Fényszórók - európai és amerikai kivitelek

Ma, ha egy, a modellt felületesen ismerő ember meglát egy 108 -ast (109 -est), gyakorlatilag a rajta levő fényszórók alapján kétféle reakció várható:

1.) amennyiben halogén fényszórókkal szerelték, akkor azonnal "amerikai kivitellé" válik

2.) amennyiben hagyományos, közös búrás fényszórókkal ("Lichtrenheiten"), akkor "régi állólámpás" lesz belőle

Fenti tévedéseket eloszlatandó, a sokszor a rajongók által sem pontosan ismert hátteret szeretném most megvilágítani...

Kezdetben, tervezéskor valószínűleg az előd "Nagyfecske" illetve a kupék vérvonalának folytonossága, illetve technológiai "takarékosság" és konzervativizmus okán megtartották annak fényszóróit, illetve főbb vonásait. Az üvegek ívei, a lámpakeret finom oldalsó metszése, melytől a díszcsík indul: mind-mind tökéletesen illeszkedik a karosszéria elegáns vonalaiba, és erősíti azt.

Ezekkel a fényszórókkal szerelték kezdetben valamennyi modellt, melyet az európai piacokra szántak. A lámpatest magában foglalja a helyzetjelző lámpákat, fényszórókat, irányjelző fényeket és a ködlámpákat. Eredete a 300SL roadster -ig nyúlik vissza, melynek fényszórói először voltak egybeintegrált elemek, mely kevésbé töri meg a karosszéria vonlait, és valamelyest áramvonalasabb is. A későbbi modelleken ('68 után) az üvegbúra valamelyest változott, domború frontja egyenes lett, így oldalsó része jobban kiemelkedik. A lenti ábrán egy ilyen későbbi modell látható.

A maga idejében ez a megoldás forradalminak számított, az autóiparban egészen addig a fényszórók különálló, kerek lámpákat jelentettek, az irányjelzők pedig kiemelkedő, külön kis lámpatesteket. A ködlámpák pedig extra felszerelésként külön konzolokon foglaltak helyet...

Érdekesség, hogy annak idején az elismert brit sajtó kritizálta is ezeket a lámpákat, fényüket gyengének érezték, a ködlámpákat pedig szintén nem dicsérték nagyon. Mára azután valóban előfordul, hogy a foncsorok mattulása, korróziója miatt alig-alig pislákolnak ezek a lámpák, fényük megtörik a vastag, súlyos üvegen. A halogén kiviteleknél érzékenyebbek a környezeti hatásokra, mivel hátulról tulajdonképpen nyitottak, csak a keret és a karosszéria közötti tömítés zárja el őket a külvilágtól.

Ízlés kérdése, hogy kinek tetszik ez a hagyományos, és kinek a lentebb látható halogén fényszóró, mindenesetre tagadhatatlan, hogy az eredeti formaterv zártságát a "Lichtenheiten" -ek jobban visszaadják.

Az Egyesült Államok közlekedési hatóságának sajátos szabályozása miatt azonban akkoriban csak olyan autókat helyezhettek forgalomba, melyeknél a fényszórók kör alakúak voltak, és a karosszéria széleitől illetve a földtől meghatározott távolságra helyezkedtek el. Emiatt, mivel a tengerentúli piac kiemelkedő fontossággal bírt, külön lámpatesteket terveztek az exportmodellekre (már a W111 modellek idején ezekkel szerelték az USA piacára szánt Mercedeseket). Ezek ún. "sealed beam" világítótestekből álltak, azaz az üveg, a búra és az izzó egy közös egységet képezett, a szál kiégése esetén kompletten kellett cserélni. A fényszóró és a távolsági fény lámpatestei egymás felett kaptak helyet, oldalt pedig a helyzetjelzők, illetve a parkfény lámpái. Az irányjelzők a fényszóró és a hűtőrács között, a homlokfalon kaptak helyet. A bal oldali képen látható, fehér búrás változat az Egyesült Államok számára készült, egyéb piacokra (pl. Kanada) az irányjelző búrája borostyánsárga. A képen egy W112 kupé (300SE) lámpája látható, de az a korai W108/109 -esekével megegyezik. A későbbi kiviteleknél ('69 után) a sárvédőn oldalt kis borostyánsárga szélességjelzők is helyet kaptak, az irányjelzők búrája pedig jóval nagyobb, hengeres lett, szintén borostyánsárga színben. A jobb oldali kép egy ilyen autót mutat be.

A 6.3 -as megjelenésével 1968 márciusában létrehoztak egy aurópai kivitelű halogénlámpás lámpatestet, mely nagyon hasonlított a tengerentúli kivitelek dupla lámpás verziójához. Ezek a lámpatestek azonban cserélhető halogénizzós, kiváló fényű lámpák voltak, a külső oldalsó lámpaelem pedig immár az irányjelző funkcióját látta el. A belső oldalsó kis elem üres volt, mivel a parkolófény szerepét a helyzetjelző izzó látta el. A 6.3 -asok java részét ilyennel szerelték (bár volt, amelyet a "hagyományos" közös búrás fényszóróval). 1969 -től azután ez a kiépítés extraként rendelhető volt valamennyi modellhez, így például a brit importőr valamennyi V8 motoros autót ezzel rendelte. A halogének ezáltal egyfajta presztízs-indikátorrá váltak, hiszen ki nem szeretné, hogy W108 -asa olyan legyen, mint egy 300SEL 6.3? Így nagyon sokan, főleg a későbbi időkben ilyen fényszóróra cserélték az eredeti kiviteleket, és nagyon sokat ilyen fényszórókkal rendelték autóikat.

Érdekesség, hogy francia piacra az ottani szabályozás miatt sárga üvegű halogénekkel szerelték az autókat, a jobb oldali kép egy ilyen autót mutat be.

Európai halogének:

 

Mivel a "dupla körlámpás" fényszórótestben nincsen külön helye a ködlámpáknak, így ezekhez külön lehetett kérni ködlámpa-kiépítést, ekkor az első ködlámpák középen, az USA kivitel irányjelzőinek helyén találhatóak.

Európai ködlámpa vs. USA indexek:

A két fényszórókivitel mindenesetre tökéletesen csereszabatos, ezáltal könnyű terepet biztosít az otthoni "tuninghoz". A karosszériához ugyanazon a ponton rögzíti négy csavar a keretet, mindössze a díszítő krómráma felfogatása különbözik egy kissé: a halogén esetében nem a kerethez, hanem közvetlenül a karosszériához rögzül. Ne csodálkozzunk tehát, ha akár egyébként eredeti állapotú autók esetében sem olyan fényszórókat találunk, amilyeneket "illene" - bár ez nem igazán probléma, inkább ízlés kérdése ma már.

 

© mb-w108