Egy pár fényszóró felújítása
Az alábbiakban bemutatom egy pár hagyományos ("EU" kivitelű) fényszóró felújítását.
Az itt látható két fényszóró-keret az első lámpák alap váza. Ez hordozza a foncsorokat, az üveget és a tömítéseket. Csavarokkal rögzül a karosszériához, peremét krómozott acélkeret védi és takarja. Ez a kivitel volt a modellszéria fényszórója alapesetben, melyet a Nagyfecskétől örökölt. Átlagos állapotban kerültek hozzám, ami nagyjából azt jelenti, hogy korrodált acél alkatrészek, megvakult foncsorok, festékes üvegek jellemzték. |
|
A kereteket alaposan letakarítottam, az elektromos kontaktusokat megtisztítottam... A keretek gyenge pontja a ködlámpák foncsorának alsó állítócsavarja, illetve ennek rögzítése, mely elgyengül és kitörik a keretből, három lámpábóll kettőnél nálam is ez a helyzet. Kényszermegoldásként alátétekkel fogom pótolni a kitört darabot, mivel sajnos spiáter alapú a keret, nem igazán javítható. |
|
A foncsorokat elvittem egy szakemberhez, aki felújította őket: a régi réteg letisztítása, simára glettelése, lakkozása majd fémgőzölése jellemzte a munkafázisokat. Bal oldalt egy felújított, jobb oldalt egy régi index-tükör. Sajnos, ezek a foncsorok nem igazán rendelhetőek már, áruk pedig csillagászati. Ugyanakkor szinte minden darabon rossz állapotúak, mint ahogyan a ködlámpák tükrei is. |
|
A fényszóró-üvegek nagy, súlyos darabok, a Bosch cég termékei. Sajnos, festékmaradványok és szennyeződés borította őket, így alapos mosás után festékeltávolítóval (Kromofág) is kellett dolgoznom, hogy újszerű állapotba kerüljenek. |
|
Az egyik legnagyobb feladat az apróságok beszerzése volt: a foncsorokat tartó gumihengerek, a lámpák és a keretek tömítései láthatók a képen. A narancsszínű műanyagok az irányjelzők színes búrái. |
|
Apró, de fontos alkatrész: gumibak, mely a foncsorokat rögzíti a keretben. A fényszórók beállítását szolgáló konzolokat is ezek tartják, rögzítő és rezgéscsillapító elemek. |
|
Összeállítás közben először a gumibakokat kell a foncsorok kerek lyukaiba nyomni, majd a foncsorokat helyükre tenni. Az indexeknél először a búra, majd a foncsor a helyes sorrend, a ködlámpa elölről, míg a fényszóró hátulról illesztendő. |
|
Helyén minden foncsor. Látszik, hogy az anyaghibák miatt a tükrök szélei egyenetlenek, néhol buborékosak, a mester szerint sajnos ezekből ennyit lehet "kihozni". Az eredeti foncsorok árnyékoló elemei és a köd-tükör alsó fele feketére festett, most csak lakkozott ill. horganyzott. |
|
Két fontos elem: tömítés az üveg és a keret közé (fent) és a keret és a karosszéria közé (lent). Egyenesen a Bosch -tól. |
|
Hátulról. A felújított foncsorok hátulsó fele is "tükrös", gyárilag ide nem "pazarolták" a krómot. |
|
Közelről látszanak a hibák a kereten és a foncsoron is. Beépítve azért szép lesz! Látszik a foncsor oldalsó rögzítése, itt csak helyére kell pattintani a gumit. |
|
A fényszóró állítását a képen látható kis elem segítségével oldották meg: a csavarmenetes rúdon levő tüske a tartógumi járatába illeszkedik, így rögzíti is azt. A csavar a kereben elfordulhat, viszont segítségével a tüske helyzete változik, ezáltal a foncsor billen... |
|
Kész is vagyunk. :) Sok munkával járt, de olyan, mint az új. |
© mb-w108