borító

1.

Sunseeker

2.

A Tension Of Souls

3.

Into The Light

4.

A Will To Give

5.

Under The Sun

6.

Babylon Rising

7.

He Is I Am

8.

Innocent

9.

Devoted

Vissza a lemezajánlókhoz

THRESHOLD
Psychedelicatessen
1994 Giant Electric Pea / 2001 InsideOutMusic

Egyik kedvenc prog-metal bandám, a Threshold hála Istennek már jó sok albumot maga mögött tudhat. Jelen analízis tárgya, a kimondhatatlan című 'Psychedelicatessen' a második a sorban, és eredetileg 1994-ben jelent meg. Az InsideOut 2001-ben újra kiadta a lemezt, hozzácsapva két bónusz nótát ('Lost', 'Intervention'), a zenekar 'Livedelica' című koncertlemezét, némi multimédia-tartalmat, jegyzeteket, és az egészet ízléses kartondobozkába pakolta a 'rendes' CD-tokon kívül. Ezek után evidens, hogy annak is érdemes beszerezni az új változatot, akinek megvan a régi.
Na de mi van azokkal, akiknek se ez, se az nincs meg, és fogalmuk sincs, mit hagytak ki eddig? Hát igen, nekik aztán tényleg fogalmuk sincs, mit hagytak ki eddig! A 'Psychedelicatessen' talán a 'Hypothetical' mellett az egyik legkeményebb Threshold-korong. Persze a keménység itt sem ment a dallamosság rovására, a Threshold számára mindig alapkövetelmény volt, hogy a zene (legalábbis nagy része) legyen fütyülhető, soha nem tette magáévá a Dream Theater-iskola elveit, a technika csak néhány instrumentális részben, szólóban jön elő (igaz, akkor aztán nagyon elő tud jönni). Ezzel együtt is összetett a zene, gyakoriak az epikusabb, hosszabb művek, esetünkben négy dal haladja meg a hétperces hosszúságot. A hangulat-, hangnem- és ritmusváltások nem szokatlanok a Thresholdnál, de nagy érzékkel szerkesztik egybe az elemeket, így a váltások cseppet sem kellemetlenek, még ha néha - jó értelemben - érdekesek is. A gazdag vokálok, a precízen kidolgozott, mégsem izzadtságszagú gitártémák, a jól eltalált hangszínek és effektek mind-mind részét képezik a banda muzsikájának, emiatt az együttes ugyan talán veszít rajongókat a metal-táborból, viszont legalább annyit nyer is szerintem az igényesebb zenére vágyó proggerek körében.
A 'Psychedelicatessen' egyik érdekessége különben, hogy nem az első (és harmadik) albumon hallható kiváló torok, Damien Wilson, hanem a nemkevésbé jó képességű, ám némileg eltérő karakterű Glynn Morgan énekel rajta, és más a dobos is. Azt kell mondjam, a lemez sokkal jobban illeszkedik is Glynn orgánumához, direkt jót is tett az együttesnek a váltás.
Kedvenc nótát nehéz választani, mivel valami miatt mindegyik közel áll hozzám; a húzós 'Sunseeker', a borultabb 'A Tension Of Souls', az első albumra emlékeztető 'Into The Light', az érdekes ritmikájú 'Will To Give', a lírai 'Under The Sun', a súlyos 'Babylon Rising' és 'He Is I Am', a fogós 'Innocent', illetve a záró 'Devoted' egyaránt szerethető.
A Threshold bemutatkozó albuma is igen jól sikerült, de a 'Psychedelicatessen' révén a csapat bizonyította, hogy nemcsak a tehetség van meg benne, hanem a legalább annyira fontos kitartás és elszántság is, és pótolva az elvesztett frontembert és dobost, erejében megújulva tért vissza a folytatással, ami ma, bő egy évtizeddel később is megállja a helyét - a hangzás terén éppúgy, mint a zene tekintetében.


--kristóf--

www
www.thresh.net

Diszkográfia

1993 Wounded Land

1994 Psychedelicatessen

1995 Livedelica

1997 Extinct Instinct

1998 Clone

1999 Decadent

2001 Hypothetical

2002 Critical Mass

2002 Concert In Paris

2003 Wireless

2004 Critical Energy

2004 Subsurface

2004 Replica

2006 Surface To Stage

2007 Dead Reckoning


Szereposztás

Glynn Morgan - ének

Karl Groom - gitár

Jon Jeary - basszusgitár, akusztikus gitár, vokál

Richard West - billentyűs hangszerek

Nick Midson - gitár

Nick Harradence - dob


Érdekességképpen
Glynn Morgan később a Mindfeed nevű bandával tűnt fel a színen.