EZ ITT A REKLÁM HELYE
Katt oda, ha egy lemez felkeltette az érdeklődésedet, és megvásárolnád     >>>>>
 


www:

www.mxpx.com




 Vissza az élménybeszámolókhoz

 

Az MxPx Bécsben

Arena, Bécs
2006. február 10.



A január 22.-i Haste The Day/The Juliana Theory páros után szűk három héttel ismét olyan zenekar látogatta meg a Habsburg fővárost, amit már kedvelek egy ideje - név szerint az MxPx. Igaz, a punk rock trió járt már Magyaroszágon is, Ausztriában is többször fellépett, ám akkor még vagy nem szerettem, vagy nem tudtam a koncertről, vagy valami drága fesztiválon került rá sor, ahol a többi banda nem igazán érdekelt, így nem akartam annyit fizetni. Most viszont végre itt volt a nagy lehetőség: az Arena fő fellépője volt a bremertoni brigád, rajtuk kívül az I Am The Avalanche és a The Matches neve volt kiírva a plakátra. Hogy örömünk még teljesebb legyen, kiderült, az MxPx az esti koncert előtt délután egy bécsi lemezboltban ad ingyenes akusztikus koncertet illetve dedikál.
Korán indultunk tehát, így még időben odaértünk a lemezboltba, ahová mintegy órás késéssel futott be az együttes. Az első arc, akit kiszúrtunk, a dobos Yuri volt, aki elegáns munkássapkában és hasonló kabátban jelent meg, és lehetetlen volt nem megkedvelni azonnal. A frontember Mike is hamar föltűnt, Tom viszont sehol nem látszott. Helyette egy idősebb figura és egy, a másik két zenésszel kábé egykorúnak látszó, visszafogott fiatalember ténykedett még a rögtönzött 'színpad' összepakolásánál. Mint megtudtuk, a fiatalember az a Neil, aki Mike-ék side-projectjében, az Arthur-ben együtt muzsikál a fiúkkal, ide pedig Tom helyetteseként érkezett, akinek sajnos családi okok miatt otthon kellett maradnia. (Innen is a legjobbakat kívánjuk neki és kedves nejének, és reméljük, legközelebb ő is jönni tud majd.)
A beállással hamar végeztek, két akusztikus gitár, két énekmikrofon, egy pergődob, egy csörgő, és egy cin alkotta az eszköztárat. A hangosítással foglalatoskodó jómunkásember legalább annyira felelt a jó hangulatért, mint a jó hangzásért, különféle poénokkal igyekezett lekötni a nagyérdemű figyelmét az összepakolás alatt. Mike először nagyon fáradtnak, kedvetlennek tűnt, de ahogy elkezdtek játszani, gyorsan megjött az életkedve, láthatólag ő is legalább annyira élvezte a dolgot, mint mi. A 'koncert' pillanatok alatt átalakult kívánságműsorrá, ugyanis mint Mike elmondta, egyáltalán nem készültek semmivel, kérjünk amit akarunk, aztán majd megpróbálják eljátszani. Emlékeim szerint ezek a dalok szerepeltek végül a programban: 'Doing Time', 'Invivation To Understanding' (de gyönyörű volt!), 'Late Again' (a 'gitárszólókat' most hagyjuk...), meg talán ezek is, de ezekben korántsem vagyok már biztos: 'Let It Happen', 'Broken Hearted', 'Quit Your Life'. Sajnos a csúszás miatt sokat nem tudtak játszani, de ez is nagy élmény volt, meg hát lett autogramunk is a bandától.
Este sajnos némileg lehangoló történések előzték meg a show-t - azt jó volt látni, milyen sok magyar várt a pénztár és a kapu előtt a beengedésre, azt annál kevésbé, amikor pár részeg honfitársunk iszonyat söpredék viselkedéssel keltette rossz hírünket a világban. Volt, akinek egyből beengedés után majdnem sikerült egyből ki is záratnia magát - talán jobb is lett volna, ha így jár. Na de ennyit erről, pláne mivel később kiderült, az osztrákok is tudnak nagy hülyeségekkel előállni, ha akarnak. (Igaz, mit is várjon az ember egy 'punk rawk show'-n?)
Az első zenekar az amerikai I Am The Avalanche volt, akik állítólag emo és punk rock egyveleget játszanak. Mint meggyőződhettünk róla, tényleg ilyen a zenéjük, nem is volt rossz, sőt. A közönségnek tetszett is, amit csináltak, hamar sikerült elnyerniük a publikum támogatását. Azt mondjuk nem értettem, miért kellett a két gitáros mellett időnként az énekesnek is hangszert ragadnia, a - basszuson kívül - harmadik gitár tökéletesen felesleges volt. Az sem volt világos, milyen apropóból osztotta meg velünk emberünk azt az élményét, amikoris túl sok Jägermeister elfogyasztását követően főműsoridőben huggyintott egy szemetesbe. Érdekességképpen még idekívánkozik, hogy mint megtudtam, a frontember korábban a Movie Life nevű alap emo-bandában nyomult (amit bevallom, abszolút nem ismerek).
A második fellépő az ugyancsak amcsi The Matches volt, akikről annyit tudtam, hogy korábban The Locals volt a nevük. Kár, hogy aznap este többet is kénytelen voltam megtudni - ennyire borzalmas koncertet még szerencsére nem sokat kellett látnom életemben. Az egy dolog, hogy a dobos nagyjából olyan volt, mint aki pár hónapja kezdte eddig nem túl mélyre ható ismerkedését a hangszerrel, az egyik gitáros úgy néz ki, mint egy rossz diszkós arc, a frontember meg mintha a Turbonegro egyik tagjának akart volna öltözni a farsangi bálon. Ettől még akár lehetett volna aránylag jó is a dolog - mint már utaltam rá, nem lett. A négy 'zenész' időnként mintha egyszerre öt-hat számot játszott volna, olyan szinten nem volt összehangolva a tevékenységük. Ha még hozzáadjuk, hogy a végén személyesen igyekeztek elvegyülni a tömegben, hogy rásózzák az emberekre a látottak alapján kiválónak aligha nevezhető CD-jüket, talán kezd érthetővé válni, miért nem nyerte el szimpátiámat a gárda. Igaz, ahogy elnéztem, mások is úgy voltak vele, hogy még ingyen sem kértek volna a lemezből.
Még szerencse, hogy utánuk az MxPx jött, ami az elmondások, a koncertalbum, és a DVD tanúsága szerint egyaránt pompás koncertbandának ígérkezett. Igaz, kissé zavarba jöttem, amikor megláttam magam körül a sok tizenéves (tízes éveinek is inkább az első felében járó) fiatalt, de hát valahol el kell kezdeni ugye, én se nagyon voltam idősebb, mikor megismertem az MxPx zenéjét. Mint hamarosan kiderült, a fiatalokat nem kellett félteni, olyan mozgolódás támadt nyomban, mint egy jobb hardcore show-n, ami az osztrákokkal kapcsolatos eddigi tapasztalataim alapján különösen meglepő volt. (Lehet, hogy ők is olyanok, mint a magyar focisták, hogy fiatalon még tudnak valamit, csak később tompulnak el?) Az eleje felé volt egy pillanat, amikor aggódni kezdtem Mike-ért, mivel fölbillent alatta a monitorláda, amire rálépett, úgyhogy padlóra került, de rutinosan kezelte az esetet, még csak a gitározást sem kellett megszakítania, és már nyomult is tovább. Neil itt is visszafogott volt, nem tudom, hogy mindig ilyen-e, vagy csak azért nem akart reflektorfénybe kerülni, mert csupán kisegítő emberként ugrott be a turnéra, nem teljes jogú tagja az együttesnek. A biztonságiaknak akadt dolguk rendesen: volt, aki folyton kezet akart csókolni a frontembernek, voltak, akik a pengetőkre mentek rá, és volt egy igen érdekes csóka, akivel többször is meggyűlt a rendezők baja. Utolsó látványos húzása az volt, amikor gitárral a kezében mászott fel a színpadra - talán így akart közös élményekre szert tenni egy általa kedvelt zenekarral, vagy csak fotóztatni akarta magát, nem tudom. Mindenesetre a három kalap a fején mutatta, nem egy átlagos (normális?) emberről van szó. Mellesleg a rendezők nem álltak a helyzet magaslatán, gyakorta emlékeztettek a Kék/Vörös (vagy csak egyszerűen Segg) Yuk embereire, akik miatt ugye sor került az óbudai létesítménnyel szembeni emlékezetes bojkott-felhívásra is: több rugalmassággal, nagyobb szakértelemmel kellett volna végezni tevékenységüket, a magukat jól érezni akaró rajongókat nem kellett volna egybemosni a tényleg a koncert biztonságát és folyamatosságát veszélyeztető elemekkel. Na de vissza a zenéhez.
Fergeteges hangulatot csinált a banda, a pörgős punknóták és a fülbemászó rockslágerek remek egyvelegét sikerült prezentálniuk. Természetesen ezúttal is hiányoltam több nótát, míg voltak olyanok is, amelyek nem tartoznak a személyes kedvencek közé, de panaszra nem nagyon volt okom, a setlist így is igen tartalmas volt, úgy a mennyiséget, mint a minőséget illetően. Pár számcím, amikre emlékezni vélek: 'Chick Magnet' és 'Doing Time' a '96-os 'Life In General'-ról, 'Tomorrow Is Another Day' a '98-as 'Slowly Going The Way Of The Buffalo'-ról, 'My Life Story', 'Responsibility', ill. 'Next Big Thing' a 2000-es 'The Ever Passing Moment'-ről, 'Well Adjusted' és 'Everything Sucks (When You're Gone)' a 2003-as 'Before Everything And After'-ről, 'The Darkest Places' és 'Heard That Sound' a tavalyi 'Panic'-ről. (A tévedés jogát fenntartom.) Volt még feldoli is, de hogy konkrétan mi, azt már meg nem mondom. Természetesen a végén előkerült a 'Punk Rawk Show' is a '95-ös 'Teenage Politics'-ről, volt továbbá egy nyúlfarknyi akusztikus szett is, aminek keretében a 'Lonesome Town'-t és a 'Quit Your Life'-ot adták elő. Örültem volna a 'Today Is In My Way' és a 'What's Mine Is Yours' szerepeltetésének is többek között, de hát nem lehet mindent egyszerre. Így is életem egyik legjobb koncertje volt, messze túlszárnyalva előzetes várakozásaimat. Külön öröm volt, hogy Mike elsőként a hazánkból érkezetteket üdvözölte; talán ők is érzik már, hogy Magyarországot nem szabad kihagyni a legközelebbi európai turné alkalmával.
Remélem, az MxPx nem oszlik fel, mint a The Juliana Theory tette nem sokkal azután, hogy Bécsben megnéztük őket, és lesz még máskor is alkalmam megtekinteni egyik-másik fellépését.


--kristóf--

Fotóalbum


MxPx
MxPx