borító

1.

Supplication

2.

This Present Darkness

3.

Weapons Of Our Warfare
Lo-Fi    Hi-Fi

4.

Solitude
Lo-Fi    Hi-Fi

5.

Flesh And Blood
Lo-Fi    Hi-Fi

6.

Bought By Blood

7.

23
Lo-Fi    Hi-Fi

8.

Slay The Wicked

9.

Greetings Of Death

10.

If We Faint Not

Vissza a lemezajánlókhoz

DELIVERANCE
Weapons Of Our Warfare
1990 Intense Records

Egy igazi klasszikus a nyolcvanas és kilencvenes évek fordulójáról; a kaliforniai Deliverance második nagylemeze, amely a banda fennállásának ötödik évében született. A 'California Metal' című válogatáson feltűnt csapat a keresztény Intense Records lemezkiadó egyik üdvöskéjeként nagy sikert aratott bemutatkozó korongjával egy évvel korábban. A 'Deliverance' igazi speed metalt tartalmazott pörgős riffekkel és dobokkal, gyors gitárszólókkal, valamint egy fantasztikus torokkal. A frontember Jimmy Brown nem 'csupán' dalszerzőként, szövegíróként, és ritmusgitárosként emelkedett a műfaj nagyjai közé, de hangja is kiemelte az átlagból. Lágy tenorja némi kontrasztban áll az őt kísérő muzsikával, ám a hatás fenomenális. Nem beszélve arról, hogy ezzel hidat emelt a közönségnek a szigorúbb thrash- és death-metaltól ódzkodó rétege felé, amely valami izgalmasabb zenére vágyott ugyan, de nem volt kibékülve az extrém énekhangokkal. Az igei szövegek, a tüzes és gyümölcsöző szolgálat tovább növelte a banda rajongótáborát a keresztény fiatalok körében.
Egy szó mint száz, a 'Weapons Of Our Warfare'-t nagy várakozás előzte meg. Némi gubancot okozott, hogy a két lemez között sor került egy szólógitáros-cserére, ám a dolog jól sült el, hiszen nem akárki érkezett: a Reconból ismert George Ochoa erősítette a lemezen a bandát. Talán azóta sem volt soha olyan erős a Deliverance felállása, mint ekkor, sokan úgy beszélnek erről az összeállításról, mint 'a nagy D'-ről. George a gitárosi teendők mellett a produceri feladatokat is ellátta, de Jimmy-vel vállvetve a dalszerzésből is alaposan kivette a részét. A várakozásokat így még felül is tudta múlni a zenekar: nemcsak a keresztények körében, de a világban is elismerést váltott ki a lemez. Például Az MTV 'Headbangers' Ball' című fémzenei magazinja is játszotta a címadó dalhoz készült klipet. A kultúrtörténeti áttekintésből legyen elég ennyi, ám ezeket mindenképpen szükségesnek tartottam elöljáróban elmondani egy ilyen viszonylag régi albummal kapcsolatosan.
S hogy mit is hagytak az utókorra a fiúk, azt is megtudjuk, ha elindítjuk a lejátszót. Az album címe ('A hadviselésünk fegyverei') sejtetni engedi, hogy a téma a szellemi harc lesz, és ha egy pillantást vetünk a borítóra, máris meggyőződhetünk feltevésünk helyességéről. A képen egy angyal és egy démon vív egymással, miközben egy Szent Pálnak látszó alak éppen szorgosan jegyzetel. Igen, egy konceptalbumhoz van szerencsénk, amelynek témája köré valóságos kis zenei bibliatanulmányt szerkesztettek a muzsikusok.
Az első track-ben a címéhez méltóan (a 'supplication' magyarul könyörgést jelent) egy imát hallhatunk - hallhatjuk, ha jól megfigyeljük, amint a háttérben különféle nyelveken imádkoznak többen is. Majd egy úriember ékes - brit! - angolsággal felolvassa Pál apostolnak a korinthoszbeliekhez írott második levelének tizedik részéből a negyedik és az ötödik versszakot, amit rövid instrumentális átvezetés után a 'This Present Darkness', a lemez egyik leggyorsabb dala követ. A nóta mondanivalója hasonló, mint Frank Peretti azonos című (magyarul 'Ez élet sötétsége' címmel megjelent) könyvéé: imával be lehet venni az ellenség erődítményeit, győztesen kerülhetünk ki a szellemi hadviselésből a bennünket körülvevő sötétség ellen. A címadó nótában a gondolkozásmód, a gondolatok jelentőségét tárgyalják egy valamivel slágerosabb zenei alapra építve, a 'Solitude' pedig a magányból, a félelemből kivezető utat tálalja elénk a Biblia, Isten szavai formájában. A közepén található hosszú instrumentális rész a gitárszólóval a metal-zene legnagyobb alkotásai közé sorolható. A következő szám emlékeztet bennünket, hogy nem test és vér ('flesh and blood') ellen kell küzdenünk, míg a 'Bought By Blood' a szexuális erkölcstelenségtől óv minket felhívva rá a figyelmet, hogy Jézus a vére által megvásárolt bennünket. Mindkettő pörgős, thrashes nóta. A '23' zeneileg egy gyönyörű metal-ballada, szövegét illetően pedig a 23. zsoltárt dolgozza fel. Az utána jövő 'Slay The Wicked' egy csapásra végez a szentimentális hangulattal az arra hajlamosakban, amikor egy jópofa intro után a féltékenyen szerető Istent mutatja be nekünk. Ezek után már valóban nem esünk kétségbe, ha a halál esetleg meghívót küld, hiszen jogunk van azt visszautasítani, ha életünket már itt a földön átadtuk Urunknak; a 'Greetings Of Death' a másik leghúzósabb dal a CD-n egyébként. És végül, de nem utolsósorban ki is kell tartanunk, nem szabad csüggednünk, hiszen csak akkor arathatjuk le a jutalmat. Legalábbis erre tanít a záró nóta, de ne gondoljuk, hogy a bandának ilyen propagandára lenne szüksége, hogy mindvégig szinten tartsa az érdeklődésünket a zenehallgatás során.
A 'Weapons Of Our Warfare' - mint utaltam rá az elején - 'egy igazi klasszikus', még évek múltán is nagy örömöt okoz a meghallgatása. S ami ennél is több: üzenete, szellemi tartalma nem veszti el aktualitását. A szellemi hadviselés örök téma, s bizony nélkülözhetetlen az isteni élethez. A saját harcát nemcsak Rambónak, de mindenki másnak is magának kell megharcolnia. Ebben is segítséget nyújthat ez az album, mely - mint említettem - igazi bibliatanulmányként is funkcionálhat. (Némi angoltudás azért nem árt hozzá persze.)


--kristóf--

www
www.deliverancelives.com

Diszkográfia

1989 Deliverance

1990 Weapons Of Our Warfare

1991 What A Joke

1992 Stay Of Execution

1992 Learn

1993 Intense Live Series Vol.1

1994 The Decade Of Deliverance

1994 River Disturbance

1995 Camelot In Smithereens

2000 Back In The Day

2001 Greetings Of Death

2001 Assimilation

2001 Live At Cornerstone 2001


Szereposztás

Jimmy P. Brown II - ének, gitár

Chris Hyde - dob

Brian Khairullah - basszusgitár

George Ochoa - gitár


Érdekességképpen
A zenekar 'Rescue Me' címmel felvett még egy dalt a stúdióban, amely végül mégsem került rá a lemezre, mivel nem igazán fért bele annak koncepciójába. A dal végül a 'The Decade Of Deliverance' című 'best of' CD-n jelenhetett meg.