|
|
Freakstock 2004
Gotha-Boxberg 2004. július 28 - augusztus 1.
A 2001-es és a tavalyi után az idei volt a harmadik Freakstock, amin részt
vehettem. A szervezők számára azonban nem ez tette különlegessé a 2004-es
gothai eseményt, hanem az, hogy ez volt a tizedik alkalom, hogy megrendezésre
került az éves német 'Jesus Festival'. A már jól ismert lóversenypályát szűk
egy hétre ismét elözönlötték a Jézusért rajongó, többségében német fiatalok,
jónéhány meglett családapával és -anyával, valamint külföldivel kiegészülve. A
külföldiek között ezúttal mintegy nyolc magyar is jelen volt az eseményen, de
persze továbbra is inkább a nyugat-európaiak jelenléte dominált. Érkeztek
azonban 'küldöttek' a tengerentúlról is, hiszen a fellépők között egyesült
államokbeli, argentin, és brazil előadók is akadtak.
Zenei téren hasonlóan vegyes volt a kínálat, hiszen az engem elsősorban
rock-, metal-, és HC-zenekarok mellett ott voltak a reggae, a ska, a blues, a
latin pop, a drum 'n' bass, és a hip-hop képviselői is, de nem kizárt, hogy
hirtelen ki is hagytam valamit. Meglepő módon az engem legjobban érdeklő
fellépők egyike se nem metalt, se nem HC-t, de még csak nem is rockot, hanem
bluest játszott: igen, a 'jó öreg' Glenn Kaiserre és zenekarára (Roy Montroy
basszusgitárosra és Ed Bialach dobosra) gondolok. A jelzők közül a 'jó' megáll,
az 'öreg' azonban annál kevésbé: jóllehet januárban múlt 51 éves, Glennből
olyan energia sugároz, hogy sok korban fiatalt megszégyeníthetne vele. (Ez
azonban nem célja, hiszen személyében egy roppant kedves és szerény embert
ismerhettünk meg.) Glenn Kasierre tehát még visszatérünk, ám csak haladjunk
sorjában. Előzetesen annyit el szeretnék mondani, hogy írásom maximálisan a
teljesség igénye nélkül készült, nem minden előadóról fogok írni, aki fellépett
a fesztiválon, emellett természetesen szubjektív is lesz a beszámoló, tehát
senki ne vegye a szívére, ha esetleg valamely kedvencét elmarasztaló véleményt
olvasna.
Ott kezdeném, hogy idén meglepő módon mindenféle kavarodás nélkül
átküzdöttük magunkat a külföldi (szlovák, cseh, német) szakaszokon, ám mégsem
sikerült napvilágnál sátrat vernünk, mivel a bejáratnál hatalmas csődület
alakult ki. Ezzel együtt jó sátorhelyet találtunk, és az első éjszaka gond
nélkül telt el, akárcsak utána a többi. Megérkezésünk napján, vagyis szerdán
nem voltak még igazán komoly koncertek, de ahogy hallottuk, voltak, akik
kihasználták az estét egy kis zenélésre. Jómagam két akciós CD megvásárlásával
tettem hasznossá az időt, mivel volt, aki már ekkorra kipakolta portékáit.
Csütörtök délelőtt végignéztük a CD-s/pólós standokat, és leparoláztunk a
korábban megismert kedves arcokkal a Whirlwind Music sátránál. Mint várható
volt, ekkor még nem mindenki pakolt ki, ezzel együtt a magyar szem számára
óriási választékból lehetett mazsolázni. (Sajnos gyakran a magyar pénztárcával
nem különösebben kompatíbilis árakon.)
Az esti program számomra a Slidepulsdown nevű nu metal zúzmarát
bemutató német csapattal kezdődött a Marquee sátorban. Amikor megérkeztem, már
játszott a zenekar, ám először nem láttam nagy fantáziát a produkciójában.
Ezzel együtt súlyban és hangerőben nem volt hiány, és aminek külön örültem, a
hangosítás is rendben volt. Utóbbi valószínűleg nem kis mértékben köszönhető
Oliver Teschnek, a Sacrificium gitárosának, aki ezúttal hangtechnikusként
tevékenykedett. A Slidepulsdown mérlege számomra végül mégis pozitívan zárt,
mivel a show vége felé az énekes előkapott egy Bibliát, amiből olvasott egy
darabig, majd újra a zenéé lett a főszerep, de onnantól az is sokkal
élettelibb, felszabadultabb lett, legalábbis ez volt a benyomásom. A hazaiak
után érdekes színfoltnak ígérkező koncert következett, a fellépők - a
Drusjki nevű rock-zenekar tagjai - ugyanis a messzi Szentpétervárról,
Oroszországból érkeztek. Nem játszottak korszakalkotó muzsikát, a közönség
azonban így is hálás volt nekik, és olyan jó hangulat alakult ki, amire - ahogy
elnéztem - a banda nem is mert számítani előzőleg. A fellépés számomra
legemlékezetesebb momentuma az volt, amikor az énekes egy átlátszó folyadékkal
teli literes üvegből nagyot húzott, majd sietve hozzátette, hogy a flaskában
nem vodka van. Hát igen, meglehet, a felest nem deciben mérik arrafelé, a
literes üveg is gyanússá válhat. A Drusjki után régi ismerős, a chemnitzi
Brain [FAQ] következett, ám mivel őket már háromszor láttam,
ezúttal nem néztem meg, pontosabban csak a koncertjük végére érkeztem meg.
Utána átballagtam a nagyszínpadhoz, ahol a svéd Mammuth lépett fel. Őket
amolyan rap-rock-szerűségként határozták meg előzőleg, és valóban ilyesmit is
játszottak. Nem volt valami változatos a zenéjük, egyedül talán az énekes
hangja kölcsönzött némi karaktert a csapatnak. Az viszont igaz, hogy abszolút
Krisztus-centrikus brigádról volt szó.
Nagy kegyelem, hogy nem néztem sokáig a svédeket, ugyanis a Marquee-ban az
ő koncertjük közben kezdődött a nap legjobb show-ja, ami az angol Taking
Names-hez fűződik. A TN egy fiatal HC-banda, ha jól értettem az énekes
szavait, ez volt mindössze a harmadik fellépésük. Lehet, hogy tévedek, mivel
igen profi volt mind a zene, mind a megjelenés. Igaz, az elején sablonosnak és
betanultnak tűnt, amit a frontember előszóként röviden elmondott, de ahogy
elkezdődött a zene, olyan hangulat kerekedett, amilyen legutóbb a Figure Four
ottani fellépésén volt tapasztalható szakértő útitársam elmondása szerint
(jómagam sajnos az említett eseményt - az egész fesztivállal együtt - kihagytam
annak idején, azaz két éve). Szó mi szó, a TN stílusa is erősen emlékeztetett a
Figure Fouréra, de ami a fő, a színvonal terén is felnőttek a feladathoz a
tehetséges ifjak. Az egyik nótában illusztris vendégként felhívták a színpadra
a fokvárosi Neshamah helyszínen tartózkodó képviselőjét, Ryant, aki
jelenlétével tovább fokozta az amúgy is őrületes hangulatot. A lényeg tehát,
hogy aki jártában-keltében egy Taking Names-koncertbe botlik, ki ne hagyja!
A TN után a tavaly megismert brazil Antidemon jött Batista
pásztorral és nejével, illetve a gitáros Kleberrel. A death metal trió szinte
megismételte 2003-as fellépését, a leglényegesebb változás talán az volt, hogy
Batista a másik oldalon foglalt helyet a színpadon. Viszont a számok közti
'Danken!' is megmaradt, akárcsak Batista egyszemélyes harca a folyton elmozduló
mikrofonállvánnyal. A németek ezúttal is önfeledten mulattak, én ezúttal is
gyorsan eluntam Sao Paolo-i testvéreink produkcióját. Az viszont tény, hogy a
banda nevében lehet valami, ugyanis egyértelműen lehetett érezni jótékony
hatását spirituális téren. Az Antidemont egy másik Anti...on névképletű death
metal fogat, a német Anticipation követte. Változatosabb zene volt a
brazilokénál, viszont már meglehetősen fáradt voltam, úgyhogy nem néztem végig.
Akik maradtak, azt mondják, nem bánták meg, szóval aki teheti, bátran nézze meg
őket is.
Aznapra több koncert nem maradt, másnap viszont meglehetősen zsúfoltnak
ígérkezett a program a számomra, mivel az engem érdeklő fellépők zömét péntekre
szervezték be. Az időzítés azonban annyira szerencsétlen volt, hogy legtöbbjük
ütött legalább egy másikat közülük, szóval biztos volt, hogy valamiről le fogok
maradni vagy részben, vagy akár teljes egészében. Vegyük hát sorra az
eseményeket.
A nagyszínpadon a lengyel Frühstück volt az első, akiket aznap
hallottam, és jóllehet három éve kellemes benyomásokat szereztem a csapatról,
ami azóta a Cornerstone-ra is kijutott, és amit az amerikai HM Magazine
főszerkesztője, Doug Van Pelt is szimpatikusnak talált, ezúttal abszolút
csalódást okozott. Átmasíroztam hát a Marquee-ba, ahol a stuttgarti
Opposition Of One tüzelte az embereket. Ők három éve is felléptek a
Freakstockon, akkor ígéretes fellépést produkáltak, ám az utána megjelent
EP-jük nem taglózott le. Annál inkább az a két nóta, amit most kiadott új
lemezükről hallottam. Mikor befutottam, épp a két szám egyikét, a 'Three
Nails'-t játszották a fiúk, amivel nemcsak nekem okoztak nagy örömöt. Utána
azonban mintha leültek volna, ugyanis a következő, általam nem ismert dal
vontatottnak, izzadtságszagúnak tűnt, és az azután jövő, a régi EP-n is
hallható szerzemény se fogott meg túlzottan így élőben sem. Átballagtam hát a
nagyszínpadhoz, ahol a brit Fire Fly készülődött. Akik azonban a
sátorban maradtak, azt mesélik, a stuttgarti gárda nagyon belejött, és
fergeteges volt a buli hátralévő része.
Na de vissza a Fire Fly-hoz. A Fire Fly elsősorban azért érdekelt annyira,
mert játszik benne középiskolás éveim egyik kedvenc zenekarának, a Detritusnak
a frontembere, Mark Broomhead, akit alig vártam, hogy élőben is láthassak. A
Fire Fly tagja egy másik korábbi thrash zenész, Simon Bibby is, aki pedig a
Seventh Angelt erősítette valaha (Mark egyébként ebben a bandában is játszott
egy ideig). A Fire Fly azonban távol áll a thrashtől, ugyanis afféle
elektronikus dark rockként jellemezhető. Míg korai felvételeiket meglehetősen
lehangolónak találtam, a készülő nagylemezükről közzétett új nóták nagyon
tetszettek, már csak ezért is kíváncsi voltam, mit fognak élőben felmutatni.
Hogy ne maradjak le semmiről, gyorsan foglaltam egy helyet magamnak az első
sorban, ahol már összegyűlt az Fire Fly családi/baráti köréből több felnőtt és
három kisgyerek is. A banda nem okozott csalódást, eljátszották az általam
kedvelt dalaikat is, ráadásul Mark pont velem szemben állt a színpadon.
Pontosabban csak nagyon ritkán állt, inkább mászkált, ugrált, és messze a
legszínpadiasabb figurája volt a csapatnak. Mondjuk ez valahol természetes,
hiszen a többieket 'röghöz kötött' hangszerük (dob, szinti) vagy
mikrofonállványuk (Simon Bibby egyszerre gitározott és énekelt) jobban helyhez
kötötte. Egy ízben Mark is bekapcsolódott az énekbe, természetesen ott, ahol
durvább hangot kellett megütni. A koncert további emlékezetes momentumai közé
tartozik, hogy az egyik dalban samplerről egy gyerekhang is felcsendült - mint
kiderült, a mellettem felváltva ülő és táncoló kislányé, aki elragadóan aranyos
volt, ahogy felismerte saját magát. A záró nóta az angolszász nyelvterületen
közismert 'Seek ye first the kingdom of God' kezdetű gyülekezeti ének volt, ami
ráirányította a figyelmet arra a személyre, aki elvileg valóban a fesztivál
központi 'figurája'. Persze nem engedtük el ráadás nélkül az együttest, amely
koncertjével tovább növelte iránta érzett szimpátiámat, ami igazából több is
mint szimpátia, nyugodtan mondhatjuk, hogy a Fire Fly rajongója lettem.
Sok időm azonban nem volt elmerengeni a hallottakon, mert igyekeztem vissza
a Marquee-ba, ahol éppen Bryan Gray (ex-The Blamed, satöbbi) és többé-kevésbé
rögtönzött zenekara, a The Blamed Is Dead nyomta a talpalávalót. A
zenéjüket leginkább a Living Sacrifice és a késői The Blamed keverékeként
jellemezném, ami azért is helyénvaló, mert a dalokat Bryan Gray Lance
Garvinnal, a Living Sacrifice dobosával közösen írta. A programfüzet további
reményekre is feljogosított, mivel Jim Chaffin dobos (Beauty Lies Bleeding,
ex-The Crucified, ex-The Blamed) nevét is bedobta a köztudatba. Sajnos azonban
Jim irtózik a repüléstől, ezért otthon maradt, Lance Garvin meg ugye az
ex-evanescence-es Ben Moody-val dolgozik mostanában, így ő se ért rá. Két
kedvenc dobosom tehát nem jött, beugrott viszont a Selfmindeadből megismert
Marko, akinek előzőleg eljuttatták Európába a dalokat, hogy megtanulhassa őket,
és a biztonság kedvéért Bryan is több nótában ütőzött, ezzel is növelve a
Living Sacrifice-hoz való hasonlóságot. Mint kiderült, a csapat énekese se
tudott eljönni, úgyhogy Bryan beugrott ebbe a pozícióba is, pedig azt mondja,
utál énekelni. De hát mindent a hallgatóért, ugye.
Bryanéket a Seventh Avenue követte, akiket szintén nagyon vártam,
mivel még sohasem láttam őket élőben, ráadásul így alkalmam nyílt információt
szerezni az új basszusgitárosról, Markus Beckről is. A banda legutóbbi
nagylemezének, a 'Between The Worlds'-nek az intrójával kezdett, amit
felvételről játszottak be, és ami alatt a zenészek fölmasíroztak a színpadra. A
dobos Mike Pflüger természetesen ezúttal is skótszoknyában érkezett. Az első
nóta élvezeti értékét ugyan csökkentette egy rémesen hamis gitár, ám az így is
látszott és hallatszott, hogy a muzsikusok rendesen felkészültek az előadásra,
utána meg a zavaró hamisságot is megszüntették. Markus Beckre visszatérve: az
új bőgős maximálisan kiérdemelte elismerésemet, miután láttam, hogy a
legpörgősebb témákat is ujjal, mosolyogva pengeti ki. Eljátszották nekünk a
'Tales Of Tales'-t meg két általam nem ismert, valószínűleg új nótát is, amikor
sajnos távoznom kellett, mivel egy másik sátorban kezdődött a Glenn Kaiser
Band koncertje. A kitartó szem- és fültanúk elbeszéléséből azonban tudom,
hogy egy Stryper-feldolgozást is játszottak Herbie-ék, amiben utóbbi simán
visszaénekelte Michael Sweet legmagasabb énektémáit is, ami azért nem kis
teljesítmény.
Még mielőtt belevágnék Glennék előadásának méltatásába, picit
visszakanyarodnék az időben, délután ugyanis sikerült beszélgetnünk a GKB
dobosával. Ed Bialach neve egyébként korábban sem volt ismeretlen a számomra,
hiszen több Grrr Records-os kiadvány hangmérnöke is ő volt. (A Grrr Records
adja ki Glenn Kaiser lemezeit is.) Később pedig láttuk/hallottuk, amint Wendi,
Glenn neje tart szemináriumot nem kevés érdeklődő lány részvételével. Magával
Glenn Kasierrel azonban a koncertig nem találkoztunk, pontosabban egyszer
láttuk röviden, nem sokkal megérkezése után. De térjünk vissza a koncerthez. A
Gondviselésnek köszönhetően a zsúfolt sátorban is sikerült közvetlenül a
színpad előtti padon ülőhelyet szereznünk, mire felcsendültek az első hangok,
amik egyébként Glenn Kaiser 1994-es albumának, a 'Spontaneous Combustion'-nek
egyik dalából, az 'If I Leave This World Tomorrow'-ból származtak. Több régi
sláger is előkerült, meg persze biztos játszottak ezt-azt a 2003-as
GKB-lemezről, a 'Blacktop'-ról is, de azt nem ismerem. A hangosítás itt is jó
volt hála Istennek, így maradéktalanul élvezhettük Ed Bialach és Roy Montroy
feszes ritmusait, valamint Glenn Kaiser zseniális, improvizatív gitárjátékát,
szívből jövő énekét. Bámulatos volt, mennyire együtt él hangszerével ez az
örökifjú muzsikus, akinek csak haja fogyatkozott meg, tudása és életereje
viszont egyre csak nő a jelek szerint. Glenn, aki 'civilben' pásztor, a koncert
közepére egy tüzes prédikációt is beiktatott, amivel szerintem abszolút fején
találta a szöget. Azért nem láttuk hát délután, mert a Bibliáját olvasta, és
készült az estére. A végén imádkozott is a népekkel, majd lehetőség adódott rá,
hogy akinek kérdése van, személyesen is szót váltson vele. Ki is használtam az
alkalmat, de előtte Roy Montroy-jal is dedikáltattam a magammal vitt Rez
CD-borítót (a Rez Glenn Kaiserék régi zenekara volt), amit addigra Wendi is
ellátott a kézjegyével. A Rez és Roy Montroy szintén legnagyobb középiskolai
kedvenceim közé tartozott, úgyhogy jó volt élőben is látni ezt az arany embert,
még akkor is, ha nem könnyen értettem meg, amit mondott, sajátos tájszólása
miatt. Annál inkább megértettem Glennt, aki énekesként is híres jól érthető,
artikulált előadásmódjáról, magánemberként pedig hihetetlenül szerény és
aranyos. Azt hiszem, bátran mondhatom, életre szóló élmény volt a Vele való
rövid találkozás. (Glenn a koncert során különben egy szóviccet is bedobott,
amikor saját zenei stílusát 'Kaiser-roll'-ként határozta meg, a kifejezés
ugyanis angolul 'császárzsemlét' jelent.)
Mivel a GKB fellépése kissé elhúzódott, lemaradtam a Selfmindead
utódzenekaráról, a Benea Reach-ről, aminek újabban az Extolból kivált
Christer Espevoll is a tagja. Sajnálom a dolgot, de annak meg örülök, hogy
végig ott maradtam Glennéknél, mert megérte. Akik látták, azt mondják, kaotikus
és fergeteges volt a Benea Reach, és ezt maximálisan el is tudom hinni nekik,
legközelebb igyekszem is bepótolni kényszerű lemaradásomat.
Az utolsó napra is maradt pár jónak ígérkező koncert, amik közül legjobban
az ex-Zao énekes Shawn Jonasszel felálló amerikai Symphony In Perilét vártam,
az még azonban messze volt. Addig is kezdésként belenéztem a német The Rodeo
Five-ba, de ezzel sokat nem nyertem. Őket a szintén német The Flying
Windmill követte a nagyszínpadon, de pozitív várakozásaim sajnos nem
igazolódtak be. A Marquee-ban a holland Jet Set Ready nyomult, amit
röviden TSTGU-nyúlásként jellemeznék, ám a dallamos ének csapnivaló volt - ha
azon javítanak, és picit egyénibb muzsikával rukkolnak ki, még vinni fogják
valamire. A nagyszínpadon közben a már rendszeres vendégnek számító horvát
ska-alakulat, a Seeker's Planet játszott, és ezúttal is remek hangulatot
kreáltak déli szomszédaink. A Marquee-ban a Jet Set Ready-t a kasseli Today
Forever követte, ami a fesztivál egyik szervezőjének, Christiannak a
HC-bandája. Tavaly láttam őket, és majdnem elsírtam magam ötlettelen, primitív
zenéjükön, úgyhogy idén némi szkepticizmussal közelítettem meg a sátrat. És
láss csodát: Christianék megtanulták, hogy lehet több témát is beletenni egy
dalba, hogy lehet olyan nótákat írni, amik fel is keltik valakinek az
érdeklődését. A végén eljátszották a 'Where The Streets Have No Name'-et a
U2-tól, és az is egész jól sikerült; ki tudja, jövőre talán a legnagyobb
kedvenceim lesznek. A nagyszínpadon a programot a Christafari zárta, de
mivel nem vagyok kimondott reggae-rajongó, ráadásul igyekeztem jól helyezkedni
a sátorban, teljesen kihagytam, holott a fesztivál egyik sztárja lett volna a
csapat. Én viszont mindenképpen az első sorból akartam látni a Symphony In
Perilt, úgyhogy már az őket megelőző Zyllah koncertjét is onnan néztem
végig.
A Zyllah tavaly is tetszett, ám akkor az énekes Paul teljesítménye nem volt
igazán meggyőző. Mostanra megtanult ordítani és énekelni is, a mozgása is
rendben volt, úgyhogy a jelek szerint jó irányban halad a szekerük. Még akkor
is, ha ezúttal egyik gitárosukat nélkülözve, négy fővel álltak fel. Minden
elismerés megilleti az egyedül is remekült helytállt fiút, akinek a nevét
hirtelen meg nem mondom. A krónikához hozzátartozik, hogy a neshamah-s Ryan itt
is berobbant az egyik nótánál a show-ba, és valami olyan erő áradt belőle,
amivel egyedül is lemosta az egész bandát a színpadról - pedig a zenekar is jó
volt! (Talán jó volna jövőre a komplett Neshamah-t meghívni.)
Az est fénypontja, a Symphony In Peril némileg késve ment fel a
színpadra, aminek oka számomra nem világos, hiszen előzőleg beállt a csapat, és
nekem úgy tűnt, minden rendben a hangosítással, mindenki a helyén, kezdődhet a
buli. Ám az csak nem kezdődött, a zenészek a színpad mellett beszélgettek, és
csak vártunk, de nem tudtuk (én most se tudom), mire. Néha-néha próbálkoztam
egy 'one more song' felkiáltással, hátha ezzel elérek valamit, de persze hiába.
Aztán azért mégiscsak föltipegtek a színpadra a fiúk, és szuper show-t
csináltak sok káosszal, mozgással, energiával. Shawn Jonas amennyire kis ember,
annyira nagy torok, és a szíve is nagy neki, ez kiderült a dalok közötti
átvezető szövegekből. Amúgy is a megtévesztés netovábbja a banda, hiszen a
dobos is afféle vézna, nyeszlett fiúnak tűnik, közben meg olyan technikásan és
olyan erővel játszott, amit előzetesen bizony nem sokan néztünk volna ki
belőle. A velem szemben álló gitárosról se tételeztem volna fel akkora
szaktudást és profizmust, amilyennel elkápráztatott. Érdekes, hogy a legnagyobb
darab zenekari tag, a basszgitáros mozgott a legkevesebbet, az ő produkciója
volt a legkevésbé energikus. Erre talán magyarázattal szolgálhat, hogy
tudomásom szerint nemrég csatlakozott csak a zenekarhoz. A 'Lost Memoirs And
Fading Pictures' című debüt-nagylemez kötelező számai mellett eljátszották
nekünk egyik legkorábbi dalukat, a 'The Quotidian Succession'-t, meg több
teljesen új szerzeményt is. Az egyetlen dolog, ami beárnyékolta a SIP
fellépését, az a hossza volt. Amennyivel később kezdték, annyival előbb be
kellett fejezniük, és ugyan ráadásként leadtak még egy teljesen új számot, ez
is kevés volt, annyira jól muzsikáltak. Az utánuk következő
Christcore-ra őszintén szólva nem voltam kíváncsi, inkább mentem aludni,
elvégre másnap hosszú utat kellett levezetni hazafelé.
A vásárolt CD-k mennyisége miatt anyagilag mondhatni katasztrofális
következményekkel járt számomra a 2004-es Freakstock, ám a szerzett emlékek, az
ottani élmények miatt így is megérte elmenni. És ahogy egy régi TV-reklám
mondta: 'Lesz jövőre is!'.
--kristóf--
|
Fotóalbum
 Slidepulsdown
 Drusjki
![Brain[FAQ]](../pix/brainfaq.jpg) Brain[FAQ]
 Mammuth
 Taking Names
 Antidemon
 Anticipation
 Frühstück
 Opposition Of One
 Fire Fly
 The Blamed Is Dead
 Seventh Avenue
 Glenn Kaiser Band
 Benea Reach
 The Rodeo Five
 The Flying Windmill
 Jet Set Ready
 Seeker's Planet
 Today Forever
 Christafari
 Zyllah
 Symphony In Peril
|