1. |
Mortification: Peace In The Galaxy |
|
2. |
Cry Mercy: Time To Go |
|
3. |
Cry Mercy: D.A.M. |
|
4. |
Metanoia: Accute Obliteration Lo-Fi Hi-Fi |
|
5. |
Metanoia: Dimensions Of Life |
|
6. |
Screams Of Chaos: Fighting For Breath |
|
7. |
Screams Of Chaos: The New World |
|
8. |
Screams Of Chaos: Destroy The Plague Lo-Fi Hi-Fi |
|
9. |
Embodiment: Loophole |
|
10. |
Embodiment: Incorporate Body Lo-Fi Hi-Fi |
|
11. |
Callous: Hate |
|
12. |
Callous: The Mind That Rots |
|
13. |
Ethereal Scourge: Death Of Hades |
|
14. |
Ethereal Scourge: TombThroat Lo-Fi Hi-Fi |
|
|
VÁLOGATÁS
Hard And Heavy From Down Under
1996 Rugged Records
A Mortfication frontembere, Steve Rowe által alapított Rowe Productions nevű
lemezkiadó a '90-es évek közepén több válogatáskorongot is megjelentetett,
amelyekkel Steve a helyi - nevezetesen az ausztrál - keresztény metal-életet
kívánta megismertetni a közönséggel, illetve teret biztosított a bandáknak,
hogy megmutathassák, mit tudnak. Az amerikai Rugged Records ezekből a
válogatásokból gyűjtött össze pár számot, amihez hozzácsapott a Mortification
akkor aktuális albumáról, az 'EnVision EvAngelene'-ről egy, valamint a Metanoia
és a Cry Mercy bemutatkozó lemezéről két-két nótát. (Remélem, mindenki
értette.)
A 'válogatás válogatása' jól sikerült, érdemes volt beszerezni. A
Mortification-től például magam is a 'Peace In The Galaxy'-t tettem
volna fel a korongra; középtempós, viszonylag fogós dal, a banda power-thrash
korszakának egyik legjobbja. Érdekessége, hogy a dobos Keith Bannister szerezte
a zenéjét.
A Cry Mercy afféle groove-os hard rock-ot játszik, amely nem rossz,
ám dallamosabb műfajával kissé kilóg a válogatásról. Gondolom, rájuk utal a
címbéli 'hard'. A Cry Mercy semmi újat nem mutat fel a két dalban, és igazából
nem is ösztönöz produkciójával a nagylemezük beszerzésre. Pedig vannak jó
ötletek a muzsikában, fogós refrén, tisztességes gitárszóló, úgy általában
korrekt hangszerkezelés, egészséges megszólalás. Az ének sem rossz, mégis, a
karizma valahogy hiányzik belőle, így a zene sem üt akkorát.
A Metanoia bezzeg nem gyengélkedik az énekesi poszton. Yowie valami
'emberalatti' mélységben dörmög szinte végig, ám mormogását helyenként a
grindcore-ban elterjedt középmagas torokhang is színesíti. Amúgy a banda zenéje
az énekhang ellenére sem igazán death metal, inkább a thrash kategóriába
sorolható. A zenekar egyik különlegessége egyébként, hogy basszusgitáron egy
hölgyet, mégpedig a gitáros Steve Bennet feleségét, Lisa-t hallhatjuk. A
Metanoia dalai jók, ám számomra teljességgel felfoghatatlan, hogy bírták
kihagyni a lemezük címadó dalát, az 'In Darkness Or In Light'-ot a
válogatásról. Az az egy dal önmagában megéri, hogy az ember egy CD-t megvegyen
miatta, szóval több mint fura, hogy a 'Hard And Heavy' repertoárjának
összeállítói figyelmen kívül hagyták.
A Screams Of Chaos esetében más a helyzet. Nekik még nem jelent meg
nagylemezük 1996-ban, de az afféle 'cyber-metalt' játszó alakulat epikus
trilógiájával maradandót alkotott ezen a korongon. A válogatás legjobb percei
egyértelműen Neil Johnson csapatáéi (de szép nyelv is a magyar, nem igaz?). Az
ipari elemekkel gazdagon megtűzdelt muzsika összefüggő, kerek egészet alkot. A
nyitó, lendületes nótát egy lírai dal követi, aztán egy pörgős, thrash alapú
darab következik, amely minden átmenet nélkül egyszer csak hirtelen megtorpan,
majd ismét támadásba lendül, de csak azért, hogy az utolsó percekben egy drámai
hangulatú, remekül felépített, mondhatni fenomenális lezárásnak adja át a
helyét. Ez utóbbi akár külön track is lehetett volna. Ilyen kezdet után az
együttes bemutatkozó nagylemeze egyértelmű csalódást okozott.
A sorban következő Embodiment death metalja annyira tetszik, hogy
igazán sajnálom, hogy a banda nem készített egy hasonló jellegű (és minőségű)
komplett nagylemezt. Ha megtette volna, az egyik nagy kedvencemet készítette
volna el, ebben biztos vagyok. Nagyon tetszik az énekes Darren hangja, de a
zene is remek. Nem különösebben gyors, inkább középtempós, de jól eltalálták a
riffeket, a hangulatról nem is szólva.
Az Embodimentet követő Callous arról nevezetes, hogy a Mortification
'Blood World'-jén doboló Phil Gibson zenekaráról van szó. A Callous zeneileg
azonban nem igazán emlékeztet a Mortification-re, a banda egyfajta thrash-es
hardcore-ral próbálkozik a lemezen. Ha valaki nem hallotta, nem vesztett olyan
sokat. A két dalt hallgatva nehéz elhinni, hogy ez ugyanaz a zenekar, amelyik
'In The Memory Of' címmel adta ki első és egyben sajnos utolsó nagylemezét egy
évvel később. Phil azért jókat dobol itt is, de kétségbeesett, már-már
hisztérikus ordibálása kissé idegesítővé tud válni egy idő után.
Az Ethereal Scourge az év egyik kiemelkedő albumát adta ki 1997-ben
a 'Judgement And Restoration'-nel. A csapat már itt is jól muzsikál, különösen
a 'TombThroat' fogott meg rögtön, első hallásra. A 'Death Of Hades' kissé
vontatottá válik az idő haladtával, nem ártott volna bele több zenei ötlet, ha
már ilyen hosszúra (csaknem öt teljes perc) nyújtották. Egyébként a groove-os
death metal jól áll a társulatnak, és a picit vékony hangzás is passzol a
muzsikához. Jared hangja jóval 'death-esebb', mint a nagylemezen, és a zene sem
olyan polírozott, úgyhogy a nyersebb megszólalás egyáltalán nem hátrány.
Mit is mondhatnék még? Aki lemaradt a nehezen beszerezhető Rowe-os
válogatásokról, ezzel a nehezen beszerezhető CD-vel vigasztalódhat. Ha erről is
lemaradt, akkor sem kell búsulnia, hiszen a csapatok többségének jelent meg
(általában szintén nehezen beszerezhető) nagylemeze is. Mégis jó látni (azaz
hallani), honnan is jöttek, hiszen így lehet csak igazán értékelni, hogy hova
jutottak.
--kristóf--
|
| Szereposztás |
|
Mortification:
Steve Rowe - basszusgitár, ének
Lincoln Bowen - gitár
Keith Bannister - dob
Cry Mercy:
Walter Harnish - ének
Dean Jackson - gitár
Ozzi - basszusgitár
Ian Dryland - dob
Metanoia:
Justin Simth - ének
Steve Bennet - gitár
Michael Polatanski - gitár
Lisa Bennet - basszusgitár
Dylan Speerstra - dob
Screams Of Chaos:
Neil Johnson - ének
Rob Scarborough - gitár
Anthony Blazely - gitár
Jayce The Bass - basszusgitár
Claire Doran - ének
Embodiment:
Aaron Harslett - dob
Ben Reid - gitár
Michael Wright - gitár, ének
Kane Jones - basszusgitár
Darren Reid - ének
Callous:
Phil Gibson - dob, ének
Jesse - gitár
Craig Holland - basszusgitár
Ethereal Scourge:
Jared Murray - ének
Asoka Gare - gitár
Greg Smith - basszusgitár
Glen Reseigh - dob
|
|
| Érdekességképpen
|
|
Az Embodiment - elkerülendő, hogy összekeverjék a texasi Embodymenttel -
később Embodiment 12:14-ra változtatta a nevét, és ilyen néven jelentkezett
első nagylemezével ('Elements Of This Manmade Man') 1999-ben.
|
|