1. |
Sunseeker |
|
2. |
A Tension Of Souls |
|
3. |
Into The Light |
|
4. |
A Will To Give |
|
5. |
Under The Sun |
|
6. |
Babylon Rising |
|
7. |
He Is I Am |
|
8. |
Innocent |
|
9. |
Devoted |
|
|
THRESHOLD
Psychedelicatessen
1994 Giant Electric Pea / 2001 InsideOutMusic
Egyik kedvenc prog-metal bandám, a Threshold hála Istennek már jó sok albumot
maga mögött tudhat. Jelen analízis tárgya, a kimondhatatlan című
'Psychedelicatessen' a második a sorban, és eredetileg 1994-ben jelent meg. Az
InsideOut 2001-ben újra kiadta a lemezt, hozzácsapva két bónusz nótát ('Lost',
'Intervention'), a zenekar 'Livedelica' című koncertlemezét, némi
multimédia-tartalmat, jegyzeteket, és az egészet ízléses kartondobozkába
pakolta a 'rendes' CD-tokon kívül. Ezek után evidens, hogy annak is érdemes
beszerezni az új változatot, akinek megvan a régi.
Na de mi van azokkal, akiknek se ez, se az nincs meg, és fogalmuk sincs,
mit hagytak ki eddig? Hát igen, nekik aztán tényleg fogalmuk sincs, mit hagytak
ki eddig! A 'Psychedelicatessen' talán a 'Hypothetical' mellett az egyik
legkeményebb Threshold-korong. Persze a keménység itt sem ment a dallamosság
rovására, a Threshold számára mindig alapkövetelmény volt, hogy a zene
(legalábbis nagy része) legyen fütyülhető, soha nem tette magáévá a Dream
Theater-iskola elveit, a technika csak néhány instrumentális részben, szólóban
jön elő (igaz, akkor aztán nagyon elő tud jönni). Ezzel együtt is összetett a
zene, gyakoriak az epikusabb, hosszabb művek, esetünkben négy dal haladja meg a
hétperces hosszúságot. A hangulat-, hangnem- és ritmusváltások nem szokatlanok
a Thresholdnál, de nagy érzékkel szerkesztik egybe az elemeket, így a váltások
cseppet sem kellemetlenek, még ha néha - jó értelemben - érdekesek is. A gazdag
vokálok, a precízen kidolgozott, mégsem izzadtságszagú gitártémák, a jól
eltalált hangszínek és effektek mind-mind részét képezik a banda muzsikájának,
emiatt az együttes ugyan talán veszít rajongókat a metal-táborból, viszont
legalább annyit nyer is szerintem az igényesebb zenére vágyó proggerek körében.
A 'Psychedelicatessen' egyik érdekessége különben, hogy nem az első (és
harmadik) albumon hallható kiváló torok, Damien Wilson, hanem a nemkevésbé jó
képességű, ám némileg eltérő karakterű Glynn Morgan énekel rajta, és más a
dobos is. Azt kell mondjam, a lemez sokkal jobban illeszkedik is Glynn
orgánumához, direkt jót is tett az együttesnek a váltás.
Kedvenc nótát nehéz választani, mivel valami miatt mindegyik közel áll
hozzám; a húzós 'Sunseeker', a borultabb 'A Tension Of Souls', az első albumra
emlékeztető 'Into The Light', az érdekes ritmikájú 'Will To Give', a lírai
'Under The Sun', a súlyos 'Babylon Rising' és 'He Is I Am', a fogós 'Innocent',
illetve a záró 'Devoted' egyaránt szerethető.
A Threshold bemutatkozó albuma is igen jól sikerült, de a
'Psychedelicatessen' révén a csapat bizonyította, hogy nemcsak a tehetség van
meg benne, hanem a legalább annyira fontos kitartás és elszántság is, és
pótolva az elvesztett frontembert és dobost, erejében megújulva tért vissza a
folytatással, ami ma, bő egy évtizeddel később is megállja a helyét - a hangzás
terén éppúgy, mint a zene tekintetében.
--kristóf--
|
| www |
| www.thresh.net |
|
| Diszkográfia |
|
1993 Wounded Land
1994 Psychedelicatessen
1995 Livedelica
1997 Extinct Instinct
1998 Clone
1999 Decadent
2001 Hypothetical
2002 Critical Mass
2002 Concert In Paris
2003 Wireless
2004 Critical Energy
2004 Subsurface
2004 Replica
2006 Surface To Stage
2007 Dead Reckoning
|
|
| Szereposztás |
|
Glynn Morgan - ének
Karl Groom - gitár
Jon Jeary - basszusgitár, akusztikus gitár, vokál
Richard West - billentyűs hangszerek
Nick Midson - gitár
Nick Harradence - dob
|
|
| Érdekességképpen
|
|
Glynn Morgan később a Mindfeed nevű bandával tűnt fel a színen.
|
|