1. |
Supplication |
|
2. |
This Present Darkness |
|
3. |
Weapons Of Our Warfare Lo-Fi Hi-Fi |
|
4. |
Solitude Lo-Fi Hi-Fi |
|
5. |
Flesh And Blood Lo-Fi Hi-Fi |
|
6. |
Bought By Blood |
|
7. |
23 Lo-Fi Hi-Fi |
|
8. |
Slay The Wicked |
|
9. |
Greetings Of Death |
|
10. |
If We Faint Not |
|
|
DELIVERANCE
Weapons Of Our Warfare
1990 Intense Records
Egy igazi klasszikus a nyolcvanas és kilencvenes évek fordulójáról; a
kaliforniai Deliverance második nagylemeze, amely a banda fennállásának ötödik
évében született. A 'California Metal' című válogatáson feltűnt csapat a
keresztény Intense Records lemezkiadó egyik üdvöskéjeként nagy sikert aratott
bemutatkozó korongjával egy évvel korábban. A 'Deliverance' igazi speed metalt
tartalmazott pörgős riffekkel és dobokkal, gyors gitárszólókkal, valamint egy
fantasztikus torokkal. A frontember Jimmy Brown nem 'csupán' dalszerzőként,
szövegíróként, és ritmusgitárosként emelkedett a műfaj nagyjai közé, de hangja
is kiemelte az átlagból. Lágy tenorja némi kontrasztban áll az őt kísérő
muzsikával, ám a hatás fenomenális. Nem beszélve arról, hogy ezzel hidat emelt
a közönségnek a szigorúbb thrash- és death-metaltól ódzkodó rétege felé, amely
valami izgalmasabb zenére vágyott ugyan, de nem volt kibékülve az extrém
énekhangokkal. Az igei szövegek, a tüzes és gyümölcsöző szolgálat tovább
növelte a banda rajongótáborát a keresztény fiatalok körében.
Egy szó mint száz, a 'Weapons Of Our Warfare'-t nagy várakozás előzte meg.
Némi gubancot okozott, hogy a két lemez között sor került egy
szólógitáros-cserére, ám a dolog jól sült el, hiszen nem akárki érkezett: a
Reconból ismert George Ochoa erősítette a lemezen a bandát. Talán azóta sem
volt soha olyan erős a Deliverance felállása, mint ekkor, sokan úgy beszélnek
erről az összeállításról, mint 'a nagy D'-ről. George a gitárosi teendők
mellett a produceri feladatokat is ellátta, de Jimmy-vel vállvetve a
dalszerzésből is alaposan kivette a részét. A várakozásokat így még felül is
tudta múlni a zenekar: nemcsak a keresztények körében, de a világban is
elismerést váltott ki a lemez. Például Az MTV 'Headbangers' Ball' című fémzenei
magazinja is játszotta a címadó dalhoz készült klipet. A kultúrtörténeti
áttekintésből legyen elég ennyi, ám ezeket mindenképpen szükségesnek tartottam
elöljáróban elmondani egy ilyen viszonylag régi albummal kapcsolatosan.
S hogy mit is hagytak az utókorra a fiúk, azt is megtudjuk, ha elindítjuk a
lejátszót. Az album címe ('A hadviselésünk fegyverei') sejtetni engedi, hogy a
téma a szellemi harc lesz, és ha egy pillantást vetünk a borítóra, máris
meggyőződhetünk feltevésünk helyességéről. A képen egy angyal és egy démon vív
egymással, miközben egy Szent Pálnak látszó alak éppen szorgosan jegyzetel.
Igen, egy konceptalbumhoz van szerencsénk, amelynek témája köré valóságos kis
zenei bibliatanulmányt szerkesztettek a muzsikusok.
Az első track-ben a címéhez méltóan (a 'supplication' magyarul könyörgést
jelent) egy imát hallhatunk - hallhatjuk, ha jól megfigyeljük, amint a
háttérben különféle nyelveken imádkoznak többen is. Majd egy úriember ékes -
brit! - angolsággal felolvassa Pál apostolnak a korinthoszbeliekhez írott
második levelének tizedik részéből a negyedik és az ötödik versszakot, amit
rövid instrumentális átvezetés után a 'This Present Darkness', a lemez egyik
leggyorsabb dala követ. A nóta mondanivalója hasonló, mint Frank Peretti azonos
című (magyarul 'Ez élet sötétsége' címmel megjelent) könyvéé: imával be lehet
venni az ellenség erődítményeit, győztesen kerülhetünk ki a szellemi
hadviselésből a bennünket körülvevő sötétség ellen. A címadó nótában a
gondolkozásmód, a gondolatok jelentőségét tárgyalják egy valamivel slágerosabb
zenei alapra építve, a 'Solitude' pedig a magányból, a félelemből kivezető utat
tálalja elénk a Biblia, Isten szavai formájában. A közepén található hosszú
instrumentális rész a gitárszólóval a metal-zene legnagyobb alkotásai közé
sorolható. A következő szám emlékeztet bennünket, hogy nem test és vér ('flesh
and blood') ellen kell küzdenünk, míg a 'Bought By Blood' a szexuális
erkölcstelenségtől óv minket felhívva rá a figyelmet, hogy Jézus a vére által
megvásárolt bennünket. Mindkettő pörgős, thrashes nóta. A '23' zeneileg egy
gyönyörű metal-ballada, szövegét illetően pedig a 23. zsoltárt dolgozza fel. Az
utána jövő 'Slay The Wicked' egy csapásra végez a szentimentális hangulattal az
arra hajlamosakban, amikor egy jópofa intro után a féltékenyen szerető Istent
mutatja be nekünk. Ezek után már valóban nem esünk kétségbe, ha a halál esetleg
meghívót küld, hiszen jogunk van azt visszautasítani, ha életünket már itt a
földön átadtuk Urunknak; a 'Greetings Of Death' a másik leghúzósabb dal a CD-n
egyébként. És végül, de nem utolsósorban ki is kell tartanunk, nem szabad
csüggednünk, hiszen csak akkor arathatjuk le a jutalmat. Legalábbis erre tanít
a záró nóta, de ne gondoljuk, hogy a bandának ilyen propagandára lenne
szüksége, hogy mindvégig szinten tartsa az érdeklődésünket a zenehallgatás
során.
A 'Weapons Of Our Warfare' - mint utaltam rá az elején - 'egy igazi
klasszikus', még évek múltán is nagy örömöt okoz a meghallgatása. S ami ennél
is több: üzenete, szellemi tartalma nem veszti el aktualitását. A szellemi
hadviselés örök téma, s bizony nélkülözhetetlen az isteni élethez. A saját
harcát nemcsak Rambónak, de mindenki másnak is magának kell megharcolnia. Ebben
is segítséget nyújthat ez az album, mely - mint említettem - igazi
bibliatanulmányként is funkcionálhat. (Némi angoltudás azért nem árt hozzá
persze.)
--kristóf--
|
| www |
| www.deliverancelives.com |
|
| Diszkográfia |
|
1989 Deliverance
1990 Weapons Of Our Warfare
1991 What A Joke
1992 Stay Of Execution
1992 Learn
1993 Intense Live Series Vol.1
1994 The Decade Of Deliverance
1994 River Disturbance
1995 Camelot In Smithereens
2000 Back In The Day
2001 Greetings Of Death
2001 Assimilation
2001 Live At Cornerstone 2001
|
|
| Szereposztás |
|
Jimmy P. Brown II - ének, gitár
Chris Hyde - dob
Brian Khairullah - basszusgitár
George Ochoa - gitár
|
|
| Érdekességképpen
|
|
A zenekar 'Rescue Me' címmel felvett még egy dalt a stúdióban, amely végül
mégsem került rá a lemezre, mivel nem igazán fért bele annak koncepciójába. A
dal végül a 'The Decade Of Deliverance' című 'best of' CD-n jelenhetett meg.
|
|