1. |
Inception |
|
2. |
When I Die Lo-Fi Hi-Fi |
|
3. |
Suffering Of The Masses Lo-Fi Hi-Fi |
|
4. |
Broken Bonds |
|
5. |
Homicide Lo-Fi Hi-Fi |
|
6. |
Enraged |
|
7. |
Neglected Lo-Fi Hi-Fi |
|
8. |
No Return |
|
9. |
Upright |
|
10. |
Deception |
|
11. |
Attainment |
|
|
FOCAL POINT
Suffering Of The Masses
1996 Tooth & Nail Records
'A halál után semmilyen kifogásunk nem lehet az életbeli tudatlanságunkra' -
hirdeti a kaliforniai Focal Point első (és utolsó) CD-jének borítója. A lemez
'A tömegek szenvedése' címet viseli, és mondanivalójának mottója lehet a fenti
idézet. Egy dolog biztos: a fiúk mindent megtesznek, hogy mindazok, akik
figyelmesen hallgatják az albumot, ne maradjanak tudatlanságban az élet (és a
halál) nagy kérdéseit illetően (feltételezve persze a szöveg megértéséhez
szükséges szintű angoltudást).
Az intro utáni első dallal mindjárt bele is vágnak a közepébe. A nóta a
'Mikor meghalok' címet viseli, és bátran hirdeti a hitetleneknek: 'Mikor
meghalsz, kifogások nélkül maradsz / ... / Mikor én meghalok, élek'. A
dalszövegek nem korlátozódnak a halál után következendőkre: széthullott emberi
kapcsolatok, tönkrement családok, abortusz, gyűlölet ugyanúgy szerepelnek az
'étlapon'. Mindezt (új) szívből jövő őszinteséggel megfogalmazva. Azok számára,
akik rózsaszín álomfelhőn keresztül szemlélik életüket és az őket körülvevő
világot, egy kijózanító pofonnal érhet fel az album. A cél alighanem éppen ez
is volt a készítésekor.
A zene kiválóan elősegíti a sokkoló hatás érvényesülését. Ahogy a bevezető
instrumentális track elkezdődik, már sejteni lehet, hogy valami készül. A halk,
távoli, tompa dörejek közepette felhangzó akusztikus gitárok és szintetizátor
komor képet festenek a hallgató lelki szemei elé, de valahol a felhők mögött
azért sejtetni engedik a napfényt is. Majd hirtelen 'elszabadulnak az
indulatok': egyszerre csap a lovak közé a dobos és a disszonáns témát hozó
gitárosok. A 'gyilkos' riffekhez sikerült megtalálni a megfelelő torok
tulajdonosát is Robbie Imrisek személyében. S hogy a lemez ne fulladjon
monotóniába, arról a viszonylag gyakori lágyabb, hangulatos részek
gondoskodnak, amelyekben sűrűn előkerül az akusztikus gitár is. (Azért nem kell
félni, a Focal Point távolról sem nevezhető 'emo'-nak.) Az éles kontrasztok
sokat dobnak a korongon, és a visszafogottabb periódusokban van idő
megemészteni a hallottakat. Jó hír a metalosabb vonalat kedvelőknek: Robert
Torres nem fél használni a kétlábdobot, bár igaz, a FP ettől sem lesz
metalcore: remekbe szabott new school HC az, amit a 'Suffering' kínál. Ami
engem leginkább meglepett, az az, hogy középiskolás(!) fiatalok ennyire érett,
kiforrott anyagot hoztak össze. Sok idősebb embernek lenne mit tanulnia tőlük,
azt hiszem.
Végül a pont az 'i'-re: a tartalomhoz méltó forma is társul, elsősorban a
gitáros Ryan Clark fivérének, a borítótervért felelős Don Clarknak
köszönhetően. A külső képen tűzben égő, elkínzott arcok láthatók, szöges
ellentétben a belső oldalon található, ragyogó szívű, békességben lévő
alakokkal. (Vizuális típusok előnyben.) A szövegkönyv gazdagon illusztrált a
zkr koncertjein készült képekkel, így azok is élvezettel lapozhatják, akik egy
kukkot sem értenek angolul.
--kristóf--
|
| www |
| w3.to/focalpoint |
|
| Diszkográfia |
|
1996 Suffering Of The Masses
|
|
| Szereposztás |
|
Ryan Clark - gitár
Robert Torres - dob
Robbie Imrisek - ének
Kyle Brown - basszusgitár
Danny Dinh - gitár
|
|
| Érdekességképpen
|
|
A Focal Point feloszlása után Ryan és Don Clark két másik zenésszel Training
For Utopia (avagy TFU) néven alapított zenekart.
|
|