![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Az automata váltóolaj és szűrő cseréjét a gyár 50.000 km -enként írja elő. Szintén ajánlatos cserélni az olajat, ha az elszíneződött, esetleg megégett - bár ebben az esetben sajnos elképzelhető, hogy a váltó nagyjavítását sem kerülhetjük el...
Felmerül a kérdés, milyen olajat tegyünk a kényes szerkezetbe? Hiszen a korabeli kezelési útmutatók nem jelölnek meg specifikációt. Ennek oka persze nyomban világos lesz, ha elolvassuk az alábbiakat.
A történetet valahol ott érdemes kezdeni, hogy a General Motors, mint az automata váltók egyik legnagyobb felhasználója (és fejlesztője) 1967-ben közzé tette az első ún. Dexron specifikációt az automata váltók munkafolyadékaira. Ezt követte 1973-ban a Dexron II, majd 1990-ben a Dexron IIE, 1994-ben a Dexron IIF és 1993-ban a Dexron IIIG (a IIIE, és IIIF szintek inkább kísérleti fázisnak tekinthetőek). Tehát autóink, illetve a váltók kifejlesztésekor ezek eleinte nem is léteztek, illetve még nem váltak belső szabványból iparági szabvánnyá.
Mivel a specifikációk időrendben haladva egyre szigorúbb követelményeknek felelnek meg és felülről lefelé helyettesíthetőek egymással, ezért gyakorlatilag a "milyen ATF -et" kérdés szinte tárgytalan. Vagyis bármelyiket választhatjuk, bár én a "korban hozzáillő", és esetleg még kapható Dexron II olajakat választanám (ilyen, ma is kapható olaj például a Castrol TQ-Dexron, vagy a Total Fluid ATX elnevezésű termékei). Mivel csere esetén ezekben a váltókban marad egy bizonyos mennyiségű ki nem jövő folyadék, felvetődhet, okozhat -e ez problémát. Normális esetben természetesen nem, azonos vagy jobb minőséggel cserélve semmilyen gondot nem okoz. (A különbözet a szárazon megadott első feltöltési mennyiséghez egyébként viszonyítható).
Amire viszont a szűrőcsere miatt nagyon érdemes figyelni, az a váltónk pontos típusa. Ez elvileg a váltóharang bal oldalán fel van tüntetve, illetve autónk életkorából és a motortípusból adódik. Ugyanis a korai szériák K4A 025 típusszámú váltói 1969 májusáig szolgáltak a hathengeres modellekben, utána K4C 025 típusszám alatt futottak, amelyeknél mind a szűrő, mind a feltöltési mennyiség különbözik! Természetesen szintén más váltót alkalmaztak a V8 modelleknél: a 3.5 -ösöknél K4A 040; az USA export 4.5 -ösöknél három sebességű nyomatékváltós W3A 040; a 6.3 -asoknál pedig K4B 050 típuskódú berendezéseket. A lenti képeken láthatjuk a hozzávetőleges különbségeket a két gyakori váltóhoz tartozó szűrőkészletek között (K4C 025 és K4A 025).
![]() |
![]() |
Korai
váltóhoz tartozó készlet
|
Későbbi
váltó készlete (kép a Láng oldaláról)
|
© mb-w108