1. |
One Step Away |
|
2. |
Two Years To Never Lo-Fi Hi-Fi |
|
3. |
Lullaby Lo-Fi Hi-Fi |
|
4. |
All That I Am |
|
5. |
Chevy Nova |
|
6. |
Mach 3 |
|
7. |
Vs. |
|
8. |
Expect |
|
9. |
Next To Me Lo-Fi Hi-Fi |
|
10. |
Campbelltown Lo-Fi Hi-Fi |
|
11. |
It's Alright |
|
12. |
Means To An End |
|
|
GHOTI HOOK
Two Years To Never
2000 Tooth & Nail Records
Kedvenc mókamestereink az új numerikus évezredben új stílussal leptek meg
bennünket. Az első két albumon megszokott vidám, viccelődő, ám gyakran mégis
magvas gondolatokat közlő könnyed pop punk helyett komoly, érett rock 'n'
rollal találjuk szemben magunkat. A múlt mindössze az ötödik, 'Chevy Nova'
címet viselő nótában képviselteti magát. A dal mind tempójában, mind szövegében
a régi időket eleveníti fel. A mondanivaló egyszerű, lényegre törő: igaz, hogy
lassú és szakadt, de akkor is az én kocsim, és szeretem. De a jellemző nem ez a
fajta komolytalankodás. Napjaink világméretekben jelentkező problémája, a
családok széthullása, a válás a témája a nyitó opusznak, amely egy elvált
szülőpáros gyermekének szemszögéből láttatja a szituációt, igen megindítóan. A
hatodik és a kilencedik olyan ember dala, aki nehéz helyzetében már csak
Istenben bízhat, ezért hozzá kiált. Óriási különbség van azonban a két szám
között zeneileg, hiszen míg az előbbi húzós, középtempós rockzene, az utóbbi
lassú, zongora alapú nóta, amelyben egy gyönyörű női énekhang is szerepet kap.
Nagy érzékre vall, ahogy a lassú 'Next To Me'-t az album egyik slágere, a
'Campbelltown' váltja. Nem túl drámai a kontraszt, de elég ahhoz, hogy a lassú
számon esetleg kissé elbóbiskolt rockereket felrázza. Másik nagy slágernek a
címadó dalt kiálthatjuk ki: egészséges, lendületes, egyszersmind dallamos
rockzene fogós refrénnel, remek vokállal. Körülbelül arról szól, hogy tartsunk
ki akkor is, amikor nem könnyű. Nekem személy szerint mégis a 'Lullaby' a
kedvencem. Egy olyan embert mutat be nekünk, aki egész életében mások
elvárásainak akart megfelelni, de úgy érzi, kudarcot vallott. Így nem elég,
hogy soha nem nőtt föl, ráadásul a frusztráció is teljesen összezavarja.
Legalábbis számomra ez a mondanivalója. Óriási zene, nagyszerű dinamikai
váltásokkal, egy zongorát is fölvonultatva. És itt ragadnám meg az alkalmat,
hogy egy újabb érdekes kontrasztra hívjam föl a figyelmet. Ezúttal azonban nem
zenei vonatkozásban, hanem a szöveget illetően: a 'Lullaby'-t követő 'All That
I Am' majd' kicsattan az egészséges önbizalomtól, helyes önértékeléstől. Nem
tudom, mennyire tudatos, hogy pont így alakult a sorrend, de nagyon hatásos. A
pörgős 'Vs.' és 'It's Alright' az észérvek nélkül megfogalmazott előítéletek és
mások becsmérlése ellen emeli fel a szavát. A CD másik lassú nótája, a
Hammonddal színezett 'Means To An End' azzal szembesíti a hallgatót, milyen
káros következményekkel jár, ha valaki nem képes hűségesen, állhatatosan
kitartani. Az egyes szám első személyű megfogalmazás igazán érzékletessé teszi
a dalt. Megjegyzem, ezzel a nyelvtani eszközzel nem itt éltek először a fiúk a
lemez során, ettől válik igazán személyessé, az adott szituációban érintett
hallgatók számára találóvá több dal mondanivalója.
Zenei szempontból a stílusváltáson kívül a gitáros Conrad távozása és Mark
Lacasse érkezése szolgál némi szenzációval, bár a kettő között nyilván van
összefüggés: előbbi részben az utóbbi következménye. Az új szólógitáros sem egy
Yngwie Malmsteen, de amit tud, azzal jól sáfárkodik: a gitárszólók nem szállnak
el a semmibe, van elejük, végük, tartalmuk. A ritmusszekció is igyekszik
kitenni magáért. Adam Neubauer (aki álnéven szerepel a stáblistán) ugyan nem a
kedvenc dobosom, de megbízható és vannak jó gondolatai. A ritmus- és
basszusgitár pedig fáradhatatlanul túrja végig az albumot. Joel Bell jól
alkalmazkodik az új stílushoz, mintha határozottabb, férfiasabb is lenne a
hangja a korábbi anyagokhoz viszonyítva.
Zárásként csak annyit tennék hozzá - nem kiegészítésként, inkább
összefoglalásul: 'Mindhalálig rock 'n' roll!!!'
Azaz, várjunk csak: ki akar itt meghalni?!
--kristóf--
|
| www |
| www.ghotihook.com |
|
| Diszkográfia |
|
1995 Boca Grande
1996 Sumo Surprise
1996 Value Pac/Ghoti Hook Split
1997 Banana Man
1998 Songs We Didn't Write
2000 Two Years To Never
2002 Ghoti Hook
2002 Retrospective
2003 R.I.P.
|
|
| Szereposztás |
|
Joel Bell - ének
Chachi Manchu - dob
Mark Lacasse - szólógitár
Jamie Tolosa - ritmusgitár
Christian Ergueta - basszusgitár
|
|
| Érdekességképpen
|
|
A zenekar nevének első fele a 'hal' jelentésű 'fish' szó - meglehetősen -
'speciális' írásmódjával alakult ki, mégpedig a következő módon: venni kell a
'gh' t az 'enough' szóból, az 'o'-t a 'women'-ből, és a 'ti'-t az 'action'-ből;
ha ezeket összeolvassuk, ugyanazt kapjuk, mint a 'fish' esetében - nyilvánvaló,
nem?
|
|