás biztosítása
érdekében célszerű lenne a felsőfokú kreditrendszerű oktatásba bevezetni a
szabadon választható tárgyak között a honvédelem alapjai, a katonai vezetés
rendszere, stb. tantárgyakat.
c) Az aktív
szolgálatra már be nem vonható tartalékosok feladata a
hagyományápolás, a toborzó munkában való részvétel, a
kapcsolatok felkutatása, ápolása, a rendezvények előkészítése, a háttér
munkákban való aktív részvétel. A szervezet teljes kiépítéséig ezen állománynál
lenne szükséges követni egy elvárást, hogy “évente hozz egy aktív
tartalékost a szervezetbe!” Ez az állomány továbbá az ügyeleti
információszolgálat ellátását, a tájékoztatást, a hagyományápolást, stb.
végezhetne.
2.) A szervezet működésének lehetősége
a. A társadalmi szervezetünk a feltételek meglétének hiányában
továbbra is vegetál. A jelenlegi felfogás alapján csöpögtetett
juttatásokkal, és pályázattal működtetjük a szervezetet. Itt kell feltenni
a kérdést, hogyha a jövőben is ezzel a rendszerrel működik a szervezet, akkor
nem lehet sikeresebb más hasonló funkciójú előd, vagy jelenleg is vegetáló
szervezetnél. Ezt egyik megoldásként javaslom úgy elfogadni, hogy a
feladatátvállalás függvényében biztosított költségvetés előretervezhetően –
legalább 2-3 évre biztosítottan – valósuljon meg.
b. A szervezet működtetése másik funkció ellátásával is
biztosítható, amikor a MATASZ non profit szervezetként a Honvédelmi
Minisztériumtól a honvédelemhez kapcsolódó feladatátvállalással*
*/A jövőben a HM-nek olyan pályáztatási rendszert
lenne célszerű alkalmazni, hogy olyan szerve-zetek szerezzenek megbízást, akik
a honvédelmi feladatok ellátásához is (kompenzációként) hozzájárulnak (például
a tartalékosok biztosításával saját alkalmazotti állományukból)./ – annak felügyeletével,
irányításával, és részben végzésével – készít fel állampolgárokat őrzés-védelmi
feladatokra és biztosítja azok állandó továbbképzését. A szervezet a felkészítés fejében befolyt összegből
gazdálkodna. Szervezetünk non profit szervezetként történő
működtetésével kettős cél érhető el Egyrészt a felkészített
állampolgárok, vállalnak önkéntes tartalékos katonai szolgálatot, amelyet a
foglalkoztatóik megfelelő módon támogatnak. Másrészt a szervezet fenntartja
önmagát, és a más szervezetektől befolyt térítés a szervezet tagságának
kompenzációs költségét fedezné. Így a működés hosszú távon kompenzációs non
profit szervezetként megalapozható. Ennek ma még gyorsan megteremthető a jogi,
infrastrukturális, szakképzési, de még a személyi háttere is, és ez ma még
optimális helyen el is érhető. (Szentendre - Izbég légvédelmi rakéta dandár
bázisa, ami az APV Rt. kezelésében van, de bármikor – HM igényléssel
visszakapható –vagy a volt szentendrei KLKF 2/3-ban kihasználatlan helye).
c. Az előző két javaslat kombinációjával viszont a több lábon állás nagyobb stabilizációt és
biztosítaná a hatékonyságot is.
3. A MATASZ szervezeti struktúrája – A MATASZ szervezeti struktúrájának követnie kell az
előbb felvázolt folyamatot, amivel garantálható annak végrehajtása Ennek
megfelelően, a jelenlegi több különböző egyesületre, szövetségre
tagolódó szervezetet, át kell alakítani és átlátható, – a szervezeti
folyamathoz igazodó – világos struktúrát kell létrehozni. Ezeknek a
funkcionális tevékenységet végző vezető, irányító, végrehajtó szerveknek a
hierarchia különböző szintjein egyaránt, de dominánsan a megyei / regionális
szinten kellene megjelenniük. A lehetőségek további alakulása függvényében felső,
középső és alsó vezetési szinteket célszerű kialakítani. A felső színtű vezetés
alárendeltségében kellene létrehozni egy központi bázist, ahol az előbb
említett képzéseket el lehetne végezni. A régiók katonai
előképzési, képzési profiljának megfelelően lenne szükséges
– a struktúra részeként – az infrastruktúra kialakítását elvégezni. Ez
kezdetben bérleményekkel is realizálható, később, pedig folyamatosan
fejleszthető. Mindenképpen el kell érni, hogy megyénként megfelelő
munkalehetőségek, sportolási lehetőségek biztosítottak legyenek (bérlés,
együttműködési szerződés, kiutalás, stb.) majd, régióként lőtér, továbbképzési
lehetőség álljon rendelkezésre. A országos, a regionális, illetve a megyei
szervezetnek olyan munkafeltételekkel kell rendelkezniük, hogy azok valóban
érdemleges munkát tudjanak végezni a kornak megfelelő információrendszer
támogatásával. A további szakterületi struktúrát nem taglalom, mert a most
működő területeknek a jövőben is aktivizálódniuk kell. Ugyanakkor az
Elnökségnek és az elnököknek felhívom a figyelmét, hogy a közeljövőben a
feladatok további átrendezésére kerül sor a hivatásos haderőre történő átállás
végett a HM és bizonyos támogatói szervezetek között, ahol a mi szervezetünk
további megbízatást vállalhat fel. (jogosítvány, repülés. stb.)
4. Vezetési rendszer –
az, amelyet hosszú távon úgy célszerű alakítani, hogy az a divizionális
szervezeti vezetési rendet kövesse. Ez azt jelenti, hogy
a SZMSZ
előírásai alapján választott elnökség folyamatosan alakítja az
elfogadott stratégiának megfelelő taktikai lépéseket, gondoskodik az
erőforrásokról, elosztja és koordinálja azok felhasználását, szervezi az
együttműködést, és biztosítja a törvényességet, amelyhez szakterületenként
állandó apparátussal rendelkezik (szakbizottságok, területfelelősök);
a
megyei (regionális) szervezetek vezetése – a decentralizált vezetés elvének megfelelően –
kvázi önállóan – de koordinált rendszerben
– végzik a funkcionálisan vállalt feladataikat megfelelő feltételrendszerben,
amely magába foglal egy team-állandó állományt is, elsősorban
szakterületért felelősöket;
települési
csoportok, szervezetek vezetői – összetartják, szervezik az állományt, javaslatot tesznek a felkészítésükre, esetleg vezetik a
felkészítést (szakosztály, stb.);
Szükséges a
vezetésbe minden szinten befolyásos emberek bevonása, ugyanakkor a HM
gazdálkodás szintjén a protekcionizmus (lobby) szabályok érvényesítése
elengedhetetlen.
Itt lenne annak a
jelentősége, hogy a HM valamennyi területi vezetője megismerje a MATASZ
funkcióját, feladatait, – vele szembeni elvárásokat – és ezzel együtt a
terveit.
3. A személyi állomány utánpótlása, kiválasztása
A társadalmilag elismert foglalkozási és szakmai
tevékenységekben sem a munkáltató, sem a tevékenység minősége, és az érte járó
kompenzáció nem teszi szükségessé, illetve lehetővé, hogy a munkavállaló
másodállásban egészítse ki a jövedelmét. A
tartalékos tevékenységnél is figyelembe kell ezt venni, de ezen túl valameddig számolhatunk
azzal is, hogy lesznek, akik erre a kiegészítő tevékenységre
rászorultságuk miatt vállalkoznak. A motivációs rendszer
összeállításánál - az anyagi juttatáson túl – bár már csak csökkenő
mértékben számolhatunk - a jelenlegi tendenciák mellett - a hazafias
felfogásból, a nemzeti öntudatból eredő szolgálatvállalással.
Alapvetően az eddigi felmérések és kutatási
eredményeim szerint elsősorban a közszférában dolgozók azok, akik elsősorban
a munkaidejük terhére, illetve a mellett és hétvégeken (általában az átlagosnál
hosszabb szabadsággal rendelkezők) kiegészítő tevékenységként vállalnának
tartalékos felkészítést. Ma, az ezredfordulón a közalkalmazottak
(elsősorban, pedagógusok), az agrár végzettségűek, a nem nagyvárosi műszaki
végzettségűek, valamint a nemzet (a magyarság) mellett érzelmileg
elkötelezettek vállalnának – megfelelő kompenzáció és világos,
feladatrendszerben – tartalékos aktív, vagy készenléti szolgálatot. A társadalmi
igazságosság, és az arányos teherviselés következtében az elvégzett
plusz feladat, és kockázat, olyan különleges kompenzációt tesz
szükségessé, ami a feladatot vállaló előző helyzeténél és azonos
társadalmi helyzetűeknél sokkal jobb egzisztenciális lehetőséget biztosítana
a szolgálatot önként vállalónak.
Az utánpótlás útjai lehetnek:
a) az aktív állományból (hivatásos,
szerződéses, katonai iskolai hallgatók) leszereltek lekötése az
alkalmazhatósági határig;
b) a fiatalok tudatos előképzésével, középiskolai
hálózatban történő felkészítésével (Szent László Szövetség keretében);
c) honvédségi megrendelést elnyerő
szervezetek tagjainak szerződéses formában történő lekötésével, alkalmazásával.
Ez azt jelenti, hogy a HM olyan szervezeteknek adna át (például az őrzés-
védelmi) feladatokat, amelyek az alkalmazott állományának egy meghatározott
részét (10 –12 %-át) szerződés formájában biztosítja tartalékos szolgálatra –
lobby rendszer).
d.) a toborzó rendszerben – tagságunk
folyamatos befolyásolása, reklám útján, (az időnkénti nagy csintadratta
helyett).
A személyi állomány kiválasztása, toborzása:
a
különböző szervezeti szinteken állandó kapcsolatok kiépítése, fenntartása
valós
egyéni, szervezeti tájékoztatás;
alkalmasnak
ítéltekkel külön foglakozni, a programokba bevonva;
feltárni a
jelöltek motivációit, szükségleteit;
munkáltatói
támogatás megnyerése és ezzel együtt háttér vizsgálat.
El kell érnünk, hogy majd minden belépőt
MATASZ tag ajánljon – teljes felelőséggel.
6.) Motivációs rendszer – az elvárások
rendszere
Az önkéntes katonai szolgálat biztosítása során
szerzett, jelenlegi hazai tapasztalatok és tendenciák, az önkéntes haderővel
rendelkező államok, az országuk védelmében a tartalékos haderőnek releváns
szerepet szánó államok tapasztalatai alapján szükségessé válik hazánkban is egy
olyan kompenzációs rendszer kidolgozása, amely kiegyensúlyozottan
biztosíthatja a tartalékos utánpótlást. A motivált önkénteseknek a
jelentősége akkor nő meg, amikor már nem áll elegendő idő a tartalékosok
felkészítésére, ugyanakkor előtérbe kerül az alkalmazásra kész rendszerben
tartásuk.
A tartalékos állomány motivációs rendszert
úgy ajánlott kidolgozni, hogy annak nemcsak a társadalom legszegényebb
régiójában és kevésbé kvalifikált rétegében, hanem minél szélesebb szakmai
körökben legyen ösztönző hatása. A motivációs rendszernek az egyéni
anyagi ösztönzésen kívül - ami a tartalékosoknál elvárásként jelentkezik - sokkal
több területet kell felölelni. A szervezeti ösztönzésnek - minőségi
értékrendszerével - a tartalékosoknak a nemzethez történő érzelmi, a
szervezethez való gyakorlati elkötelezettségét, a hadtudomány, a fegyverek, a
fegyveres harc iránti attitűdjét, és a kettős éntudat (valamilyen
területen foglalkoztatott szakember és katona) szerepében való megerősítését
kell szolgálnia.
Az önként vállalt szolgálat arányában egy széles
körű kompenzációs és ösztönző rendszerre van szükség, ami a teljesítménnyel
arányos elégedettséget kifejező, és a motiváltságot egyaránt
tükröző, hierarchikusan, a kompetencia szerinti rendben felépítve - annak
valamennyi elemét tükrözve - kifejezi, illetve szolgálja az egyén és a haderő
érdekeit.
Az elvárási rendszer funkciójával a képzést, a
fejlesztés hatékonyságát eredményesebbé tehetjük, ha:
– a képzési program vonzerőt jelent a
toborzásnál, amit a szakmai - vezetői kompetenciák (kiképzett katona -
tűzvezető / katonai kiképző - harc-, és tűzvezető / kiképzés- oktatás-szervező
- katonai vezető - védelmi stratégiai menedzser) kialakításával, és annak
kvalifikálásával (bizonyítvány, diploma adásával) érhetünk el;
– a hatékony kiválasztással csökkentjük a
költséget, minőségi munkát végző személyek rendszerben tartását támogatjuk
az alkalmazhatóságuk végső (38-57 év) határáig;
– a jól kialakított kompenzációs rendszerrel
kellően motiváljuk a képzést, a továbbképzést, és a minőségi
szelekciót biztosítunk.
A kompenzáció és ösztönzés olyan rendszerének
a kialakítása várható el a jövőben, amely hosszú távra vonzóvá teszi a
katonai valós, vagy készenléti szolgálat önkéntesség alapján történő vállalását
rövid (2-4 évre) vagy hosszabb (10-15 éves) időtartamra. A kompenzációs
rendszer "fizetési csomagját" a hivatásos állományéhoz hasonlóan
lenne szükséges felépíteni, mint:
alapbér /
adókedvezmény;
juttatások;
egyéb
kedvezmények;
más
juttatások pénzben és természetben.
Ahhoz, hogy az alapbér ma vonzó legyen, már
versenyképesnek kell lenni a közszféra magasabb fokozataival. A magas iskolai
végzettséget el kell ismerni, mert a technológia-, a struktúra-, a
technikaváltásnál elengedhetetlenül szükséges a kvalifikált szakember. A
fluktuáció magas költsége elkerülendő, ha a tartalékosok az aktív szolgálatuk
idején, azonos kategóriájú hivatásosokkal egyező illetményt kapnak, illetve az
előmeneteli lehetőségük ugyanolyan.
A juttatások tekintetében olyan plusz
költségben lenne szükséges részesíteni a tartalékos szolgálatot vállaló
állampolgárokat, ami a fluktuáció adminisztratív költségmegtakarításából
adódik (évente a köztisztviselői illetményalap kétszerese, vagy ha a
közszférában dolgozik egyhavi alapilletmény).
Az egyéb kedvezmények azok, amelyek vonzóvá
tesznek foglalkozásokat. Ilyen lehet, az üdültetés, a kórházi ellátás,
honvédségi intézmények széleskörű látogatásának lehetősége, utazási kedvezmények.
A kegyeleti rendszer kiterjesztése is megilletné a szolgálatot vállaló
tartalékosokat, stb.
A tartalékosok vonatkozásában lényeges motivációs
tényező lehet a szakirányú tanulmányok támogatása, az átképzés részbeni
átvállalása a szakmai adekvátság esetén.
A kompenzáció ma elengedhetetlen, ami minden
felmerülő költség megtérítését is felöleli. Továbbá lényeges, amikor a
tartalékosok olyan területen dolgoznak, ahol nagy hátrány éri az aktív
szolgálat során.
A természetbeni juttatások terén a tartalékosok
előnyt élvezhetnének - vállalkozásaik, stb. kapcsán - a honvédségi
megrendelések elnyerésében, a fölöslegessé váló eszközök, megszerzése
terén.
Azokat az önkénteseket, akik szerződéses tartalékos
szolgálatot vállalnak és a MATASZ tagjai - a vállalt szolgálati évek
arányában - differenciáltan nyugdíjkorhatár kedvezmény illetné meg. A
legméltányosabb hét szolgálati év után egy év korkedvezmény lenne, illetve tíz
év készenléti szolgálat után egy év, ami arányban áll más társadalmi
szférában alkalmazotti kedvezményekkel.
Az elvárás rendszernek mindkét fél részéről előnyős
és pszichológiai sikert eredményező tényezője - a haderőhöz, az adott katonai
szervezethez történő elkötelezettségének a kifejezője - a közösséghez való
tartozás érzelmi és fizikai megnyilvánulásai, a testületi szellem ápolása.
A közösséghez való tartozás az egyik legnagyobb motiváló erő, amit folyamatos
kapcsolattartás táplál, ami a tájékoztatásban ölt testet a szervezet, a
honvédség életéről. A tartalékos katonák - és kiemelten a parancsnokoknak – a
MATASZ helyi szervezeteinek munkájába történő bekapcsolódása elengedhetetlen.
A csökkenő létszámú tartalékosok rendezvényei-
jelentős politikai személyiség részvételével - nagy
nyilvánosság előtt, a szülők, hozzátartozók, média képviselőinek jelenlétében
történő celebrálása, pozitív hatást váltana ki a személyből és környezetéből
egyaránt, ugyanakkor minden tekintetben fontos PR tevékenység lenne. A
szakmai készenlét, a szakmai fejlődés biztosítása tekintetében - az
információs társadalom világában - a tartalékos tisztek kedvezményt vagy
teljes kompenzációt kaphatnának az INTERNET - re, ahol - más információ
mellett - távoktatás keretében hozzájuthatnának bizonyos szakmai
információkhoz, stb. Bizonyára növelné az elkötelezettséget a haderő
mellett és vonzerőt jelentene, ha a szervezeti tevékenységéről folyamatosan
tájékoztatást kapnának. A Magyar Honvéd, vagy saját szakmai folyóirat
célzott propagandájával és szaktájékoztatóival is bizonyára jó hatást keltene
az utánpótlás, a tájékoztatás, a készenlétben tartás, a szakmai fejlődés
tekintetében, különösen, ha bevonnánk őket annak készítésébe.
Az előzőekben felvázolt elvárás rendszer elemei
tekintetében (amit ma a szervezetekben kompenzációs rendszernek is neveznek, míg
a közvélemény motivációs vagy ösztönző rendszerként említ) kutatást végeztem a
tartalékos parancsnokok, aktív és inaktív tagjai között és a széles körű
elvárásaik nem teljes sávját vázoltam fel.
7. Kommunikációrendszer
– A kommunikációrendszert úgy célszerű megszervezni, hogy az minden időben több
csatornán legyen képes olyan információt biztosítani, ami zökkenőmentesen
biztosítja a szervezet működését, előre jelez és garantálja a váratlan
eseményekre történő reagálást. Társadalmi szervezetről lévén szó, az
információáramlásnak minden időben és helyen garantálni kell a formális
informálás mellett, az informális – a szervezet érdekében álló információk
folyamatos áramlását. A kiépített működőrendszer jelentősége akkor nő meg,
ha a szervezet tagjainak mozgósítására van szükség a katasztrófa
elhárításban természeti csapás felszámolásában való részvételre, vagy más előre
nem jelezhető rendkívüli fontos tevékenység megoldására.
8. A szervezet együttműködése és PR (Publik Resen avagy a tájékoztatómunka) – azaz a nyilvánosság
széleskörű bevonása, és tájékoztatása. Ma a társadalmi szervezetek sikerének
egyik legfőbb záloga a hiteles tájékoztatás, a tevékenységük társadalmi
fontosságának elfogadtatása.
Ezért, ha a
MATASZ hosszú távú sikerét kívánjuk, akkor a szervezeti szinteknek
megfelelően olyan kapcsolatot kell kialakítani, amely helyi politikai,
gazdasági, társadalmi, vallási, kulturális és sportszervezetek széles skáláját
bevonja az együttműködési rendszerbe, a tevékenységünk támogatásába, illetve
elfogadtatásában.
A siker másik
záloga lehet a média, a tömegkommunikáció képviselőinek megnyerése és
bevonása a tájékoztatásba, a tevékenyég elfogadtatásába és
megismertetésébe, az állampolgárok megnyerésébe.
Egy tartalékos
tájékoztató tisztnek a rendszerben való alkalmazása ma már elengedhetetlen.
Összességében a szervezeti stratégia releváns
tényezői az alábbiakban determinálhatóak:
Küldetés: Híd szerepe a társadalom és a haderő között,
amelyben a tartalékosok toborzását és összefogását oldja meg.
A funkcióját
a katonai szolgálatra történő előkészítés, aktív szolgálatra készen állók
összefogásával és bevetési képességük szinten tartásával, valamint a
hagyományápolással oldja meg.
A szervezet
működése a feltételek biztosítása – a
feladatátvállalásból származó – tervezhető költségvetéssel és elhelyezési
utaltsággal, vagy non profit szervezetként történő önálló fenntartással,
képzési feladatok átvételével, sajátos vállalkozással történhet, illetve az
előző kettő kombinációja.
A
személyi állomány utánpótlása
biztosításának útjai: 1.) előképzéssel – 2.) HM megrendelést elnyerő cégek
állományából való lekötés – 3.) leszereltek – 4.) folyamatos toborzással.
Az önálló
infrastruktúra országos kialakítása a célszerű, de a valamennyi szinten
a működés feltételeinek teljes körű megteremtése rövid időn belül
elengedhetetlen.
Szervezeti
struktúra a tervezett folyamatnak megfelelően, átlátható divizionális szervezeti formában történő
kiépítés és alkalmazás.
A
MATASZ vezetési rendszere funkcionálisan tagolt, és a decentralizálási elvet követi.
Az
ösztönző rendszer széleskörű alkalmazásával
biztosítható kellő számú, motivált állampolgár.
Együttműködéssel
és állandó sokoldalú tájékoztatással
szükséges megnyerni a helyi együttműködőket, támogatókat.
Elvégzendő feladatok:
a
stratégia elfogadását követően a taktikai lépések kidolgozása, megvitatása,
elfogadtatása;
a HM által
őrzött objektumok átvételi lehetőségének megvizsgálása, igénylése –
infrastruktúra megteremtése;
azon
csoportok, bizottságok létrehozása, amelyek részleteiben kidolgozzák a
stratégia különböző területeinek konkrét feladatait, költségigényét,
feltételrendszerét;
a
szervezeti bővítés, a funkció átalakítás operatív lépéseinek kidolgozása;
a
területek minden szintű szakfelelőseinek felkészítése, feladatok egyeztetése;
E
feladatok végrehajtásához ajánlom az alábbi szlogent:
“Föl
a zászlót, a magasba vele – Vezéreljen a múlt dicsősége, a jövő reménye!”
Vadászi Ede m.kir. alezredes
FELHÍVÁS
Tisztelt Aktív, Szerződéses, Tartalékos Katonatársaim!
Kedves Fiatalok! Előkészítősök!
A
sorkötelezettség felfüggesztésével a közeljövőben nagy létszámú önkéntes
katonára lesz szükség, ezért a haderő működőképességének zökkenőmentes
biztosítása érdekében valamennyiünknek erkölcsi kötelessége, hogy egységesen
cselekedjünk. A cselekvési egység abban nyilvánulhat meg, hogy a
környezetünkben elő – a katonai szolgálatra affinitást tanúsító – fiatalokat,
reális tájékoztatással befolyásoljuk a szervezeti tevékenységünkben való
részvételre, illetve a katonai szolgálat vállalására.
A
MATASZ különböző szervezetei várják mindazon állampolgárok jelentkezését
tagjaik soraiba, akik stratégiai célokkal, vagy azok egy részével képes
azonosulni, illetve a tevékenységünket valamilyen módon szándékozik, hajlandó
támogatni. A pártoló tagok soraiba is számítunk olyan személyekre, akik részt
kívánnak venni a széleskörű sport és tájékoztató programjainkban, különböző
katonai felkészítésekben, versenyekben, rendezvényeken, tájékoztatókon.
Budapest,
2003. 02. 22. Dr.
Czuprák Ottó alezredes
– elnökségi tag –
– A Stratégia kidolgozója –