|
Diszkográfia:
 Dimensions - 1993
 Sanity Obscure - 1990
 Extraction From Mortality - 1989
Tagok:
Kurt Bachman - ének, gitár
Joey Daub - dob
Jim Winters - basszusgitár, gitár
Dave Baddorf - gitár
Wyatt Robertson - basszusgitár
Howe Kraft - basszusgitár
Scott Laird - hegedű, brácsa
Julianne Laird - ének
www:
A banda rajongói honlapja
Vissza az Ősbemutatókhoz
|
|
Ősbemutatók: Believer
(a mennydörgés atyjai)
A Believert Kurt Bachman gitáros/énekes és Joey Daub dobos
alapította 1986-ban New York-ban. A banda kezdetben dallamos metallal
próbálkozott, majd irányt váltottak, és thrash-sel folytatták, mivel mint
mondták: 'arra jöttünk rá, hogy thrash-t jobban tudunk írni, mint bármi mást.'
A zenekar - immár thrash-metalt játszva - 1988-ban tűnt fel az 'East
Coast Metal' keresztény metal-válogatáson a 'The Chosen' című dallal. Ezt
követően az első nagylemezre sem kellett sokat várni, az 'Extraction From
Mortality' egy évvel később, 1989-ben jelent meg a keresztény R.E.X.
kiadónál. Technikás, a death metal határait fényesre súroló muzsikájával az
együttes rögtön árkot ásott a társadalom azon rétegébe, amely hallotta. Egyesek
stílusuk miatt kiátkozták őket az Egyházból, a világiak közül pedig sokan
húzták a szájukat, hogy keresztények is be merték tenni a lábukat a többnyire
sötét beállítottságú csapatok által uralt irányzat mezsgyéjére. Ott voltak
ugyanakkor azok, akik lelkesen üdvözölték az úttörő csapatot, amely végre nekik
tetsző zenét játszott istentelen felhangok nélkül, sőt. A Believer prófétikus,
okos szövegei is sokak szívét megérintették. Érdekes színfolt volt még a
bemutatkozó korongon a címadó dal elején hallható hegedű, amely Scott
Laird nevéhez fűződött. Akkor még persze nem is sejtettük, mekkora
jelentősége lesz még ennek az együttműködésnek a hegedűművész és a
metal-zenekar között a jövőben.
1990-ben aztán jött a 'Sanity Obscure', amelyet a R.E.X. mellett a
világi RoadRunner is kiadott. A 'Sanity Obscure' sterilebb, kidolgozottabb,
erőteljesebb hangzást és zenei vonalat hozott. A Believer felállása is
változott: Howe Kraft basszusgitáros helyét Wyatt Robertson vette
át. A szövegvilág viszont maradt hasonló a korábbiakhoz. Két szám ütött el
jelentősen a többitől a korongon: a latin című és nyelvű 'Dies Irae', illetve a
záró 'Like A Song'. Előbbi a thrash metal és a szimfonikus zene házasságából
született darab, Julianne Laird szoprán operaénekesnő illetve a már
megismert Scott Laird közreműködésével. Utóbbi pedig a U2 'War' című albumán
volt eredetileg hallható, a Believer 'Like A Song'-ja ugyanis egy feldolgozás.
Mégpedig egy nagyon jó feldolgozás.
A 'Sanity Obscure' megjelenése után a Believer többek között olyan világi
zenekarokkal turnézott, mint a Sacrifice és a Bolt Thrower. Aztán kisebb szünet
következett, majd 1993-ban megjelent az az album, ami a legtöbb embernek
beugrik a Believer név hallatán: igen, a 'Dimensions'-re gondolok. A
felállás ismét módosult: távozott Dave Baddorf és Wyatt Robertson, őket
Jim Winters pótolta. A borítón immár hivatalosan is az alkotók közé
sorolták Scott és Julianne Laird-et, rajtuk kívül pedig még egy klasszikus
zenész is hallható volt a lemezen: a csellista Glenn Fischbach. Még egy
név volt olvasható a stáblistán, mégpedig William Kelleré, aki 'a hang'
szerepét játszotta pár helyen. A szimfonikus hangszereket aztán nemcsak
bevitték a stúdióba, hanem ha már ott voltak, használták is őket: a
'Dimensions' tartalmazza a Believer legambíciózusabb vállalkozását, a
bevezetővel együtt négyrészes 'Trilogy Of Knowledge'-et, amelyben a 'Dies
Irae'-hez hasonlóan a thrash-banda és a szimfonikus instrumentumok közös
munkájának gyümölcsét élvezhetjük. A 'Dimensions' szövegeivel is különbözött az
első két lemeztől: a komplex, absztrakt, művészies kifejezésmód nemcsak a
zenére, de a szövegekre is jellemező volt ezúttal.
Kár, hogy a 'Dimensions' után feloszlott a Believer, de a tagoknak volt
elég elfoglaltságuk így is. Kurt az utolsó lemez után PhD-zett sejt- és
molekuláris gyógyászatból. Joey villanymotorokkal foglalkozott, illetve
stúdiómunkát folytatott. Scott főiskolai tanárként oktatott vonósokat, több
zenekarban játszott, ráadásul a Zeta hegedűk képviselőjeként is tevékenykedett.
Mindemellett Kurt és Joey alkotta a Trauma Team-et, a Trauma Stúdiókban pedig
olyan bandákkal dolgoztak együtt, mint a Living Sacrifice, az Earth Crisis, a
Turmoil, vagy az Everdown.
Évekkel a Beliver feloszlása után Scott meghívta szólóalbumára, a 'Free
Way'-re Kurt Bachmant, aki el is fogadta a meghívást, és a 'Time's Past' című
szerzeményen hallható. Joey Daub pedig a Fountain Of Tears dobosaként tűnt fel
néhány éve pár korábbi Sacrament- és Sardonyx-tag társaságában.
--kristóf--
|
Fotóalbum
 A Believer egy korai fotón
 Az 'Extraction' idején
 A fotó a 'Sanity Obscure' borítójáról
 'Sanity'-éra
 'Sanity'-éra még mindig
 A banda élőben
 A frontember Kurt
 Kurt Bachman ismét
 Kurt, a torzonborz
 Dave Baddorf és Kurt Bachman
 Dave egyedül
 Dave ismét
 Joey Daub
 Wyatt Robertson
|