EZ ITT A REKLÁM HELYE
Katt oda, ha egy lemez felkeltette az érdeklődésedet, és megvásárolnád     >>>>>
 


Diszkográfia:

borító  borító
Dimensions - 1993

borító
Sanity Obscure - 1990

borító
Extraction From Mortality - 1989


Tagok:

Kurt Bachman - ének, gitár
Joey Daub - dob
Jim Winters - basszusgitár, gitár
Dave Baddorf - gitár
Wyatt Robertson - basszusgitár
Howe Kraft - basszusgitár
Scott Laird - hegedű, brácsa
Julianne Laird - ének


www:

A banda rajongói honlapja




 Vissza az Ősbemutatókhoz

 

Ősbemutatók: Believer
(a mennydörgés atyjai)

logo

A Believert Kurt Bachman gitáros/énekes és Joey Daub dobos alapította 1986-ban New York-ban. A banda kezdetben dallamos metallal próbálkozott, majd irányt váltottak, és thrash-sel folytatták, mivel mint mondták: 'arra jöttünk rá, hogy thrash-t jobban tudunk írni, mint bármi mást.'
A zenekar - immár thrash-metalt játszva - 1988-ban tűnt fel az 'East Coast Metal' keresztény metal-válogatáson a 'The Chosen' című dallal. Ezt követően az első nagylemezre sem kellett sokat várni, az 'Extraction From Mortality' egy évvel később, 1989-ben jelent meg a keresztény R.E.X. kiadónál. Technikás, a death metal határait fényesre súroló muzsikájával az együttes rögtön árkot ásott a társadalom azon rétegébe, amely hallotta. Egyesek stílusuk miatt kiátkozták őket az Egyházból, a világiak közül pedig sokan húzták a szájukat, hogy keresztények is be merték tenni a lábukat a többnyire sötét beállítottságú csapatok által uralt irányzat mezsgyéjére. Ott voltak ugyanakkor azok, akik lelkesen üdvözölték az úttörő csapatot, amely végre nekik tetsző zenét játszott istentelen felhangok nélkül, sőt. A Believer prófétikus, okos szövegei is sokak szívét megérintették. Érdekes színfolt volt még a bemutatkozó korongon a címadó dal elején hallható hegedű, amely Scott Laird nevéhez fűződött. Akkor még persze nem is sejtettük, mekkora jelentősége lesz még ennek az együttműködésnek a hegedűművész és a metal-zenekar között a jövőben.
1990-ben aztán jött a 'Sanity Obscure', amelyet a R.E.X. mellett a világi RoadRunner is kiadott. A 'Sanity Obscure' sterilebb, kidolgozottabb, erőteljesebb hangzást és zenei vonalat hozott. A Believer felállása is változott: Howe Kraft basszusgitáros helyét Wyatt Robertson vette át. A szövegvilág viszont maradt hasonló a korábbiakhoz. Két szám ütött el jelentősen a többitől a korongon: a latin című és nyelvű 'Dies Irae', illetve a záró 'Like A Song'. Előbbi a thrash metal és a szimfonikus zene házasságából született darab, Julianne Laird szoprán operaénekesnő illetve a már megismert Scott Laird közreműködésével. Utóbbi pedig a U2 'War' című albumán volt eredetileg hallható, a Believer 'Like A Song'-ja ugyanis egy feldolgozás. Mégpedig egy nagyon jó feldolgozás.
A 'Sanity Obscure' megjelenése után a Believer többek között olyan világi zenekarokkal turnézott, mint a Sacrifice és a Bolt Thrower. Aztán kisebb szünet következett, majd 1993-ban megjelent az az album, ami a legtöbb embernek beugrik a Believer név hallatán: igen, a 'Dimensions'-re gondolok. A felállás ismét módosult: távozott Dave Baddorf és Wyatt Robertson, őket Jim Winters pótolta. A borítón immár hivatalosan is az alkotók közé sorolták Scott és Julianne Laird-et, rajtuk kívül pedig még egy klasszikus zenész is hallható volt a lemezen: a csellista Glenn Fischbach. Még egy név volt olvasható a stáblistán, mégpedig William Kelleré, aki 'a hang' szerepét játszotta pár helyen. A szimfonikus hangszereket aztán nemcsak bevitték a stúdióba, hanem ha már ott voltak, használták is őket: a 'Dimensions' tartalmazza a Believer legambíciózusabb vállalkozását, a bevezetővel együtt négyrészes 'Trilogy Of Knowledge'-et, amelyben a 'Dies Irae'-hez hasonlóan a thrash-banda és a szimfonikus instrumentumok közös munkájának gyümölcsét élvezhetjük. A 'Dimensions' szövegeivel is különbözött az első két lemeztől: a komplex, absztrakt, művészies kifejezésmód nemcsak a zenére, de a szövegekre is jellemező volt ezúttal.
Kár, hogy a 'Dimensions' után feloszlott a Believer, de a tagoknak volt elég elfoglaltságuk így is. Kurt az utolsó lemez után PhD-zett sejt- és molekuláris gyógyászatból. Joey villanymotorokkal foglalkozott, illetve stúdiómunkát folytatott. Scott főiskolai tanárként oktatott vonósokat, több zenekarban játszott, ráadásul a Zeta hegedűk képviselőjeként is tevékenykedett. Mindemellett Kurt és Joey alkotta a Trauma Team-et, a Trauma Stúdiókban pedig olyan bandákkal dolgoztak együtt, mint a Living Sacrifice, az Earth Crisis, a Turmoil, vagy az Everdown.
Évekkel a Beliver feloszlása után Scott meghívta szólóalbumára, a 'Free Way'-re Kurt Bachmant, aki el is fogadta a meghívást, és a 'Time's Past' című szerzeményen hallható. Joey Daub pedig a Fountain Of Tears dobosaként tűnt fel néhány éve pár korábbi Sacrament- és Sardonyx-tag társaságában.


--kristóf--

Fotóalbum


Believer
A Believer egy korai fotón

Believer
Az 'Extraction' idején

Believer
A fotó a 'Sanity Obscure' borítójáról

Believer
'Sanity'-éra

Believer
'Sanity'-éra még mindig

A Believer élőben
A banda élőben

Kurt Bachman
A frontember Kurt

Kurt Bachman
Kurt Bachman ismét

Kurt Bachman
Kurt, a torzonborz

Dave és Kurt
Dave Baddorf és Kurt Bachman

Dave Baddorf
Dave egyedül

Dave Baddorf
Dave ismét

Joey Daub
Joey Daub

Wyatt Robertson
Wyatt Robertson