1. |
Gone Lo-Fi Hi-Fi |
|
2. |
Future Mind |
|
3. |
Dimentia Lo-Fi Hi-Fi |
|
4. |
What Is But Cannot Not Be |
|
5. |
Singularity Lo-Fi Hi-Fi |
|
6. |
No Apology |
|
7. |
Trilogy Of Knowledge, Intro: The Birth |
|
8. |
Trilogy Of Knowledge, Movement I: The Lie |
|
9. |
Trilogy Of Knowledge, Movement II: The Truth Lo-Fi Hi-Fi |
|
10. |
Trilogy Of Knowledge, Movement III: The Key |
|
|
BELIEVER
Dimensions
1993 R.E.X. Music / 1993 Roadrunner Records
A Believert 1986-ban alapította Kurt Bachman és Joey Daub dallamos
metal-zenekarként, mely az évek során progresszív thrash-bandává fejlődött.
Első nagylemeze, az 'Extraction Of Mortality' már megcsillogtatta a muzsikusok
kimagasló technikai képességeit és a komplex riffek iránti rajongását, de
feltűnt a hegedű is a címadó dal bevezetőjében. A 'Sanity Obscure' még
kifinomultabb számokat hozott, és már egy egész nótát szenteltek a hegedűs
Scott Laird tehetségének kibontakoztatására, akihez ezúttal Julianne is
csatlakozott a maga gyönyörű szoprán hangján. Aztán jött három év szünet...
...De megérte kivárni! A 'Dimensions' egy IGAZÁN kivételes album! Olyan
album, amelyet nem lehet megunni. De nem ám azért, mert az ember egyáltalán meg
se bírja hallgatni, hanem mert megunhatatlan. Bár azt el kell ismerni, hogy
igazán talán csak egy zenész és egy egyetemi diplomával rendelkező ember képes
ténylegesen feldolgozni az albumot (vagy egyáltalán eséllyel megkísérelni
mindezt), de a 'morzsáktól' is jól lehet lakni. Persze sokaknak a gyomrát is
megfekheti, amit ezen a CD-n hall. Mert mi is található rajta? Röviden:
ultraprogresszív dalszerkezetek, nyaktörő ritmusok, ötletes effektek, jazzes és
szimfonikus elemek tömkelege thrash-metal alapokon zenei szempontból, a
filozófia és a teológia mélységei és magasságai idegen szavakkal,
kifejezésekkel teletűzdelve a szövegekben.
A lemez két fő részre osztható: az első hat szám zseniális, komplex,
művészi thrash metal, a fennmaradó több mint húsz perc pedig egy összefüggő
opusz, a 'Trilogy Of Knowledge', amely valójában négy részből áll az intrót is
beleszámolva. A kezdő 'Gone' az újjászületést, a régiek elmúlását dolgozza fel.
De hogyan! Csak hogy érzékeltessem a lemez igazi értelmiségi voltát, meg kell
jegyezzem, hogy még a párhuzamosok kereszteződését is sikerült belekeverniük a
témába. Mindezt a legképtelenebb ritmusváltásokkal kombinálva, aminek
következtében még majdnem el is tudom képzelni magam előtt a fenti paradoxont.
A 'Future Mind' a hit, a nem látott dolgokról való meggyőződés, a pozitív
jövőkép fontosságát hangsúlyozza. Persze ez csak így tömören összefoglalva
ilyen prózai és egyszerű, Kurték ennél jóval szellemesebben fejezték ki magukat
ezúttal is. A gitárszóló külön fejezetet érdemelne, de sajnos annyira nem
vagyok tehetséges, hogy érzékletesen le tudjam írni azt a csodát, amit ott
hallani lehet, ezért inkább mindenkinek javaslom, hallgassa meg személyesen, ha
teheti. (Inkább előbb, mint utóbb.) A 'Dimentia' egy szójáték, a 'dementia'
(elmehibbantság) és a 'dimension' szavak összevonásából. Akusztikus
akkordbontogatással indul, ami a versszakokban disszonánssá válik, miközben 'a
hang' megsötétedett szellemű filozófusok (Altizer, Sarte, Feuerbach, Freud, és
Hume) munkásságából idézget. Aztán a refrénben Kurt érdeklődését fejezi ki a
bölcs emberek holléte iránt, amint azt Pál apostol tette a Korinthoszbeliekhez
írt első levelének első részében. Találunk egy komplex instrumentális betétet
is a dalban, majd egy gyönyörű lezárást a végén a nóta elején hallott
akusztikus gitártémával, hegedűszólóval, és (hármas!)ikergitárral. A 'What Is
But Cannot Not Be'-nek már a címe is érdekes: 'Ami van, de nem is tud nem
lenni'. Érthető, nem? Nagy igazságok vannak elrejtve a dalban, a refrénje
például a következőképpen hangzik: 'A semmi nem lehet valami / Én vagyok, pedig
nem lehetek / A létezésem azon múlik / Ami van, de nem is tud nem lenni'.
Logikus. A 'Singularity' a modern elméleti tudományok veszélyeire hívja fel a
figyelmet, hiszen nagy részük spekulációkon alapszik, ezért könnyen tévútra
vezethetik az embert (lásd darvinisták, satöbbi). Olyan király kifejezések
szerepelnek benne, mint 'a végtelen sűrűség régiója', 'gravitációs hullámok',
és különben is: 'ki itt belép, hagyjon fel minden reménnyel'. (Valószínűleg
Kurt a vizsgaidőszakban írhatta a szöveget, mialatt a doktorijára készült a
molekuláris gyógyászat terén.) Mellesleg a 'Singularity' a legpörgősebb nóta az
albumon, és érdemes odafigyelni a szólóra is, ami valójában egy kis
gitárpárbaj: a két szólista egymásnak felelget hangszerével. A 'No Apology'
mind zenéjét, mind szövegét tekintve a legegyszerűbb nóta az eddigiek közül.
Tulajdonképpen nem más, mint egy bátor hitvallás. A közepén megint csak
találhatunk egy remek gitárszólót - ez (is) egy biztos pont a Believernél.
A 'Trilogy Of Knowledge', mint említettem, egy összefüggő alkotás.
Különlegessége, hogy a Believer által tökélyre vitt szimfonikus thrasht
élvezhetjük mintegy húsz percen keresztül. Azaz: komplex thrash riffekre épülő
hegedű-, brácsa-, és csellószólamokat hallhatunk, némi szoprán operaénekes
hanggal megtoldva. A darab intrója zajokból, különféle hangokból áll össze,
amelyek közül kihallatszik a születendő ember, Ádám légzésének hangja. Az első
'felvonás' címéből talán sejthető, hogy a kígyó hazugságáról, a bűnesetről,
illetve annak következményeiről, az emberre kimondott átkokról szól. Egyik
érdekessége, hogy a kígyó, Éva, és Ádám szerepében Julianne szopránját, míg az
Úr megszemélyesítőjeként Kurt kimunkált hörgését hallhatjuk, amint szórja az
átkokat. A 'The Truth' Jézus Krisztus pusztabeli megkísértését meséli el; Kurt
ezúttal a kísértő, Julianne pedig Jézus szerepében tűnik fel. Fantasztikus az
akusztikus intro, amelynek ritmusképlete valahogy így néz ki:
3/4-4/4-3/4-5/4-6/4-5/4, és sok szerep jut benne a hegedűnek. A dal végefelé is
találunk egy eltolt ritmust: az instrumentális, lassabb, méltóságteljes betét
képlete: 4/4-4/4-4/4-5/4-4/4-3/4-4/4-4/4 (közben hegedűszóló). A 'The Key'
bevezetője kissé kaotikusnak tűnik elsőre; olyan, mintha hangolnának a fiúk, ám
a végére kisimul a hangzás, és a trilógia legdallamosabb track-je válik a
dalból. Kurt itt már csak gitárosként van jelen, az éneket végig Julianne
szolgáltatja.
A dalokon kívül további erőssége a lemeznek a hangzás és a zenészek
teljesítménye. Utóbbiaktól bőven lehet mit tanulni, ami Scott esetében szó
szerint értendő, hiszen ő főállásban többek között hegedűtanár. A hangzás
természetesen kifogástalan, hiszen a Believer két alapítója a zenélés mellett
egy külön stúdiót működtetett, amelyben többek között a Living Sacrifice-szal
is dolgoztak együtt. A hangzással kapcsolatban találó egyik ismerősöm
megjegyzése, aki szerint 'a gitárral borotválkozni lehet'; és tényleg. Ez a
metszően tiszta gitárhang jól illik az absztrakt, helyenként kissé
futurisztikus szövegekhez. Remekül sikerült megtalálni az egyensúlyt a vonós
hangszerek és a thrash-zenekar között is a keverésben; a két komponens
tökéletesen kiegészíti egymást, egyik sem megy a másik rovására - éppen
ellenkezőleg. A borító(k) is igényes(ek); nekem megvan mindkét verzió - igaz, a
roadrunneres csak kazettán. (A képen a R.E.X.-es változat látható, amelyet
alaposabban megszemlélve tisztán kivehető a koponyáról készült röntgenképen a
szemüveg. Király.)
Nyugodtan leszögezhetjük: a 'Dimensions' révén a banda nemcsak megfelelt a
'Sanity Obscure' után vele szemben támasztott magas elvárásoknak, de jócskán
túl is szárnyalta azokat. Hiszem.
--kristóf--
|
| www |
| www.crucifyd.com/believer |
|
| Diszkográfia |
|
1989 Extraction From Mortality
1990 Sanity Obscure
1993 Dimensions
|
|
| Szereposztás |
|
Kurt Bachman - gitár, ének
Joey Daub - dob
Jim Winters - basszusgitár, gitár
Scott Laird - hegedű, brácsa
Glenn Fischbach - cselló
Julianne Laird - ének
William Keller - a hang
|
|
| Érdekességképpen
|
|
Joey Daub a kilencvenes évek végén a Fountain Of Tears nevű progresszív zenekar
erőihez csatlakozott.
|
|