1. |
Masquerade |
|
2. |
So Far Away Lo-Fi Hi-Fi |
|
3. |
D.I.G.M. |
|
4. |
Let Peace Begin With Me Lo-Fi Hi-Fi |
|
5. |
Feel |
|
6. |
Blindly Rejected Lo-Fi Hi-Fi |
|
7. |
If But For One |
|
8. |
Sailor's Farewell Lo-Fi Hi-Fi |
|
9. |
Father To Son |
|
10. |
Painted Reality |
|
11. |
As It Rains |
|
12. |
Subtle Shades |
|
|
DETRITUS
If But For One
1993 Kingsway Music / 1993 R.E.X. Music
A brit Detritus volt az a zenekar, amely annak idején megszerettette velem a
thrash metalt 'Perpetual Defiance' című bemutatkozó lemezével. Ebben szerepet
játszott az is, hogy a Detritus énekese nem hörgött/ordított, hanem valóban
énekelt. Nem is akárhogy, a mindenki által jól ismert Hetfield mestert idézte a
hangja, szinte kísértetiesen. A zene is a korai Metallica-ra emlékeztetett, így
a Detritus-t senki nem is vádolta különösebb eredetiséggel; tagjai magabiztosan
haladtak a kitaposott, biztonságos ösvényen. Sajnos, nem sokáig: az 'If But
For One' megjelenésekor a banda már nem létezett - ám a feloszlása előtt
felvett tizenkét dallal ismét maradandót alkotott. Hogy mivel is? Lássuk csak,
lássuk csak.
Kissé blues-os beütésű rövid intro után a fiatalok máris belevágnak abba,
amit olyan jól csináltak már az első lemezen is: a régebbi Metallica-t idéző
riffelésbe. A különbség csak annyi, hogy a hangzás nagyságrendeket javult a két
lemez között, és ezúttal igazán ütnek a súlyos témák. A pörgős 'Masquerade'
után a felkavaró 'So Far Away' lírai bevezetője következik, de csak azért, hogy
a végére aztán szigorú thrashelésbe fajuljon az egész. A 'D.I.G.M.' is
csendesen indul, de nem is durvul el annyira, mint a 'So Far Away' tette.
Megteszi ezt helyette is a 'Let Peace Begin With Me', még ha címe alapján mást
is vártunk volna tőle esetleg. A nagy zúzás után az akusztikus 'Feel' vezet át
bennünket a 'Blindly Rejected'-be, amelynek egyik érdekessége, hogy a közepén
egy szóló erejéig egy szaxofon is feltűnik benne. A címadó 'If But For One'
ismét beszigorít, olyannyira, hogy még némi hörgés is akad a refrénben, de a
végére megszelídül a vad, és egy szál zongorával zárul az opus. A 'Sailor's
Farewell' az egyik legkirályabb nóta a lemezen, a régi matrózénekeket idézi.
Teszi ezt szövegével, zenéjével, Mark szándékosan elváltoztatott kiejtésével,
és nem utolsósorban az elején hallható kocsmai intróval. A 'Father To Son' és a
'Painted Reality' két egészséges, lendületes metal-nóta. Az 'As It Rains' picit
érdekesebb hangulatú, összetettebb darab, ám hangulat terén egyértelmű győztes a
záró, lírai 'Subtle Shades'.
A Detritus-t nemcsak zenéje, de intelligens, gondolatébresztő szövegei
tették nagy kedvencemmé az évek során. Az 'If But For One' szövegeinek nagy
részét is a fiatal énekes/bőgős Mark írta, aki korát meghazudtoló éleslátással
képes hozzányúlni szinte bármilyen témához. Az egyik legütősebb szöveggel a
'Blindly Rejected' büszkélkedhet, amely a fogyatékosok emberi mivoltára hívja
fel a figyelmet roppant megindító, szívszorító módon. A dalnak Mark húga adta
az aktualitását, aki az imént említett problémával küszködött. A 'So Far Away'
Mark önvallomása, a 'Let Peace Begin With Me' pedig az értelmetlen erőszak
ellen emeli fel a szavát. A 'Painted Reality' a kábítószer veszélyeit emeli ki,
személyes jó példával is szolgálva a banda néhány tagja révén, akiknek sikerült
megszabadulniuk drogfüggőségükből. A 'Sailor's Farewell' allegorikus szövege is
igen ötletes, a dal az Egyház elragadtatását a nagy földrajzi felfedezések
hajósaival szemlélteti.
Az 'If But For One'-t hallgatva az egyik szemem sír, a másik nevet.
Egyrészt rengeteg örömöm volt már eddig is, és minden bizonnyal lesz is még a
CD-ben, másrészt csöppet elszomorít, hogy csupán két album jelent meg ettől a
tehetséges, talán többre hivatott csapattól...
--kristóf--
|
| www |
| tinpan.fortunecity.com/bentley/328/detritus.html |
|
| Diszkográfia |
|
1990 Perpetual Defiance
1993 If But For One
|
|
| Szereposztás |
|
Andy Bright - dob
Mark Broomhead - basszusgitár, ének
Earl Morris - gitár
Andy Neal - gitár
|
|
| Érdekességképpen
|
|
Mark a kilencvenes évek második felében megalapította a Firefly nevű együttest,
amelynek több tagja korábban egy másik jelentős brit keresztény thrash-bandában,
a Seventh Angel-ben játszott.
|
|