A W 108 -asok hátsó futóművében gyárilag a Boge Hydromat nevű hidropneumatikus szintszabályzó helyezkedett el - szériában. A Fecskétől örökölt futómű ebben tért el az elődmodellekétől, ráadásul úgy készítették el ezt a módosítást, hogy utólag a korábbi modellekben is alkalmazható volt. Előnye, hogy állandó hátsó kerékdőlést biztosított, kiküszöbölve a lengőtengelyes futómű hibáját, miszerint terhelés hatására változik a kerékdőlés. Ráadásul ezáltal kellően lágyra hangolhatták a hátsó rugókat is, ami kitűnő menetkomfortot biztosított. Sajnos ezek az elemek aránylag hamar (5-10 év) tönkrementek, és utángyártásuk nem igazán megoldott, a javítást maga a Boge sem vállalja, csak kisebb német vállalatok (illetve kapható gyári új). Áruk meglehetősen magas.
Mivel remekül pótolhatók a Fecskék középső rugóival, ami utángyártottban is kapható, ezért az autók java részén már kicserélték a régi tulajdonosok vagy a szervíz. Kevéssé komfortos megoldás, viszont gondozásmentes, olcsó és tartós. Előfordulhat persze, hogy mi kényszerülünk megejteni a cserét, ehhez nyújtok most segítséget.
A gyári megoldás: Boge Hydromat egy 250S -ben
A szükséges kellékek a következők:
A munka menete a következő:
Az autót rögzítjök az első kerekeknél alkalmazott ékekkel. Az autó hátulját felemeljük úgy, hogy a kerekek mintegy 10-15 cm -rel a talaj fölé emelkedjenek. Praktikusan az emelőt a differenciálház alatt tudjuk ehhez megtámasztani. Ezután a hátsó küszöbök végeinél felbakoljuk.
Megoldjuk a Hydromat csavarjait, a talpon levő két csavart illetve a differenciálmű házán levő egyetlent is. A Hydromat leemelhető.
Ezután megoldjuk a jobb oldali lengőtengely lengéscsillapítójának felső bekötési pontját, legjobb, ha az alasó bekötési ponton előtte emelővel megtámasztjuk. A kereket lassan engedjük le addig, amíg a fékcső engedi. Vigyázzunk, hogy se a cső, se más ne károsodjon. Vigyázzunk, hogy a kerék ne zuhanjon le nagyon hirtelen, mert a lengőtengely a differenciálmű pajzsának feszül és megrepedhet.
A rugótartót helyére igazítjuk, a gumialátéteket behelyezzük. Ha rugóösszehúzót használunk, a belső csavart behelyezzük, berakjuk a rugót, majd behelyezzük a külső csavart is. Meghúzzuk a csavarokat, kiengedjük az összehúzót. Ha nincsen rugóösszehúzónk, engedjük le addig a lengőtengelyt, ameddig csak lehetséges, esetleg a fékcsövet ideiglenesen kössük le. Ekkor a belső csavart helyezzük be és húzzuk meg lazán. Előfordulhat, hogy a konzolt csak feszítve tudjuk a helyére igazítani, ehhez szükség lesz egy segítségre is. Ezután helyezzük be a külső csavart, majd húzzuk meg mindkettőt.
Ha minden bent van, a lengéscsillapítót kell rögzítenünk, és a magasságot ellenőriznünk. Normál esetben a hátsó futómű magasságának helyesbítése különféle vastagságú gumialátétekkel és az alsó rugótányérok három különféle helyzetben történő rögzítésével lehetséges, a középső rugó a szint beállításában nem vesz részt.
© mb-w108