A
modellszéria korai felnijei a négy szellőző réssel rendelkező acélfelnik voltak,
kétrészes dísztárcsákkal, egészen 1968 -ig. Ekkortól (1968 január) új - szintén
14 collos - felniket és dísztárcsákat kaptak, melyek jobb hűtést biztosítottak
a fékeknek (a jelek szerint már korán szembesültek a 6.3 -asok ezen problémájával,
valószínűleg Waxenberger segítségével. :) ).
Egészen 1970 márciusáig valamennyi modell ezeket a felniket kapta, melyek a Kronprinz gyártmányai voltak (108 400 01 02 cikkszám alatt). Ezen dátum után a nagy motoros /9 (azaz 3.5; 4.5 és 6.3) modellek újfajta, a fékek hűtését segítő belső légterelőkkel ellátott felniket kaptak. Ezeket a Sudrad cég gyártotta 108 400 08 02 kód alatt, belső felületükön a 20 kerek lyuk közötti kiemelkedések segítették a levegő áramlását a fékekre.
1970 augusztusában a 64/0 kód alatt jelent meg az extralistában a könnyűfémfelni ("Leichtmetallräder 5-fach mit Gürtelreifen"). Ekkor a 14 collos "Barokkfelni" kizárólag "pótalkatrészként" volt elérhető (108 400 16 02), tehát az új gépkocsival a tulajdonos a csomagtartóban kapta meg őket a középső sapkákkal, kerékcsavarokkal együtt.
Később a "Fuchs" kétféle méretben létezett, a 6.3 -asokra 14x6,5 ET30 méretben (MB# 108 400 10 02); a kisebb modellekre pedig 14x6 ET30 -ban (MB# 108 400 09 02). A Fuchs ezeket a felniket kizárólag a Mercedes részére gyártotta. A későbbi, 7Jx15" -ös Fuchsok éppen ezért kedvelt kiegészítők ma, mivel külsőre az eredetiekkel egyeznek meg, teljesen autentikus a megjelenésük a 108 -ason. Azonban azoknál egy mérettel nagyobb, illetve jóval szélesebb is, ezáltal a ma gyakoribb gumiméretek közül lehet hozzá választani, emellett méreténél fogva jelentősen javítja a stabilitást. Az ATS, Centra és a Ronal felnigyártók is gyártottak hasonlót, de azok ET -je általában nagyobb (pl. 35-ös), míg a Fuchsé ET23 vagy ET25 -ös. Ma csak használtpiacon kaphatók, jelentős kultuszuk miatt borsos árakon.
Hogy a fenti méretek teljesen
világosak legyenek, nézzük át, mit is jelentenek! Az egyik legfontosabb paraméter
az úgynevezett "osztókör", ami megmutatja, hogy "hány csavaros" a felni, és
a csavarlyukak mekkora átmérőn helyezkednek el. Például 5x112 azt jelenti, hogy
112 mm átmérőjű körön 5db csavarhely van. Ez a paraméter gyárilag meghatározott,
tőle eltérni nem szabad. A következő fontos dolog az agyátmérő, vagyis a felni
közepén a nagy lyuk átmérője. Ugyanis a felnit a csavarok csak rögzítik, de
az agyfuratnak fel kell feküdnie a kerékagyra! Ezt nevezik tehermentesítésnek,
ugyanis a csavarok helyett ez a kontaktus viseli autónk tömegét.
A
legismertebb adatok egy felni esetén az átmérő és a szélesség, például 6J x
14. Mindkettőt hüvelykben (collban) szokták megadni (1" = 25,4 mm). Az
utolsó, legkevésbé ismert paraméter az ET -jel. Ezt milliméterben adják meg,
és azt jelenti, hogy a felni középvonalától mennyivel van kijjebb a felszerelési
felülete. Ha az ET-szám nagy, akkor a felni felfekvési felülete a külső síkhoz
egész közel van, vagyis ezt a kereket felszerelve a futófelület beljebb, a kocsi
középvonala felé kerül (kisebb nyomtáv). A kisebb ET esetén a felni jobban kilóg.
Mindkét esetben sérül az eredeti futóműgeometria, bár kis mértékű eltérés megengedhető.
Így a 108 -asok felnimérete az alábbi: 5*112; 6J*14 ET30