|
KOHLLAPSE
Distant Mind Alternative
1999 Kohllapse Art
A Kohllapse tulajdonképpen nem más, mint két canberrai fiatalember, Ro Edwards
és Matt Aitchison közös vállalkozása, hogy olyan zenét hozzanak létre, amely
egyrészt közel áll hozzájuk, másrészt újszerű élményt nyújt és megérinti
mindazokat, akik meghallgatják. Második lemezükön, a 'Distant Mind
Alternative'-on - amely az elsőhöz hasonlóan saját kiadásban jelent meg - ebben
segítségükre sietett Paul Sweeney basszusgitáros is.
Aki nem ismeri az első korongot, annak elmondanám, hogy a 'self titled'
album gótikus, epikus, helyenként ambient metalt tartalmazott, valamint egy
meglepetésnótát, amely a korai nyers black metal bandákat idéző stílusban
íródott. A CD-t atmoszférája kiemeli az átlagból, és még ha a hangzás nem is
volt tökéletes, nyugodtan kijelenthető, hogy az underground zenei élet fényesen
csillogó gyöngyszeméhez volt szerencsénk.
A 'DMA' karakterét továbbra is meghatározza különleges atmoszférája,
hangulata, azonban nagyban eltér elődjétől. Jóval nagyobb szerepet kap az
elektronika, ami valószínűleg annak (is) köszönhető, hogy Matt nagyobb súllyal
vette ki részét a dalszerzésből, ill. hangszerelésből. A nyugodt, lassú számok
jellemzik a lemezt, de a Ro hangjából áradó energia és érzelemgazdagság végig
fönntartja az érdeklődést. Bámulatos, hogy képesek operálni a különféle
hangulatokkal, milyen mesterien képesek fokozni az izgalmakat a dalokon belül.
Ez történhet lassan is, mint az instrumentális 'Eclipse' példája mutatja: a dal
szinte teljes egészében egy crescendót alkot. Ennek ellenkezője a záró
'Insight' kezdete, ahol a kezdő akusztikus gitár után hirtelen berobban a többi
hangszer, és mindent elsöprő erővel veszik át az irányítást. Hasonlót találunk
a 'Contort'-ban is, amikor egy gyönyörű női hang után Ro mély, halk dörmögése,
majd - a semmiből előtörve - ordítása töri darabokra egy szempillantás alatt a
bennünk addig kialakult képet. (Nem véletlenül sikerült ilyen hatásosan a
belépés: a tizedik, rejtett track azt örökíti meg, amint barátunk a stúdióban
gyakorolja a hangjával való helyes bánásmódot.) Ro egy interjúban elmondta,
hogy a 'Ghost Storm' rendkívül rövid idő alatt született meg. A dal nem is
különösebben komplikált, viszont ennyire plasztikus muzsikát még nem sokat
hallottam. Valósággal megelevenedik lelki szemeim előtt a dal mondanivalója a
zene révén: a vihar előtti feszült várakozás, a hulló esőcseppek, a tomboló
orkán, a hirtelen felhőszakadás, az égzengés mind-mind benne van a dalban. A
meglepetésnóta most sem maradt el, igaz, ezúttal jóval visszafogottabb: egy
techno-számot kapunk ajándékba a 'Real Man In Quicksand' révén.
Érdekes tudni, hogy meglepően kis költségvetéssel vették fel az anyagot - a
hangzás annyira professzionális, hogy a nagy multik sem igen csinálnak ennél
jobbat. Ez viszont a zenészek és a hangmérnök profizmusát dicséri mindennél
hatásosabban. Csodálom, hogy egyetlen nagy kiadó sem karolta fel a bandát; a
Kohllapse és a 'Distant Mind Alternative' ennél többet érdemelt volna. Bár az
is igaz, hogy földalatti volta csak tovább növeli a lemez sajátos báját.
--kristóf--
|
| www |
| www.geocities.com/SunsetStrip/Club/5200 |
|
| Diszkográfia |
|
1996 Kohllapse
1999 Distant Mind Alternative
|
|
| Szereposztás |
|
Ro Edwards - ének, gitár
Matt Aitchison - dob, ütőhangszerek, billentyűs hangszerek, programok
|
|
| Érdekességképpen
|
|
A zenekar mindkét tagja adott ki 'mellékállásban' egy-egy lemezt - Ro projektje
a C.Y.E. (Close Your Eyes), Matté pedig a Cradle->Grave nevet viselte.
|
|