|
Diszkográfia:
 Eso-Charis - 1998
Tagok:
Cory Brandan Putman - ének, gitár
Jayson Kent Holmes - gitár, vokál
Matthew Lee Putman - dob
Arthur Chester Green - basszusgitár
Vissza az Ősbemutatókhoz
|
|
Ősbemutatók: Eso-Charis
(a mennydörgés atyjai)
Az Eso-Charis 1995-ben alakult, az Arkansas állambeli Fort Smith-ben. Az akkor
még Elliot néven tevékenykedő csapatot a következő tagok alkották: Arthur Green
(basszusgitár), Cory Putman (ének, gitár), Matt Putman (dob), és Matthew Depper
(gitár). Szűk egy év múlva került sor az együttes első koncertjére, amelyen
négy dalt adtak elő. Ezután az egyik gitáros, Matt Depper távozott, egyébirányú
elfoglaltságai miatt. A még mindig az Elliot névre hallgató trió vagy egy évig
koptatta a helyi, ill. a környező államokban található színpadokat. '97-ben
Jayson Holmes érkezése révén ismét négy főre egészült ki a létszám, és
hamarosan jött is az első demo, a négyszámos 'The Plateau Green'. (Aranyos
sztori: közvetlenül Jayson csatlakozása után a banda két koncertet adott
Tennessee-ben, ahol is az új fiú a még meg nem tanult témák eljátszását csak
imitálta a színpadon hangosítás nélkül.)
A demo után nem sokkal új fejezet kezdődött a banda életében, aminek oka az
volt, hogy a piacon több csapat is az 'Elliot' nevet használta. A társulat
tehát változtatott, és az (újra-)keresztségben az Eso-Charis nevet kapta.
A néven kívül azonban mi sem változott, a négyek töretlen lelkesedéssel
rótták a mérföldeket, és adták a koncerteket az USA közepén. Szorgalmuknak meg
is lett a gyümölcse: Bruce Fitzhugh, a szintén arkansasi Living Sacrifice
gitáros/énekese figyelmét is felkeltette a zenekar. Ez először nem éppen
pozitív előjellel történt, hiszen Bruce annyira utálta a banda demóját, hogy
egyszerűen visszaküldte, de aztán egy közös koncertet követően ugyancsak
megváltozott a véleménye. Olyannyira, hogy '97 novemberében az Eso-Charis első
nagylemezét Bruce producerkedésével és pénzügyi támogatásával vették fel, az
ugyancsak helybéli Barry Poynter stúdiójában (ahol többek között a Living
Sacrifice, a Zao, az Embodyment, a Burned Up Bled Dry, és a No Innocent Victim
is megfordult).
A 'self-titled' album (vagyis amelynek címe szimplán az előadó neve), 1998.
június 12-én jelent meg a Seize The Day Records gondozásában; ez idő tájt a
banda épp a korábban megismert Living Sacrifice és a texasi Embodyment
társaságában turnézott. Az albumot ősszel a svéd Day-Glo Records is kiadta, más
borítóval, a nyitónóta, a 'Born With A Future' pedig felkerült a Deadself
Records tizenhat-számos válogatására, a 'Blessed Be This Killing'-re, amelyen
többek között olyan bandák voltak még hallhatók, mint az Overcome, a Shockwave,
az xDisciplex, a Spitfire, vagy a Society's Finest. A sajtó is meleg
fogadtatásban részesítette az Eso-Charis-t, pl. a The Phantom Tollbooth nevű
internetes magazin '98 októberében 'A hónap választása'-ként értékelte a
bemutatkozó anyagot. A banda Európába is eljutott egy háromhetes turné
keretében 1999 elején.
És hogy voltaképpen milyen zenét is játszottak az arkansasi fiatalok? Nos,
nem véletlenül húztam-halasztottam a dolgot, ugyanis nincs könnyű helyzetben,
aki kategorizálni akarja az Eso-Charis muzsikáját. Az biztos, hogy nem
tévedünk, ha nagy vonalakban 'hardcore'-ként címkézzük fel a hallottakat. Ezen
belül viszont már bonyolódik a helyzet, mivel a banda igencsak innovatívnak
mondható zenét prezentált a hallgatóságnak. Kaotikus, disszonáns, mégis
dallamos, megkockáztatom, jazz-hatásokat is felvillantó, érzelmektől fűtött (de
nem emós!), kreatív, energikus, szenvedélyes - talán ezek a jelzők segíthetnek
valamelyest a képalkotásban, de semmiképpen sem helyettesíthetik a lemez
meghallgatását. Amire egyébként már csak azért is könnyedén lehetőségünk
nyílhat, mert 2001-ben a Solid State is újra kiadta a korongot (megintcsak új
borítóval). Hálás is vagyok ezért a lépésért a kiadónak, azt viszont bánom,
hogy semmi exrta anyagot nem tett a CD-re.
Pedig lett volna mit, mivel 2000 elején, a Deadself Records gondozásában
egy 7" is megjelent a bandától 'Setting Roots For The Winter' címmel, rajta két
nótával, címük: 'The Absolute Progress Of A Nothingday' ill. 'House Left
Empty'. Előbbiben vendégvokalistaként Ryan Tetzen (Burned Up Bled Dry ill. From
Ashes Arise) is közreműködött. A lemezből 500 darabot nyomtak, amiből 118
kézzel sorszámozott volt (100 kék színű, 18 pedig kék és fekete keverék).
A kislemez mellesleg érdekes körülmények között készült el, hiszen 1999
márciusában a banda bejelentette 'feloszlását', legalábbis ideiglenes pihenőre
vonulását. Áprilisban viszont már arról tudósítottak bennünket, hogy az
alapítók közé tartozó, majd az első koncert után távozó Matt Depper gitáros
újra csatlakozott hozzájuk.
Év végén Matt Putman a Living Sacrifice-hoz távozott, hogy a dobos Lance
Garvin munkáját kiegészítse további ütőhangszerekkel; először csak pár
fellépésen szállt be, de aztán annyira jól működött a dolog, hogy 'ott ragadt'.
2000 februárjában az Eso-Charis bejelentette Steven McDonald dobos érkezését a
távozó Matt helyére. Nem Matt volt azonban az egyetlen, aki a LS-hoz 'igazolt':
szintén 1999 végén a basszusgitáros Arthur Green is így tett. És ha már itt
tartunk, érdemes megemlíteni, hogy még 1998 nyarán Cory Putman is turnézott a
LS-szal, a kilépett Jason Truby gitárost pótolandó, mígnem nyár végén Rocky
Gray érkezése megoldotta a problémát. A LS-nak két lemeze jelent meg az
ex-Eso-Charis fiúk közreműködésével, az egyik a 'The Hammering Process' (2000,
Solid State Records), a másik a 'Conceived In Fire' (2002, szintén Solid
State).
Arthur életében egyébként a Living Sacrifice már jóval azelőtt is
különleges szerepet játszott, hogy a tagjává vált volna. A következőket az Art
For The Ears webzine-ben közölt interjúban mondta el a basszusgitáros:
"Mindenképpen el akartam mondani, hogy nagyon kevéssel az után a Sacrifice
koncert után ismertem meg az Urat személyes szinten. Hát igen, Isten dolgozott
rajtam, tudom. Mikor először láttam őket élőben, előtte hallottam, hogy egy
igazán jó metal banda, de nem tudtam igazán komolyan venni őket. Akkor még nem
is sejtettem, milyen erőt fogok megtapasztalni aznap este. Öregem! Nos, utána
ott álltam a gyülekezetben az imádás közepette, és valami nagyon szürreális
érzés fogott el, kicsit olyan álomszerű volt. A szívemben hallottam, amint
Isten azt mondta, itt az idő, hogy a bizalmamat Belé vessem, hogy használni
tudjon. Nagyon különös nap volt ez; nem volt semmiféle prédikátor, csak ott
helyben Neki adtam az életemet."
Az Eso-Charis negyedik tagja, Jayson Holmes sem az a kimondott tétlenkedő
típus volt éppenséggel, Lovelorn nevű projcetjének 1999. július 6-án jelent meg
'All For The Price Of Rings' című lemeze a Pluto Records kiadásában. A banda,
amelynek Matt Depper is tagja volt, 2000 áprilisában The Handshake Murders-re
változtatta a nevét. 2000 őszén Cory is csatlakozott hozzájuk, de nem sokáig,
mivel Uses Fire néven alapított új együttest. A The Handshake Murders-nek a
Tree Of Woe Records gondozásában 'Bury The Effigy' címmel jelent meg lemeze,
talán 2002-ben, és hallani lehetett egy 'Battery And Suicide' című korongról
is, de erről nemigen sikerült további információkat találnom.
Matt Putman 2003-ban az instrumentális indie projecttel, az Unwed Sailorrel
turnézott, de játszott a Snailhuntr-ben is, ma pedig a The Militia Group
kiadónál lévő Lovedrug tagja. Cory 2004-ben a Norma Jean-be ugrott be egy turné
erejéig, de aztán olyan jól sikerült az együttműködés, hogy állandó taggá
avanzsált, és az idén március 1-jén megjelent 'O' God, The Aftermath' című új
albumon már őt hallhatjuk, sőt, az anyag megírásában is aktív szerepet vállalt
mind a szöveg, mind a zene terén.
A végére némi happy end azok számára, akiknek nem adatott meg, hogy élőben
is láthassák az Eso-Charis-t: a 2003-ban megjelent, '(This Is) Solid State
Volume 4' című válogatás CD-hez DVD is járt, amelyen klipek mellett néhány
koncertvideót láthatott a nagyérdemű, közte két szám élő felvételét az
Eso-Charis-tól. Jóllehet számomra némileg csalódást jelentettek az ott
látottak, mivel a felvétel már messze túl a banda fénykorán készült, azért jó,
hogy egyáltalán fennmaradt tőlük valami képanyag.
Az Eso-Charis darabszámra ugyancsak szerény diszkográfiájával kapcsolatban
is elmondhatjuk, hogy a minőség gyakran kárpótolja az embert a mennyiség terén
mutatkozó hiányokért. Az meg külön jó, hogy a tagok egy része a csapat
feloszlása után is aktívan képviselte, vagy még ma is képviseli a tőle
elvárható minőséget más zenekarok tagjaként. Ahogy az Eso-Charis tagjaiként
remélték (és remélik bizonyára ma is), én is őszintén remélem, hogy zenéjükkel
inspirálják a hallgatókat - lehetőleg még jó sokáig.
--kristóf--
|
Fotóalbum
 Eso-Charis
 Az Eso-Charis élőben
 A ma a Norma Jean-ben éneklő Cory
 A később a Living Sacrifice legénységét erősítő Arthur
 Matt, aki szintén játszott a Living Sacrifice-ban
 Jayson bandája, a Lovelorn
 A Living Sacrifice, balról az első Matt, a második Arthur
 A Norma Jean, középen Cory-val
|