Kosárlabda és streetball szabályok

Néhány kosárladba szabály:

  • A labda lepattintása (labdavezetés) nélkül, a labdával NEM lehet haladni. Ha ezt a játékos nem tartja be, akkor lépéshibát fújnak ellene, és az ellenfél folytathatja a játékot.

  • A másik ehhez hasonló szabály az, hogy ha a játékos befejezi a labdavezetést, akkor nem kezdheti azt újra, mert az "kétszerindulás", és az ellenfél kapná meg a labdát.

  • Ha az ellenféltől valaki kosarat akar szerezni, és ezt mi meg szeretnénk akadályozni, akkor nem szabad megütni a kezét, meglökni, ütközni vele, és a többi.

  • A 3-pontos vonalon kívüli kosár három pontot ér, ezt távoli dobásnak nevezzük, a vonalon belüli pedig kettőt ér, ezt középtávoli (field drop) dobásnak nevezzük.

  • Ha valakit dobás közben faultolnak (szabálytalankodnak vele szemben), de a dobó bedobja a labdát, akkor ért a kosár, és plusz 1 büntetődobást végezhet el, míg ha nem ment be a labda, akkor annyi büntetődobás jár neki, ahány pontos (2 vagy 3) volt a dobási kísérlete.

  • Magyarországon (a FIBA szabályai szerint) 5 személyi hiba után a játékost le kell cserélni és nem térhet vissza a játéktérre, az NBA-ben 6 személyi hibával lehet kipontozódni (ott azonban 4x10 helyett 4x12 perc a játékidő).

  • Ha a támadó csapat a félpályán átvitte a labdát, azt már nem szabad visszavinni a védő térfélre, mert az visszajátszás, és ilyenkor az ellenfél kapja meg a labdát. Ahhoz, hogy a támadótérfélre átvigye a labdát, a csapatnak 8 másodperc áll rendelkezésére (az NBA-ben 10).

  • Egy labda akkor van kinn, hogyha az alapvonalon vagy az oldalvonalon kívül LEPATTAN, vagy olyan játékost vagy tárgyat érint, aki/ami szintén kint van. Ha nem pattan le vagy rájuk és vissza tudják ütni, a játék folytatódhat. Nagyjából ugyanez érvényes a visszajátszásra a középvonal tekintetében néhány eltérés mellett.

  • Ha egy játékos felugrik labdával a kezében (például dobáshoz), de úgy esik vissza a földre, hogy még mindig a kezében van a labda, akkor az lépéshiba (ez alól kivétel, ha egy lábon vagy felugrás után egy lábra érkezve kapta meg a labdát, mert ilyenkor erről a lábáról felugorhat és leérkezhet páros lábra, de ilyenkor már nem sarkazhat).

  • A támadó játékos nem tartózkodhat (az NBA-ben a védekező játékos sem) a szigorított vagy büntetőterületen (a gyűrű alatti festett zóna) belül egyhuzamban 3 másodpercnél tovább. Ha ezt megszegi a labdát elveszik a vétkes játékos csapatától.

  • A támadó csapatnak 24 másodperce (támadóidő) van, hogy kosárra dobjon. Ha lejár a támadóidő, elveszítik a labdát.

    Streetball szabályok:
     

  • A streetballban mindig a fair-play szabályait kell érvényesíteni. Ez az első és legfontosabb dolog, amit egy játékosnak tudnia kell. A játék a félhivatalos szabályok szerint 3-3 ellen folyik, de az utcai csapatok általában több, 4 vagy 5 főből állnak. Cserélni a labda birtoklásakor lehet. A kezdő csapatról sorsolással a pályafelügyelő dönt. Minden egyes kosár után automatikusan a pontszerző csapat ellenfele kapja a labdát. Minden kosár és büntető egy pontot, a köríven kívüli dobás két pontot ér.
     

  • Újrakezdéskor ki kell vinni a labdát a hárompontos vonalon túlra, s ugyanott "kezeltetni" is kell az ellenféllel. Ahhoz, hogy egy csapat érvényes kosarat tudjon elérni, legalább ketten kell, hogy érintsék a labdát. A kosárlabdából ismert, a palánk alatti tartózkodás idejét korlátozó, úgynevezett három másodperces szabály ellenben itt nem létezik. Feldobás sincs, helyette a védekező csapatot illeti a labda.
     

  • Zsákolni többnyire tilos, ráadásul a palánktartó állvány és a védőszivacs nem számít a pálya tartozékának. Mérkőzésenként minden csapat egyszer kérhet időt, de az utolsó 2 percben egyszer sem. A támadó csapatnak 30 másodpercen belül dobnia kell (szándékos időhúzás esetén a pályafelügyelő az ellenfélnek ítélheti a labdát). A mérkőzés 16 pontig vagy 20 percig, de van ahol 13 pontig vagy 10 percig tart futó órával. A megadott büntetődobást a játékidő után is el kell végezni. Amennyiben a mérkőzés a játékidő leteltekor döntetlen, úgy a "hirtelen halál" dönt. A kezdőcsapatot ekkor is kisorsolják.
     

  • Ha a faultolt játékos érvényes kosarat ér el, úgy az számít, és nem jár a szabálytalanságért büntetődobás. Dobás közbeni fault után – amennyiben nem ment be – mindig büntetődobás van. A büntető elvégzése után a labda mindig az ellenfelet illeti meg – függetlenül attól, hogy a büntetődobás bement vagy sem. Az első szándékos szabálytalanság után egy büntetődobás jár, a második után a vétkes játékost ki zárják a mérkőzésről. A külön nem említett, egyéb kérdésekben természetesen a kosárlabdázás versenyszabályai a mérvadók.



    And1 játékszabályok:
     

  • Az AND1 játékot ugyanúgy játszhatják kint az utcán, de teremben is. A játék tulajdonképpen a rendes kosárlabda szabályait veszi alapul, csak néhány kivétellel. 5-5 játékos vesz részt a pályán, plusz a bírók, és általában még egy személy mászkál a pályán és mikrofonba kommentálva az eseményeket amelyek a pályán zajlanak, hogy a közönséget még inkább hangulatba hozza. Nos egyes szabályokat itt ebben a játékfajtában nem néznek szigorúan a bírák, persze a fair-play itt is érvényes, és egy bizonyos ésszerű határok itt is vannak.
     

  • Ez a játék a trükkökre, cselekre, Alley-Up-okra(feldobott passzból történő zsákolás), és főként a közönség szórakoztatására épít, de a pontszerzés a játék alapja. Itt fontosabb egy jó trükk és egy szép feladott labdából történő zsákolás, mint egy hárompontos kosár.
     

  • A játék közben például nem igazán számít a lépéshiba ha az a trükk része, vagy a kétszer indulás, ha az a trükk része, és a visszajátszást sem nézik szigorúan a bírák. No persze, itt is számít a fault, amire természetesen ügyelnek a bírák. A játék lényege a védők megtréfálása, kijátszása és minél trükkösebb dolgok bemutatása a labdával a fő cél ebben a játékban. Hihetetlen látványos meccseket tudnak produkálni az AND1 játékosok.