Zsírzás: futómű
A W108 sorozat tervezésekor a Mercedes-Benz mérnökei a korban hagyományosnak számító utat követték (ez alól a motorok és a váltók kivételek). A felfüggesztés egyenes leszármazottja a Pontonban alkalmazott, majd a Fecske szériában is használt megoldásnak. Olyannyira, hogy a W108 és a W111 modellek esetében a hátsó futómű szintszabályzója az egyetlen kivétel (tengelytáv-nyomtáv is egyezik). Az alkalmazott függőcsapszeges felfüggesztés már a maga korában sem számított különösebben modernnek, és gyakorlatilag a modellszéria élettartama alatt az autóipar átállt a zárt gömfejes, karbantartást nem igénylő megoldásra. A félig nyitott kenési helynek számító csapszegek ugyanis rendszeres kenést igényelnek, hogy a bronzban perselyezett acél tengelyek ne koptassák el a csapágyazásukat.
Hogy
miért ragaszkodott a gyár a régi, jól bevált megoldáshoz? Valószínűleg a kiforrottsága,
megfelelő karbantartás mellett pedig tartóssága miatt az új, felső kategóriás
modelleknél még nem tartották célszerűnek a váltást, ráadásul a szervizek a
rendszeres karbantartást rutinszerűen végezték. Mindensetre a W108 után a gyár
szakított mind a lengőtengelyes hátsó megoldással, mind a zsírzást igénylő függőcsapszeges
rendszerrel.
Tény, ami tény, sem a komforttal nincsen probléma, sem az úttartással, de a karbantartásigény mai szemmel meglehetősen nagy. A gyári ajánlás 5000 km, rossz utakon 2500. Legalább 3 havonta pedig, ha nem éri el a futásteljesítmény az előbbieket. Nem véletlen, hogy mára gyakran előfordulnak esetleges úttartású, nagy sebességnél bizonytalan darabok, hiszen 40 év ilyen-olyan használat és a sokadik tulajdonos után ki tudja, milyen állapotúak a bronzperselyek... Pedig ettől a futóműtől annak idején elolvadt a kritikus angol autós sajtó is, a nagykategóriában nem nagyon volt olyan konkurens, ami ennyire képes lett volna ötvözni a komfortot a kezelhetőséggel (talán a Jaguar, de ott a minőséggel akadtak problémák).
A zsírzás maga nem túl bonyolult művelet, bár ma már kézi zsírprés sem terem minden bokorban. (Néhány évtizede még minden Trabantos, pláne Moszkvicsos honfitársunk rendelkezett eggyel). Azért szerencsére még mind használtan (általában keletnémet vagy orosz darabok), mind újan kaphatók különféle minőségben. Praktikusan olyat érdemes venni, amibe a standard 400g -os tubus beleillik, ellenkező esetben nem ússzuk meg a "piszkos munkát". Jó, ha van flexibilis végződése is. Persze a java akkor következik, ha kezünkben a "csőre töltött" zsírzóval megpróbáljuk "megtámadni" valamelyik zsírzógombot. Az első futómű oldalanként 7 zsírzóponttal rendelkezik (a két háromszög-lengőkar két-két felső csuklójánál, a függőcsapszeg alsó-felső talppontjánál és maga a csapszeg). Esetenként van egy a kormány segédkarnál, a kardánnál és kettő biztosan a hátsó futómű csuklóinál. Aknából vagy emlővel megoldható a feladat, bár a felső kerék felőli fejeknél a kerék levétele segíthet sokat. A lénye, hogy egy zsírzópont se maradjon ki!
Maguk
a zsírzógombok többfélék lehetnek, általában az egyenes és a 30-45 fokos változatokat
használják. Felépítésük relatíve egyszerű. Alsó, menetes részükkel csatlakoznaka
kenési helyhez vezető csatornához, másik végükre a szírzót lehet csatlakoztatni.
Belül egy rugóval támasztott golyós szelep biztosít a szennyeződések és a víz
bejutása ellen.
A zsírprés fejét csatlakoztatva az nem csúszik le a gombról, és elegendően zár, hogy normál esetben a zsír a gombba jusson ne pedig mellé. A kézi működtetőkarral zsírt préselhetünk a kenendő csapágyakba, egészen addig, míg a régi zsír a tömítés mellett kibuggyan. Ideális esetben ilyenkor a bejutó friss zsír szépen körülfolyik a csapágyban, majd kiszorítja a régi, elöregedett kenőanyagot. Kevésbé ideális esetben előfordulhat, hogy a már berágódott perselyekben egyenetlenül oszlik el, vagy a régi, megkeményedett, szennyezett kenőanyagot nem képes eltávolítani. Elhanyagolt esetekben maga a zsírzófej is okozhat problémát, ha a régi kenőanyag, némi porral keveredve megszilárdul benne, és a golyó kitámaszt, vagy víz jut be és a korróziótól összeheged. Ilyenkor sokszor csak a csere segíthet.
Az alábbiakban "zárszónak" néhány zsírzófej és kézi zsírprés fotója, illetve képe...
![]() |
![]() |
![]() |
Zsírzófejek
|
||
![]() |
||
Kézi zsírprések egy régi autós könyvből
|
© mb-w108