|
|
AZ ŐSROCKTÓL NAPJAINKIG
Manapság szinte másodpercenként jönnek létre újabb és újabb keresztény
zenekarok, és ez természetesnek is tűnik. Azonban nem mindig volt ez így. A
következőkben szeretnék rövid történeti áttekintést nyújtani a keresztény
rockzene kialakulásáról, fejlődéséről, jelen helyzetéről.
Hát akkor halljátok a sztorit: valahol, egy messzi-messzi galax... Azaz,
izé... őőőő... elnézést... az egy másik történet. Inkább kezdeném előről.
Szóval. Úgy a múlt század '70-es éveinek elején érdemes felvenni a fonalat.
Valahol, egy messzi-messzi kontinensen 1972. nevezetes év volt: ekkor alakult
meg a keresztény rock két jelentős bandája: Chicagóban a Resurrection
Band (röviden Rez Band, vagy csak úgy egyszerűen Rez), Ft.
Wayne-ben (Indiana állam, USA) pedig a Petra. Mindkettő azzal a világos
céllal, hogy a fiataloknak a zene nyelvén elvigyék az Evangéliumot, azt az
Örömhírt, amely az ő életüket már alapvetően megváltoztatta. A koncertek előtt,
közben, és után meg is osztották Élményüket mindazokkal, akik meghallgatták
őket. Érdekes módon a 'keresztények' egy nem is kicsi része értetlenül állt az
események előtt. Ahelyett, hogy támogatta volna a korszakalkotó tevékenységet
folytató fiatalokat, üldözni kezdte őket, mondván, 'elvilágiasodtak,
belemerültek a bűn mocsarába'. Ám hőseink nem adták föl, buzgón adták a
koncerteket, és hirdették az Örömhírt.
A jó példát aztán többen követni is kezdték. Többek között az a Darrell
Mansfield, aki 1976-ban Gentle Faith nevű bandájával jelentetett meg lemezt
(a Gentle Faith 1974-ben alakult). Ekkor már túl voltunk a Petra bemutatkozó
albumának megjelenésén (a 'Petrát' is 1974-ben adták ki). Az öreg kontinensen
is akadtak, akik hasonló módját választották az evangelizációnak. Egy svéd
fiatalember, név szerint Ulf Christiansson, aki 1974-ben született újjá, rá egy
évre megalakította zenekarát, a Jerusalemet. Ők is kaptak aztán a helyi
hívőktől hideget-meleget. A Jerusalem és a Resurrection Band ugyanabban az
évben, 1978-ban adta ki első lemezét ('Jerusalem', ill. 'Awaiting Your Reply').
A 80-as években felgyorsultak az események. A jelentősebb kort megélt
formációk közül 1982-ben alakult a White Heart és a Guardian
(akkor még Fusion néven), egy évvel később a Bride (még mint
Matrix), 1986-ban pedig a Whitecross. Svédország sem akart nagyon
lemaradni: a Leviticus nevű pop-metal csapat első lemeze 1982-ben látta
meg a napvilágot. (Érdekesség: tudomásom szerint a Leviticus volt az első
keresztény zenekar, amelyik bevetette lemezén a kétlábdobot is.) De a
keresztény rockzene szempontjából ez az évtized igazából Michael Sweet bandája,
a Stryper révén vált nevezetessé. A Stryper ugyanis a többiektől
eltérően világi körökben is óriási sikert aratott. A rengeteg eladott lemez,
sikeres turnék, a slágerlistákon és az MTV-n való állandó jelenlét mellett sem
feledkeztek meg arról, hogy jó üzenetüket eljuttassák a közönségnek.
Kompromisszumoktól mentes szövegeik, valamint pl. az a tény, hogy a koncerteken
Bibliákat dobáltak be a rajongóknak, számos fiatal számára hozta testközelbe
Isten királyságát. Tömegek láthatták, hogy a kereszténység nem egy erőtlen,
beszűkült agyú fanatikusok számára létrejött szerveződés, hanem egy olyan
életforma, amely normális, életszerető embereknek való. A Stryper mellett
megjelentek más, igazi metalt játszó keresztény társulatok is. A már említett
Darrell Mansfield 1985-ben adta ki 'Revelation' című blues-metal lemezét, de ő
segítette később a Bloodgood (1985-ben alakult) kezdeti lépéseit is
producerként. (Érdekesség: a névadó Michael Bloodgood ma egy gyülekezet
pásztora.) Mindenképpen meg kell említeni az 1982-es alapítású Saintet,
amely eleinte a Gentiles névre hallgatott. Bemutatkozó anyaguk 1984-ben
jelent meg, és igazából ők voltak az első jelentős keresztény metal-banda,
amelyik nem érezte létszükségnek, hogy egy-egy (rosszabb esetben több)
'rádióbarát', nyúlós-nyálas balladát is feltegyen a lemezeire. Az Iron Maident
ismerők körében az 1983-ban alakult Barren Cross okozott döbbenetet,
elsősorban énekese, Mike Lee révén, akinek hangja kísértetiesen emlékeztetett
Bruce Dickinsonéra. A zenekar szintén egyike lett a világban is ismert és
elismert keresztény rock-csapatoknak.
A 80-as évek második felében viszont már készülődött a hatalomátvételre egy
új generáció. Az akkori fiatalok egy része számára már nem volt elég radikális
az a zene, amit napjaik keresztény rock-zenekarai játszottak. Olyan csapatok
kezdték meg ténykedésüket, akik a későbbi generáció bandái számára nyújtottak
inspirációt. Metal vonalon ott volt a Deliverance (1985, speed metal), a
Martyr (később Betrayal, speed/thrash), a Believer (1986,
speed/thrash), a Vengeance (1987, később Vengeance Rising,
thrash), és a Living Sacrifice (1989, thrash). A déli féltekéről pedig
az ausztráliai Lightforce kívánkozik ide, amely ugyan klasszikus metalt
játszott, ám feloszlása után alapját képezte a Mortification nevű extrém
metal csapatnak.
Ekkorra azonban számolni kellett egy új műfajjal, a punkkal is. A The
Crucified 1985-ben kelt életre, és kezdetben klasszikus garázs-punkot
játszott, hogy azt aztán később, miután tagjai megtanultak zenélni, némi
thrash-metallal fűszerezze. A kubai származású Julio Rey pedig 1984-től a
The Leaddel végzett hasonló tevékenységet: a punk és a thrash metal
meglehetősen extrém keverékét tálalta az újra éhes közönségnek. Ha figyelembe
vesszük, hogy egy női énekest is találunk a csapatban, az 'extrém' jelzőt
feltétlenül jogosnak tekinthetjük.
A XX. század utolsó évtizedében feltűnt új bandák némelyike tovább
színesítette a zenei stílusok palettáját. Felsorolásszerűen (zárójelben az első
jelentősebb képviselők): megjelent a színen a death metal (Mortification,
Living Sacrifice, Crimson Thorn), az ipari zene (Circle Of Dust),
a doom (Paramaecium), a gótikus rock (Saviour Machine), a black
metal (Horde, Antestor), a hardcore (Focused,
SixFeetDeep, Strongarm), a ska (Supertones, Five Iron
Frenzy), az emo (Further Seems Forever, The Appleseed Cast),
és az indie rock (Denison Marrs, Twothirtyeight), de a sort
lehetne folytatni.
Napjainkban is vannak olyan zenekarok, akiknek sikerült kitörniük a
mainstream piacra. Közülük jelenleg legismertebb a P.O.D., de ott van az
MxPx, a Blindside (már megint ezek a svédek...), vagy a The
Juliana Theory is többek között. A keresztény könnyűzene mára eljutott arra
a szintre, amiről útnak indítói annak idején talán nem is álmodtak.
Öröm látni, hogy földrajzilag is milyen színes a paletta: talán Antarktisz
az egyetlen földrész, ahol nincs jelentős keresztény zenei élet.
Latin-Amerikában különösen Brazília aktív (Stauros, Trino,
Eterna, stb.), de az argentin Boanerges és a mexikói
Lament is letette névjegyét a jelentősebb zenekarok közül. A kontinens
északi részén az USA mellett Kanada is igyekszik kivenni részét a munkából
(Through And Through, Figure Four, Officer Down, etc.). Az
Óhazában a jó öreg svédek viszik el a pálmát (a már említettek mellett a
Narnia, a Veni Domine, a Sanctifica és még sokan mások).
Németország (Seventh Avenue, Lightmare, Brain:FAQ) és
Norvégia (Extol, Antestor, Schaliach, és így tovább) folyamatosan
szolgáltatja a jó zenét, Nagy-Britanniában pedig különösen az előző évtized
volt gyümölcsöző (Detritus, Seventh Angel, Stairway).
Hollandiában is hagyománya van a keresztény rock-zenének (többek között a
Decision D, a Tefilla, vagy a The Spirit That Guides Us
révén). Európából említést érdemel még a lengyel Undish, a portugál
Perpetual Flame, de finn testvéreink is több remek bandával ajándékozták
meg a zenei világot (Deuteronomium, Immortal Souls,
Cruciferae, Hallowed, hogy csak pár nevet említsek). A
multikulturális hátterű malajziai Necromanicide és az indonéz
Kekal munkásságának köszönhetően Ázsia is felkerült a térképre, míg
Afrika elsősorban a fokvárosi Neshamah által vált említésre méltóvá.
Ausztrália a 90-es évek második felében vált igazi gócponttá, nagyrészt a
Mortification vezetője, Steve Rowe révén, aki saját kiadót hozott létre (Rowe
Productions). Az ő gondoskodása tette lehetővé, hogy olyan zenekarokat
ismerjünk meg, mint a Teramaze, a Metanoia, az Embodiment
(nem összekeverendő az amerikai Embodymenttel), a Callous, vagy
az Ethereal Scourge. De a függetleneknek sem kell szégyenkezniük: a
Kohllapse és a Paramaecium saját kiadású lemezei is az élvonalba
tartoznak.
A konklúzió tehát egyértelmű: ANTARKTISZ, MUNKÁRA FEL!
--kristóf--
|
Fotóalbum
 A chicagói ötösfogat, a REZ
 A svéd JERUSALEM (a kép jobb szélén Ulf Christiansson)
 A 80-as évek sikercsapata, a STRYPER
 A keresztény blues és rock veteránja: Darrell Mansfield
 Az1985-ben alakult BLOODGOOD (jobboldalt Michael Bloodgood)
 A 90-es évek 'Spirit-filled' HC-csapatainak egyik fő inspirációja, a THE CRUCIFIED
 BELIEVER - egyedülállóan ötvözte a thrash metalt a szimfonikus zenével
 SEVENTH ANGEL - a ködös Albion thrasherei
 A MORTIFICATION szimbóluma, a Rowe Productions alapítója: Steve Rowe
 Élő áldozat - LIVING SACRIFICE
 A holland kaotikus thrash-csapat, a DECISION D
 A NECROMANICIDE, egyenesen Malajziából
 A finn DEUTERONOMIUM, amely számos más bandának nyitott utat
 TERAMAZE - 'Egység, Béke és Rock and Roll!'
 Progresszív metál Sao Paulóból: STAUROS
 Tipikus német power/speed metal: SEVENTH AVENUE
 A 'norvég csoda': EXTOL
 Őket már nem kell melegebb éghajlatra küldeni: a dél-afrikai NESHAMAH
|