A hűtőventilátor viszkokuplugja

 

A W108/109 sorozat autóin kivétel nélkül viszkokuplungos megoldáson keresztül biztosítják a motor hűtőventilátorának meghajtását. Ennek több előnye van: mivel a rendszer gyakorlatilag az igényekhez igazodva biztosítja a ventilátor fordulatszámát, ezáltal felesleges zajkeltés, a forgatásra elpocsékolt energia nélkül biztosítja a hűtést.

Egy olyan elemről beszélünk, mely egyrészt a motorról kapja a meghajtását (gyakorlatilag a vízpumpával közös tengelyről), másrészt magán hordozza a ventilátorlapátokat. A belső, hajtott tengelye szabad kézzel is elforgatható a külső házban, melyre a lapátokat rögzítették. A test hasonlít egy kicsit az automataváltó kuplungjára: belül munkafolyadék van, mely egy hőszabályozott szelep hatására kerül a munkatérbe. Amíg ez a szelep zárt, a kuplung csak mérsékelten visz át hajtást. Hő hatására fokozatosan nyit, ekkor egyre nagyobb mértékben forog együtt a motorral a ventilátor. Teljes nyitás esetén is van minimális slip (fordulatszámkülönbség a hajtó és a hajtott részek között), és a folyadék is melegszik, akár a váltónál: ezért bordázott a háza. Általában a maximális fordultszám is behatárolt: mivel a ventilátorok hatásfoka bizonyos fordulatszám felett rohamosan csökken, ott csak felesleges munkavégzés és zajkeltés törénik - ugyanakkor ezeken a jellemzően magas sebességeken a hűtőn átáramló levegő mennyisége is elegendő.

A képen egy M130 motor ventilátora (a saját autómé) van. Felülről fényképezve, a kép alja felé van a hűtő, és az autó eleje. A külső, nagyobb csavarok tartják a ventilátort, mely "hátrafelé" jön le róla, ezért leszereléskor először a hajtó tengelyről kell oldanunk a kisebb csavarokat (a belső, a képen felül levők). Szerencsére ezeknél a soros motoroknál van elegendő hely, így különösebb bontás nélkül levehető.

A gyári viszkó a Behr cég gyártmánya, jó minőségű, hosszú élettartamú szerkezet. Sajnos, több mint kétszázezer kilométer, és negyven év neki is sok volt, városban már nem volt igazán hatékony. Jellemző, hogy ezek általában fokozatosan mennek tönkre, így van időnk felkészülni. Egyik tipikus tünet, amikor alacsonyabb fordulatszámon melegszik a motor, de nagy sebességű terheléskor a hőmérséklet gyári értéken marad.

Az egyetlen tiszta felület a ventilátorlapát rögzítési pontjai... Az idők során a felfreccsenő víz és a por, különféle szennyeződés megtapad a felületén, hűtése romlik. Mivel közvetlenül a hűtő mögött van, hozzáférni sem lehet.

A talp közepén levő mélyedés fontos pozícionáló szerepet lát el, ezáltal lesz központos a rögzítés.

A cseredarab beszerzésekor kompromisszumot kötöttem, egy jó minőségűnek mondott utángyártott alkatrészt vásároltam és szereltem be. Ezen jól látszik a középen levő bimetall, mely a szelepet működteti...

© mb-w108