A kilométeróra javítása

 

A W108/109 sorozat autóin használt VDO műszerek közül a kilométeróra a leggyakrabban szóba kerülő egység, ha javításra kerül a sor (a másik az időóra). Ez nem azt jelenti, hogy megbízhatatlan volna, hanem mindössze azt, hogy kb. 300 ezer kilométeren és 40 éven túl megáll a kilométer-számláló. A dolog egyébként nem csak a Mercedes, hanem valamennyi, azonos elven működő óra esetében fennáll (pl. Porsche, VW).

Maga az óra egyenes ági leszármazottja a kora ötvenes évekbeli VDO egységeknek, az eltérés mindössze a skálázás, a márkára és korszakra jellemző dizájn valamint esetleg a beépítési mód. Szinte azonos órákat használt a gyár a W108/109 sorozat valamint az állólámpás esetében, és nagyon hasonló elvű a későbbi 116 és 123 sorozatúak esetén is. (A W111 sorozaté eltér - "hőmérős" kivitel, illetve a kupék esetében a tokozás módja más).

Első probléma, amivel szembesülünk, amikor megállapítjuk, hogy az autó kilométerszámlálója nem, vagy csak alkalomszerűen hajt, hogy hogyan férhetünk hozzá? A dolog nem egyszerű, de megoldható, bár vastagabb alkarral több mindent le kell bontani.

A műszeregységet alulról tudjuk megközelíteni, a sofőr oldali alsó műszerfal-burkolat bontása után. Ez általában egy vastag papírlemez, óvatosan bánjunk vele, mert könnyen sérül. Ha eltávolítottuk, megpróbálhatunk felnyúlni az óra magasságáig, valahol a kormányoszlop és a kézifék között. Ehhez érdemes lehet a sofőr oldali ülést is kivenni. Ha nem sikerül, legjobb, ha a kéziféket is leengedjük. A műszeregységet egy nagyméretű fehér menetes műanyag gomb tartja a helyén (W114/115 sorozat esetén csak az óracsoport körüli gumírozott szalag). A gomb kicsavarásával együtt érdemes lekötni az automata-váltó visszajelzőjének kábelét (egy horog tartja), valamint a kilométeróra kábelét is. Ezek után a kormányoszlopra egy vastagabb rongyot téve toljuk ki az óracsoportot a helyéről. Általában a kábelek és egyéb vezetékek engednek annyit, hogy belássunk mögé, és célzottan tevékenykedhessünk.

FIGYELEM! SOHA NE KÖSSÜK LE A MOTORHŐFOK-JELADÓT az óracsoport felől! Ez a jeladó mechanikus, hőmérséklet-érzékeny folyadékkal van töltve (talán éterrel?). Ha a műszer felől oldjuk le, ez a folyadék elszökik és az óra meghibásodik. Ha ki kell szerelni, mindig a motorból kell eltávolítani a jeladóval kompletten.

Nem érdemes lekötni az olajnyomásmérőt sem (a motorolaj közvetlenül a műszerig jön!), ha mégis lekötjük, ne indítsuk be a motort...

A vezetékelést (nagy fekete csatlakozó) viszont érdemes és le is kell kötni.

Magát az órát két csavar tartja a helyén, utána némi játékkal (kissé meg kell dönteni) hátrafelé kivehető az óra. A munka nehezebbik részével ezzel készen vagyunk.

A kilométeróra elsőre elbizonytalaníthat, de ez a javítás valójában aránylag kockázatmentes. Persze mindenki saját felelősségére csinál bármit is. Ha bizonytalanok vagyunk, vagy nem a leírt hibajelenség a baj, választhatjuk a garanciális javíttatást. Például a Haudek műhely évtizedek óta vállalja hasonló problémák megoldását (elérhetőségük a címek között megtalálható, magam is elégedett ügyfelük voltam már).

(A képen egy W115 -ös műszere található, felépítésében megegyezik a w108 -asokéval).

A VDO cég gyártmánya, jó minőségű, hosszú élettartamú szerkezet. Jellemzően eleinte hidegebb időben nincsen vele probléma, melegen viszont nem, vagy csak nagyon keveset fordul a számláló.

A képen látható két csavarral távolíthatjuk el a hátsó pajzsot.

A piros nyíllal jelölt kerék a probléma jellemző forrása. Ez egy spiáter anyagú öntvény, mely az acél hajtótengelyre szoros illesztéssel van ráültetve, azon üzemszerűen nem fordulhat el. Ha kézzel képesek vagyunk fordítani rajta, akkor itt lesz a probléma.

A hátsó pajzs eltávolítása után a kék nyíllal jelölt két csavarhoz is hozzáférünk, melyek az alsó részt tartják az óraegységhez.

A zöld nyíllal jelölt rész a napi számláló nullázója. A napi számláló hajtása is a főegységről történik, melynek tengelye és kereke kékkel jelölt a képen. A piros nyíl mutatja a napi számláló hajtását, egy rugós reteszes mechanizmus biztosítja, hogy a főegységtől függetlenül kézzel is forgathatjuk (nullázhatjuk) ezt az egységet.

Az alsó rész magában foglalja a hajtókábel csatlakozását (zöld nyíl), az ebben precízen csapágyazott meghajtást, az általa meghajtott, itt műanyag átviteli tengelyt, a fent látható hengeres egységet és a piros nyíllal jelzett mutató-kihajtást.

Az óraegység felső része a számlálókkal, mutatóval (utóbbi alsó, harangszerű része takarja az itt láthtó hengeres mágnest).

A kék nyíllal a második átviteli tengely alsó csapágyazását jelöltem, érdemes lesz kitisztítani, újrazsírozni...

Ebből a szögből jobban látszik a valódi sebességmérő egység.

A második áviteli tengely (jobbra), a kilométer-számláló tengelye és annak távtartója. Már tisztítás után...

A tisztítást érdemes foltbenzinben végezni, mert maradék nélkül párolog és kevésbé egészségkárosító. Egy régi fogkefe is nagy segítség lehet, kis benzinnel a fogak közül eltávolítható vele a régi zsír. A javítás kétféle módon történhet:

1) a zsartalanított tengelyt visszatolva leheletnyi ragasztóval rögzíthetjük (pl. Loctite)

2) a tengelyt felérdesítjük (pl. egy erős fogóval megfogva) - csak az érintett szakaszt! Nem kell sok neki, a képen már felérdesítve látható.

A kilométerszámláló tengelyét ki kell tolnunk a helyéről, én addig egy fogvájóval pótoltam, hogy ne essenek szét a számtárcsák. Ez azért is praktikus, mert a kúpos kiképzés miatt ha kissé eltoljuk a továbbító kerekektől, tetszés szerint akár nullázhatjuk is az órát. Utána érdemes egy ragasztószalaggal rögzíteni a tárcsát, és ügyeljünk, hogy ne félállásban maradjanak majd...

Visszahelyezésnél is óvatosan járjunk el, hogy ne essenek szét... Majd a végén kell ragasztani, mondjuk fogvájó hegyével juttatva a ragasztót a spiáter kerék alá. Nehogy a számtárcsákhoz jusson, mert....!

Visszaszerelés: éppen fordított sorrendben, mint a szétszedésnél. Egy kis kenés nem árt a tisztított helyekre, a könyű járás miatt.
Ha minden jól ment, működnie kell. A hajtótengelyt meghajtva tesztelhetjük. Éles próba az autóban!

© mb-w108