1. |
Renaissance By Death |
|
2. |
The Invitation |
|
3. |
Fallen Deceived |
|
4. |
More Faith Than Me |
|
5. |
Escaping The Altar |
|
6. |
Assassins In The Midst |
|
7. |
Mortal Flesh |
|
8. |
Stroll Thru A Wicked Age |
|
9. |
Prophets Of Baal |
|
10. |
Plead The Blood |
|
|
BETRAYAL
Renaissance By Death
1991 Wonderland
Komolyzenei intro vezeti be a Betrayal bemutatkozó albumát, a 'Renaissance By
Death'-t, az első hangszer, amit hallhatunk rajta, a csembaló. Ne számítsunk
azonban sokáig barokk hangulatra, ugyanis rövid idő múlva jön a 'The
Invitation' thrash-es kezdése.
A folytatás is thrash-es, szóval ez már nem 'átverés', ez itt már a 'real
thing'. Azért hozzá kell tennem, hogy az intróban is van valami, hiszen a
gitárriffek és -szólók között is akadnak klasszikus ihletettségűek bőven. A
klasszikus zenén kívül a gótikus stílus még az, ami 'megfertőzte' a Betrayal
thrash-metalját. A tiszta gitárhangszínek többnyire lebegősek, elszállósak,
mintegy éteriek, ezáltal kölcsönözve némi gótikus ízt is a muzsikának. A
domináns thrash sem monoton, nem eszeveszett csapkodás megy végig, okos, jól
felépített zene ez, ráadásul Jeff Lain bőgőjátéka adja az alapot hozzá, úgyhogy
rossz már nem lehet. Jeff Lain az egyik legnagyobb kedvencem a
metal-basszgitárosok között, mivel ugyancsak változatosan, ötletesen,
kiművelten, de nem erőltetetten játszik. A dobos Brian Meuse jól dobol, de
nekem közel sem okoz akkora élményt a játéka, mint utódjáé, Jeff Masoné a
második albumon. A dobhangzás sem az igazi, a cinek hangja tetszik, a doboké
maguké viszont jellegtelen, a pergő különösen repedtfazék hatású. A gitárok -
mármint a torzítottak - harapnak, élesen szólnak, ami ehhez a zenéhez jól
passzol, hiszen elsősorban nem a súly, hanem a technika dominál. A szólók
nagyon jók, az agytröszt Marcus N. Colon és 'párja', Matt Maners egyaránt jól
szerepel ezen a téren is. Chris Ackerman énekhangja itt még eléggé monoton,
gyakorlatilag gyorsan végigszavalja a szöveget, csak kevés helyen visz bele
markánsabb érzelmeket. Chris igazából a következő lemezen, a 'The Passing'-en
kapta el a fonalat, itt még sehol nincs akkori önmagához képest.
A szövegek érdekesek, spirituális témájúak, több közülük az okkultizmussal,
sátánizmussal foglalkozik, ami nem meglepő annak ismeretében, hogy a banda
főnöke, Marcus Colon sátánista volt valaha. Volt is némi felhördülés az
'Escaping The Altar' szövege miatt keresztény körökben, mivel a nóta nem happy
enddel zárul, szerintem viszont nem baj, ha valaki nem kozmetikázza az
igazságot. A dal története ugyan ismereteim szerint fiktív, de megtörtént
esetek adják az alapját, szóval egyáltalán nem áll távol a valóságtól.
Mellesleg meg a Biblia sem tündérmese, vannak benne ennél durvább sztorik is.
Például a kilences szám alapjául szolgáló rész se semmi, ahol a Baál-papok és
Illés próféta szellemi 'összecsapásáról' van szó. Kissé könnyedebb szövegileg a
'More Faith Than Me', a meglehetősen ironikus dal szerint Darwinnak,
Nietzschének, Hume-nak és más kultúrtörténeti szempontból jelentős személyeknek
nagyobb hitük kellett, hogy legyen, ha komolyan akarták venni elméleteiket,
mint egy keresztény hívőnek, ha hasonlóan komolyan akarja venni hitét. (Mondjuk
van benne valami.)
Szóval érdekes lemez a 'Renaissance By Death' úgy a zene, mint a szövegek
terén. Nem egy vidám, könnyed történet, de nem is kell mindennek annak lennie,
az élet sem erről szól.
--kristóf--
|
| Diszkográfia |
|
1991 Renaissance By Death
1993 The Passing
1999 Leaving Nevermore
2001 The Passing Of Time
|
|
| Szereposztás |
|
Chris Ackerman - ének
Marcus N. Colon - gitár, vokál
Matt Maners - gitár
Jeff Lain - basszusgitár
Brian Meuse - dob
|
|
| Érdekességképpen
|
|
A tagok - és a dalok - egy része a Martyr nevű formációból származik.
|
|