1. |
Nutze die Zeit Lo-Fi Hi-Fi |
|
2. |
Endlos Lo-Fi Hi-Fi |
|
3. |
Solange |
|
4. |
Draussen |
|
5. |
Schachtel |
|
6. |
W... Lo-Fi Hi-Fi |
|
7. |
Verloren |
|
8. |
Spieler |
|
9. |
Schweige |
|
10. |
Gestern |
|
11. |
Wahrheit |
|
12. |
+1 |
|
13. |
Du Lo-Fi Hi-Fi |
|
14. |
Flucht |
|
|
Brain [FAQ]
Nutze die Zeit
2002 RedToGrey Records
A Brain [FAQ] jó benyomást tett rám a 'Brainstorming' címet
viselő demo EP-jével, így kíváncsi voltam a folytatásra. Az előzetes
információgyűjtés során annyit mindenesetre megtudtam, hogy szigorúbb
zenére, valamint kizárólag német nyelvű szövegekre kell számítanom az
első nagylemezen.
És tényleg: a 'Nutze die Zeit' csakugyan jóval súlyosabb
elődjénél, és persze valóban németül énekelnek (meg ordítanak) rajta.
Noha nem vagyok nagy rajongója a német nyelvnek, érdekességképpen nem
árthat egy német nyelvű lemez sem a kollekcióban. Ráadásul a
Brain [FAQ]-nek valahogy jól is áll az anyanyelve, holott az EP
'Niemand' című nótája még nem ezt az érzést erősítette bennem. Az
mindenesetre világosan látszik, hogy jóval természetesebben fejezik ki
magukat Andiék édes anyanyelvükön, mint angolul tették. Ennyit a
lingvisztikáról, és most térjünk rá a zenére.
Zenei téren a Brain [FAQ] jócskán eltért attól a nu metal
vonaltól, ami a 'Brainstorming'-ot jellemezte. A 'Nutze die Zeit'
gyakrabban emlékeztet amerikai metalcore csapatokra (pl. Zao), mint a
zenekar korábbi önmagára. Emellett honfitársaik, a Rammstein hatása is
érződik itt-ott, hozzátéve valamennyit a 'Brain [FAQ] sound'-hoz.
Nem igazán dallamközpontú muzsikát tálalt nekünk a banda a CD-n, inkább
a ritmikus riffek dominálnak. A címadó dal rögtön hozzá is szoktat
bennünket a zúzdához, bár a refrénje még viszonylag dallamosnak
tekinthető. Az 'Endlos'-ban azonban olyasmit is találunk a refrénben,
amire nem számítottam; a Living Sacrifice-t idéző széttört ritmusú
szaggatásra gondolok. A 'Solange'-ben komoly szerep jut a gitáros
Robnak kiegészítő 'énekesként', ám hangja közelítőleg sem tetszik úgy a
CD-n, mint élőben, pedig úgy tűnik, szándékosan keverték ilyenre. A
'Draussen' érdekessége a Meshuggah-ra emlékeztető mechanikus riff a
versszakokban, a refrén viszont ismét melodikusabbra kerekedett. A szám
végén Andi igen drámaira hangot üt meg - talán túlzottan is. A
'Schachtel' nagyot ütött koncerten, itt sem sokkal kisebbet. Az egyik
legerősebb dal a lemezen. A 'W...' nagy kedvencem, pedig egy egyszerű
és rövid instrumentális darab csupán. Mégis, talán a hangulata miatt
nagyon szeretem. A 'Verloren' hosszabb lélegzetű mű, ám mindez nem
lenne gond, de Andi itt aztán tényleg nagyon drámaira veszi a figurát.
Gusztus dolga, de nekem ez már sok. A 'Spieler'-rel egy másik
koncert-kedvenchez érkeztünk, a 'Schweige' azonban mintha megint egy
kissé túldramatizált lenne. A CD-borítón rosszul tűntették fel a
következő két dal sorrendjét, azaz a 'Schweige' után nem a 'Wahrheit',
hanem a 'Gestern' következik. Utóbbi (a CD-n sorrendben előbbi) nóta
versszakai felejthetőek, ám a refrén nagyon megragadott már az első
hallgatások után is. A 'Wahrheit' nem tartozik a kedvenceim közé,
noha vannak benne jól eltalált részek, ötletes megoldások. A '+1' egy
újabb instrumentális, amely a totótól eltérően a tizenhármas tétel
előtt szerepel. A 'Du' megint a jobb dalok közül való, a 'Flucht'
viszont remek kezdése ellenére sem igazán válik be.
A Brain [FAQ] a 'Nutze die Zeit'-en alighanem megtalálta a
saját hangját, identitását, ám hogy igazán számottevő erővé váljon a
zenei világban, több erős dalt kell írnia - vagy rövidebbre kell venni
a CD-t. Az azonban ígéretes, hogy az album több mint fele egész jó, és
a gyengébb dalokban is rejtőznek értékek. Továbbra is úgy vélem, van
jövője a csapatnak, és nagyon remélem, hogy nem fognak rám cáfolni.
--kristóf--
|
| www |
| www.brainfaq.de |
|
| Diszkográfia |
|
2001 Brainstorming
2002 Nutze die Zeit
|
|
| Szereposztás |
|
Silvia Leistner - basszusgitár
Robert Kunz - gitár, vokál
Ralph Lesitner - gitár
Andreas Herrmann - ének
Axel Kunz - dob, vokál
|
|
| Érdekességképpen
|
|
Robert és Axel korábban az Overhead nevű csapatban muzsikált.
|
|