|
|
Freakstock 2003
Boxberg 2003. július 30 - augusztus 3.
Egy év kihagyás után 2003-ban ismét volt szerencsém eljutni az Gothához közeli
Boxbergben megrendezésre kerülő keresztény fesztiválon, a Freakstock-on. (Gotha
egy német város nem messze Erfurttól.) A számos jó és legalább annyi borzasztó
koncert mellett lehetőségem volt eldumálgatni pár zenekarral, muzsikussal, meg
persze beszerezni néhány szuper CD-t, amelyek még hiányoztak a gyűjteményből.
Lássuk hát, kik voltak az említésre méltó fellépők az eseményen. Sorrendben:
Icon Clan (finn),
Pick Up The Harp (német),
Sacrificium (német),
Brandtson (US),
Zyllah (GB),
Antidemon (brazil),
Noiz (német),
One Truth (olasz),
Today Forever (német),
Last Hours Of Torment (GB),
Sinai Beach (US).
Szerda éjjel érkeztünk meg, aznapra értelemszerűen már csak a sátorverés és
az alvás maradt. A program egyébként csütörtökön kezdődött, tehát nem hagytunk
ki semmit. Csütörtökön rögtön sikerült szert tennem néhány roppant értékes
hanghordozóra, így jó hangulatban vártam az esti programot. Az meg különösen
nem mindennapi élmény volt, amikor a nagyszínpad előtti téren a Sacrificium és
a Brain[FAQ] tagjainak társaságában hallgattuk az Isten Igéjét - német nyelven.
Este néhány lelkes, ám nem különösebben
tehetségesnek tűnő fiatal után következett az első komolyabb zenekar, a finn
Icon Clan a nagyszínpadon. A bandát már láttam két éve, és noha az
általuk játszott pörgős, dirty rock 'n' roll nem igazán az én stílusom volt, a
csapat kiállása és energiája elismerést érdemelt. Nem kezdő zenészekről van szó
egyébként, hiszen a gitáros/énekes Mika és a dobos JJ korábban a Deuteronomium
tagja volt. A magam részéről nem bántam volna, ha azok is maradnak, ugyanis az
Icon Clan ezúttal egyértelmű csalódást okozott. A mozgás meg a kiállás megvolt
most is, ám az együttes szinte alig játszott saját dalt, a most megjelent új
lemezről meg majdhogynem semmit. A közönséget mindenesetre sikerült
feltüzelniük - úgy értem, a közönség nagy részét. Egy dal erejéig felhívtak a
színpadra két vendéggitárost is, akik közül az egyik a Sacrificium énekese,
Claudio volt. Jóllehet a gitárok nem voltak megfelelően behangolva, ez az egy
dal végre engem is megérintett. Sajnos a hatást utána szinte azonnal le is
rombolták Mikáék, így nem keserített el, amikor véget ért a fellépésük.
Ezután némi üresjárat következett, mivel a másik fő helyszínen, a Marquee
sátorban siralmasabbnál siralmasabb koncertek követték egymást. Némi vigaszt
nyújtott, hogy a Sacrificium fellépését előbbre hozták egy órával, így nem
kellett annyit várni rájuk.
Ahogy élményt keresve mászkáltunk, egyszer
csak némi blues ütötte meg a fülünket. Elindultunk a hang forrása felé, hogy
egy másik sátorban, a Koffeezeltben kössünk ki, ahol éppen a
Pick Up The Harp nevű blues-formáció kezdett bele a
muzsikálásba. A programfüzet mit sem írt erről, pedig az est egyik fénypontja
volt a zenekar, amelyet négy profi zenész alkotott. Ugyan a blues nem egy túl
változatos műfaj, a csapatnak sikerült úgy összeválogatni a repertoárt, hogy ne
ismételjék önmagunkat. A legszenzációsabb mégis az 'ötödik elem' volt, egy
idős, nagyszakállú úriember, aki olyan táncot ropott a dalokra, hogy aki nem
látta, el se tudja képzelni, miről maradt le. Az öreg divatot teremtett, nem
sokkal később jópáran követni kezdték példáját, remek hangulatot kerekítve a
sátorban.
Aztán jött végre a lényeg, a várva várt
Sacrificium. Sikerült helyet szorítanom magamnak az első sorban, hogy
mintegy testközelből szemlélhessem a német keresztény metal-élet egyik legjobb
bandáját. Kis meglepetéssel indult a buli, ugyanis a basszusgitárt sehol nem
láttam a színpadon. Mindezt nem testi fogyatékosság eredményezte nálam, a
látásom rendben volt, csupán a bőgős Manuel nem tartozott már a zenekarhoz,
utódja pedig egyelőre nem volt. Basszgitár ide vagy oda, Claudióék olyan show-t
nyomtak, ami messze túlszárnyalta a várakozásaimat. Igaz, az első két dalon még
hallatszott, hogy nem tökéletes a hangtechnika, és nem mindenki hallja
megfelelően a másikat, ám a technikusok hamar orvosolták a problémákat, és
immár semmi akadálya nem volt a fergeteges koncertnek. A gitáros Ulrike ugyan
nem sokat mozgott, ám megtette mindezt helyette is Claudio, aki a látszat
alapján sokat profitálhatott az Extollal közös koncertekből. A másik gitáros,
Oliver jól hozta a szólókat élőben is, de a kiállásával sem volt gond. A
Sacrificium viszonozta a meghívást Mika felé, aki a 'White Throne'
feldolgozásában működött közre vendégénekesként. A Vengeance Rising klasszikusa
nagyot ütött, az egész fesztivál egyik legemlékezetesebb eseménye volt.
A koncert után összefutottunk az Antidemon tagjaival, és rövid eszmecserét
folytattunk velük, aminek a rendezők vetettek véget, akik kezdték kiüríteni a
sátrat. Annyit addigra is sikerült megtudnunk, hogy a frontember Batista egy
ötszáz fős gyülekezetben pásztor Sao Paolo-ban. Lenyűgöző.
Pénteken a Brandtson volt az első banda,
amelyre kíváncsi voltam. Két éve is láttam őket, akkor nagyon tetszett a
gitáros Matt Traxler mozgékonysága és a frontember Myk Porter közvetlensége.
Ezúttal Mattet hiába kerestem a színpadon, mint kiderült, a helyettesét Ryannek
hívták, és csak erre az európai kiruccanásra ugrott be Matt helyett. A koncert
viszont jobban tetszett, mint a két évvel ezelőtti, valahogy
felszabadultabbnak, vidámabbnak hatottak a fiúk. A dobos Jared még néhány német
mondattal is kedveskedett a publikumnak, amit az, mondanom sem kell, kitörő
lelkesedéssel fogadott. Ráadásnótát hiába követeltünk, nem kaptunk. Kaptam
viszont pár aláírást a magammal vitt Brandtson CD-borítóba, na meg a
'Struggle'-t is dedikáltattam végre Mykkal, ha már ott volt. (Ha valaki nem
tudná: a 'Struggle' Myk előző bandájának, a Six Feet Deepnek a bemutatkozó
korongja volt.)
Ezek után a Marquee-ban a Zyllah koncertjébe
csöppentünk bele. A Zyllah egy brit new school HC-csapat, mindössze ennyit
tudtunk róla a koncert előtt. Azóta már azt is tudom, hogy a Zíllah egyike azon
fiatal zenekaroknak, amelyekre érdemes odafigyelni. A banda a Shai Hulud/Poison
The Well/Hopesfall/Saved By Grace vonalat követte, bár dolgát némileg
megnehezítette a hangosítás. Az énekes Paul mikrofonjával komoly gondok voltak,
ám fiatal barátunk szerencsére feltalálta magát, és kölcsönvette gitáros
kollégájától az övét. A monitorkérdést ez sem oldotta meg teljesen, legalábbis
nem valószínű, hogy Paul rendesen hallotta magát, mivel a dallamos témáknál a
műsor elején nagyon hamis volt a hangja. Mindenesetre így is a fesztivál
meglepetés-zenekara volt számomra a Zyllah.
A Zyllah után következett az Antidemon, amit
már nagyon vártunk. A brazil death/grind trió érdekességei közé tartozik, hogy
a dobosa egy hölgy, nevezetesen Elke, Batista felesége. A brazil tesók óriási
lelkesedéssel játszottak, a két gitáros széjjelugrálta magát, de Elkét sem
kellett félteni, alaposan kitett magáért a dobok mögött. A dalok között egy
német kislány próbálta fordítani, amit Batista az anyanyelvén elmondott, ám a
dolog nem működött igazán, úgyhogy ezt annyira nem is erőltették. A német
közönség így is nagyon élvezte a koncertet.
Az Antidemont követő német Noiz fellépése
annyiban mindenképpen különleges volt, hogy ez volt az utolsó, a Noiz ezzel az
alkalommal búcsúzott közönségétől. Hazudnék, ha azt állítanám, könnyesre sírtam
a párnámat miattuk. Nemcsak mert nem volt párnám, hanem mert a Noiz őszintén
szólva soha nem tartozott a kedvenceim közé. Azért nem is voltak rosszak,
tisztességes repetát adtak a death metalra éhes közönségnek a dél-amerikai trió
után.
Szombaton jó napom volt, elvégre sikerült három interjút is készítenem az
esti program kezdete előtt, ráadásul jól be is vágódtam a Sinai Beach
tagjainál, akik rögtön megdicsérték a pólómat. Az ominózus ruhadarab a Living
Sacrifice második, 'Nonexistent' című lemezének borítóját hordozza magán.
(Egyedi darab, pár éve készíttettem.) Loganék hangot adtak a LS feloszlása
miatti sajnálkozásuknak is, amiben megintcsak maximálisan egyetértettünk.
Különösen akkor tudtam megérteni őket, amikor kiderült, hogy a LS mindössze két
héttel azelőtt jelentette be megszűnését, hogy a két banda együtt lépett volna
fel valahol.
Az aznapi program egyébként abszolút a hardcore-ról szólt, a négy banda,
amely számot tarthatott az érdeklődésemre, egyaránt ezt a műfajt képviselte.
Az első közülük az olasz One Truth
volt, amelyet két éve is láttam, ám akkor borzasztóan elszúrták a keverést, és
a lábdobon kívül nem sok mindent hallottam a bandából. Azóta sikerült két
dalukat letölteni a honlapjukról, melyek közül az egyik különösen megérintett,
de a másik sem volt rossz. Nagy várakozással tekintettem hát a koncert elé, de
nem igazán jött be végül. Akkor adtam fel igazából, amikor a fiúk nekiálltak
egy Strongarm-nóta feldolgozásának. Az 'áldozat' a 'Stand Together' volt az
'Atonement'-ről, de jobbára csak a szövegről és a ritmusról lehetett
felismerni. A másik feldolgozás, az 'Autopsy' a Zao-tól még ennyire se jött
össze. A banda pedig a kedvemben akart járni a jelek szerint, hiszen
eljátszotta az általam ismert legjobb dalát, a 'Not Nevertheless But Through
It' címűt is, de az is jobban tetszett a stúdióban rögzített változatában.
A One Truth után egy másik félig-meddig ismerős
csapat, a német Today Forever következett. A banda frontembere a
Freakstock egyik fő szervezője, Christian volt, aki három éve is fellépett itt
bandájával, és aki 2001 januárjában kísérgette a Blamed-et európai turnéján,
amelynek része volt az emlékezetes szentendrei állomás is. A Today Forever
afféle tough guy HC-t prezentált nekünk, ám nem igazán kötött le a zenéjük.
Ennek ellenére a csapatban van fantázia, jó zenészek, és volt több jó momentum
is a muzsikájukban. Kíváncsi leszek az első lemezükre.
A
Last Hours Of Torment-re viszont nem nagyon voltam
kíváncsi annak az mp3-nak a tükrében, amit letöltöttem tőlük még otthon, az
elutazás előtt. Belátom, hibáztam, mivel élőben a csapat egész más benyomást
tett rám. Nagyon tetszett a zenéjük, és a lelkesedésük is. A német közönségnek
viszont szemmel láthatóan túl összetett volt ez a muzsika, nem is igazán
indította be őket. A brit csapat az előzőekkel ellentétben nem is annyira
hardcore, mint inkább metal volt, ám bevallom, helyenként én is túlzottnak és
erőltetettnek éreztem a komplex, progresszív elemek alkalmazását. A másik
kifogásolnivaló a bőgős fiatalember viselkedése volt, amit nem nevezhetünk
különösebben keresztényinek. Nem illett különösebben egy olyan rendezvényhez,
amelynek alcíme az, hogy 'The Jesus Festival'. Talán az sem véletlen, hogy a
show utáni rögtönzött metal dicsőítő szekció alatt hiába is kerestem a
színpadon a fiatalembert.
Aztán elérkezett a nagy pillanat, az est
sztárvendége, a kaliforniai Sinai Beach kezdett készülődni a
színpadon. A csapatot még jóval az első nagylemez, a Facedown Records-nál
megjelent 'When Breath Escapes' megjelenése előtt fedeztem fel, amikor
letöltöttem néhány demo-számot az internetről, és azonnal meg is kedveltem a
csapatot. Sokat vártam tőlük élőben, pláne a bemutatkozó album tükrében, amely
szintén bevált. Egy kis aggodalom azért mégiscsak dolgozott bennem, ám annak
egész más volt a forrása. Egyik magyar kollégánk ugyanis kezembe nyomta a
kameráját, hogy vegyem fel a koncertet, mialatt ő eltársalog Batistáékkal.
Valljuk be, úgy állni egy HC-koncert közönségének közepén, hogy egyik kezünkben
videokamerát tartunk, nem egy életbiztosítás. Némi szerencsével túléltem az
első dalokat, aztán hála Istennek felszabadult egy hely előttem az első sorban,
ahol legalább az egyik irányból védve voltam. : ) Nem sokkal később
visszaért a barátom is, és átvette tőlem a megtisztelő feladatot, úgyhogy
onnantól felszabadultabban tudtam részt venni a show-ban. A banda profi módon
végigtúrta a műsoridőt, a frontember CJ nemegyszer megénekeltette a közönség
leglelkesebb tagjait is, ahogy egy normális HC-koncerten ez szokás is. A lelkes
fiatalok le is rohanták a befejezés után a muzsikusokat, hogy eltársalogjanak
velük, mi meg mentünk aludni, hogy másnap időben elindulhassunk.
A krónikához még feltétlenül hozzátartozik, hogy a szomszéd sátorban lakó
önkéntes Kurt Cobain-imitátor és gitárja révén lehetőségem nyílt a hosszútűrés
nemes erényének gyakorlására is, szóval az éjszakák is ugyancsak hasznosan
teltek a 2003-as Freakstock-on. Bár megvallom őszintén, ahhoz már túl gyarló
voltam, hogy reggelente még köszönetet is mondjak 'kedves' szomszédomnak, aki
igazán emlékezetessé tette számomra a germán éjszakákat...
--kristóf--
|
Fotóalbum
 Icon Clan
 Pick Up The Harp
 Sacrificium
 Brandtson
 Zyllah
 Antidemon
 Noiz
 One Truth
 Today Forever
 Last Hours Of Torment
 Sinai Beach
|