A kilométeróra javítása
A W108/109
sorozat autóin használt VDO műszerek közül a kilométeróra a leggyakrabban szóba
kerülő egység, ha javításra kerül a sor (a másik az időóra). Ez nem azt jelenti,
hogy megbízhatatlan volna, hanem mindössze azt, hogy kb. 300 ezer kilométeren
és 40 éven túl megáll a kilométer-számláló. A dolog egyébként nem csak a Mercedes,
hanem valamennyi, azonos elven működő óra esetében fennáll (pl. Porsche, VW).
Maga az óra
egyenes ági leszármazottja a kora ötvenes évekbeli VDO egységeknek, az eltérés
mindössze a skálázás, a márkára és korszakra jellemző dizájn valamint esetleg
a beépítési mód. Szinte azonos órákat használt a gyár a W108/109 sorozat valamint
az állólámpás esetében, és nagyon hasonló elvű a későbbi 116 és 123 sorozatúak
esetén is. (A W111 sorozaté eltér - "hőmérős" kivitel, illetve a kupék
esetében a tokozás módja más).
Első probléma,
amivel szembesülünk, amikor megállapítjuk, hogy az autó kilométerszámlálója
nem, vagy csak alkalomszerűen hajt, hogy hogyan férhetünk hozzá? A dolog nem
egyszerű, de megoldható, bár vastagabb alkarral több mindent le kell bontani.
A műszeregységet
alulról tudjuk megközelíteni, a sofőr oldali alsó műszerfal-burkolat bontása
után. Ez általában egy vastag papírlemez, óvatosan bánjunk vele, mert könnyen
sérül. Ha eltávolítottuk, megpróbálhatunk felnyúlni az óra magasságáig, valahol
a kormányoszlop és a kézifék között. Ehhez érdemes lehet a sofőr oldali ülést
is kivenni. Ha nem sikerül, legjobb, ha a kéziféket is leengedjük. A műszeregységet
egy nagyméretű fehér menetes műanyag gomb tartja a helyén (W114/115 sorozat
esetén csak az óracsoport körüli gumírozott szalag). A gomb kicsavarásával együtt
érdemes lekötni az automata-váltó visszajelzőjének kábelét (egy horog tartja),
valamint a kilométeróra kábelét is. Ezek után a kormányoszlopra egy vastagabb
rongyot téve toljuk ki az óracsoportot a helyéről. Általában a kábelek és egyéb
vezetékek engednek annyit, hogy belássunk mögé, és célzottan tevékenykedhessünk.
FIGYELEM! SOHA
NE KÖSSÜK LE A MOTORHŐFOK-JELADÓT az óracsoport felől! Ez a jeladó mechanikus,
hőmérséklet-érzékeny folyadékkal van töltve (talán éterrel?). Ha a műszer felől
oldjuk le, ez a folyadék elszökik és az óra meghibásodik. Ha ki kell szerelni,
mindig a motorból kell eltávolítani a jeladóval kompletten.
Nem érdemes
lekötni az olajnyomásmérőt sem (a motorolaj közvetlenül a műszerig jön!), ha
mégis lekötjük, ne indítsuk be a motort...
A vezetékelést
(nagy fekete csatlakozó) viszont érdemes és le is kell kötni.
Magát az órát
két csavar tartja a helyén, utána némi játékkal (kissé meg kell dönteni) hátrafelé
kivehető az óra. A munka nehezebbik részével ezzel készen vagyunk.
 |
A kilométeróra elsőre
elbizonytalaníthat, de ez a javítás valójában aránylag kockázatmentes.
Persze mindenki saját felelősségére csinál bármit is. Ha bizonytalanok
vagyunk, vagy nem a leírt hibajelenség a baj, választhatjuk a garanciális
javíttatást. Például a Haudek műhely évtizedek óta vállalja hasonló problémák
megoldását (elérhetőségük a címek között megtalálható, magam is elégedett
ügyfelük voltam már).
(A képen egy W115
-ös műszere található, felépítésében megegyezik a w108 -asokéval).
|
 |
A VDO cég gyártmánya,
jó minőségű, hosszú élettartamú szerkezet. Jellemzően eleinte hidegebb
időben nincsen vele probléma, melegen viszont nem, vagy csak nagyon keveset
fordul a számláló.
A képen látható két
csavarral távolíthatjuk el a hátsó pajzsot.
|
 |
A piros nyíllal jelölt
kerék a probléma jellemző forrása.
Ez egy spiáter anyagú öntvény, mely az acél hajtótengelyre szoros illesztéssel
van ráültetve, azon üzemszerűen nem fordulhat el. Ha kézzel képesek vagyunk
fordítani rajta, akkor itt lesz a probléma.
A hátsó pajzs eltávolítása
után a kék nyíllal jelölt két csavarhoz is hozzáférünk, melyek az alsó
részt tartják az óraegységhez.
|
 |
A zöld
nyíllal jelölt rész a napi számláló nullázója. A napi számláló hajtása is
a főegységről történik, melynek tengelye és kereke kékkel jelölt a képen.
A piros nyíl mutatja a napi számláló hajtását, egy rugós reteszes mechanizmus
biztosítja, hogy a főegységtől függetlenül kézzel is forgathatjuk (nullázhatjuk)
ezt az egységet. |
 |
Az alsó rész magában
foglalja a hajtókábel csatlakozását (zöld nyíl), az ebben precízen csapágyazott
meghajtást, az általa meghajtott, itt műanyag átviteli tengelyt, a fent
látható hengeres egységet és a piros nyíllal jelzett mutató-kihajtást.
Az óraegység felső
része a számlálókkal, mutatóval (utóbbi alsó, harangszerű része takarja
az itt láthtó hengeres mágnest).
A kék nyíllal a második
átviteli tengely alsó csapágyazását jelöltem, érdemes lesz kitisztítani,
újrazsírozni...
|
 |
Ebből
a szögből jobban látszik a valódi sebességmérő egység. |
 |
A második áviteli
tengely (jobbra), a kilométer-számláló tengelye és annak távtartója. Már
tisztítás után...
A tisztítást érdemes
foltbenzinben végezni, mert maradék nélkül párolog és kevésbé egészségkárosító.
Egy régi fogkefe is nagy segítség lehet, kis benzinnel a fogak közül eltávolítható
vele a régi zsír. A
javítás kétféle módon történhet:
1) a zsartalanított
tengelyt visszatolva leheletnyi ragasztóval rögzíthetjük (pl. Loctite)
2) a tengelyt felérdesítjük
(pl. egy erős fogóval megfogva) - csak az érintett szakaszt! Nem kell
sok neki, a képen már felérdesítve látható.
|
 |
A kilométerszámláló
tengelyét ki kell tolnunk a helyéről, én addig egy fogvájóval pótoltam,
hogy ne essenek szét a számtárcsák. Ez azért is praktikus, mert a kúpos
kiképzés miatt ha kissé eltoljuk a továbbító kerekektől, tetszés szerint
akár nullázhatjuk is az órát. Utána érdemes egy ragasztószalaggal rögzíteni
a tárcsát, és ügyeljünk, hogy ne félállásban maradjanak majd...
Visszahelyezésnél
is óvatosan járjunk el, hogy ne essenek szét... Majd a végén kell ragasztani,
mondjuk fogvájó hegyével juttatva a ragasztót a spiáter kerék alá. Nehogy
a számtárcsákhoz jusson, mert....!
|
 |
Visszaszerelés:
éppen fordított sorrendben, mint a szétszedésnél. Egy kis kenés nem árt
a tisztított helyekre, a könyű járás miatt. |
 |
Ha minden
jól ment, működnie kell. A hajtótengelyt meghajtva tesztelhetjük. Éles próba
az autóban! |
© mb-w108