EZ ITT A REKLÁM HELYE
Katt oda, ha egy lemez felkeltette az érdeklődésedet, és megvásárolnád     >>>>>
 


www:

www.thejulianatheory.com
www.hastetheday.com




 Vissza az élménybeszámolókhoz

 

A The Juliana Theory és a Haste The Day Bécsben

Arena, Bécs
2006. január 22.



Idén már volt egy jó koncertem, a poszt-Annabarbi, instrumentális emót játszó Raina jóvoltából, de azért vártam már egy komolyabb bulit is nagyon. Bő három hétnek kellett eltelnie az évből, hogy meglegyen a komoly koncertélmény is, igaz, ehhez Bécsig kellett utaznom. Na de mi másra kötelező elmenni - minimum - az osztrák fővárosba, ha nem a The Juliana Theory fellépésére??? Persze, sok mindenre, de erre is mindenképpen. Úgyhogy, ha nem is minden izgalom és nehézség nélkül, de azért odaértünk nyitásra a már jól bejáratott Arenába.
Itt aztán volt időnk körülnézni, rég nem látott ismerősökkel beszélgetni - merthogy természetesen ismét jöttek magyarok rajtunk kívül is -, mire rázendített az első fellépő, a Death For Liberty nevű helyi sajátosság. Mit mondjak, az ilyen nevek rögtön sok mínuszpontot jelentenek nálam egy olyan banda esetében, amelynek tagjai nagy valószínűséggel egész életüket a jóléti társadalom burkában élték le, úgyhogy nemcsak életüket, de még kényelmüket sem kellett áldozniuk a szabadságért, de ez most nem annyira lényeges, mint az, hogy a produkció se nyűgözött le. Tipikus kezdő zenekar, amelyik nem tudott mit kezdeni magával egy akkora színpadon, mint ami az Arenában jutott neki aznap este. Volt ugyan két énekes is, a színpad mégis eléggé élettelennek hatott, a szigorú muzsika meg szintén nélkülözte azt a pluszt, amitől élvezetesnek értékeltem volna.
Ezután egy belga kvartett, a Zaccharia következett. Már a névből és a megjelenésből látszott, hogy ők inkább a The Juliana Theory rajongóit fogják megnyerni, semmint a később következő Turmoil vagy Most Precious Blood szimpatizánsait. A Zaccharia ugyanis szintén emót játszott, nem is rosszul, igaz, a számok színvonala között volt némi ingadozás. Mindenesetre az összkép határozottan pozitív volt: jól is szóltak, jól is mozogtak, feltalálták magukat a színpadon rendesen, a két gitáros fiú pedig egész jól tudott énekelni is. Azt ugyan nem értettem, miért próbálja olyan erőltetetten mosholásra bírni a nagyérdeműt az egyik 'frontember' - egy sorban állt a két énekes/gitáros a basszusgitárossal, úgyhogy most nem is tudom, helyálló-e az iménti kifejezés -, hiszen a zenéjük egyáltalán nem indokolta az ilyesmit. Talán a koncert fedőnevének - 'Moschcity' - akart megfelelni. Legalább ilyen kínos pillanat volt, amikor meg akarták énekeltetni a közönséget - talán majd pár év múlva nagyobb eséllyel fog menni a dolog, ha már nem fog a nevük újdonságnak számítani szinte minden jelenlévő számára.
A két európai után jött az első tengerentúli fellépő, a The Juliana Theory. Mint várható volt, az énekes - és valóban frontember - Brett csak az utolsó pillanatban, az első dal kezdésekor jött be a színpadra. Az sem okozott meglepetést, hogy öltönyben lépett fel, igaz, a veszkócsizmára talán még én se számítottam. Természetesen az első sorból ordítottuk-sírtuk végig a szövegeket, és ha lány vagyok, biztos el is alélok, amint a tőlem centikre álló Brett-tel együtt éneklem a szövegeket, miközben ő néha a szemembe is néz. Na de észnél maradtam, így láthattam, hogy Brett minden sztárallűrt mellőzve közvetlen kapcsolatot tud kialakítani a közönséggel a koncert során - ez megnyugtatott, korábban kicsit tartottam tőle, hogy agyára megy a népszerűség. Egy szemfüles kolléga révén teljesen hiteles setlisttel is tudok szolgálni, íme: 'If I Told You This Was Killing Me, Would You Stop?', 'This Valentine Ain't No Saint', 'To The Tune Of 5,000 Screaming Children', 'Is Patience Still Waiting?', 'Shotgun Serenade', 'Into The Dark', 'Do You Believe Me?', s végül 'French Kiss Off'. Legnagyobb élményt az 'Emotion Is Dead' dalai nyújtották a számomra, kár, hogy annak a turnéján nem lehettem ott földrajzi okok miatt. És azt se bántam volna, ha nem csak arról, de úgy általában is többet játszott volna a TJT. Amit meg végképp nem értek: hogy lehetett nem eljátszani a 'My Heart Is A Soldier'-t?! Azzal vigasztalódhattam, hogy a fellépések között bejátszott Abacus Recording-os sampler CD-n ez a nóta is rajta van, így azért mégis hallhattam aznap este. A TJT hangzásáról egyébként nem tudok nyilatkozni, mivel a hangfalak az első sor mögött kaptak helyet, így én inkább csak az alapokat hallottam, de beszéltem egy ismerősömmel, aki szerint ahol ő állt, ott CD-minőségben szólalt meg a program.
A Haste The Day beállásakor némi derültséget okozott, hogy két lelkes helyi elem - enyhén illuminált állapotban - folyton a Jimmy nevet skandálta, amivel persze nem Zámbó Imrére céloztak, csak úgy tűnik, nem vették észre, hogy a HTD énekese, Jimmy Ryan már hónapokkal előbb bejelentette, hogy 2005 végén távozik a bandából, és ide már utódja jött el a zenekarral, akit Stephennek hívnak. Erre a banda tagjai nem kevésszer felhívták a lelkes, ám tájékozatlan osztrákok figyelmét, akik azért végül feldolgozták a hallottakat, és onnantól a Stephen fonémát ismételgették töretlen lelkesedéssel. Mellesleg Stephen már a TJT műsorában bemutatkozott, az 'Is Patience Still Waiting?'-ben neki jutott az a szerep, hogy párszor belekárogja a mikrofonba a 'Come on!' formulát.
Sajnos HTD-setlistem nincs, így kénytelen vagyok emlékezetből felidézni, milyen dalokat is játszott az öt fiatal. Lássuk hát, mire is vélek emlékezni: 'The Closest Thing To Closure' (ez 100%, hogy volt), 'American Love' (ez viszont nem biztos), 'One Life To Live' (ez még annyira se), 'The Perfect Night' (innentől már igen), 'Walk On', 'When Everything Falls', és a feldolgozás, a 'Long Way Down'. Ami meglepett, hogy nem volt sing-along, egyedül az utolsó számban, az új lemez címadó dalában, a klipes 'When Everything Falls'-ban. Érdekes, amennyire unalmas a nóta a lemezen, annyira hatásos volt élőben - ezt igazából az új album többi számáról is el lehet mondani. Valóban, a 'When Everything Falls' kimondott koncertanyag, a debütalbum, a 'Burning Bridges' sokkal élvezetesebb otthon hallgatva, mint a második nagylemez. Egy viszont biztos: a zenekar maga mellé állította a közönséget, szerintem a legnagyobb tömegreakció az est folyamán a HTD alatt volt - persze tömegről nem beszélhetünk, az As I Lay Dyingon sokkal többen voltak, mikor legutóbb ott jártunk. Egy számot a HTD-től is hiányoltam, ez pedig a 'Substance'. Talán majd legközelebb.
A Haste The Day után a hardcore műfajban patinásnak mondható név, a Turmoil következett. Tisztességes zúzás - de tényleg, a jobbik, igazán erőteljes fajtából -, sok trágárság, valahogy nem fogott meg igazán. Igaz, CD-n se tetszett különösebben, de aki szereti őket, az biztos örült nekik, hiszen a banda odatette magát, ahogy illik. Mellesleg előző este épp Pesten - sőt, Budán, még pontosabban a kettő között, az A38-on - lépett fel, akárcsak a fő-főbanda, a Most Precious Blood.
A MPB tavalyelőtt szeptemberben a Kultiban nem tetszett - zúztak, túrtak, de a csapnivaló hangzás miatt valahogy nem sok minden jött le abból, mit is akartak valójában. A helyzet most hasonló volt - lendületes, energikus kezdés, de a kásahangzás miatt hamar belefáradtunk, és haza is indultunk a harmadik szám körül. Azt viszont még mindenképpen el szeretném mondani velük kapcsolatban, hogy le a képzeletbeli kalappal Rachel Rosen előtt, aki már érkezésünkkor is a merch table mögött várta a kiszolgálásra vágyókat, és egész kevéssel a fellépésük előtt is még ott, illetve a rajongók rendelkezésére állt. Utána pedig olyan energiával vetette magát a show-ba, amiről sok hím példát vehet. A gitározás mellett vokálozott is - de persze nem úgy, mint pl. a Theatre Of Tragedy vagy a Tristania hölgytagjai: éppúgy ordított, mint mondjuk Candace a Walls Of Jericho-ból.
Ahogy elnézem, a budapesti koncertnaptár is tartogat kellemes élményeket számomra az idén, de az is biztos, hogy február 10-én ismét érdemes lesz Bécsbe látogatni, ekkor ugyanis az általam eddig már többször is elmulasztott MxPx lép fel az Arenában, akiket most már jó lenne végre megnézni. Ha csak feleakkora élmény lesz, mint a mostani, már nem volt hiábavaló kiutazni.


--kristóf--

Fotóalbum


The Juliana Theory
The Juliana Theory

Haste The Day
Haste The Day