EZ ITT A REKLÁM HELYE
Katt oda, ha egy lemez felkeltette az érdeklődésedet, és megvásárolnád     >>>>>
 


www:

www.freakstock.de




 Vissza az élménybeszámolókhoz

 

Freakstock 2006

Gotha-Boxberg
2006. augusztus 3 - augusztus 6.



Röstellem, de tavaly megint kihagytam a volt NDK területén, Gotha mellett évente megrendezett Freakstock fesztivált. Idén bezzeg nem esett meg ez a csúfság, aminek több következménye is van. Egyrészt szokás szerint sikerült néhány ritkasággal gyarapítani a lemezgyűjteményt, másrészt volt pár szép napom ott kint, harmadrészt viszont gőzöm nincs, mit is keresek én itt Magyarországon. (Félreértés ne essék, hazaszerető embernek tartom magamat, de - sőt épp emiatt - sokszor idegennek érzem az itteni közeget.)
De talán kezdjük azzal, hogy röviden leírnám, mi is valójában az a Freakstock. Nos hát. A Freakstock egy keresztény fesztivál, ami csütörtöktől vasárnapig, de gyakorlatilag szombat estig tart; esténként koncertek, napközben pedig szemináriumok, előadások, prédikációk, meg modern gyülekezeti énekek - többnyire rockzenei stílusú - együtt éneklése kap helyet a programban. Meg persze ott van a fesztiválnak otthont adó lóversenypálya-mező komplexum tőszomszédságában a gyönyörű thüringiai erdő, ahová a hőség elől menekülhet, aki oda vágyik. Idén a hőség mondjuk pont nem volt jellemző, de az előző alkalmakkor, mikor részt vettem az eseményen, igen. Hazudnék, ha azt mondanám, a zenén kívül más is igazán felcsigázott előzetesen a programból, de ezzel nem a programot akarom minősíteni, hanem saját állapotomat - egyszerűen túl fáradt voltam, hogy bármi értelmeset kezdjek magammal napközben.
Az első este a Tools And Tomatoes nevű német zenekar megtekintésével kezdődött volna, ha meg bírtam volna tekinteni. Igazából már a stílusára sem emlékszem, annyira nem volt rám hatással. Az utána jövő brit Replenish nem lett volna rossz, ha nem létezne már évtizedek óta egy tök ugyanilyen számokat játszó ír banda U2 néven, így pofátlan nyúlásnak tűnt inkább a szettjük, mint érdekes koncertnek. Az ezután fellépő amerikai Last Tuesday-t már ismertem, sima pop punk, tisztességes előadásban, kissé őrült frontemberrel. Elmegy, de valószínűleg pár évvel korábban jobban tetszett volna. Közben viszont a Marquee fantázianevű sátorban a német Pistis (In Him Alone), egy szemtelenül fiatal HC-banda zendített rá. Őket már láttuk egyszer, akkor nem tűnt érdekesnek, amit műveltek. Most viszont igen! Sokat fejlődtek, az old schooltól a legmodernebb trendekig mindent felölelt a muzsikájuk, két énekesük volt - egyik jobb volt, mint a másik, ezt sajnos most úgy kell értenünk, hogy az egyik nem igazán volt jó -, és ha jól emlékszem, a dallamos dolgokat meg a dobos énekelte. Sajnos a csúcson abbahagyják a fiúk, a feloszlást választották, búcsúzóul még kinyomtak egy ötszámos CD-t, az is egész jó lett. A nagyszínpadon az avantgarde, teátrális rockot játszó amcsi No Longer Music nyomult még egy darabig, ez nekem nem jött be, de egyik honfitársunknak örömöt okozott, tehát lehet, hogy nem a bandával volt a baj. A sátorban a következő általam látott banda a francia Day By Day volt. Hallottam már tőle egy mp3-at korábban, az nem tűnt rossznak, így élőben nem kötött le a punk brigád, nem is néztem végig. A Jumbo Jet jött utána, azt már láttam egyszer, ha jól emlékszem, de kellemes emlékem nem volt vele kapcsolatban, úgyhogy mentem aludni (utólag, a banda egy-két számát meghallgatva modjuk már nem vagyok biztos benne, hogy ez volt a helyes döntés). Nagy banda ezen az estén nem játszott, de a Pistis mindenképpen a nap legkellemesebb meglepetése volt, örömöt okozott a fellépése. Hopp, el is felejtettem, de a krónikához hozzátartozik, hogy az este folyamán volt Johnny Cash (r.i.p.) feldolgozás projekt is, na az szörnyű volt, szegény énekesfiúnak köze nem volt a néhai JC orgánumához, anélkül meg...
Másnap nem a koncertekkel kezdődött az érdekességek sora, hiszen belefutottunk Bob Beemanbe, a kaliforniai központú Sanctuary International nevű gyülekezet lelkipásztorába. Róla annyit édemes tudni, hogy bár már vagy hatvanéves - de inkább több lehet -, roppant fiatalos férfiú hatalmas rőzsével a fején, tele energiával. Régen sok keresztény metal-banda borítóján lehetett találkozni vele, amint röviden szólt a zenehallgató fiatalokhoz, de volt - meg talán van is - külön rovata a legnagyobb keresztény keményzenei magazinban, a HM-ben is. Sőt, Svédországban évről évre megrendezik a róla elnevezett Bob Festet, ami annyiban hasonlít a Freakstockra, hogy szemináriumok és koncertek alkotják a programot, csak zeneileg jobban a metalra van kihegyezve, és értelemszerűen nagy szerep jut 'Bob pásztornak'. Pár szót váltottunk vele, de nem akartuk feltartani, úgyhogy hamar elbúcsúztunk tőle.
Este az első számomra említésre méltónak tűnt banda a német Arson volt a Marquee-ban; láttam már korábban, rossznak akkor se volt rossz, most se, viszont nagy durranásnak se mondanám, bár a hangulat jó volt, hiszen a nu metal bandának sok ismerőse volt a közönség soraiban. Bepillantottunk még a korábban megismert német blues banda, a Pick Up The Harp előadására is egy másik sátorba, de amennyire tetszett két éve, annyira nem kötött le most a csapat produkciója. A nagyszínpad első fellépőiből semmi nem maradt meg bennem, a holland Make Up Your Mind, egy ska-együttes fellépéséből is csak annyi, hogy abszolút nem tetszett, és ez enyhe kifejezés. Legalább rendesen behangoltak volna, vagy valami... A Marquee-ban viszont jónak ígérkezett a folytatás, elvégre haverjaim, a chemnitzi Saphena (korábban BrainFAQ, még korábban Brainfag) legénysége - és leánysága, hiszen a basszusgitárt az egyik gitáros húga kezeli - következett. Jó volt látni, hogy megint fejlődtek az ex-karlmarxstadti fiatalok, a 'Nutze die Zeit'-ről játszott 'Endlos'-ba például belekerült egy jófajta mesügés gitárszóló, ami illett is a súlyos, szaggatott zenéhez. Andi hangja most is igen tetszett, ügyesen bánik vele a fiú, jól mennek neki a brutális és a dallamos részek egyaránt. A számok többségét a második nagylemezről, a 'Das Leben wird zu Glas'-ról válogatták - 'Die Schlacht', 'Feuer', 'Keine Antwort', 'Niemals', 'Sie', 'Schatten'; remélem, jól emlékszem -, de a végén, a ráadásban előkerült az első nagylemez előtti EP-ről, a 'Brainstorming'-ról az egyik régi sláger, a 'Be Free' is. Rögtön a show vége után szaladtam is át a nagyszínpadhoz, ahol már elkezdett beállni a többé-kevésbé holland The Spirit That Guides Us. Az indie-screamo bandát öt éve épp a Freakstockon ismertem meg, akkor teljesen mattot kaptam a fellépésétől. Már a beállás során tudtam, most sem lesz másképp, megint sírni fogok. Úgy láttam, a két gitáros maradt a régi felállásból, és a sikoltozó énekes is még mintha mindig Erik lenne, csak mintha meghízott volna és megnőtt volna a haja. A sikolyok ugyanolyanok maradtak, mint később meghallottam, szóval ő kellett, hogy legyen az. A másik, a dallamos énekes viszont biztos, hogy nem az eredeti, Arjenünk sajátos hangját lehetetlen imitálni, utódja nem is próbálkozott ilyesmivel, inkább énekelt a maga módján, nem is rosszul. A dobos biztosan nem Minco volt, de ezt be is mondták, mint kiderült, az új ütős első koncertje volt ez. A csapat a 2001-es album, a 'The Sand, The Barrier' intrójával, a 'Tape From Ooty'-val indított, és ezzel meg is adta az alaphangot és -hangulatot a koncerthez. Sírtunk. Az első albumról elhangzott még a kötelező sláger, az 'Agnes', a 'The End Is Nigh', meg persze a Selfmindeaddel közös splitre, a 'The Oslo Compact'-re is rákerült 'The Spirit Anthem' is megdörrent. A szintén kötelező, ellenállhatatlanul megindító 'Real Life Motion Picture'-t Erik vezette be, aki megemlékezett édesanyja haláláról is, amivel tovább fokozta a már amúgy is csúcsra járatott érzelmeket. Sírtunk hát tovább. Azért voltak könnyedebb, de szintén értékes pillanatok, a legutóbbi stúdióalbumról, a 'North And South'-ról elővett 'El Salvador', 'Defence Mechanism', és 'All The Way To The USA' alatt. A két nagylemez között kiadott '24 Winters' EP-t is felidézték, a nyitó 'Hopeful Forever' tényleg kihagyhatatlan nóta volt. Volt egy olyan dal is, amit Erik úgy vezetett be, hogy 'aki ismeri a szöveget, énekelje velünk', de többet nem mondott, én meg csak a refrénre jöttem rá, hogy nem mást hallok, mint a Depeche Mode szénné feldolgozott megaslágerének, az 'Enjoy The Silence'-nek egy ugyancsak sajátos értelmezését. Szép volt. Új nótát is játszottak, úgyhogy tényleg nem volt okom panaszra, hacsak az nem, hogy kedvenc számom, az 'Interstellar Communication' nem szerepelt a repertoárban. Mindegy, így is szinte csak e miatt a koncert miatt megérte ott lenni. Ehhez képest még korántsem volt vége az est csodáinak, hiszen ott volt még a norvég Extol!!! Szaladtam is, hogy le ne késsem, így nem mulasztottam el egy pillanatot sem. (A német Sacrificium fellépését ellenben teljes egészében lekéstem, de emiatt nem sírtam, hiszen már többször láttam a death metallereket.) Sikerült jó helyet is találnom, ahol remekül szólt minden. Jófajta intróval indult a mulatság, ami nekem új volt, utána viszont ismert számok jöttek. Leginkább persze a legutóbbi albumról, a 'The Blueprint Dives'-ról játszottak, de az összes többi album is képviseltette magát, még a négyszámos 'Paralysis' EP-ről is vettek elő egy nótát. Sajnos az énekes Peter délután focizás közben megsérült, jó adag fájdalomcsillapítót kapott, hogy bírja a koncertet, de derekasan helyt állt, jól énekelt, és tartotta a kapcsolatot a közönséggel. A banda is kitett magáért persze, de ezen nincs semmi csodálkoznivaló, nem véletlenül álmodoztam róla már évek óta, hogy talán láthatom majd őket egyszer végre. Hát láttam. Amiket játszottak: 'Celestial Completion' a '98-as debütalbumról, a 'Burial'-ről, 'Undeceived' a hasonló című 2000-es korongról - amit a Century Media 2002-ben újra kiadott -, 'Your Beauty Divine' a 2001-es 'Paralysis'-ről, a 2003-as 'Synergy' nyitószáma, a 'Grace For Succession', meg persze az új korong számai. Ezek: 'Gloriana', 'Soul Deprived', 'In Reversal', a klipes sláger, a 'Pearl', 'Another Adam's Escape', 'The Things I Found' - legalábbis ezekre vélek emlékezni így utólag. Megint sírtunk. Aztán aludtunk.
Szombaton egyik útitársunk kiszúrta, hogy az előző nap látott Bob Beeman épp előadást tart, úgyhogy odasiettünk meghallgatni. Jó volt látni, hogy ennyi idősen is mennyi életöröm és -erő van benne. Rajtunk kívül ott volt még például az Extol dobosa is, később meg sikerült beszélgetnem az egyik gitárossal és az énekessel is - kapcsolódó jó hír, hogy két-három héten belül felépül -, mind jó fejek voltak. Abban a megtiszteltetésben is részem lehetett, hogy hallhattam az Extol-gitárosok másik bandájának, a Lengselnek a készülő albumát, pontosabban egy részét, mert az általam 'lekapcsolt' Ole volt kedves megmutatni. Igaz, még korántsem végleges hangzás volt, amit hallottam, de igen meggyőzött, úgyhogy lehet készülni, szeptemberre ígérik a kész albumot. Nem sokkal később megpillantottam a kaliforniai No Innocent Victim két tagját, oda is szaladtam hozzájuk autogramért, hiszen mégiscsak legendák vagy mi. Pláne Dave Quiggle, aki az xDisciplex, majd a Jesus Wept oszlopos tagjaként is kivívta tiszteletemet, nem beszélve kiváló borítóterveiről és egyéb grafikáiról. Meg se álltam utána a Marquee-ig, ahol már ott ült további két NIV-tag, csak épp a dobos Jason Dunn nem, aki amúgy a Facedown Records főnöke. Na de sebaj, később visszanéztem, és akkor már ott volt. Csakhogy ekkor már játszott a német Descend To Rise, nem is volt rossz az általa játszott metalcore. Viszont hangos volt, így nem tudtam beszélni Jason Dunn-nal, aki meg aztán jól el is tűnt, úgyhogy ez a tervem aztán végképp kútba esett. Kint közben a Waiting For Steve nevű német emo-group nyomult, mégpedig meglepően jól. Ilyen meglepetésből kell sok. Volt másfajta meglepetés is: irdatlan zápor zúdult a fesztiválra, ami miatt a nagyszínpad előtti tér sártengerré változott, aki nem jutott időben fedél alá, annak másodpercek alatt mindegy lett, hogy fedél alá jut-e, annyira szétázott, és az eső elvonultával is jó darabig várnia kellett a nagyérdeműnek, mire a rendezők szorgos munkával használhatóvá tették a nagyszínpadot. A Marquee-ban közben a kasseli Today Forever döngölt, őket már láttuk párszor, de mindig egyre jobbak lettek. Most sem volt másképp, csak így tovább. A banda főnöke, mellesleg a fesztivál szervezőgárdájának egyik oszlopos tagja, a frontember Christian már nem basszusgitározik, csak énekel, így nagyobb mozgástér jutott neki. Mégis, nekem basszusgitárral a kézben jobban bejött a produkciója. Na mindegy. Némi csúszást követően következett a nagyszínpadon a Deep Insight. Ez volt a negyedik alkalom, hogy láttam a finneket, de eddig mindig egyre jobbak voltak ők is. Ezúttal is változott a felállás az általam legutóbb látotthoz képest, most a basszusgitáros Miska távozott, helyére a korábban több bandában is megismert Jore érkezett, aki itt is kitűnően teljesített, mondanom se kell. Egyszer megcsúszott szegény a még mindig nedves színpadon, és nagyot esett, de férfiasan túltette magát rajta. A zenekar jól belakta a színpadot, pedig inkább kis klubokhoz lehet szokva, az énekes Jukka jobban bánt a hangjával és a közönséggel, mint korábban, a gitáros Johannes mindig jó volt, az új dobos már korábban is sokat dobott az összképen - a 'Hurricane Season' után volt most is dobszóló -, Jore-t meg már említettem. A banda csaknem a teljes nagylemezt eltolta, meg persze a régi nóták közül most is megszólalt a 'Zebras On The Wall' és a 'Superficial'. Mégis, be kell valljam, nem a zenekar tette igazán emlékezetessé ezt a bulit a számomra, hanem egy bájos helyi kislány, akivel igen jót mulattunk. Ennek tudható be az is, hogy csak keveset láttam végül a No Innocent Victim-ből, de az is igen meggyőző volt, nem véletlenül övezi akkora tisztelet a bandát HC-körökben. A nagyszínpadon a Deep Insight után az amcsi The Violet Burning következett, valamennyit megnéztem belőle, alternatívzene-szerűséget nyomott, van már egy csomó lemeze, szóval volt miről válogatni, de én a program nagy részét már a sátramból hallgattam inkább, alváshoz készülődve.
Az Extol, a TSTGU, és a No Innocent Victim miatt - na meg a Deep Insight miatt, höhhö - mindenképpen megérte ott lenni ezen a fesztiválon, de mint fent látható, voltak még pozitiv élmények bőven, úgyhogy jövőre is meg fogjuk célozni.


--kristóf--

Fotóalbum


Tools And Tomatoes
Tools And Tomatoes

Replenish
Replenish

Last Tuesday
Last Tuesday

Pistis
Pistis

Mo Longer Music
Mo Longer Music

Day By Day
Day By Day

Jumbo Jet
Jumbo Jet

Arson
Arson

Pick Up The Harp
Pick Up The Harp




Saphena
Saphena

The Spirit That Guides Us
The Spirit That Guides Us

Sacrificium
Sacrificium

Extol
Extol

Descend To Rise
Descend To Rise

Waiting For Steve
Waiting For Steve

Today Forever
Today Forever

Deep Insight
Deep Insight

No Innocent Victim
No Innocent Victim

The Violet Burning
The Violet Burning