1. |
Bring It Low |
|
2. |
Do You Believe Me? Lo-Fi Hi-Fi |
|
3. |
Shell Of A Man |
|
4. |
Repeating, Repeating |
|
5. |
Congratulations Lo-Fi Hi-Fi |
|
6. |
Jewel To Sparkle |
|
7. |
White Days |
|
8. |
The Hardest Things |
|
9. |
DTM Lo-Fi Hi-Fi |
|
10. |
Trance |
|
11. |
In Conversation |
|
12. |
Into The Dark |
|
13. |
As It Stands |
|
14. |
Everything Lo-Fi Hi-Fi |
|
|
THE JULIANA THEORY
Love
2003 Epic Records
Hol van már az 'Understand This Is A Dream', vagy akár az 'Emotion Is Dead'?
Hogy-hogy hol?! Hát természetesen mindkettő a gyűjteményemben. Persze nem is
erre vonatkozott költői kérdésem, amely a 'Love' hallgatásakor merült fel
bennem. Sokkal inkább arra próbáltam utalni vele, hogy az új album szinte
semmiben sem emlékeztet a két első nagylemezre. Mégis, aki szereti a fent
említett korongokat, annak nagy eséllyel a 'Love'-ban is sok öröme lesz.
Az új CD mindazonáltal logikus folytatása a 'Music From Another Room'
EP-nek. Érdekes módon az EP eklektikussága is átragadt az új lemezre. Az előbbi
esetében ennek egyszerű magyarázatát a dalok keletkezési időpontjában találtuk,
amely több évet ölelt fel, míg most inkább a CD hossza (több mint ötven perc)
az, ami lehetőséget adott a kísérletezgetésre, a zenei kalandozásra. A sznob
kritikusok, akiket azért fizetnek, hogy pár meghallgatás után minden rosszat
elmondjanak bármiről, el is vesztették a fonalat, és erősen kritizálják a
csapatot, a lemezt túl hosszúnak, erőltetettnek és fárasztónak találva. Ám ez
nem számít újdonságnak; a The Juliana Theory sosem volt 'cool' zenekar, mint
azt Brett is elmondta egy interjúban. Míg a rajongótábor létszáma és
fanatizmusa állandóan növekszik, a csapat folyamatosan támadások kereszttüzében
áll a kritikusok és az internetes fórumok 'névtelen hőseinek' részéről. A
'Love' valóban nem olyan slágeres, könnyen emészthető muzsikát tartalmaz, mint
az első két nagylemez, ám szerény véleményem szerint a legkevésbé sem baj, ha
egy csapat képes a fejlődésre.
A TJT pedig fejlődött, ez tagadhatatlan. A poszt-hardcore, emo hatások
helyett sokkal inkább a klasszikus rock gyökerek szolgáltattak tápanyagot a
koronghoz. A 'Bring It Low', vagy a 'Repeating, Repeating' klasszikus rock
nóta, amelyen még a hetvenes évek proto-metalja is érződik itt-ott. A
'Congratulations' is részben ide sorolható, ám jóval modernebbnek érzem,
ráadásul Brett hardcore múltja is feltör egy felfokozott pillanatban a dal
közepén, amely az egész lemez érzelmi csúcspontjának is tekinthető akár. Az
első slágernek kikiáltott 'Do You Believe Me'-n érdekes módon a U2 hatását
érzem, holott maga a dal nem igazán 'U2-s'. A 'Jewel To Sparkle'-ben pedig
kiválóan érvényesül Chad bőgőjátéka és az új, picit torz, vastag bőgőhangzás,
amely az albumot jellemzi. Ha már itt tartunk, hozzátenném, hogy nemcsak a
basszusgitár, de a dob hangzása is sokkal jobban tetszik, mint eddig bármelyik
kiadványon. Arról nem is beszélve, hogy az új dobos, aki egyúttal a harmadik
Josh a bandában, jóval élvezetesebben játszik elődjénél.
Az első öt-hat szám által alkotott 'rock-block' után lelassul a tempó, sok
a mérsékeltebb nóta. A 'White Days' című ballada nyitja a sort, amelyet a 'The
Hardest Things', egy soft rock dal követ. A 'DTM' ismét egy, a vérkeringést
stimuláló darab, a 'Trance' kissé elvontabb, lassú, ám még mindig viszonylag
erőteljesebb alkotás. Az 'In Conversation' olyasvalami, amit eddig a TJT még
nem csinált; mintha egy brit pop-rock számot hallanánk. Az 'Into The Dark' nem
újdonság, hiszen az 'Emotion Is Dead' nyitódaláról van szó, amit természetesen
újra feljátszottak, jelentős módosítások nélkül. Nekem az eredeti valahogy
mégis jobban tetszik; arra az albumra jobban is illett. Az 'As It Stands' egy
rövid gitár+ének dal, amely valahogy lóg a levegőben, nem passzol olyan jól a
helyére, mint a 'Something Isn't Right Here' annak idején az 'Emotion Is
Dead'-en. A záró 'Everything' elején, és itt-ott közben is hallható analóg
szintetizátorok akár a Kraftwerkben is megállnák a helyüket, de a nóta egészét
nem ezek jellemzik hála Istennek. Nem rossz a dal, ám hatása sehol sincs a 'You
Always Say Goodnight, Goodnight'-éhoz képest. Igaz, rövidebb is, nem lehet
annyit 'építkezni' benne, de nem is érzek benne akkora potenciált őszintén
szólva.
A 'Love' tehát nem lett a kritikusok kedvence, ám a lényeg nem is ez, hanem
hogy a rajongók mit szólnak hozzá; növekszik-e, ne adj' Isten csökken-e a
számuk. Utóbbit majd az idő eldönti, ám az biztos, hogy az én szeretetem
töretlen a banda iránt.
--kristóf--
|
| www |
| www.thejulianatheory.com |
|
| Diszkográfia |
|
1998 The Juliana Theory/Dawson High Split
1999 Understand This Is a Dream
2000 The Juliana Theory/Onelinedrawing/Grey AM Three Way Split
2000 Emotion Is Dead
2001 Music From Another Room
2003 Love
2005 Deadbeat Sweetheartbeat
|
|
| Szereposztás |
|
Chad Alan - basszusgitár, vokál
Brett Detar - ének, gitár, billentyűs hangszerek, programok, stb.
Joshua Fiedler - gitár, vokál
Joshua Kosker - gitár, vokál
Josh Walters - dob
|
|
| Érdekességképpen
|
|
A banda neve egy, a Pittsburghi Egyetemen zajlott kutatással áll
összefüggésben; a kutatást végző egyetemisták 'Juliana Group' néven végezték
tevékenységüket, amelyhez a zenekar segítségét is kérték.
|
|