A hűtőventilátor viszkokuplugja
A W108/109 sorozat autóin kivétel nélkül viszkokuplungos megoldáson keresztül biztosítják a motor hűtőventilátorának meghajtását. Ennek több előnye van: mivel a rendszer gyakorlatilag az igényekhez igazodva biztosítja a ventilátor fordulatszámát, ezáltal felesleges zajkeltés, a forgatásra elpocsékolt energia nélkül biztosítja a hűtést.
Egy
olyan elemről beszélünk, mely egyrészt a motorról kapja a meghajtását (gyakorlatilag
a vízpumpával közös tengelyről), másrészt magán hordozza a ventilátorlapátokat.
A belső, hajtott tengelye szabad kézzel is elforgatható a külső házban, melyre
a lapátokat rögzítették. A test hasonlít egy kicsit az automataváltó kuplungjára:
belül munkafolyadék van, mely egy hőszabályozott szelep hatására kerül a munkatérbe.
Amíg ez a szelep zárt, a kuplung csak mérsékelten visz át hajtást. Hő hatására
fokozatosan nyit, ekkor egyre nagyobb mértékben forog együtt a motorral a ventilátor.
Teljes nyitás esetén is van minimális slip (fordulatszámkülönbség a hajtó és
a hajtott részek között), és a folyadék is melegszik, akár a váltónál: ezért
bordázott a háza. Általában a maximális fordultszám is behatárolt: mivel a ventilátorok
hatásfoka bizonyos fordulatszám felett rohamosan csökken, ott csak felesleges
munkavégzés és zajkeltés törénik - ugyanakkor ezeken a jellemzően magas sebességeken
a hűtőn átáramló levegő mennyisége is elegendő.
© mb-w108