Egy pár fényszóró felújítása

 

Az alábbiakban bemutatom egy pár hagyományos ("EU" kivitelű) fényszóró felújítását.

Az itt látható két fényszóró-keret az első lámpák alap váza. Ez hordozza a foncsorokat, az üveget és a tömítéseket. Csavarokkal rögzül a karosszériához, peremét krómozott acélkeret védi és takarja. Ez a kivitel volt a modellszéria fényszórója alapesetben, melyet a Nagyfecskétől örökölt. Átlagos állapotban kerültek hozzám, ami nagyjából azt jelenti, hogy korrodált acél alkatrészek, megvakult foncsorok, festékes üvegek jellemzték.

A kereteket alaposan letakarítottam, az elektromos kontaktusokat megtisztítottam...

A keretek gyenge pontja a ködlámpák foncsorának alsó állítócsavarja, illetve ennek rögzítése, mely elgyengül és kitörik a keretből, három lámpábóll kettőnél nálam is ez a helyzet. Kényszermegoldásként alátétekkel fogom pótolni a kitört darabot, mivel sajnos spiáter alapú a keret, nem igazán javítható.

A foncsorokat elvittem egy szakemberhez, aki felújította őket: a régi réteg letisztítása, simára glettelése, lakkozása majd fémgőzölése jellemzte a munkafázisokat. Bal oldalt egy felújított, jobb oldalt egy régi index-tükör. Sajnos, ezek a foncsorok nem igazán rendelhetőek már, áruk pedig csillagászati. Ugyanakkor szinte minden darabon rossz állapotúak, mint ahogyan a ködlámpák tükrei is.

A fényszóró-üvegek nagy, súlyos darabok, a Bosch cég termékei. Sajnos, festékmaradványok és szennyeződés borította őket, így alapos mosás után festékeltávolítóval (Kromofág) is kellett dolgoznom, hogy újszerű állapotba kerüljenek.

Az egyik legnagyobb feladat az apróságok beszerzése volt: a foncsorokat tartó gumihengerek, a lámpák és a keretek tömítései láthatók a képen. A narancsszínű műanyagok az irányjelzők színes búrái.

Apró, de fontos alkatrész: gumibak, mely a foncsorokat rögzíti a keretben. A fényszórók beállítását szolgáló konzolokat is ezek tartják, rögzítő és rezgéscsillapító elemek.

Összeállítás közben először a gumibakokat kell a foncsorok kerek lyukaiba nyomni, majd a foncsorokat helyükre tenni. Az indexeknél először a búra, majd a foncsor a helyes sorrend, a ködlámpa elölről, míg a fényszóró hátulról illesztendő.

Helyén minden foncsor. Látszik, hogy az anyaghibák miatt a tükrök szélei egyenetlenek, néhol buborékosak, a mester szerint sajnos ezekből ennyit lehet "kihozni". Az eredeti foncsorok árnyékoló elemei és a köd-tükör alsó fele feketére festett, most csak lakkozott ill. horganyzott.

Két fontos elem: tömítés az üveg és a keret közé (fent) és a keret és a karosszéria közé (lent). Egyenesen a Bosch -tól.

Hátulról. A felújított foncsorok hátulsó fele is "tükrös", gyárilag ide nem "pazarolták" a krómot.

Közelről látszanak a hibák a kereten és a foncsoron is. Beépítve azért szép lesz! Látszik a foncsor oldalsó rögzítése, itt csak helyére kell pattintani a gumit.

A fényszóró állítását a képen látható kis elem segítségével oldották meg: a csavarmenetes rúdon levő tüske a tartógumi járatába illeszkedik, így rögzíti is azt. A csavar a kereben elfordulhat, viszont segítségével a tüske helyzete változik, ezáltal a foncsor billen...

Kész is vagyunk. :)

Sok munkával járt, de olyan, mint az új.

© mb-w108