|
|
Ősbemutatók: Threshold
(a mennydörgés atyjai)
Közeleg a nap (a cikket eredetileg még a szeptemberi koncert előtt
írtam), amire sok prog-metal rajongó vár már egy ideje (szinte napra
pontosan három éve, hogy konkrétabban fogalmazzak): újra Magyarországra látogat
a brit Threshold. Ahogy három éve, most is az A38 ad helyet a fellépésnek, a
Threshold előtt most három banda, a Communic, a Machine Men és a Serenity fog
játszani. A Threshold egyértelműen a műfaj egyik legjobb és legnagyobb múltú
képviselője, mégis, ha valaki nem ismeri, ne szégyellje magát, nincs egyedül -
sajnos közel sem olyan ismert a banda, mint lennie kéne. Talán az új album, ami
már az egyik legnagyobb metalkiadó, a Nuclear Blast gondozásában jelent meg,
változtat a helyzeten. Eddig sem volt azonban rövid az út...
A zenekar 1988-ban alakult Dél-Angliában, az első évek dalszerzéssel és a
környéken való koncertezgetéssel teltek. Ebben az időben születtek olyan,
később az első lemezre is felkerült dalok, mint a 'Mother Earth', a 'Days Of
Dearth', vagy a 'Paradox'. A négytagú csapat - Karl Groom gitáros,
Jon Jeary basszusgitáros-énekes, Nick Midson gitáros és Tony
Grinham dobos - 1992-ben jutott lemezszerződéshez, nem sokkal később
csatlakozott hozzájuk Damian Wilson énekes. Az együttes nekiállt
dolgozni első albumán, előbb azonban megjelent egy dala - 'Intervention' címmel
- egy holland progresszívrock-válogatáson. Év vége felé új taggal bővült a
keret, ekkor szállt be a billentyűs Richard West, vele fejezték be a
debütalbum, a '93-ban megjelent 'Wounded Land' munkálatait. A
szakma azonnal hanyatt dobta magát az anyag hallatán, egyúttal hagyományt is
teremtve. Nem csoda, a 'Wounded Land'-ben megvan minden, amire az igényes,
kimunkált, progresszív ízekkel gazdagított fémzenére vágyó hallgató csak
kívánhat. Azaz a nagyívű, emlékezetes dallamok, a virtuóz hangszerkezelés, az
ügyesen felépített dalszerkezetek, az okos szövegek és az egyéniség. Ráadásul a
lemez hangzása - főleg talán a dob miatt - emlékeztetett a '80-as évekre, amire
ugye minden heavymetal-rajongó nosztalgiázva gondolt vissza, miközben a HM
helyett a grunge és a death metal kötötte le inkább a média és a kiadók
figyelmét. Egyébként az album címe Stephen Donaldson azonos című könyvére utal,
aminek a történetét itt nem részletezném, mindenesetre a földet megátkozó 'Lord
Foul' szerepét a zenekar értelmezésében mi magunk veszzük át, amikor ész nélkül
szennyezzük a környezetet és szipolyozzuk ki bolygónk tartalékait. Az album
producere a gitáros Karl Groom volt, a felvételek 'hazai pályán', a Thin Ice
stúdióban készültek. (Mindez igaz lesz később minden Threshold-albumra azzal az
apró különbséggel, hogy Karl Groom mellett a billentyűs Richard West is kivette
részét a produceri teendőkből, ill. hogy a második albumot részben máshol
rögzítették.)
Zenészeink nem nagyon üldögéltek a babérokon, '94-ben jött a folytatás, a
kimondhatatlan című 'Psychedelicatessen'. Noha a zenei világ ugyanaz,
mint a debütalbumon, mégis hamar fülbeötlik egy komoly különbség: más az
énekes. Bizony, Damian Wilsont Glynn Morgan váltotta a frontember
posztján - eredetileg a turnéra ugrott be, csak aztán tovább maradt -, de más a
dobos is, Tony Grinham helyét Nick Harradence vette át. A hangzás is
modernizálódott egy picit, súlyosabban szólal meg a lemez, mint az előző, ami
különösen az olyan nótáknak tesz jót, mint pl. a nyitó 'Sunseeker'. A sajtó
ismét rendkívül lelkes fogadtatásban részesítette a lemezt, de mint látni
fogjuk, ez a momentum végigkísérte a Threshold eddigi pályafutását. Hogy a
közönség szélesebb rétege is megismerhesse a bandát, ezúttal videoklip is
készült, mégpedig az 'Innocent' című nótához, amit az új énekes írt.
'95-ben a banda Európa-turnéja során olyan előadókkal osztozhatott a
színpadon, mint a Dream Theater és a Psychotic Waltz. A turné eredménye az
ötszámos, mintegy negyvenperces koncertlemez, a 'Livedelica'. Az öt dal
között nincs semmi új, az első két lemezről válogattak, de persze mondanom sem
kell, milyen érdekes a régi nótákat az új énekessel is hallani. Ja, és új a
dobos is ismét, a koncerten már Jay Micciche játékát élvezhetjük.
Nem sokkal később az énekes és a dobos együtt távozott, hogy Mindfeed néven
alapítsanak új együttest, amiben egyébként Glynn Morgan nemcsak énekelt, de
gitározott is, és aminek 'Ten Miles High' című lemezére felkerült a Threshold
egyik legnagyobb slágere, a már említett 'Innocent' is.
A Threshold lendülete nem tört meg, '96 második felében, ismét Damian
Wilsonnel a mikrofonnál és Mark Heaney-vel a dobok mögött fölvette a
harmadik nagylemezt 'Extinct Instinct' címmel. Mint várható volt, a
sajtó megint mattot kapott, többek között a neves Rock Hard magazinban is 'A
hónap albuma' státuszt ért el a '97 eleje felé megjelent korong. Ezután a
kaliforniai Enchant támogatásával turnézott a banda, kicsit sem meglepő módon
új dobossal, ekkor tűnt fel ugyanis a zenekarban később nagy szerepet kapó
Johanne James. Sokak szerint az 'Extinct Instinct' lett egyébként a
Threshold viszonylag legkevésbé emészthető, legprogresszívebbnek mondható
albuma, a legnagyobb sláger talán a 'Virtual Isolation' rajta.
Nem sokat kellett várni az újabb folytatásra, a 'Clone' '98-ban
látta meg a napvilágot olyan remek nótákkal, mint pl. az 'Angels', a 'The
Latent Gene', vagy a 'Sunrise On Mars'. Aki az előzmények alapján arra tippelt,
hogy új dobossal készült a lemez, az téved: ismét Mark Heaney püfölte a
bőröket. Viszont az énekes csakugyan új volt, ekkor kezdődött a később hosszú
ideig működő kapcsolat a zenekar és Andrew 'Mac' McDermott között, aki
egyébként - skót létére - a Sargant Fury nevű német(!) formációban énekelt
korábban. Mac új színt hozott a zenekar hangzásába, na nem mintha a korábbi két
énekessel bármi baj lett volna. Már csaknem elfelejtettem, annyira természetes:
a 'Clone' is kiérdemelte a sajtó rajongását és megkülönbözetett odafigyelését.
1999-ben a zenekar tett egy kis kitérőt bizonyos értelemben, ugyanis nem új
stúdióalbummal jelentkezett, hanem az addig keletkezett újrakevert,
újramasterelt felvételekből, illetve az albumok japán verzióin szereplő bónusz
nótákból álló válogatást adott ki, direkt a rajongók kedvéért, csak úgy.
2003-ban újra kiadták ezt a CD-t - a 'Decadent'-et -, más borítóval.
A következő sorlemezre 2001-ig kellett várni, ekkor jött a
'Hypothetical'. Ezen már a korábban említett Johanne James dobol, amúgy
a felállás maradt. Véleményem szerint a banda addigi legjobb lemezéről
beszélünk, nem véletlen, hogy pl. a Rock Hard megintcsak 'A hónap albuma'
címmel jutalmazta. Minden dal igazi progresszív metal sláger, ragadós
dallamokkal, briliáns hangszerkezeléssel, egyedi, karizmatikus énekhanggal,
intelligens szövegekkel, remek hangzással. Hopp, hazudtam, a 'Keep My Head'
ugyanis mindössze egyszerű ballada, de szép az is, és teljesen más oldaláról
mutatja be a zenekart, mint a többi nóta.
Szintén 2001-ben jelent meg az első két album újrakiadása, bónuszokkal, pl.
a második lemezhez hozzácsapták a teljes 'Livedelica' koncertfelvételt is.
2002-ben újra kijött egy rajongóknak szánt anyag 'Concert In Paris'
címmel. Természetesen koncertalbumról van szó, érdekessége, hogy utólagos
kozmetikázás nélkül hallható rajta, mit is adott elő a banda akkor és ott, a
2001-es turné végén.
2002-ben azonban rendes stúdióalbum is jelent meg a zenekartól, ez a
'Critical Mass' címet kapta. Hogy őszinte legyek, nekem személy szerint
ez tetszik legkevésbé a Threshold katalógusából; az első fele zseniális, utána
számomra kicsit leül, aminek fő oka, hogy az ötödiktől fölfelé főként lassú,
vagy lassan kibontakozó számok kaptak helyet. Természetesen az olyan
kifejezéseket, hogy 'legkevésbé tetszik', meg hogy 'kicsit leül', szigorúan a
Threshold kontextusában kell értelmezni, igen magasra helyezett léccel. A Rock
Hard szerint például a 'Critical Mass' is 'A hónap albuma' volt, a brit
Feedback szerint pedig a zenekar addigi legjobbja.
2003-ban nem jelent meg új album, új rajongóknak szánt kiadvány viszont
igen: a 'Wireless' korábban megismert Threshold-dalok akusztikus
verzióit tartalmazza, és egyik érdekessége, hogy az alapító basszusgitáros, Jon
Jeary nélkül készült, 2003 januárjában.
2004-ben egymást érték a kiadványok: egyrészt újra kiadták a harmadik
nagylemezt, az 'Extinct Instinct'-et, másrészt megjelent a Threshold első
DVD-je 'Critical Energy' címmel. A DVD anyagának alapját a 2003
júniusában, Hollandiában rögzített koncert képezi, amit Karl Groom és Richard
West kommentárjával is meg lehet nézni, de van rajta néhány felvétel a 2002-es,
amerikai ProgPower fesztiválról, továbbá kis színes felvételek, amik közelebb
hozzák a zenekart és a zenészeket a nézőhöz. A koncert CD-n is megjelent -
természetesen a hossza miatt duplalemezen -, de érdemes beruházni a DVD-re,
mivel a látvány is igényes. A koncerten mutatkozott be a nagyközönség előtt az
új basszusgitáros, Steve Anderson.
2004-ben jelent meg a következő nagylemez, a 'Subsurface' is, és
mindjárt gazdagította is a zenekart egy rakás 'A hónap albuma' címmel
világszerte. Teljesen indokoltan, hiszen újabb mérföldkövet tett le a Threshold
arra az útra, amit a 'Wounded Land'-del annak idején megkezdett. Zseniális
album az első pillanattól az utolsóig, megőrizve, de egyúttal tovább is
fejlesztve a zenekar értékeit. Jon Jeary távozása nemcsak a basszusgitáros
posztján hozott változást, de kilépésével Richard West vette át teljes
egészében a szövegírói teendőket, amin korábban jobbára ketten osztoztak. Ezzel
a lemezzel végre Budapestre is eljutott a Threshold. (Sajnos nem voltam ott,
mivel a másnapi Zao-koncertet választottam.)
A fentiek még mindig nem bizonyultak elégnek 2004-re: 'Replica'
címmel jelent meg a rajongóknak szánt, kiadatlan felvételeket és remixeket
tartalmazó korong.
2006-ban újabb rajongóknak szánt koncertlemez következett a 'Subsurface'
turnéjának anyagával, egy svájci állomáson rögzítve. A korong címe 'Surface
To Stage', és a rajongókon kívül természetesen a sajtónak is nagy örömöt
okozott.
2007-ben, azaz idén jelent meg a nyolcadik stúdiólemez, a 'Dead
Reckoning', automatikusan kibérelve 'A hónap albuma' címet a Rock Hardnál
(is). A felállás annyiban módosult, hogy - legalábbis egy időre - távozott a
maradék alapítók közül az utolsó előtti, Nick Midson gitáros, így már csak Karl
Groom maradt az őstagok közül. Érdekességképpen feltűnik viszont Dan Swanö
(Edge Of Sanity, stb.), aki két nótában hörög(!) egy icipicit. Sok újat nem
tudok mondani az albumról, zseniális és kész, még jobban tetszik, mint a
'Hypothetical', ami pedig nagyon nagy szó.
Ezek után mintegy bombaként robbant a hír, hogy Mac kiszáll a bandából.
Szerencsére a helyzetre sikerült nagyszerű megoldást találni: visszatért a
csapatba Damian Wilson, aki pont Macnek adta át a helyét annak idején. Damian
egyébként jelenleg egy Headspace nevű banda tagja, nemrég Ozzy Osbourne előtt
léptek fel többek között a Wembley-ben. Emellett szólóalbuma is jelent meg
'Let's Start A Commune' címmel, ami kapható a turnén (korábban csak letölteni
lehetett). Ha valaki a koncert előtt is szeretné Damiant élőben hallani,
megteheti, ha például meghallgatja a Star One 'Live On Earth' című dupla
koncertalbumát, vagy megnézi a DVD-t. Érdemes.
Természetesen második gitárost is szervezett magának a Threshold a turnéra
'Pete Morten' személyében, aki a Soliloquy nevű formáció tagja. (A
Soliloquy CD-it is kapni a turnén, akárcsak a dobos Johanne James másik
bandájának, a Kyrbgrinder-nek a kiadványait.)
Aki esetleg azt gondolná, hogy a Dream Theater adta az év
progresszívmetal-koncertjét nálunk az idén, könnyen lehet, hogy tévedni fog...
--kristóf--
|
Fotóalbum
 A banda
|