1. |
Break The Chains |
|
2. |
No More Shadows From The Past Lo-Fi Hi-Fi |
|
3. |
The Return Of Aslan |
|
4. |
Heavenly Love Lo-Fi Hi-Fi |
|
5. |
Time Of Changes Lo-Fi Hi-Fi |
|
6. |
The Awakening |
|
7. |
Touch From You |
|
8. |
Sign Of The Time Lo-Fi Hi-Fi |
|
|
NARNIA
Awakening
1998 Nuclear Blast
Az 1998. emlékezetes év a számomra zenei szempontból, hiszen számos
korszakalkotó keresztény album jelent meg abban az esztendőben. Hogy csak párat
említsek: 'Burial' (Extol), 'Where Blood And Fire Bring Rest' (Zao), 'Embrace
The Eternal' (Embodyment), 'Tears To Dust' (Teramaze), és így tovább. Ebbe a
sorba illeszkedik a Narnia bemutatkozó lemeze, az 'Awakening' is.
A korong egyik érdekessége, hogy a német, világi Nuclear Blast kiadónál
jelent meg. Akkoriban a Nuclear Blast szinte kizárólag extrém metal bandákat
futtatott, és a Narnia erősen kilógott dallamos stílusával a mezőnyből. Még
inkább kilógott a Narnia üzenete révén: a banda mellébeszélés nélkül énekelt
Istenről/Istenhez már az első korongon, és teszi ezt azóta is. Azidőtájt talán
a Mortification volt az egyetlen jelentősebb zenekar, amely a white metal
vonalat erősítette a Nuclear Blast-nál, annál több volt a sötét üzenetet
hordozó alakulat. A Nuclear Blast számítása mindenesetre bejött, hiszen az
utóbbi években egyfajta 'heavy metal revival'-nek lehetünk szemtanúi, a
dallamos fémzene iránti kereslet megnövekedett, ezzel együtt gombamód
szaporodásnak indultak a műfajt képviselő együttesek is. Másfelől a Narniára
azonnal lecsaptak a keresztény rockerek is, akiknek révén rögtön adott volt egy
stabil rajongó-bázis a zenekar számára. Persze nem azt akartam ezzel sugallni,
hogy a Narnia nem bírt volna megállni a saját lábán. Sőt: a fiatal Carljohan
Grimmark mintegy vallásos tiszteletnek örvend a heavy metal újkori mekkájában,
Japánban, és Christian is sokakat meghódított kellemes, meleg baritonjával,
amely a Europe-os Joey Tempest-et idézi. Bevallom, számomra is üdítő, hogy
végre egy neoklasszikus heavy metalt játszó csapat énekese nem a magas 'C'
kivágását tekinti életcéljának. (Persze attól még a Jacobs Dream, a Seventh
Avenue, a Lightmare, és a többi hasonló társulat is töretlen megbecsülésnek
örvend általam, de azért jólesik a változatosság.) Amit Carljohan művel, az
pedig a jó öreg Yngwie Malmsteen kedvelőinek a szívét vidíthatja fel, hiszen CJ
szólói és a dalok maguk is a szintén svéd mester által kitaposott ösvényen
lépdelnek. Az ifjú 'bárdista' a borítón köszönetet is mond Yngwie-nek, illetve
egy másik legendának, nevezetesen Ritchie Blackmore-nak.
A zene tehát dallamos, neoklasszikus metal/hard rock, sok barokkos elemmel,
rengeteg gitárfutammal. A dalok java része régebben született, és a két
muzsikus korábbi bandái játszották őket. Kettőt volt szerencsém eredetiben
hallani: a 'Heavenly Love' és a 'Time Of Changes' egyaránt hallható a 'The
Truth In Your Face' című CD-n, amely a Modest Attraction nevéhez fűződik. (A
bandában Christian együtt zenélt fivérével, Simeon Liljegrennel, aki
basszusgitározott.) Az eredeti dalok sokkal inkább a Deep Purple-re
emlékeztettek, karcosabb, nyersebb volt a hangzásuk, míg ezúttal
kicsiszoltabban szólnak. Christian remek hangja viszont semmit nem változott,
mint ahogy az az átélés sem csökkent, amellyel előadja a nótákat. A 'Heavenly
Love' ugyan ballada, mégis erőteljes dal, amelyet lassú volta ellenére eszembe
sem jut átugrani a CD hallgatása közben. Ugyanez elmondható a másik két lírai
szerzeményről, a 'Sign Of The Time'-ról és a címadó 'The Awakening'-ről is. Az
előbbiben hallható gitárszóló érdekessége, hogy fokozatosan felgyorsul közben a
zene, mígnem az egész egy katartikus érzelmi kitörésbe megy át, amit egy
szintetizátor-szóló követ. A 'The Return Of Aslan' a CD egyetlen instrumentális
darabja, ám nem pusztán azért vették fel, hogy Carljohan menőzhessen a
gitárjával. Végig folyamatos a dal, jóllehet több hangulatváltáson is átmegy
menet közben. A 'No More Shadows From The Past', a 'Time Of Changes', és a
'Touch From You' egyaránt középtempós, lendületes számok, míg a byitó 'Break
The Chains' egy speed metal track.
A szövegvilág itt-ott merít C.S. Lewis keresztény szerző fantasy-világából,
sőt, a zenekar neve is az író egyik művéből származik, emellett a 'The Return
Of Aslan' címszereplője és a borító motívumai is mind-mind a múlt század
közepén alkotó professzor munkásságára utalnak. Attól mondjuk nem kell tartani,
hogy a sok-sok allegória és metafora között elvész a mondanivaló, mivel a fiúk
eléggé egyenesen beszélnek hitükről a dalokban.
Ennyi pozitívum után pár szó essék a mérleg másik serpenyőjéről, illetve
annak tartalmáról is. Az első, és számomra legjelentősebb, hogy nem
hanyagságból maradt le a dobos neve a szereposztásból; igen, a Narnia dobgéppel
dolgozott az első lemezén. Jó hír viszont, hogy rendesen kidolgozták a masina
hangzását, jó a programja is, így aki nem ért különösebben a zenéhez,
valószínűleg észre sem veszi a 'turpisságot'. További negatívum, hogy némely
dalok elsőre nemigen ütnek el egymástól, bár ez nem súlyos gond, hiszen
mindegyik jó, így az ember legalább élvezi, amit hall. Akár többször is. A
lemez hossza sem az igazi, a nyolc dal által kitöltött mintegy 40 perc
hipp-hopp tovaszáll. Néhány nótát még igazán feltehettek volna a CD-re...
A panaszok ellenére is egy meglepően élvezetes albummal debütált a Narnia.
Lehet erre azt mondani, hogy csak a megfelelő helyen voltak a megfelelő időben,
ám mint tudjuk, helyzetbe kerülni is tudni kell. A Narnia pedig nemcsak
helyzetbe került, de értékesítette is a lehetőséget.
--kristóf--
|
| www |
| www.narniaworld.com |
|
| Diszkográfia |
|
1998 Awakening
1999 Long Live The King
2001 Desert Land
2003 The Great Fall
2006 Enter The Gate
|
|
| Szereposztás |
|
Christian Liljegren - ének
Carljohan Grimmark - gitár, basszusgitár, billentyűs hangszerek, ének, programok
|
|
| Érdekességképpen
|
|
Christiannak nemcsak Simeon nevű testvére próbált szerencsét zenei téren: másik
fivére, Hubertus sokáig a Sanctifica nevű metal-zenekar tagja volt, később a
Crimson Moonlight-hoz csatlakozott.
|
|