|
Disc One |
|
|
Part One |
|
1. |
The Land Of Beginning Again |
|
2. |
Overture No. 1 |
|
3. |
California Nights |
|
4. |
Colder In The Sun |
|
5. |
Sleeping Jesus Lo-Fi Hi-Fi |
|
6. |
Interlude |
|
7. |
The Prince Of The Power In The Air |
|
8. |
The Promise |
|
9. |
Wasted Life |
|
|
Part 2 |
|
10. |
Overture No. 2 |
|
11. |
Break Of Day Lo-Fi Hi-Fi |
|
12. |
Power In The Air |
|
13. |
Somber Days |
|
14. |
Long Story |
|
15. |
It's All I Can Do |
|
|
Disc Two |
|
|
Part 3 |
|
1. |
Transformation |
|
2. |
Ready To Try |
|
3. |
Sing It High Lo-Fi Hi-Fi |
|
|
Part 4 |
|
4. |
Moving In My Heart |
|
5. |
I Am Willing |
|
6. |
In The Middle |
|
7. |
The Storm Before The Calm |
|
8. |
Oh, To Feel Him |
|
9. |
God's Theme |
|
|
Part 5 |
|
10. |
Overture No. 3 |
|
11. |
Rejoice Lo-Fi Hi-Fi |
|
12. |
Oh Lord My God |
|
13. |
God's Theme 2 |
|
14. |
The Land Of Beginning Again |
|
|
Special Edition Bonus Disc |
|
1. |
The Fang... Sings! |
|
2. |
Tuesday Afternoon/Find My Way Back Home |
|
|
NEAL MORSE
Testimony
2003 InsideOut Music / 2003 Metal Blade Records
Neal Morse neve bizonyára ismerősen cseng a progresszív muzsika híveinek
fülében, hiszen a kitűnő muzsikus egészen a közelmúltig napjaink egyik
legjelentősebb progresszív zenekarának, a Spock's Beard-nek az alapítója,
énekese, és fő dalszerzője volt. (A háromból már csak az első mondhatja el
magáról.) Neal Morse emellett a 'Testimony' előtt már két szólólemezt is
kiadott, továbbá tagja a Transatlantic nevű progresszív 'szupergrupnak'.
A 'Testimony' azonban jelentősen eltér Neal Morse eddigi szólóanyagaitól,
lévén dupla konceptalbum, amelyet kiváló muzsikusok seregével készített el az
ambiciózus zenész. Köztük Mike Portnoy-jal, a Dream Theater már-már
emberfeletti képességű dobosával, akivel mellesleg a Transatlanticben is együtt
zenélnek, no meg a jó öreg Kerry Livgrennel, a Kansas egykori tagjával. Hogy ne
ömlesztve kapjuk az arcunkba az egész - több, mint két óra hosszú! - műsort, és
így ne kelljen attól tartani, hogy az maga alá temet, öt részre osztották a
anyagot, amelyek közül az első kettő az első, a többi a második lemezen kapott
helyet. Az első korongot a 'The Land Of Beginning Again' vezeti be, és
ugyanennek a rövidített változata zárja másodikat, tehát egyfajta keretes
szerkezetről beszélhetünk. Nem ez lesz egyébként az egyetlen visszatérő téma, a
későbbiekben akadnak még többször használatos elemek, amikor a cselekmény úgy
kívánja.
A 'Land Of Beginning Again' egyfajta prológusként gyakorlatilag arra
szolgál, hogy megadja az alaphangot az albumhoz; rögtön utána következik az
'Overture No. 1', vagyis az 'Egyes számú nyitány', egy majd' hatperces
instrumentális intro, amellyel ténylegesen kezdetét veszi a koncepció
kidolgozása. Az ezután jövő 'California Nights' itt-ott emlékeztet a
'tiszteletbeli fekete' énekes, Joe Cocker némely anyagaira, elsősorban a
refrénben, ahol csodás női vokalistákat is alkalmunk nyílik hallani. A vége
pedig gyönyörű szimfonikus muzsika, ami után a 'Colder In The Sun', a
'Testimony' egyik leglendületesebb nótája kezdődik. A 'Colder In The Sun'
refrénje is egyike azoknak a témáknak, amelyek még máshol is fel fognak majd
bukkanni. A 'Sleeping Jesus', mint címe is utal rá, egy álmodozóbb hangulatú
dal, jófajta akusztikus steel gitárral, atmoszférikus billentyűkkel, mindenféle
egzotikus ütős ketyerével. A 'Sleeping Jesus'-t a 'The Prince Of The Power In
The Air'-be átvezető 'Interlude' sem szűkölködik a majd visszaköszönő témákban,
de szimfonikus hangszerekben sem. A viszonylag rövidebb - annál hosszabb című -
'The Prince Of The Power In The Air' hallatán egy név ugrott be azonnal: Pink
Floyd. Az alig hosszabb 'The Promise' viszont már ismét egész más, hiszen egy
latinos track-ről van szó, amelynek fő motívuma ugyancsak elő fog kerülni még a
későbbiekben. A 'Wasted Life' egy lírai, magasztos hangvételű dal, szuper,
mondhatni 'sírós' gitárszólóval a vége felé.
A második részt nyitó 'Overture No. 2' érdekes módon egy egészen más műfajú
együttest juttatott eszembe: a Believert. Mindez a vonósok témájának
köszönhető, amely a Believer 'Trilogy Of Knowledge' című remekművére emlékezet
egy csöppet. De előkerül újra a Pink Floyd-os téma, és azért fért még egy s más
ebbe a különben nem is hosszú tételbe. A 'Break Of Day', amint a címe jelzi,
egy napfényesebb, vidámabb hangulatú nóta. A 'Power In The Day' megint egy
könnyed darab, ugyanakkor jóval lendületesebb, ami nem csoda, hiszen zeneileg
nagy vonalakban a 'Colder In The Sun' tér vissza benne. A 'Somber Days' is egy
beszédes című szerzemény, magyarul nem a 'Testimony' legvidámabb hangvételű
dalához van szerencsénk, viszont az egyik legszebbhez, ami részben a benne
hallható fuvolának is köszönhető. A keményebb 'Long Story'-ban jut szerephez a
már említett Kerry Livgren, aki gitárszólót játszik a dalban. Az introvertált
'It's All I Can Do' zárja a második részt és egyúttal az első lemezt. Idáig
mintegy egy és negyed órán vagyunk túl, de nyoma sincs unalomnak vagy
fáradtságnak, az ember alig várja a folytatást.
A folytatást, amely az instrumentális 'Transformations'-szel veszi
kezdetét, majd a 'Ready To Try'-jal halad tovább. A 'Sing It High' azonban a
harmadik rész csúcspontja - és egyben záródala is -, amely erősen country-ízű,
tempós, mindezt pedig akkora akusztikusgitár-szólóval fejelték meg, hogy már
csak ezért is örülhetünk, hogy nem hagytuk abba a hallgatást az első lemez vége
után. A következő részt nyitó 'Moving In My Heart' is vidám, könnyed nóta, újra
leporolva a 'Colder In The Sun' által felvezetett és a 'Power In The Day'-ben
felidézett témát, az 'I Am Willing' ellenben egy emelkedett hangvételű
önvallomás. Az 'In The Middle'-ben főszerephez jut egy olyan hangszer, amelyről
eddig nem sok szó esett, most viszont kikövetelte magának a figyelmet, ez pedig
a zongora, ami uralja nagyjából a dal első egyharmadát, a hátralévő időt pedig
jó kis progresszív muzsika tölti ki - ami mondjuk nem meglepő ezen a lemezen. A
'The Storm Before The Calm' is merít a múltból, de ezúttal a zongora hoz a már
ismert témába egy eddig nem látott színt parádés szólója révén. A zongora után
fúvósok versengenek egymással a vezető pozícióért, a versenyből viszont sem
egyik, sem másik, hanem a hallgató kerül ki győztesen. Van azonban ez a dal
annyira hosszú, hogy sor kerüljön némi a capellára, szintiszólóra,
elcsendesedésre, s végül vonósokra is. Az 'Oh, To Feel Him' az 'I Am
Willing'-re emlékeztető önvallomás jellegű kompozíció, amely lágyan úszik át a
negyedik részt záró, instrumentális 'God's Theme'-be.
Az ötödik, befejező részt a hármas számú nyitány, a szimfonikus 'Overture
No. 3' kezdi meg. A mennyei atmoszférájú 'Rejoice'-ban újra jelentős szerepet
kap az angyali hangú női vokál. Az 'Oh Lord My God' ismét egy boldog darab, a
'God's Theme 2' nyilvánvaló, hogy micsoda, s a lemez végén visszatér szűk egy
perc erejéig az egész anyagot nyitó dal, a 'The Land Of Beginning Again' fő
motívuma.
A 'Testimony'-t kétféle kiszereléssel hozták forgalomba, amelyek közül
mindegyiknek része a dupla CD műanyag tokját fedő papírtok és az ízléses,
igényes, informatív borító. A nem is sokkal drágább 'kiterjesztett' verzió
azonban tartalmaz még egy bónusz CD-t két track-kel, Neal Morse jegyzeteit a
projecttel kapcsolatban, valamint egy keménypapír-dobozt, amelybe az egész
cuccot becsomagolhatjuk. A plusz lemez első track-je komolytalan danolászást
takar, a második azonban egy remek, változatos, több, mint tizenhárom perc
hosszúságú dal. Vagyis tulajdonképpen kettő: 'Tuesday Afternoon / Find My Way
Back Home'. Felszabadult örömzene a legmagasabb szinten.
A 'testimony' egyébként 'tanúvallomást', vagy ahogyan a magyar keresztény
szakzsargonban mondani szokás, 'bizonyságtételt' jelent, a (dupla) albumon Neal
Morse gyakorlatilag arról mesél, hogyan változott meg élete az Istennel való
személyes találkozás hatására. Érződik is az anyagon a szerző élményének
frissessége, életszerűsége, hitelessége, örömtelisége, mondhatni gyermeki
tisztasága. Bárcsak minél többen követnék Neal Morse példáját, és képviselnék
zenéjükkel az életet, az Életet a szakmára olyannyira jellemző destruktív
filozófiák helyett.
Be kell vallanom, nem vagyok egy expert progresszív zenei téren, de amit a
'Testimony'-n hallottam, az kétségtelenül a műfaj - és úgy általában a zenei
világ, mint olyan - élvonalába sorolja Neal Morse ambiciózus vállalkozását.
Maximális elismeréssel adózom Neal Morse-nak és csapatának, no meg azoknak a
kiadóknak, akik lehetővé tették, hogy eljusson hozzánk az anyag. Csak aztán
jusson is el minél többekhez.
--kristóf--
|
| www |
| www.nealmorse.com |
|
| Diszkográfia |
|
1999 Neal Morse
2000 Merry Christmas From The Morse Family
2001 It's Not Too Late
2003 Testimony
2004 One
2005 Lead Me Lord
2005 God Won't Give Up
2005 ?
2006 Worship Sessions Volume II: Bring The Fire
2006 Cover To Cover
2007 Sola Scriptura
|
|
| Szereposztás |
|
Eric Brenton - hegedű, brácsa, fuvola
Chris Carmichael - hegedű, brácsa, cselló
David Henry - cselló
Mike Portnoy - dob, vokál
Pamela Ward - vokál
Aaron Marshall - vokál
Rick Alitzer - vokál
Terry White - vokál
Gene Miller - vokál
Jim Hoke - szaxofon
Neil Rosengarden - trombita
Katie Hagen - vadászkürt
Mark Leniger - szaxofon
Byron House - nagybőgő
Glenn Caruba - ütőhangszerek
Johnny Cox - steel gitár
Jerry Guldroz - taps, sampling
Kerry Livgren - gitár
Neal Morse - minden egyéb
|
|
| Érdekességképpen
|
|
Neal Morse a Transatlantic nevű projectben is együtt muzsikált Mike
Portnoy-jal.
|
|